Fully fledged aussie

suske

Member
beaut! rippa! bonza! grouse!

Vanochtend heb ik hier, bij de immigratiedienst in Melbourne, mijn permanent visa gekregen. Voor diegenen die ook met een spouse visum bezig zijn; op het moment dat je het van Berlijn hebt gekregen mag je naar Oz (wat ik bijna twee jaar geleden heb gedaan), maar je bent een 'provisional resident'. Dat betekent dat je twee jaar na aanvraag nog eens op herhaling moet, en ja, weer een hele papierhandel moet invullen.

Dus weer stat decs, photo's, gezamelijke rekeningen en een politie verklaring, etc. ( Politie verklaring in principe alleen van Australie, tenzij je in tussen terug geweest bent in een land waarvan je de eerste keer ook een verklaring moest regelen. Tip: ga je in die twee jaar op bezoek in Nederland, zorg er dan voor dat je op het einde FF langs het gemeentehuis wipt en een nieuwe politie verklaring regelt).

Maar goed, tis allemaal achter de rug en ik ben voorgoed van alle gedoe af (alhoewel, over twee jaar kan ik eventueel een paspoort aanvragen, naast mijn nederlandse).

Daar gaan we zometeen in Prudence, de beste kroeg van Melbourne, maar eens een pilsje op pakken.

Hé Suske, gefeliciteerd met je visum en pak er maar eentje voor mij ook! Voor mij ne Jupiler!

Sara

Suske!
Gefeliciteerd! Ik zal er vanavond ook eentje op jou nemen!!!

Groetjes Lin

Heb je naar aanleiding van je visa maar één pilsje gedronken?? Dat is niet veel! Ik zou me een stuk uit mijn kraag drinken! Wat? Ik zou geen kraag meer over hebben!!

Maar toch een Hartelijke Felicitatie!!

Rene

linda: Nee, niet moeilijk, wel weer veel papierwerk. Het is vrijwel hetzelfde als de eerste aanvraag die je moet doen. Je krijgt iets minder dan 2 jaar na de eerste aanvraag een pakket waarin duidelijk staat vermeld wat je moet terug sturen, en hebt dan 2 maanden om dit te doen.

In het kort:

Het aanvraag formulier zelf: al je persoonlijke gegevens, inclusief waar je de afgelopen 10 jaar gewoond en gewerkt hebt en je opleiding.

Verklaring van jezelf, en van je partner (+certified kopie paspoort partner)

Kopie van je paspoort als je intussentijd het land uit geweest bent. (en eventueel een politieverklaring uit dat land, mits je voor de eerste aanvraag voor dat land OOK een politieverklaring moest geven).

Minimaal 2 verklaringen (stat decs) van australiers. (of andere natonaliteit mits de persoon een verblijfsvergunning in Oz heeft)
Van deze mensen moet je ook een certified kopie van hun paspoort toevoegen.

Federal politieverklaring : vul een formulier in, dat je vervolgens naar Canberra moet sturen, inclusief een cheque, en wacht todat het terug komt.

Bewijs van:
samenleven (huurcontract / hypotheek )
gezamelijke financien (joint bank account)
erkenning van 'officiele' derden (post van gas/water/licht rekeningen, etc.)
erkenning van 'sociale' derden (brieven en kaarten gericht aan beiden)
foto's van de afgelopen 2 jaar
bewijs van communicatie in periodes dat je elkaar niet ziet (telefoonrekeningen, email etc.)

oh... en bewijs dat je je eigen stubbieholder hebt.

Proficiat!

Inderdaad, wat hierboven al is gemeld, we horen zo weinig van dit soort situaties.

[quote author=suske link=topic=3830.msg46526#msg46526 date=1139132455]
linda: Nee, niet moeilijk, wel weer veel papierwerk. Het is vrijwel hetzelfde als de eerste aanvraag die je moet doen. Je krijgt iets minder dan 2 jaar na de eerste aanvraag een pakket waarin duidelijk staat vermeld wat je moet terug sturen, en hebt dan 2 maanden om dit te doen.
[/quote]

En als je nou niet alles in 2 maanden bij elkaar gesprokkeld krijgt?

[quote author=suske link=topic=3830.msg46526#msg46526 date=1139132455]
Minimaal 2 verklaringen (stat decs) van australiers. (of andere natonaliteit mits de persoon een verblijfsvergunning in Oz heeft)
Van deze mensen moet je ook een certified kopie van hun paspoort toevoegen.
[/quote]

En als je nou niemand in Oz bereid krijgt dit voor je te doen?

Maar het lijkt mij toch dat ze op die herhalingsoefening na 2 jaar minder streng zijn dan bij de eerste aanvraag.

Anyway, jij hebt het binnen, dus nogmaals, congrats!

:up:

[quote author=AJ link=topic=3830.msg46531#msg46531 date=1139133705]
En als je nou niet alles in 2 maanden bij elkaar gesprokkeld krijgt?
[/quote]

Bij het aanvraagformulier geven ze je de mogelijkheid aan te geven wat je nog niet in je bezit hebt en waarom. Twee maanden is echter redelijk lang en ik vond het geen enkel probleem. Ik zou iedereen wel aanraden om er in die twee jaar gewoon al vast rekening mee te houden. BV. Ga je tussentijds terug naar Nederland, vraag dan meteen een nieuwe politie verklaring aan op de laatste dag van je bezoek.

[quote author=AJ link=topic=3830.msg46531#msg46531 date=1139133705]
En als je nou niemand in Oz bereid krijgt dit voor je te doen?
[/quote]

Tja, dat zou eventueel een probleem kunnen zijn. Maar het lijkt me sterk dat je echt niemand zou kunnen vinden. in mijn geval was het een verklaring van mijn schoonmoeder, een goede vriendin van ons en een van mijn collega's (die regelmatig met ons een (hoop) pilsje (s) pakt)

Hoi Suske!

Mijn aanvraag voor het spouse visa ging eind juni 2004 de deur uit naar Berlijn.

Ondertussen woon ik alweer meer dan een jaar in Sydney. Wanneer denk je dat ik de papieren voor de tweede ronde krijg? Een of twee maanden voor eind juni 2006? (Dus circa april of begin mei 2006?)

Thanks alvast

Ha CJ,

yup, 2 jaar - min 2 maanden voordat ze het in Berlijn binnen hadden, dus begin mei klinkt waarschijnlijk.

Succes ermee!

Hi Suske,

Thanks voor je lijst met wat er voor de tweede fase gevraagd wordt. In oktober 2005 heb ik mijn Partner visum gekregen en woon nu sinds 3 maanden in Perth. Ik verwacht over anderhalf jaar de grote envelop van DIMIA voor mijn permanent residency. Aangezien ik niet wil stressen op het laatste moment, heb ik alvast een map aangeschaft waar alles ingaat qua bewijzen voor de volgende ronde..... Wat een gedoe toch, maar het moet een heerlijk gevoel zijn als je je permanent visum eenmaal in je zak hebt.

Gefeliciteerd!

Groet uit Perth, Marielle

Hey Marielle,

Goed plan, zo'n map.

<off topic>
Perth? Mooie stad! We zijn daar twee jaar geleden Oz binnengevlogen (mijn schoonmoeder en schoonzus wonen in Perth), hebben een autootje gekocht en zijn de Nullabor over naar Melbourne gereden (in een mazda 121, ja zo'n klein bubbeltje). Ik vond het een fantastische manier om de grootte van het land te ervaren.
</off topic>

affijn, success met de 2e fase! Dat gaat zeker lukken!

Hoi Suske,

Ik wil alvast beginnen met al het papierwerk te regelen hoewel ik nog geen brief van DIMIA heb gehad.

Vraagjes:
- Copietjes van huurcontract enzo, is het voldoende als dit gewone copies zijn of moeten het gecertificeerde copies zijn?
- De stat decs van Australische familie en vrienden, moeten die nog op speciaal papier of kunnen zij gewoon een brief typen en een gecertificeerde copie van hun paspoort toevoegen?

Ha CJ,

De formulieren kunnen ze downloaden en uitprinten. Volgens mij is het deze:
http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/888.pdf

Huurcontracten etc. hebben we gewoon een kopietje gestuurd. Alleen de kopietjes van paspoorten en de stat decs hebben we gecertificeerd.

success!

Bedankt  :up:, heb gisteren de schoonfamilie gevraagd een stat dec te schrijven via de link die je gaf.
En heb het aanvraag formulier voor police certificate daar ook gevonden (ga ik vrijdag op de post doen).

Nog twee vraagjes,

- Weet je toevallig nog het nummer van het aanvraagformulier (met vragen betreffende de persoonlijke gegevens, inclusief waar je de afgelopen 10 jaar gewoond en gewerkt hebt en je opleiding) voor stage 2.
- De verklaring van mezelf en partner mag die op gewoon papier of moet daar ook een formulier voor ingevuld worden?

Thanks again suske! (Hopelijk heb ik alles dadelijk geregeld en als mijn pakketje dan ik de brievenbus valt kan ik alles gelijk terugsturen.)

Back