Discussie: The Netherlands correct of niet..

alieNL

Well-Known Member
Het volgende..

Er is momenteel een discussie gaande over het volgende citaat:

Gebruik je in een adres "The Netherlands" of "Netherlands" zonder 'the'? (12-9-2011)

Ter voorbereiding van mijn boek Tools4Writing, grammatica en schrijfvaardigheid bovenbouw havo/vwo heb ik een groot aantal lay-out modellen voor de Engelse brief bekeken. Deze lay-out modellen vond ik in handreikingen die door docenten zijn gemaakt of in methoden. Daaruit blijkt dat de leerlingen wordt geleerd om in het adres van de afzender als land te vermelden: The Netherlands. Dit is echter niet correct! Het moet zijn Netherlands, dus zonder ‘the’. Ook het CITO maakt deze fout. Zo wordt in de briefopgave voor het VMBO GL-TL (o.a. examen 2011) aan het eind van de opdracht het volgende model voor het adres afzender gegeven:
Pinksterbloemstraat 63
6845 SR Barendrecht
The Netherlands

Wat vinden/denken jullie? Wat gebruiken jullie? Is het The Netherlands of toch Netherlands? :shock: :grin: Ben benieuwd naar jullie visie :smile:
 
Hahaha, die mail kreeg ik ook net! :wink:

Ik gebruik The Netherlands

List Engels? :grin: :up:

Mijn collega heeft hem gemaild met de vraag waarom hij denkt dat hij wel gelijk heeft.

Zijn antwoord was dit: antwoord

Dus vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie visie en gebruik :lol:
 
Ik vind het muggenzifterij. En persoonlijk vind ik dat een land dat een meervoudsnaam heeft gewoon "the" ervoor moet hebben. Ook in een adres. Dus ja, eigenlijk zou je moeten schrijven "The USA", maar dat gebeurt niet omdat de meeste mensen de VS niet meer als meervoud ervaren. Maar het Nederlands is zo ongeveer de enige grotere taal dat Nederland in het enkelvoud schrijf. "Les pays bas", "Die Niederlaende", "Los paijos bajos" etc.
En verder vind ik het alleen belangrijk dat m'n brief aankomt. :lol:

Groetjes,
Rixta
 
Zijn antwoord was dit: antwoord
Is natuulijk leuk zo'n pagina, maar het geeft geen enkele verwijzing naar de geschreven regel over het gebruik van "the" in adressen. Als ondersteuning wordt aangehaald hoe het op web sites wordt vermeld. Die kunnen natuurlijk ook fout zijn. En het weergeven van namen zoals voor een WK ranking, dat heeft natuurlijk helemaal niets met adressen te maken. Kortom, weinig onderbouwing in dat antwoord.
 
Ik vind het muggenzifterij. En persoonlijk vind ik dat een land dat een meervoudsnaam heeft gewoon "the" ervoor moet hebben. Ook in een adres. Dus ja, eigenlijk zou je moeten schrijven "The USA", maar dat gebeurt niet omdat de meeste mensen de VS niet meer als meervoud ervaren. Maar het Nederlands is zo ongeveer de enige grotere taal dat Nederland in het enkelvoud schrijf. "Les pays bas", "Die Niederlaende", "Los paijos bajos" etc.
En verder vind ik het alleen belangrijk dat m'n brief aankomt. :lol:

Groetjes,
Rixta
"The USA" zie je nog heel veel, zoek maar eens op Google (vooral officiele web sites). In lijstjes van landen valt die The er wel vanaf, net als voor Netherlands. Of dat correct is of niet heb ik geen mening over. Het geldt trouwens niet alleen voor meervoud, het is ook "The United Kingdom". En de vergelijking met andere talen gaat mank op het feit dat die zowiezo andere regels gebruiken. In Frans is het "La France". In Spaans is het vaak "La Espana". Die talen gebruiken dus lidwoorden ongeacht of het enkelvoud of meervoud is.

Maar voor de rest deel ik je mening...
 
Wel grappig dit, zijn er eigenlijk echte richtlijnen voor?
En zo ja, wie maakt die dan?
Want post gaat de hele wereld over.
 
Tja, Engels is in heel veel landen de eerste taal. Wie maakt dan regels? Het zou zomaar kunnen zijn dat de ene taalregel geldt in de VS, een andere in Groot Brittannie, een derde in Australie en nog meer in andere landen. "Het Engels" bestaat nog veel minder dan "het Nederlands". Het is dus maar net naar welk land je kijkt.

Groetjes,
Rixta
 
Ik geloof wel dat die regel ergens staat, maar ik denk dat niet veel mensen er van af weten. We blijven dus fijn 'The Netherlands' en 'Les Pays-Bas' schrijven :-D (Tenzij ik lui ben, en dan doe ik het nog goed ook, haha).

Ireen ;-)
 
Back
Top