genuine relationship en 1 jaar samenwonen

Ems81

XPdite Sponsor
Hoi iedereen. Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben Em, 29 jaar, en ik ben net begonnen met me te verdiepen in een visum voor Australie.

Ik heb al 2 1/2 jaar een relatie met een Zuid-Afrikaan die in Australie woont en in juli 2012 zijn Permanent Residence Visa krijgt. Nu willen we proberen om tegelijkertijd met die aanvraag ook een aanvraag voor mij te doen (als spouse).

Het is alleen zo lastig om te bewijzen dat we een 'genuine' relatie hebben. We hebben al 2 1/2 jaar een long distance relatie. in 2008 zijn we 3 maanden bij elkaar geweest in Zuid Afrika, toen Kerst 2009 2 weken in NL, toen Juni 2010 3 weken Zuid-Afrika, toen Augustus 2010 2 weken Nederland, toen december 2010 3 weken Australie, toen Maart 2011 3 weken Nederland, en straks weer in Augustus 1 week Nederland. Is dit wel genoeg? Wij Skypen 1x per week (door het tijdsverschil), maar door de week chatten we vaak op google, en soms een telefoontje tussendoor. Wij hebben allebei een drukke baan, en limited vakantie dagen, dus... ja we willen wel vaker bij elkaar zijn, maar het kan nu even niet. Ja, het kan wel natuurlijk, maar in Australie heb ik geen inkomen en dat is lastig.

Ik zou dolgraag gewoon nu naar Australie gaan om te voldoen aan dat 'jaar samenwonen' maar dat wordt moeilijk als ik daar niet mag werken... Ik wil niet dat mijn vriend me een jaar lang moet onderhouden. Ik heb al een working holiday visa gehad in 2004. In 2005 werd het mogelijk een tweede working holiday aan te vragen, maar ja, toen had ik dus maar 2 maanden farm werk gedaan ipv de benodigde 3, en bovendien hebben de toenmalige werkgevers nooit gereageerd op mijn verzoek wat formulieren in te vullen (ik heb het wel geprobeerd). Dus voor een working holiday visum kom ik niet in aanmerking.
En op een toeristenvisum mag ik natuurlijk niet werken. Of zijn er nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?

Wat ik nu wil doen is in Januari naar Oz gaan op een toeristenvisum om daar 6 maanden te gaan wonen, een gezamelijke bankrekening te openen etc. maar ik weet niet of dat straks genoeg bewijs is voor een 'genuine' relationship... Hebben jullie nog tips? mijn vriend heeft al een huis vol meubels, dus samen meubels gaan kopen gaat niet lukken.. misschien kan mijn naam wel op de energierekening (als dat kan voor iemand op een toeristenvisum).

Ik begrijp dat er 4 belangrijke dingen zijn die ik moet gaan regelen:

- Ik heb al een afspraak gemaakt voor de IELTS toets in Utrecht in september
- een geboorte certificaat kan ik bij de gemeente halen (doe ik binnenkort)
- een VOG doe ik dit jaar (hoe lang blijft dat geldig btw?) maar kan ook vanuit Australie.
- medicals doe ik dit jaar (ook hier: hoe lang blijven die geldig?), maar kan ik ook in Australie doen.

Hierbij mijn eerste brainstorm :) Tips van harte welkom!
 
Hoi Em, welkom op het forum. Ik heb helaas geen antwoord op je vragen, maar er zijn vast anderen die je kunnen helpen.
 
Oi, misschien gezamenlijke bankrekening en misschien beide namen onder het huurcontract??
 
- een VOG doe ik dit jaar (hoe lang blijft dat geldig btw?) maar kan ook vanuit Australie.
- medicals doe ik dit jaar (ook hier: hoe lang blijven die geldig?), maar kan ik ook in Australie doen.

VOG, geen idee; medicals zijn volgens mij 1 jaar geldig.

Ik heb geen idee van die spouse-regels, maar ik kan me voorstellen dat als je eerlijk bent dat je een heel eind komt. Idd een bankrekening op jullie beider namen (en dat dan zo lang mogelijk) en andere dingen die je samen gedaan hebt of gaat doen. Je geeft aan dat je al sinds 2008 een relatie hebt. Kun je dat bewijzen? Bv door foto's met iets (evenement oid) waar je een datum mee kunt laten zien en waar je samen op staat, of kopieen van tickets met allebei jullie namen etc. Schrijf een brief waarin je uitlegt wat de situatie is en probeer zoveel mogelijk te bewijzen. Het voordeel is dat je al langer bij elkaar bent, het nadeel dat je die tijd niet samen een huishouden gedraaid hebt.

Een andere optie is dat je op een general skilled visum probeert te gaan. Heb je een beroep op de SOL? Kom je in aanmerking voor een State Sponsorship? Dan ben je minder afhankelijk van je partner. En het gaat misschien nog wel sneller ook?
 
De makkelijkste manier is om in Australie te gaan trouwen. Dan kun je een prospective marriage visa aanvragen. Daarvoor hoef je alleen maar aan te tonen dat je een serieuze relatie hebt en elkaar persoonlijk hebt ontmoet. Maar je moet natuurlijk wel willen trouwen. :lol: Een spouse visa (gebaseerd op een defacto relationship) zal niet onmogelijk zijn, maar wel moeilijk als je niet hebt samengewoond. Het zal dan nogal afhangen van je case manager of je je visum krijgt of niet, want de regels zijn nogal vaag.
Het eerstgenoemde visum heeft overigens wel een paar extra regels: je moet binnen negen maanden na aankomst trouwen en je krijgt je permanente visum pas als je twee jaar daarna kunt aantonen dat je nog altijd eerlijk en oprecht getrouwd bent. Dit uiteraard om schijnhuwelijken te voorkomen.

groetjes,
Rixta
 
VOG, geen idee; medicals zijn volgens mij 1 jaar geldig.

Ik heb geen idee van die spouse-regels, maar ik kan me voorstellen dat als je eerlijk bent dat je een heel eind komt. Idd een bankrekening op jullie beider namen (en dat dan zo lang mogelijk) en andere dingen die je samen gedaan hebt of gaat doen. Je geeft aan dat je al sinds 2008 een relatie hebt. Kun je dat bewijzen? Bv door foto's met iets (evenement oid) waar je een datum mee kunt laten zien en waar je samen op staat, of kopieen van tickets met allebei jullie namen etc. Schrijf een brief waarin je uitlegt wat de situatie is en probeer zoveel mogelijk te bewijzen. Het voordeel is dat je al langer bij elkaar bent, het nadeel dat je die tijd niet samen een huishouden gedraaid hebt.

Een andere optie is dat je op een general skilled visum probeert te gaan. Heb je een beroep op de SOL? Kom je in aanmerking voor een State Sponsorship? Dan ben je minder afhankelijk van je partner. En het gaat misschien nog wel sneller ook?

Ik heb die test gedaan, en ik geloof dat je minimaal 65 punten moet hebben. Probleem: ik heb nog maar 2 jaar werkervaring (pas bij 3 jaar krijg je punten). Leeftijd: 30 punten, Engels: 10-20 punten (moet de IELTS nog doen, maar ik gok op een 7 of 8 ). Master diploma (15 punten).. dat zouden er al 65 kunnen zijn, maar voor werkervaring dus 0 punten... en de rest ook 0 denk ik...hier heb ik me nog niet zo in verdiept eigenlijk (moet ik maar eens doen). Ik heb wel gehoord dat deze procedure erg lang kan gaan duren... 18 maanden? Kan het ook sneller?
 
Beste Forumleden,

Dit is mijn eerste post en wilde me hierbij gelijk ook even voorstellen! Sinds een paar maanden heb ik samen met mijn vriendin besloten om naar Australië te emigreren in de nabije toekomst. Ik heb al veel gezien op dit forum en wilde nu graag dit item weer nieuw leven inblazen..

Inmiddels hebben we beiden de IELTS testen gedaan (voldoende voor de 20 points) en ben nu bezig met skills assessment om een beroep te kunnen nomineren. Ik hoop dat dit eind okt afgerond is (processing time 5-10 working days) en dan begin november een 175 visa application te doen inclusief partner. We hebben elkaar een aantal jaren geleden ontmoet in Australië en wonen sinds begin dit jaar samen.

Er staat veel informatie in de verschillende booklets over de requirements en evidence voor een "genuine relationship". Ik heb al veel evidence verzameld zoals travel documenten van reizen over de afgelopen 2.5 jaar, trein tickets van heen en weer reizen toen we nog niet samenwoonden, bewijs van inschrijving op zelfde adres en wat financiële receipts om aan te tonen dat we elkaar financieel ook supporten. Daarnaast moeten we natuurlijk zelf ook een uitgebreid verhaal vertellen over history etc.

Ik vroeg me af of iemand meerdere ervaringen kan delen van evidence en hele proces om aan te tonen dat je in een "genuine relationship" zit, bijv. follow up interviews met case officer, statements van familie/vrienden, etc. Ook interessant om te horen als er dingen mis zijn gegaan natuurlijk en waar het aan lag.

Dank alvast voor jullie hulp!

Groetjes,
4leaf
 
Beste 4leaf,

Allereerst welkom op dit forum en veel succes met al het geregel!

Mijn vriend en ik hebben onlangs onze visum grant ontvangen en vertrekken eind november naar Oz. Ook wij moesten aantonen dat we een duurzame relatie hadden van minimaal 1 jaar. Wij zijn niet getrouwd, hebben geen samenlevingscontract oid, maar wonen ondertussen wel al 4 jaar samen. Uiteindelijk verliep het bewijzen van onze relatie heel soepel.

Wij hebben daartoe de volgende bewijsstukken overgelegd:
- vliegtickets en receipts van gezamelijke reizen;
- afschriften van onze gezamenlijke rekening;
- Huurovereenkomst die op ons beider naam staat;
- GBA- uittreksels dat wij op hetzelfde adres staan ingeschreven sinds 4 jaar;
- scans van postkaarten van familie en vrienden aan ons beiden gericht op ons gezamenlijke adres;
- foto's van ons samen en in gezelschap van familie en vrienden; en
- kopieen van gezamenlijke abonnementen (bijv. padi duikberevetten, dierentuinkaarten, golfvaardigheidsbewijzen).

Wij hebben geen stat decs van ons zelf en/of vrienden ingediend en hier is verder ook niet naar gevraagd. Ons bewijs werd in een keer als voldoende aangemerkt. Overigens heb ik van mijn broer (die woont al 6 jaar in Oz) begrepen dat ze soms wel om stat decs als aanvulling kunnen vragen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Veel succes :)

Groetjes,
Cindy
 
Back
Top