G'day g'day! I have a dream...

Tamaar

Active Member
G'day!

I reckon it's about time to indroduce myself. I have a dream... Net als bij de meesten van jullie gaat die droom over een leven Down Under. Dat begon al op hele jonge leeftijd. Mijn oudoom en -tante emigreerden in de jaren '50 naar Western Australia: the land of milk and honey but no gold, met als gevolg dat ik liggend over de atlas en uitgeklapte verjaardagskaarten met kangoeroes, koala's en quokka's lag te dromen over dat intrigerende land aan de andere kant van de wereld. Zo ver weg en toch zo dichtbij. Ik wilde er ook naartoe! Bijvoorbeeld door er een jaar high school te doen, want ik had goede verhalen gehoord van mijn buurmeisje dat naar Nieuw Zeeland ging (life changing, want ze is inmiddels geëmigreerd). Of bijvoorbeeld door er een half jaar te studeren. But life is what happens when you're busy making other plans...

Uiteindelijk kreeg ik het voor elkaar om eind 2009 voor drie maanden naar Australië te gaan, ik was in de gloria! Ik wilde graag een WHV 'uitsparen' en dus werkte ik voorafgaand een tijdlang fulltime naast twee studies om het daar drie maanden financieel te kunnen redden. Eenmaal geland op Perth International Airport moest ik even in mijn arm knijpen: ik ben écht in Australia.. dat is mijn droom, ik heb een droom waargemaakt.. Wow! En vervolgens: wat nu? Haha! Ik was overrompeld door het prachtige licht en alle nieuwe geuren en geluiden! Drie maanden heb ik de tijd van mijn leven gehad: ik heb mijn familie in Perth beter leren kennen en veel tijd doorgebracht met mijn oudtante die prachtige verhalen te vertellen had over haar emigratie en ging ook op pad met een professor Migration, Etnicity and Citizenship (laten we dat 'hands on experience' noemen in het kader van een cursus op de uni ;-)). Ik reisde niet alleen van South-Western Australia tot aan Exmouth, maar vierde ook NYE in Sydney (when in OZ...), bezocht de Australian Open in Melbourne en reisde met drie meiden in een Jucy door het prachtige Victoria. Het was dat ik mijn ouders de belofte had gedaan om na drie maanden braaf terug te keren naar de studies (en mijn toenmalige vriendje ook niet langer wilde missen), anders was ik direct gebleven!

De droom om terug te keren is nooit helemaal naar de achtergrond verdwenen, maar jammer genoeg ben ik nog niet afgestudeerd en met een talenstudie zit ik niet bepaald in de richting van de zeer gewilde beroepen. Mijn beste optie lijkt vooralsnog om te gaan voor Secondary school teacher, in de hoop dat er (genoeg) vraag is naar Teachers of Languages Other Than English en dan specifiek Italiaans en/of Frans. Er moet echter nog wel wat gebeuren voor ik zover ben: een master of Education (wellicht in Australia als het mogelijk is de hoge kosten op te brengen) en werkervaring opdoen die telt! En dan zien of het beroep überhaupt nog op de SOL staat.. Een lange weg dus met een hoop obstakels te overwinnen.

Wat een geluk dus dat de optie op een WHV ook nog openstaat, want dat geeft me de ruimte om eerst nog eens voor langere tijd Australië te ervaren en te beslissen wat mijn verdere stappen zullen zijn. En wie weet wat er in die tijd gebeurt!

Ik lees al ongeveer een jaartje mee op het forum en ik ben helemaal enthousiast van al jullie verhalen dus ik kan niet wachten om 'mijn bijdrage' aan de online community te leveren :)

Cheers!

Hoi en welkom.
Italians en Frans worden beide op scholen gegeven dus daar zit je wel goed mee. Als bijbaantje zou je ook nog Nederlands kunnen geven :)
Primary, Middle year and Secondary Teachers staan volgens mij op 'een' lijst dus mogelijkheden zijn er in ieder geval.
Zou je wellicht als een 'student/exchange' teacher kunnen komen. Bij ons op de high school komt er ieder jaar een Italiaanse student en deze helpt voor weken/maanden in de LOTE klassen.
Hoeveel jaar heb je nog te gaan?
groetjes Sidonia

Hi Sidonia,

Bedankt voor je reactie en het welkom! Fijn om de bevestiging te krijgen van iemand die er al zit dat deze talen inderdaad wel gegeven worden. In welke regio zit je als ik vragen mag? Ik hoop dat ik kansen heb als near-native maar niet-native speaker van het Italiaans en Frans. Een student / teacher exchange is inderdaad ook een interessante optie om te overwegen! Ik ben nog bezig met mijn bachelor, dus heb nog wel wat jaartjes voor me. Voordeel is dat ik mijn studie eventueel nog bij kan sturen naar de eisen van de skills assessment en het DIAC ;-) Mijn hoofdvak is Italiaans en helaas bestaat er in Nederland (goedkoper!) geen master om een lesbevoegdheid in deze taal te halen. Ik heb begrepen dat dat in Australië wel mogelijk is, maar zit nog in het begin van al het uitzoekwerk.

Nogmaals bedankt voor je reactie!

Hoi Tamaria,

Welkom op het forum! Wat een leuk verhaal heb je geschreven zeg :).
Inderdaad top dat je je WHV nog hebt. Zal altijd nog wel ergens van pas komen ;).

Thnx Gwen! Ik zit nu ook te genieten van jouw verhalen :) Grappig dat je ook uit Brabant komt, ik ben opgegroeid bij Breda.

Mag ik je vragen hoe je je signature onder je post hebt gekregen? Ik denk dat ik de verkeerde termen gebruik in de search engine, want ik kan het niet vinden.

Als je boven op je naam gaat staan met je muis (niet klikken) komt er een venstertje uitgerold. Daar staat links als 2e woord 'Signature'. Maar het kan zijn dat je dit nog niet ziet/nog niet werkt, omdat je New Member bent. Voor een aantal functies moet je eerst een paar berichten geplaatst hebben.

Leuk verhaal Tamaria! Welkom op het forum, en we hebben zeker allemaal die droom die we allemaal hopelijk proberen te realiseren. Succes!

Leuk verhaal Tamaria! Welkom op het forum, en we hebben zeker allemaal die droom die we allemaal hopelijk proberen te realiseren. Succes!

Dankjewel Cappuccino (mmm, ik krijg spontaan trek in goede Italiaanse koffie ;-))! Jij hebt ook al een intensief pad afgelegd met je skills assessment zie ik. Succes met je tweede IELTS! Weer een stap dichter bij de droom..

Welkom op het forum! Er waren vroeger idd kansen als ESL teacher, maar die optie is er ooit afgehaald (of kreeg je minder punten voor). Ik weet zo niet hoe het in het nieuwe systeem allemaal in elkaar zit. Italiaans is in Australie idd een lesvak. Ik heb (naast 2 jaar in Australie te hebben gewoond) ook 8 maanden in Italie gewerkt (op een school). In December / Januari kwamen toen 4 Australische studenten (op die school, in heel Italie waren dat er heel veel meer) om Italiaans te volgen omdat ze dat ook in Australie als vak hadden.

Nu kan ik niet over alle gebieden wat zeggen, maar vooral in North Queensland (boven Townsville) is er een grote Italiaanse community.

Succes met alles!

Welkom op het forum! Er waren vroeger idd kansen als ESL teacher, maar die optie is er ooit afgehaald (of kreeg je minder punten voor). Ik weet zo niet hoe het in het nieuwe systeem allemaal in elkaar zit. Italiaans is in Australie idd een lesvak. Ik heb (naast 2 jaar in Australie te hebben gewoond) ook 8 maanden in Italie gewerkt (op een school). In December / Januari kwamen toen 4 Australische studenten (op die school, in heel Italie waren dat er heel veel meer) om Italiaans te volgen omdat ze dat ook in Australie als vak hadden.

Nu kan ik niet over alle gebieden wat zeggen, maar vooral in North Queensland (boven Townsville) is er een grote Italiaanse community.

Succes met alles!

Hi AlieNL,

Thnx voor je uitgebreide reply! Bedoel je met ESL - English as a Second Language? Dit is op dit moment de SOL: http://www.immi.gov.au/skilled/_pdf/sol-schedule1.pdf. ESL teacher staat er voor zover ik nu snel zie, niet op. Over de beroepen die open staan voor skills assessment for migration zegt de AITSL het volgende: http://www.aitsl.edu.au/assessment-for-migration/assessment-for-migration.html.

Ik zou graag gaan op basis van Secondary School Teacher, deze wordt niet verder specified. Ik heb begrepen dat er vooral grote tekorten zijn op het gebied van Maths & Science teachers, maar hoop als LOTE-teacher Italiaans en Frans (meest gevraagde Europese talen) uiteindelijk kans te maken (maar eerst afstuderen..) Op basis van welk beroep zou jij willen vertrekken?

Wist trouwens niet dat er ook boven Townsville een grote community Italianen zit! Dat ze van oudsher in Melbourne (Carlton, als ik me niet vergis) en Freo (WA) zitten was me wel bekend. En ben inderdaad ook in Italië vaak Aussies tegengekomen die de taal kwamen leren. Tof dat je ook in Italië hebt gewoond, waar zat je? En wat gaf je daar, Engels?

Nogmaals thnx voor je uitgebreide antwoord, kei leuk!

Hi AlieNL,

Ik zou graag gaan op basis van Secondary School Teacher, deze wordt niet verder specified. Ik heb begrepen dat er vooral grote tekorten zijn op het gebied van Maths & Science teachers, maar hoop als LOTE-teacher Italiaans en Frans (meest gevraagde Europese talen) uiteindelijk kans te maken (maar eerst afstuderen..) Op basis van welk beroep zou jij willen vertrekken?

Wist trouwens niet dat er ook boven Townsville een grote community Italianen zit! Dat ze van oudsher in Melbourne (Carlton, als ik me niet vergis) en Freo (WA) zitten was me wel bekend. En ben inderdaad ook in Italië vaak Aussies tegengekomen die de taal kwamen leren. Tof dat je ook in Italië hebt gewoond, waar zat je? En wat gaf je daar, Engels?

Nogmaals thnx voor je uitgebreide antwoord, kei leuk!

Hoi,

Vooral in en rond Ayr, Innisfail en Ingham zitten veel Italianen. Ook zijn er veel scholen in North Queensland die Italiaans op het programma hebben staan. Ik vond deze site, wel interessant http://en.wikipedia.org/wiki/Italian_Australian Ze hebben nu nog steeds Italian festivals e.d.

Ik heb idd een tijdje in Italie lesgegeven, in Piacenza (net onder Milaan) via het Europees Platform (project van de Europese Unie) en via hen kreeg ik ook "uitbetaald" (nou ja, een toelage). Misschien heb je weleens gehoord van het Comenius project en dan het onderdeel taalassistentschappen? Ik werkte daar dus als taalassistent voor Engels. Veelal hield dit in dat ik de docent Engels moest ondersteunen bij zijn/haar les, maar eigenlijk kreeg ik volledige vrijheid en het kwam ook wel voor dat er geen docent was en ik alleen voor de klas stond.

Zelf ben ik docent Engels en heb emigratieplannen op een heel erg laag pitje geplaatst (if ever). I'll see what the future brings.

Ga jij alleen je bachelor doen of wil je ook je educatieve master in Nederland afronden?

Vanuit een tentje in Esperance, WA. Met alleen de vogeltjes op de achtergrond om 6.30 am: van harte welkom.

Leuke introductie :)

Vanuit een tentje in Esperance, WA. Met alleen de vogeltjes op de achtergrond om 6.30 am: van harte welkom.

Leuke introductie :)

Thnx FOL voor dit leuke, hartelijke welkom. Enjoy Esperance, het moet er prachtig zijn!

Hoi AlieNL

Dank voor de links, beiden kende ik nog niet, dus dat is zeker interessant!

Zelf ben ik docent Engels en heb emigratieplannen op een heel erg laag pitje geplaatst (if ever). I'll see what the future brings.

Mag ik vragen waarom je je emigratieplannen op een laag pitje hebt gezet?
Ga jij alleen je bachelor doen of wil je ook je educatieve master in Nederland afronden?

Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Er is veel voor te zeggen de educatieve master in Australië te gaan doen, omdat ik dan een diploma en stage-ervaring (werkervaring) heb die aansluit op de markt daar, plus ik kan dan eerder vertrekken dan wanneer ik alles in Nederland af zou ronden. Een complicerende factor is nog dat er in Nederland geen mogelijkheid is om een educatieve master gericht op Italiaans te volgen. Maar ja.. die kosten van een Australische master hè..

G'day!

Het is alweer even geleden dat ik echt actief was hier, dus misschien is het eens tijd voor een korte update.. Helaas niet zulke spannende ontwikkelingen waardoor ik al een LaStaVaZa aan kan maken, dus daarom nog maar even hier. Het normale leven van studeren en werken gaat z'n gangetje, maar Australië verdwijnt nooit echt naar de achtergrond, de drang om zo snel mogelijk te gaan wordt steeds sterker ;-)

Dus dan maar hard aan de slag om m'n skills verder te ontwikkelen: ik volg op dit moment extra vakken waardoor ik versneld hoop af te studeren, deed afgelopen zomer een extra summer course aan een uni in Italië en mag meewerken aan een internationaal onderzoek naar taalverwerving door kinderen. Ik hou steeds een schuin oog op de lijsten en eisen voor de skills assessment van de AITSL en zoek naar scholarship mogelijkheden voor een educatieve master in Australië (gericht op talen). Dat laatste blijkt nog erg lastig, dus wie tips heeft... ik hou me aanbevolen! ;-)

Met al die nieuwe dames op het forum die voor de liefde naar Australië vertrekken vraag ik me af en toe wel af of ik dat ook niet handiger had kunnen 'aanpakken' in plaats van (recent) voor een Zuid-Limburger te vallen, maar liefde maakt blind hè ;-) Mijn vriend weet van begin af aan al van mijn Australië droom en zegt wel open te staan om daar eens te gaan kijken/reizen, maar zich niet voor te kunnen stellen ooit zo'n permanente stap te wagen.. Aiiii, dilemma! Ik vind het erg lastig om hiermee om te gaan.. Aan de ene kant wil ik geen druk op hem leggen vanwege iets wat pas écht concreet gaat spelen als ik afgestudeerd ben (dat duurt nog wel even) en hem rustig aan het idee laten wennen, zelf dingen over Australië laten ontdekken enzovoorts, aan de andere kant is dit een hele belangrijke droom voor me die ik graag werkelijkheid ga laten worden en ik had natuurlijk gehoopt dat hij enthousiast met mij mee dit avontuur in zou willen stappen.. Wat als nee nee blijft? Ik ben benieuwd of er meer mensen op het forum zijn wiens partner niet direct staat/stond te springen.. Hoe gaan jullie daarmee om?

Tot slot geniet ik echt ontzettend van al jullie verhalen, updates, tips & tricks enzovoorts. Dit forum is goud waard!

Back