Belastingdienst en Emigreren

Hoi!

1 van de laaste dingen die we aan het uizoeken zijn, is hoe/wat/wanneer je je belastingzaken afhandeld als je gaat/bent geemigreerd.
Ik weet al van het M-biljet, das is allemaal het probleem niet. Ik wilde graag weten of meer mede xpditers zijn geemigreerd terwijl hun huis nog niet verkocht was.
Wij staan op het punt om deze beslissing te maken: Gaan we weg voordat het huis verkocht is? (en deze dan door mijn ouders te laten verkopen).

Echter dan is de vraag: hoe zit het met de hypotheekrente aftrek. Op de belastingdienst site staat dat je 2 jaar na emigratie nog de hypotheekrente mag aftrekken als je huis 1.) leeg staat (Dus niet verhuurd wordt) 2.) in de verkoop staat.
Das leuk allemaal, maar dit geld dus alleen als je inkomsten in NL houdt (Waar moet je anders je hypotheek rente van aftrekken?)
Dus dat betekend dat je alleen in het jaar van emigratie nog iets van hypotheekrente aftrek kan opvoeren.
Maar nu is de vraag: Als je maar 4 maanden in het van emigratie werkt, kan je dan ook je hypotheekrente (Voor het hele jaar) aftrekken van de inkomsten die je in die 4 maanden hebt ontvangen zonder dat je daar problemen mee krijgt?

Als mensen verder nog tips hebben bij het invullen van belastingdienst documenten, dan hoor ik deze graag!! (Het liefst info van mensen die ook hun huis (nog) niet verkocht hebben in NL, maar alle verdere info is welkom!!)
Misschien zijn er mensen die het hebben laten doen bij een Accountent ofzo?

Groeten,

Leon
 
Ik hoop je binnenkort een zinnig antwoord te kunnen geven. Wij zijn vertrokken terwijl het huis nog niet verkocht was en hebben dat jaar maar 6 maanden gewerkt. Wachten nu op alle papieren die binnen moeten komen om de aangifte over 2009 te kunnen doen en dan zie we weer verder...

Als er mensen zijn die hier al ervaring mee hebben, lees ik dus nog even lekker mee.

Sacha
 
Dan ben ik wel heel benieuwd wat daar uit komt ja... Al zit er vast verschil tussen julie en ons: Ik werk (als alles door gaat) dan maar 3 maanden dit jaar en misschien zitten julie in een andere belastingschijf (schijnt allemaal uit te maken...)

Ik heb al een beetje zitten "spelen" met de aangifte van vorig jaar en het lijkt niet uit te moeten maken (of hooguit 100 of 200 terug moet betalen...)

Maar zou wel fijn als meer mensen deze conclusie hadden... (niet dat we dalijk ineens een naheffing krijgen van een paar duizend euro....)

Ik met mijn technische achtergrond snap er natuurlijk niet alles van... ;)

Groeten,

Leon en Chantal
 
ook wij lezen dit topic graag mee. Vorig jaar juni aangekomen in Adelaide. In Nederland dus nog 5 maanden gewerkt en ons huis verkocht
Ben benieuwd
 
de issues mbt een eigen huis, daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

wel heb ik een vraag over M-biljet. Bij vraag 52 moet je pensioenafspraken/rechten invullen op moment van emiratie:
1) bedoelen ze hiermee je werknemerspensioen
2) zo ja, verschaffen pensioenfondsen ook tussentijdse overzichten (ik dacht alleen jaaroverzichten)?

dank alvast.
Wim
 
Hoi,

Ik zou even langs de Hypotheker gaan, die kunnen je haarfijn uitleggen hoe je dat het beste kan aanpakken.

Persoonlijk lijkt mij wel interessant om huis te verhuren voor een aantal jaar tot de markt weer aantrekt.
Helaas kun je dan geen belasting aftrek meer krijgen.

Mocht je goed uitkomen met hypotheek en verhuren van je woning is dat een leuke inkomsten in Oz.

Er zij ook makelaars die het volledig kunnen beheren voor je.

Succes!:up:


Groeten Steven
 
Hoi!

1 van de laaste dingen die we aan het uizoeken zijn, is hoe/wat/wanneer je je belastingzaken afhandeld als je gaat/bent geemigreerd.
Ik weet al van het M-biljet, das is allemaal het probleem niet. Ik wilde graag weten of meer mede xpditers zijn geemigreerd terwijl hun huis nog niet verkocht was.
Wij staan op het punt om deze beslissing te maken: Gaan we weg voordat het huis verkocht is? (en deze dan door mijn ouders te laten verkopen).

Echter dan is de vraag: hoe zit het met de hypotheekrente aftrek. Op de belastingdienst site staat dat je 2 jaar na emigratie nog de hypotheekrente mag aftrekken als je huis 1.) leeg staat (Dus niet verhuurd wordt) 2.) in de verkoop staat.
Das leuk allemaal, maar dit geld dus alleen als je inkomsten in NL houdt (Waar moet je anders je hypotheek rente van aftrekken?)
Dus dat betekend dat je alleen in het jaar van emigratie nog iets van hypotheekrente aftrek kan opvoeren.
Maar nu is de vraag: Als je maar 4 maanden in het van emigratie werkt, kan je dan ook je hypotheekrente (Voor het hele jaar) aftrekken van de inkomsten die je in die 4 maanden hebt ontvangen zonder dat je daar problemen mee krijgt?

Als mensen verder nog tips hebben bij het invullen van belastingdienst documenten, dan hoor ik deze graag!! (Het liefst info van mensen die ook hun huis (nog) niet verkocht hebben in NL, maar alle verdere info is welkom!!)
Misschien zijn er mensen die het hebben laten doen bij een Accountent ofzo?

Groeten,

Leon

Je kunt bij het invullen van je aangifte van je emigratiejaar kiezen of je het hele jaar als 'virtuele' binnenlandse belastingplichtige wil worden beschouwd of niet. Als je voor dat eerste kiest moet je:
- je gehele wereldinkomen (ook tijdens je AU periode in daar jaar) in NL opgeven
- je kunt de hypotheekrente van dat hele jaar aftrekken (mits je er zelf woont, of het leeg-staat)
- je krijgt de heffingskorting van het hele jaar
- je kunt evt. dubbel betaalde belasting (die in AU) verrekenen met je NL belasting

Meestal is het handig om daarvoor te kiezen, maar het enige lastige is wel hoe je kunt aantonen welke AU belasting je over de AU periode hebt betaald. Stel dat je per 1/7 van het jaar emigreert, dan heb je dus over de periode 1/7 - 31/12 evt. AU inkomsten die in AU belast zijn + in NL belast zijn. Die inkomsten moet je dan dubbel opgeven, je betaalt dus ook dubbel belasting, alleen kun je dan evt. AU belasting over dat deel verrekenen met je NL belasting.

Het AU belastingjaar loopt overigens van juli tot juni, en niet van januari tot december zoals in NL.

Het makkelijkst is eigenlijk om in je emigratiejaar helemaal geen AU inkomsten te hebben, en alleen in NL belasting te betalen, maar dat voorrecht is niet iedereen gegeven.

Vanaf het moment dat je in AU resident bent moet je je wereldinkomen (dus ook evt. NL bankrente) in AU opgegeven. Over het algemeen heeft NL betere regelingen ter voorkoming van dubbele belasting dan AU - daarom wordt NL voor bedrijven ook wel als tax haven beschouwd.

AU blinkt wel weer uit in de nette manier waarop bedrijfswinsten niet dubbel worden belast als dividenden naar de aandeelhouder vloeien. Je betaalt nooit meer (maar ook nooit minder) dan je persoonlijke progressieve belasting-heffing.

Het AU belastingsysteem lijkt erg op het ouderwetse NL systeem van voor de Oort-herziening.
 
Hoi Leon
Wij zijn vorig jaar vertrokken en hebben ook nog steeds ons appartement in NL. Omdat het voor ons ook erg onduidelijk was, zijn we naar de belastingdienst in Heerlen gegaan. Zij hebben ons toen uitgelegd dat het eigenlijk heel simpel is: heb je inkomen in NL, dan heb je recht op de hypotheek aftrek (behalve als je je woning hebt verhuurd, want dan gaat je eigen huis van box 1 naar box 3, dus andere inkomsten).
Werk je dus 3 maanden in NL in een jaar, dan heb je dus 3 maanden recht op hypotheekaftrek. Je moet aan de belasting doorgeven wanneer je niet meer werkzaam bent in NL, dan zullen ze de hypotheekaftrek stop zetten. In mij geval heb ik het ook doorgegeven maar dit is nooit stopgezet. Nu moet ik alle maanden dat ik de hypotheekaftrek hebt ontvangen, terugbetalen.

Ik hoop dat dit het een beetje duidelijker maakt.
 
Vanaf het moment dat je in AU resident bent moet je je wereldinkomen (dus ook evt. NL bankrente) in AU opgegeven.

Let op dit geldt alleen als je permanent resident bent in AU. Als je op een temp. visum naar Australië komt hoef je geen NL belasting op te geven.
 
Back
Top