Je koophuis aanhouden. Hoe zit het nou echt!!??

rob76

New Member
Hallo,

Samen met mijn vriendin ga ik tijdelijk (+1jr) naar het buitenland. Nu kan ik wel wat vinden over je koophuis aanhouden, maar ik vind het moeilijk me een volledig beeld te vormen. (Op dit forum heb ik alles al bekeken). Wie o wie kan mij helpen? Ik zou zo graag een volledig belastingtechnisch verhaal willen horen! Of wie weet een goed adviseur in Amsterdam?? Ik ben je eeuwig dankbaar (en dat is lang  :wink:)!
 
Naar onze informatie bestaat er in Nederland fiscaal een zogenaamde 3/4 regeling. Dat wil zeggen dat als je het huis aanhoudt en verhuurt, je de hypotheekrente volledig mag aftrekken als je driekwart van de huurinkomsten opgeeft.
 
Lekker snel geantwoord! Nu heb ik ergens gelezen dat ik mijn huuropbrengst niet op hoef te geven, omdat de belastingdienst een opbrengst van 4% per jaar rekent over je huis. Weet je ook hoe dat precies zit dan? Groet
 
wij hebben een makelaar over de vloer gehad..om te weten hoe of wat over 3 jaar.....die zei dat ons huis nog lang niet toe was aan verkoop...ook niet over 3 jaar als we willen emigreren.....AAAAHHHHH....omdat er teveel huizen in onze buurt worden gebouwd...en dat we dan verlies (flink!) zouden hebben....de hele verbouwing en nieuwe keuken en parket konden we op ons buik schrijven...hij meldde er bij dat ze ook een huur afd. hebben..dus kunnen we ons huis verhuren via hun...www.vandesteege.nl
maybe weten zij hoe of wat, ze blijken heel wat huizen te verhuren van particulieren..
in Amsterdam dus...
Carmen
 
Als je voor langere tijd in Oz woont en werkt heb je daar je hoofdverblijf. Je huis in Nederland is dan dus feitelijk een "tweede woning". Over zo'n tweede woning moet je in Box 3 belasting betalen, maar je mag van de waarde de hyptheekschuld aftrekken. Je moet over huizen in NL belasting betalen - ook als je belasting resident bent in Australie - omdat (opbrengst van) onroerende zaken volgens het belasting verdrag tussen NL en Oz in Nederland worden belast.
 
Maar hoe verhoudt jouw verhaal zich tot de door mij ingewonnen informatie met betrekking tot verhuur van de woning in Nederland, Henk? Als ik het goed begrijp heb jij het blijkbaar over de Box 3 belasting over de overwaarde van het in Nederland aangehouden huis, maar dat is iets anders dan het Box 1 geval waar ik aan refereer. Zijn beide dan parallel aan elkaar van toepassing?

NB Dat van die 4% is mij niet bekend Rob, maar ik zal het eens nagaan. Ik denk dat het goed mogelijk is dat jij het over de door Henk beschreven Box 3 situatie hebt. 
 
Hoi Henk, geldt dat ook voor als je in Australie een huis huurt en je eigen (koophuis) verhuurd in Nederland?
BVD.Carmen.
Ik heb ergens gelezen dat de eerste 2 jaar de rente aftrekbaar is/blijft...maar kan het niet meer vinden waar....
 
Er is vrij veel toepasselijk informatie te vinden op de web site van de Belastingdienst. Ik heb daar gezocht met "tijdelijke verhuur eigen woning". Zie bijv:
Uw verblijf in het buitenland is van tijdelijke aard
Het kan zijn dat u tijdelijk in een ander land woont, bijvoorbeeld als u door uw werkgever uitgezonden bent naar het buitenland om daar werkzaamheden te verrichten. In dat geval kan het zijn dat u uw woning in Nederland heeft aangehouden om er, na uw terugkeer in Nederland, weer in te gaan wonen. In deze situatie kan de woning in Nederland nog als eigen woning worden aangemerkt als u voldoet aan de volgende 4 voorwaarden:

De woning heeft u, voordat u de woning verliet, gedurende ten minste een jaar als eigen woning ter beschikking gestaan.
De woning staat u tijdelijk niet als hoofdverblijf ter beschikking.
De woning wordt niet aan derden ter beschikking gesteld.
U heeft samen met uw partner geen andere woning die voor de belastingheffing van u of uw partner als eigen woning wordt aangemerkt.
De woning blijft in dat geval voor u een eigen woning waarvan de belastingheffing plaatsvindt in box 1. Voor deze woning geldt een eigenwoningforfait van 1,3% van de WOZ-waarde van de woning met een maximum van € 8.900. U blijft recht houden op aftrek van de (hypotheek)rente en kosten in verband met de woning. Vanaf het moment dat u niet langer aan de voorwaarden voldoet, volgt belastingheffing in box 3.

en

Gevolgen voor de eigen woning
Heeft u voordat u emigreert een eigen woning en bent u na emigratie nog steeds eigenaar van deze woning, dan worden de inkomsten uit deze woning vanaf het moment van emigratie in principe belast in box 3. Emigreren betekent namelijk dat u uw woonplaats verplaatst naar het buitenland. Uw woning in Nederland staat vanaf dat moment dus niet meer als hoofdverblijf aan u ter beschikking. De woning is dan niet meer aan te merken als een eigen woning in de zin van de belastingwetgeving. Het gevolg hiervan is dat de belastingheffing over de inkomsten uit de woning voortaan (meestal) niet meer in box 1, maar in box 3 plaatsvindt.

In de belastingwetgeving zijn echter een drietal regelingen opgenomen, waardoor een woning die u niet (langer) als hoofdverblijf ter beschikking staat, toch als eigen woning is aan te merken. Deze regelingen worden toegepast in de volgende situaties:

U heeft uw voormalige eigen woning na emigratie nog niet verkocht.
Uw emigratie is van tijdelijke aard.
Uw voormalige partner blijft in de woning wonen.

Die laatste punten verwijzen weer naar andere artikelen.

Heel kort samengevat: als je het niet verhuurd blijft het huis in Box 1 (voor de eerste paar jaar) en als je het verhuurt gaat het naar Box 3.
 
Hallo Henk,

Nu is het toch ook zo dat het huis alleen in box1 blijft als ik me niet uitschrijf in Amsterdam en dus nederlands belastingplichtig blijf?
 
[quote author=Tijlcarm link=topic=6502.msg80506#msg80506 date=1170521793]
wij hebben een makelaar over de vloer gehad..om te weten hoe of wat over 3 jaar.....die zei dat ons huis nog lang niet toe was aan verkoop...ook niet over 3 jaar als we willen emigreren.....AAAAHHHHH....omdat er teveel huizen in onze buurt worden gebouwd...en dat we dan verlies (flink!) zouden hebben....de hele verbouwing en nieuwe keuken en parket konden we op ons buik schrijven...hij meldde er bij dat ze ook een huur afd. hebben..dus kunnen we ons huis verhuren via hun...www.vandesteege.nl
maybe weten zij hoe of wat, ze blijken heel wat huizen te verhuren van particulieren..
in Amsterdam dus...
Carmen
[/quote]

Hoi Carmen,

Las je bericht over de makelaar en de eventuele verkoop van je woning. Ik zou uitgaan van jezelf. Ga niet te veel mee in verhalen van anderen etc. Er zijn mensen die liever een af woning willen, dan dat ze gaan bouwen. Mijn ervaring is, met de verkoop van woningen, dat ze binnen 6 weken zijn verkocht. Onze laatste woning nog geen twee jaar oud, zit in de hogere categorie, in een wijk waar nog veel gebouwd wordt, kavels verkocht worden en projectwoningen gebouwd worden. Alles zou dus tegen moeten zitten........NOT ik had steeds het gevoel, dat als wij ons huis te koop zetten, het zo weg zou zijn. Inderdaad binnen 6 weken was het verkocht, terwijl er ook woningen te koop staan van langer dan 1 jaar. Dat was dus mooi, het enige nadeel is dat de kopers er binnen 3 maanden er al in wilden en wij ervan uitgingen om nog een jaar of zoiets er in te blijven. Dus nu zitten we in een tussen oplossing van anderhalf jaar voordat we naar OZ gaan.

Ik zou zeggen kies een makelaar, die het ook ziet zitten en weet dat er wel mogelijkheden zijn. Je weet maar nooit.

Groetjes Jacqueline
 
[quote author=rob76 link=topic=6502.msg80539#msg80539 date=1170578614]
Nu is het toch ook zo dat het huis alleen in box1 blijft als ik me niet uitschrijf in Amsterdam en dus nederlands belastingplichtig blijf?
[/quote]

"Uitschrijven" is weer een heel ander verhaal. Als je voor langere tijd vertrekt moet dat. En ook is het handig om uitgeschreven te zijn i.v.m. je zorgverzekering (die dan dus niet meer hoeft). Je moet - zeker op een long stay temporary visa in Australie toch je eigen zorgverzekering ter plaatse regelen (bij Medibank Private).

Voor wat belasting aan gaat ben je resident in Australie als je daar woont en werkt voor meer dan een half jaar (even kort samengevat - er zijn nog meer regels voor). Maar dat raakt je huis in Nederland niet, want volgens het belastingverdrag wordt de opbrengst van onroerende zaken belast in het land waar de zaak zich bevindt.
 
[quote author=Tijlcarm link=topic=6502.msg80506#msg80506 date=1170521793]
wij hebben een makelaar over de vloer gehad..om te weten hoe of wat over 3 jaar.....die zei dat ons huis nog lang niet toe was aan verkoop...ook niet over 3 jaar als we willen emigreren.....AAAAHHHHH....omdat er teveel huizen in onze buurt worden gebouwd...en dat we dan verlies (flink!) zouden hebben....de hele verbouwing en nieuwe keuken en parket konden we op ons buik schrijven...hij meldde er bij dat ze ook een huur afd. hebben..dus kunnen we ons huis verhuren via hun...www.vandesteege.nl
maybe weten zij hoe of wat, ze blijken heel wat huizen te verhuren van particulieren..
in Amsterdam dus...
Carmen
[/quote]

Hi Carmen,

Wij wonen in de grootste vinexlocatie in Nederland, nl Leidsche Rijn in Utrecht. Wij waren ook echt van mening dat het enige maanden zou duren voordat wij zouden verkopen en zijn dan ook op tijd begonnen.
We hebben in welgeteld 10 werkdagen 10 bezichtigingen gehad en uiteindelijk verkocht aan de eerste kijker.
Dat is dus in nog geen twee weken tijd. En daarbij ook nog eens onder sterke voorwaarden.
Dus het gaat niet altijd op dat als er veel gebouwd wordt je je huis niet kwijt kunt.
Wil niet het onderste uit de kan en stel een reele vraagprijs, zorg ook dat je ruim de tijd hebt, dus niet pas verkopen als je over een maand je visum moet valideren.
Kijkers ruiken dat en willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Belicht goed de positieve kanten van je huis.
En kijk heel goed welke makelaar je neemt.

Maar zoals je ziet, ook een huis in een grote nieuwbouwwijk kun je snel kwijt zijn.
Succes met je plannen.

Mariette
 
Bedankt Jacqueline en Mariette (ik zie je als het goed is met het etentje in Maart!)....geeft weer hoop en moed.... :roll:
Carmen.
 
[quote author=-+henk+- link=topic=6502.msg80545#msg80545 date=1170585220]

[/quote]
[/quote]Voor wat belasting aan gaat ben je resident in Australie als je daar woont en werkt voor meer dan een half jaar (even kort samengevat - er zijn nog meer regels voor). Maar dat raakt je huis in Nederland niet, want volgens het belastingverdrag wordt de opbrengst van onroerende zaken belast in het land waar de zaak zich bevindt.
[/quote]

Hallo Henk, jij weet er lekker veel van af he! Ik kan me dus uitschrijven, geen zorgverzekering meer betalen en toch mijn huis met hypotheekrenteaftrek (maar ook belastingen?) enzo behouden?

Jij hebt het ook over de opbrengst van onroerende zaken. Bedoel je hiermee de door mij ontvangen huur? Want ik had weer begrepen dat je dat niet hoeft op te geven!?

Ik kijk met veel plezier uit naar je antwoord :up:
 
Voor Rob: het is misschien beter dat je me een PM stuurt met de exacte gegevens:
- hoe lang ga je weg,
- op welk soort visum ga je
- ga je werken in Australie
- ga je trekken of blijf je op een vaste plaats
- wat doe je met je huis: leeg laten staan of verhuren.

Al die factoren zijn van belang voor de fiscale beoordeling.
 


OFX
Back
Top