Auto kopen in Perth, daarmee n Tasmanie

Hallo iedereen,

Wie kan ons helpen met informatie over het kopen van een Auto in Perth. Wij, mijn vrouw en ik, willen met een auto (busje) rijden vanuit Perth richting Melbourne. Daar maken wij met de ferry een oversteek naar Tasmanie. Deze staat wordt ons nieuwe thuis, want daar gaan we een nieuw leven opstarten.

Ik heb jaren geleden een auto gekocht in Australie, maar kan iemand aangeven waar ik vooral op moet letten bij de aanschaf hiervan.

Tweede vraag heeft iemand nog een backpackers busje te koop staan?? Wij landen 26 september in Perth.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Groetjes,

Martijn en Ieke
 
Tip: probeer een auto te vinden die al in Tasmanië geregistreerd staat. Bij het overschrijven kun je dan je eigen adres in Tasmanië opgeven.
Als je een WA auto koopt, moet je die in WA registreren, of om laten zetten naar TAS rego.
Ik weet niet hoe dat gaat.

Succes ermee! ik ben wel benieuwd naar je TAS-verhalen. Is ook mijn gedroomde bestemming.
 
Er zijn twee manieren om een auto te kopen.
a. Bij een dealer, dan krijg je tenminste 3 maanden garantie, maar is de auto wel duurder want onder hun verantwoording is alles na gekeken incl een APK keuring (RWC).
b. Prive, dus de lokale krant kopen of via carsales.com. Je koopt de auto van een particulier en die moet een RWC verkrijgen, anders kan en mag hij de auto niet aan jou verkopen.

Een probleempje kan zijn dat als je de auto in West Australie koopt en dan in Tasmanie of onderweg ergens in Zuid Australie pech krijgt, dan zal de betreffende dealer misschien niet thuis zijn.

In Tasmanie mag je, ik dacht, 3 maanden met een W.A. nummerbord rijden, daarna moet je lokaal registreren.

Er zijn allerlei draadjes over dit onderwerp , dus beter om via de "search engine" dit na te kijken.

Een alternatief is dat je een auto huurt bij een gerenomeerd bedrijf en deze in Melbourne achter laat, daarna kun je in Tasmanie via een dealer (duurt 1 dag) zo een andere auto kopen.
Deze taktiek is wel wat duurder, maar je hebt dan geen problemen.
Cheers
Jan
 
Hoi
Als je kenteken om moet laten zetten van WA naar TAS moet je auto wellicht een keuring ondergaan met de bijbehorende kosten om het een en ander te laten maken. Ik moest dat van SA naar VIC.
 
Hoi Martijn,

Het klopt wat Jan zegt. Iemand die naar Tas verhuisd dient het kenteken binnen 3 maanden omgezet worden.
Dit is vrij simpel. Je gaat naar een garage die aangesloten is bij de "DIER" om hem te laten keuren, en met dat raport ga je naar service Tasmania en ze zetten het zo om. Wij hebben onze 1e auto in Ballarat gekocht en naar Tas overgebracht en hebben zelfs een refund gekregen van Vic roads.
Kijk eens op de volgende link http://www.transport.tas.gov.au/newtotas

Hetzelfde geldt voor het rijbewijs. Dit dient ook binnen 3 maanden na aankomst omgezet te worden. Auto en motor is geen probleem als je een NL rijbewijs hebt. Voor de zwaardere klasses dien je een test te doen.
 
Check voor busjes/auto's ook op Gumtree of het lokale Quokka krantje in Perth.

Laat hoe dan ook je auto mechanisch checken bij een garage met een "pre purchase check" zodat je niet voor onverwachte grappen komt te staan. Backpackers onderhouden hun auto/busjes over het algemeen slecht of niet, ik zou persoonlijk eerder kijken naar een lokale auto of busje!

Veel plezier!
 
Gewoon een auto kopen en als je in Tasmanie bent met dat ding naar de pits.
Dat kost $100 en als je pech hebt wat onderdelen als ie niet goed word gekeurd.

Waar in Tassie ga je wonen? Ik woon zelf in George Town, lekker dicht bij de zee..
 
Hallo allemaal!

Feedback gevraagd aub! :)

Wij, fam van 5 (3 boys; 7, 5 & 2), denken aan emigreren (Deloraine & omstreken) en komen deze december verkennen:
Aankomst in Launceston op 7 dec.
Dan snel een tweedehands auto kopen ($1500-2000?? Toyota Camry?? in ieder geval voor 5 personen) in omgeving Launceston (via Gumtree?? Al online contact voor vertrek??)
Minimaal week in Deloraine (verblijf op camping/huisje???)
Verder genieten van 'Tantalizing Tasmania' (ws. camping??).
Einde verkenning/vakantie op 31 dec, dus snel auto verkopen ($1000-1500).
1 Januari vertrek.:(

Your thoughts please!?

Groeten vanuit Brunei (waar we op dit moment wonen),

Taco, Ellen, Noah, Abel & Alex
 
Last edited:
Hebben jullie al gekeken of het huren van een auto voor 4 weken niet ong even duur is? En ik weet niet hoe het in Tassie zit, maar in sommige staten moet je je auto ook eerst nog bij een garage na laten kijken voordat je hem kunt verkopen (soort AKP). En dan heb je nog mogelijk registratie van de auto als die bijna verlopen is op moment van aanschaf. Dit zou de kosten ook nog omhoog kunnen drijven.
En mijn ervaring (in Perth) is dat je heeeeel weinig auto krijgt voor $2000. In NL was mijn eerste auto €650 en die was geweldig. Voor $2000 hier kon ik niets on vergelijkbare staat vinden :-( Maar weet niet hoe de prijzen in Tassie liggen.
 
Waarom huur je inderdaad geen auto of een camper?
Veel gemakkelijker en geen gezeur met koop en verkoop, verzekering, rego etc.
 
Onwijs bedankt voor jullie advies! We zijn er uit! Inderdaad huren zoals jullie voorstellen. For whatever reason, hebben we de 'good old' Lonely Planet links laten liggen bij onze zoektocht en Google te beperkt gebruikt. Back to basics it was na jullie feedback en... bedrijven als 'Rent-A-Bug' leveren gelukkig WEL wat wij uit willen geven aan transport!
Nogmaals ontzetend bedankt en wie weet tot mails of ziens!?

T&CO:)
 
Rent a Bug voor een familie met 3 kleine kinderen? Let goed op wat je huurt en deze "autos..." zijn vaak wel verzekerd met uitzondering van de eerste 3000 dollar, dus dat moet je alsnog verzekeren hetgeen vaak meer kost dan de oorspronkelijke huurprijs, tenzij je een clausule hebt in je reis verzekering dat dit bedrag (de excess dus) is meeverzekerd tot max zeg maar 300 dollar. Vraag je verzekering ernaar.
Wel zeer verstandig om een auto te huren ipv er een te kopen en proberen te verkopen, dat laatst wordt een problem tenzij je de tuut bij vrienden op het eiland kan achter laten.
Zo te horen komen jullie op een zeer beperkt budget, je hebt het over 1500 dollar voor een Camry of Rent a Bug. Ik zou aanraden om niet te gaan rotsooien met goedkoop vervoer
Gwen gaf ook al goed advies.
Verder een mooie vakantie gewenst,
cheers
Jan
 
Hi Jan!

Bedankt voor je advies! We huren nu een auto via een klein family bedrijf die er ook kinderstoelen, camping gear enz. bij leveren. Precies wat we zochten om het inderdaad een mooie vakantie van te maken!

We can't wait!

Groeten,

T&CO :)
 
Das balen, ik heb net mn Commodore verkocht, $900, was nog een goed ding.
Als ik dit eerder had geweten had ik hem nog even gehouden...
 
Back
Top