Emigreren in de 50-er jaren

Jan H.

Active Member
Officiele affiche van hoe het toen was....... :cool:
Jan

eithro.jpg
 
Hej wat leuk! Zal mijn moeder eens vragen hoe zij bij Australie zijn gekomen, want zij zijn ook in de jaren 50 geemigreerd... (realiseerde met deze post dat ze daar nog nooit over gesproken heeft :| )
 
Hej wat leuk! Zal mijn moeder eens vragen hoe zij bij Australie zijn gekomen, want zij zijn ook in de jaren 50 geemigreerd... (realiseerde met deze post dat ze daar nog nooit over gesproken heeft :| )
Dan vindt je dit; http://geschiedenis.vpro.nl/dossiers/25471486/ misschien ook wel leuk?
Als je digitale TV in Nederland hebt moet je eens kijken of je geschiedenis TV van de VPRO hebt.
Die zenden die oude filmpjes regelmatig uit.

Bart
 
Thnx Bart!

Zal zeker eens kijken. Heb zelf geen digi tv maar mijn zus wel...

Groetjes,
Kathren
 
De bijeenkomsten in NL werden veel bezocht door toekomstige emigranten.
Deze affiche verscheen NA AANKOMST in OZ.
Jan

20aasjp.jpg
 
Hoi allemaal,

Om me even aan te sluiten bij dit topic; mijn schoonouders zijn nu precies 50 jaar geleden geemigreerd met de hele familie van schoonmoeders kant; broers/zussen en de moeder en mijn schoonvader. Ze waren destijds nog niet getrouwd en hebben een tijdje bij de moeder van mijn schoonmoeder in huis gewoond. Een enkeling is alweer teruggekomen en woont weer hier, onder meer de oom van mijn man en mijn man zelf dus.

Een hele tijd geleden ben ik een beetje gaan snuffelen naar familienamen van mijn man die ook naar australie zijn geemigreerd en ik stuitte op een website waarbij je op emigranten kunt zoeken. Als je een geboortedatum hebt dan gaat het makkelijker.
De website die ik bedoel heet; www.nationaalarchief/emigranten.nl

Ik kon hieruit opmaken dat mijn schoonvader op 5 november 1959 naar Melbourne is vertrokken en op 8 november is aangekomen. Ze hebben gevlogen met KLM airlines.

Veel plezier met de website!!

Groetjes Heidi
 
Hoi allemaal,

Om me even aan te sluiten bij dit topic; mijn schoonouders zijn nu precies 50 jaar geleden geemigreerd met de hele familie van schoonmoeders kant; broers/zussen en de moeder en mijn schoonvader. Ze waren destijds nog niet getrouwd en hebben een tijdje bij de moeder van mijn schoonmoeder in huis gewoond. Een enkeling is alweer teruggekomen en woont weer hier, onder meer de oom van mijn man en mijn man zelf dus.

Een hele tijd geleden ben ik een beetje gaan snuffelen naar familienamen van mijn man die ook naar australie zijn geemigreerd en ik stuitte op een website waarbij je op emigranten kunt zoeken. Als je een geboortedatum hebt dan gaat het makkelijker.
De website die ik bedoel heet; www.nationaalarchief/emigranten.nl

Ik kon hieruit opmaken dat mijn schoonvader op 5 november 1959 naar Melbourne is vertrokken en op 8 november is aangekomen. Ze hebben gevlogen met KLM airlines.

Veel plezier met de website!!

Groetjes Heidi

Wat dan ook leuk is: kijken of je namen kunt vinden in Australische kranten van die tijd. Soms staat vermeld wie het land binnenkwam en wie er vertrok. Handig om te weten als je nog geld van iemand kreeg... Van 1803 t/m 1954 staan de Australische kranten op internet en je kunt erin zoeken:
http://newspapers.nla.gov.au/ndp/del/home
 
Oh wat een gave site!!!!!!! Ik heb beide aankomstdatums van mijn ouders terug kunnen vinden. Wist de officiele datums niet. Nu wel!!! Wat cool! Ben ik eigenlijk wel blij mee... weer een stukje gevonden wat bij mij hoort :cheer:
 
Mijn ouders zijn ook met de Johan van Oldenbarneveld naar Australie afgereisd! Aankomst op 4 mei 1958.
Toen in 1970 met de Aranda weer naar NL
Met de Britanis weer naar Oz aankomst op 17 juni 1974
En als laaste in 1974 weer met de Australis naar NL.

De reis duurde toen 8 tot 10 weken enkele reis. Wat als kind fantastisch was omdat je zelf je bed niet hoefde op te maken, geen afwas hoefde te doen, er elke dag een ander entertainment programma was, je zowel binnen als buiten kon gaan zwemen en elke dag een andere film in de bios draaide... daarbij komende dat je iedere keer ergens anders aanlegde en op ontdekkingsreis ging. King Neptune altijd op bezoek kwam zodra je de evenaar over ging. Mijn broer en zus hadden een cabin in een andere stuk van de gang en wij deden altijd een wedstrijd wie de snelste route had gevonden naar de eetzaal of zwembad. Ik heb daar zo veel herinneringen van. :smile:
 
Hallo Kathren,
Goed te horen dat jij een pracht tijd op zee hebt gehad. :thumbs2:

Van al die schepen heb ik fotos, vooral aankomst Melbourne en Sydney.
Mocht je deze willen hebben , stuur me dan een PB met je email adres en zal ik ze doormailen.
Zo te zien was de Chandris Line nogal populair.
Jan
 
Hallo Kathren,
Goed te horen dat jij een pracht tijd op zee hebt gehad. :thumbs2:

Van al die schepen heb ik fotos, vooral aankomst Melbourne en Sydney.
Mocht je deze willen hebben , stuur me dan een PB met je email adres en zal ik ze doormailen.
Zo te zien was de Chandris Line nogal populair.
Jan

Ohhh jaaaa de Chandris Line!... ook weer een naam die ik vergeten was.

Nou ik heb ook heel zware stormen meegemaakt!!!! Phoe die waren wel heftig ondanks de stabilatoren :| Je mocht niet op het buitendek komen. De liften, zwembaden ed. waren afgesloten en overal in gangen hadden ze touwen gespannen waar je jezelf aan vast kon pakken. Soep werd niet meer opgediend en de tafellakens waren vochtig zodat de etensborden niet over de tafels konden schuiven. Vergeet het nooit meer dat er tijdens het eten een oudere mevrouw met haar stoel ineens achterover kieperde. (Wij konden onze lach bijna niet inhouden omdat het er zo komisch uitzag en haar panties wel ineens heel goed zichtbaar waren :lol: ) Maar als kind zie je het gevaar niet dus hadden wij er wel lol in omdat je als dronken kon lopen. :grin:

Ik zou het heel leuk vinden om deze foto's te ontvangen! Ik stuur je een pm!

Bedankt Jan :up:

Groetjes,
Kathren
 
Tja en dan ineens heb je naam en ga je googelen... :lol:

Heb een foto gevonden van de Britanis in het Panama kanaal. (heb ik ook meegemaakt) Toch wel een maf gevoel om daar weer over na te denken....

Britanis-NT-01_bg.jpg
 
Kathren,

Je kunt via Google natuurlijk veel mooie plaatjes vinden en dan is er ook nog Chandris Line en honderden sites waar je die fotos vindt.
Ik heb een mail naar je gestuurd met een aantal meer exclusieve fotos, sommige zijn niet zo mooi, maar wel allemaal genomen in Australie (de meeste tenminste).

http://www.simplonpc.co.uk/ChandrisPCs.html

hier vind je nog meer fotos en gegevens.

Groeten
Jan
 
Back
Top