Aboriginals dreigen queen Elizabeth te vervolgen voor genocide

sarabaes

XPdite Sponsor
Aboriginals dreigen queen Elizabeth te vervolgen voor genocide
Een honderdtal Aboriginals heeft er in Melbourne mee gedreigd Elizabeth II, de koningin van Engeland, te vervolgen voor volkerenmoord. Er bestaat immers geen tekst die de onrechtvaardigheid erkent die hen werd aangedaan sinds de Britten Australië "binnenvielen" in 1788.

De manifestanten zetten op een honderdtal meter van de verblijfplaats van de Queen een kamp op. De Britse koningin opent woensdag in Melbourne officieel de Spelen van de Commonwealth, die plaatsvinden van 15 tot 26 maart.

Symbolische vlam
"De vroegere en huidige poging tot genocide tegen de autochtone bevolking van Australië heeft onze soevereine rechten in ons land niet afgezwakt", verklaarde Robbie Thorpe, de vertegenwoordiger van de oorspronkelijke inwoners. De manifestanten staken symbolisch een vlam aan op hun site die ze "het Kamp van de Soevereiniteit" noemen en waar ze de koningin willen uitnodigen om de zaak via onderhandeling te regelen. De vertegenwoordiger detailleerde niet op welke manier ze de Queen voor het gerecht zullen brengen als hun verzoek verworpen wordt.

Praten bij kopje thee
"Het is niet onze bedoeling de koningin voor een internationaal tribunaal te brengen zoals Saddam Hoessein", voegde Thorpe eraan toe. Hij bevestigde Elizabeth II te willen uitnodigen om te praten bij een kopje thee. "De tijd voor verzoening is gekomen en wij willen de procedure in gang zetten", zo zei hij. De betogers plannen woensdag een mars in de stad bij de opening van de Spelen.

De Aboriginals, die nog geen twee procent van de bevolking meer uitmaken, zijn de paria's van Australië. Alcoholisme, werkloosheid, zelfmoord en huiselijk geweld komen veel vaker voor in hun bevolkingsgroep dan bij andere inwoners. Hun levensverwachting ligt bovendien twintig jaar lager.

Uit Het laatste nieuws 13-3-06
 
[quote author=Eerainuh link=topic=4160.msg51656#msg51656 date=1142253958]

Man oh man oh man... Doodziek worden we ervan!
[/quote]

Waarvan? de Aborigionals of Elizabeth?
 
Goeie vraag  :-D Maar waar ik op doelde is de houding van de Aborigines.  Eeuwige underdog uithangen. Een paar jaar geleden was er ook oproer, omdat de Aborigines excuses wilde van de premier on behalf of de regering. Die zei toen 'ik vind het heeeeeeel erg wat er gebeurd is, maar ik kan niet excuses aan bieden voor iets waar deze regering niets mee te maken had'... Nou nou nou, wat was 'ie een lelijkerd!

De hoeveelheid voorzieningen voor Aborigines is staggering, I think they have to move on.

Tja, en koningin of geen koningin, dat is weer een heel ander hoofdstuk!
 
Het zal altijd een eeuwige discussie zijn, want de meeste Australiers zien ze als een probleem. Ik heb laatst gehoord dat vrouwelijke Aborigionals pas in de jaren 70 stemrecht kregen. Als dit klopt is dat echte een schande! Dat gene wat de Engelse toen gedaan hebben met de Aborigionals is het zelfde als wat de Amerikanen met de indianen hebben gedaan. Ze onderdrukken, en al hun rechten afnemen, dus persoonlijk kan ik goed begrijpen dat hun wrok diep zit.
 
Ja, dat een hoop dingen een schande zijn, dat weten we wel. En dat hun wrok diep zit, daar kan ik me wel ♂iets bij voorstellen, maar the past is the past en nu zijn dingen wel even héél anders.
 
[quote author=Eerainuh link=topic=4160.msg51714#msg51714 date=1142285705]
Ja, dat een hoop dingen een schande zijn, dat weten we wel. En dat hun wrok diep zit, daar kan ik me wel ♂iets bij voorstellen, maar the past is the past en nu zijn dingen wel even héél anders.
[/quote] Maar dat wil niet zeggen dat je het verleden zomaar moet vergeten, omdat dingen in het heden heel anders kunnen zijn. Het feit blijft dat Australiers altijd op de Aborigionals hebben neer gekeken en dit nog steets doen en dit waarschijnelijk altijd zullen blijven doen, dus in dit opzicht zijn dingen helemaal niet anders als in het verleden.
 
[quote author=M5 link=topic=4160.msg51711#msg51711 date=1142284573]
Het zal altijd een eeuwige discussie zijn, want de meeste Australiers zien ze als een probleem. Ik heb laatst gehoord dat vrouwelijke Aborigionals pas in de jaren 70 stemrecht kregen. Als dit klopt is dat echte een schande! Dat gene wat de Engelse toen gedaan hebben met de Aborigionals is het zelfde als wat de Amerikanen met de indianen hebben gedaan. Ze onderdrukken, en al hun rechten afnemen, dus persoonlijk kan ik goed begrijpen dat hun wrok diep zit.
[/quote]

En niet te vergeten Sander wat de Nederlanders o.a. in Indonesië hebben gedaan. Ook Nederland is niet vrij van dit soort praktijken in het verleden. Verder ben ik het wel eens met wat je zegt want in principe is er voor de Aboriginals niet veel veranderd. Ze worden nog steeds als het uitschot van de maatschappij gezien net als de indianen in Amerika en dat terwijl het wel de oorspronkelijke bewoners waren.
 
Nou nou Eerie,

ben jij dan maar blij dat je niet toevallig als aboriginal bent geboren.......ik vind het wel een beetje kort door de bocht...

Natuurlijk, ik ben ontzettend blij dat Australie door de europeanen is ontdekt en dat ik nu 1 van de gelukkige mensen ben die hier heerlijk woont...maar tijdens mijn outback-trip ben ik 3 dagen in een aboriginal community geweest, waar ik een aantal schrijnende verhalen heb gehoord waar ik de tranen van in mijn ogen kreeg..op zo'n moment schaam ik me eerlijk gezegd wel dat ik een blanke europeaan ben. Zo ook amerika, en bijv. Indonesie. dat is denk ik het grootste negatieve gevolg van kolonisatie: het verdringen van de oorspronkelijke bevolking. Ik denk dat wij ons er wel wat meer van bewust mogen zijn wat die mensen is aangedaan, sterker nog dat bij ons, ook al heeft deze regering hier geen aandeel in gehad, toch wel een verplichting ligt om ook voor deze doelgroep zorg te dragen.....

Sab
 
Ik denk dat wij ons er wel wat meer van bewust mogen zijn wat die mensen is aangedaan, sterker nog dat bij ons, ook al heeft deze regering hier geen aandeel in gehad, toch wel een verplichting ligt om ook voor deze doelgroep zorg te dragen.....

Ik denk dat dat bewustzijn er bij een hoop mensen ook echt wel is, en er wordt ontzettend veel gedaan. Uiteraard komen de negatieve verhalen altijd veel eerder boven drijven :|. Maar er zijn ook allerhande subsidies voor Aborigines & Torres Strait Islanders er worden een hoop aanpassingen gemaakt op bijvoorbeeld TAFE's (opleidings instituten) waar "elders" aanwezig mogen zijn in klas lokalen etc. Het is altijd zo makkelijk om moord en brand te schreeuwen over wat fout gaat. Iedereen weet dat er zeer schrijnende gevallen zijn.........maar er wordt ook vreselijk veel misbruik gemaakt van het bestaande systeem...

Syl
 
[quote author=Syl link=topic=4160.msg51722#msg51722 date=1142305303]
.........maar er wordt ook vreselijk veel misbruik gemaakt van het bestaande systeem...
[/quote]

Ja, maar niet alleen door aboriginals. Ik kijk nog wel eens naar A Current Affair op WIN tv en daar zie ik toch ook blanken behoorlijk misbruik maken van het systeem.

Erna
 
[quote author=Syl link=topic=4160.msg51722#msg51722 date=1142305303]
Ik denk dat wij ons er wel wat meer van bewust mogen zijn wat die mensen is aangedaan, sterker nog dat bij ons, ook al heeft deze regering hier geen aandeel in gehad, toch wel een verplichting ligt om ook voor deze doelgroep zorg te dragen.....

Ik denk dat dat bewustzijn er bij een hoop mensen ook echt wel is, en er wordt ontzettend veel gedaan. Uiteraard komen de negatieve verhalen altijd veel eerder boven drijven :|. Maar er zijn ook allerhande subsidies voor Aborigines & Torres Strait Islanders er worden een hoop aanpassingen gemaakt op bijvoorbeeld TAFE's (opleidings instituten) waar "elders" aanwezig mogen zijn in klas lokalen etc. Het is altijd zo makkelijk om moord en brand te schreeuwen over wat fout gaat. Iedereen weet dat er zeer schrijnende gevallen zijn.........maar er wordt ook vreselijk veel misbruik gemaakt van het bestaande systeem...

Syl
[/quote]

Er worden ook alleen maar de nare verhalen vertelt.
Maar 25 jaar geleden werden er huizen voor ze gebouwt,in de normalen buurten, niet apart of zo,ze kregen de huizen voorniets.
6 maanden later zat er geen deur meer in, want ze hadden kamp vuurtjes gemaakt in de huis kamer.
Er werd gevraagt waarom ze dat deeden.
Antwoord was, wij houden niet van huizen en willen in de open licht wonen.
En zo zijn er nog veel meer dingen die er gebeurt zijn, maar daar word niets over gezegt door de tripe leaders.
Ik vind het ook erg wat er al die jaren geleden is gebeurt, maar wat kan ik er nu aan doen.
Ik ben naar Aus gekomen om een goed velen te hebben,maar dat kan je alleeen berijken met hard werk,
en dat geld het zelfde voor de aboriginals.
Dat is alleen mijn meening er over.

Gr Ineke
 
Hi Erna

Ja, maar niet alleen door aboriginals. Ik kijk nog wel eens naar A Current Affair op WIN tv en daar zie ik toch ook blanken behoorlijk misbruik maken van het systeem
Helemaal met je eens maar daar gaat het in draadje niet over.........wellicht voer voor een nieuwe discussie in een nieuw draadje :-D :-D

Groetjes
Syl
 
[quote author=Syl link=topic=4160.msg51726#msg51726 date=1142316443]
Hi Erna

Ja, maar niet alleen door aboriginals. Ik kijk nog wel eens naar A Current Affair op WIN tv en daar zie ik toch ook blanken behoorlijk misbruik maken van het systeem
  Helemaal met je eens maar daar gaat het in draadje niet over[/quote] Jawel dat hoort hier denk ik wel thuis, want het is volgens mij een weer woord op iets wat eerder in dit topic is aangekaart.

Groetjes Sander
 
Wacht even... het ging over de Aborigines die hun leed erkend willen hebben door Queen Elizabeth.

Kijk, er is geen fatsoenlijk mens op deze wereldbol die genocide goedkeurt. Queen E. dus ook niet. De premier dus ook niet, en de regering ook niet. Iedereen vindt het erg wat er is gebeurt, iedereen. Maar dat is niet genoeg! Nee, er moeten excuses komen.

Goed. Stel je voor dat je opa fout was in de oorlog. Daar kan jij niets aan doen, wel? Daar was jij niet betrokken bij, en daar kan je geen verantwoording voor nemen. Dus het enige wat je kan doen is zeggen, Ik vind het VRESELIJK wat hij gedaan heeft. Maar je kan niet verantwoordelijk gehouden worden, en je kan ook niet excuses aanbieden voor je opa. Excuses komen van jezelf en over jezef en uit je hart. Je kan moeilijk excuses aanbieden voor iets wat jij niet gedaan hebt.

Tegenwoordig zijn er zoveel voorzieningen voor Aborigines dat het de gemiddelde Australiër soms irriteert. Er gaan hoopjes geld naar de aboriginal communities, maar, door hierarchieën en verschillende ideeen onder verschillende stammen, komt dat geld niet  altijd waar het hoort. Aborigines hebben dezelfde access tot alles als non-Aborigines, sterker nog, er is sprake van omgekeerde discriminatie.

En Sabien, ik zou ook met tranen in m'n ogen staan als ik hun verhalen zou horen, maar dat doe ik ook bij WO II. Het feit is dat NU alles anders is, en zij alle mogelijkheden hebben die wij hebben.

En zoals Ineke zei, we moeten allemaal werken om een fijn leven te hebben.

De andere oplossing is dat we met z'n allen Australië verlaten. Gaan zij walk-abouts. Want ze zijn van origine een nomadenvolk.

En ik vergeet zeker niet zomaar iets! Verdriet om wat mensen elkaar aandoen, dat heb ik al heel lang. En er zijn mij ook heel nare dingen aangedaan, waar je tranen met tuiten om kan huilen. Maar daar blijf ik niet over door gaan. Om te leven moet je vooruit kijken!

Overigens, als Australiërs op Aborigines neerkijken, dan is dat om wat ze doen met de mogelijkheden die ze krijgen; veel te weinig. En omdat er hachelijke toestanden zijn, veroorzaakt door henzelf. Of het nou een Chinees, een Nederlander of een Indiaan betreft, als je in een leven waar je zoveel handen aangereikt krijgt, het nóg presteert om er een zooitje van te maken, dan kijkt een Australiër op je neer ja. En een Nederlander trouwens ook.

Cheers!

Ireen.
 
[quote author=M5 link=topic=4160.msg51728#msg51728 date=1142316909]
[quote author=Syl link=topic=4160.msg51726#msg51726 date=1142316443]
Hi Erna

Ja, maar niet alleen door aboriginals. Ik kijk nog wel eens naar A Current Affair op WIN tv en daar zie ik toch ook blanken behoorlijk misbruik maken van het systeem
Helemaal met je eens maar daar gaat het in draadje niet over[/quote] Jawel dat hoort hier denk ik wel thuis, want het is volgens mij een weer woord op iets wat eerder in dit topic is aangekaart.

Groetjes Sander
[/quote]

Hihi, ik dacht ook al dat dat hier niet thuis hoort, want dat is gewoon het onderwerp niet :) Wel een goed onderwerp voor een paar honderd nieuwe posts though... LOL
 
Back
Top