Mag je weg/binnenkomen met schulden of niet?

Marika

XPdite Sponsor
Hi!

Via de searchbutton heb ik wel het een en ander gevonden over dit onderwerp maar het werd me toch niet 100% duidelijk, is het hebben van schulden een reden om afgewezen te worden voor je visum ( of ligt het eraan welk visum) of niet toegelaten te worden in Australie ? Of mag je uberhaupt het land niet uit. En een hypotheek, wordt dit gezien als schuld of maakt het dan weer uit in hoeverre die is afgelost of dat er overwaarde is opgebouwd ?

Wie weet meer ???

Groetjes,

Marika
 
Lijkt me persoonlijk niet handig om met een schuld te emigreren, aangezien je vooraf niet weet wanneer je werk hebt.
Ik meen me te herinneren dat jullie met een gezin gaan, dus dan wil je lijkt me wel zeker weten dat je het een paar maand zeker kan uitzingen zonder inkomen en niet nog verder in de schulden raken.

Mocht het echter alleen een hypotheek schuld zijn omdat je huis nog niet verkocht is voordat jullie weggaan dan is de situatie natuurlijk een stuk rooskleuriger en dan zal hhet allemaal wel los lopen.

Succes, Chantal
 
Kan me niet herinneren in onze procedure (skilled migrant) dat er ergens een credit check zat. Eens met Chantal dat je voor je zelf een realistisch plaatje moet hebben. Maar als je kijkt naar de Australiers dan hebben ze volgens mij veel meer persoonlijke schulden (creditkaarten/postorder/autoleningen) dan NL. Dus dat kan niet echt een reden zijn om je te weigeren lijkt me!

En weggaan uit NL: geen probleem. Maar een schuld blijft een schuld, waar je ook zit. Geen idee wat je risico's zijn als je stopt met betalen als je in Ozzie zit - of ze het dus komen halen of niet. Maar je kunt maar beter de boel netjes achterlaten, helemaal niet leuk als je (voor vakantie of vast) terug gaat naar NL en je wordt op Schiphol aangehouden...
 
Hay,
Een hypotheek word niet gezien als een schuld daar er een bedrag tegenover het geleende staat. Dus de opbrengst bij verkoop los je je openstaande hyoptheek mee af. dat is dus geen probleem. Wel raad ik je aan om eerst hypotheek vrij te zijn eerder je vertrekt naar Oz. Schulden die gemeld staan bij het BKR moeten afgelost zijn afgelost voor je het land uit mag. je mag gerust wel Aus in met een rest schuld al zal het je niet helpen bij de aanvragen natuurlijk. Met een flink bedrag aan eigen vermogen word het een stuk makkelijker. Voor het aflossen van rest schulden kan je je overwaarden van je huidige hypotheek voor gebruiken. Mocht je in de gelegenheid zijn.
gr pat
 
Hmmm, ik denk niet dat er een controle zit op 'openstaande' hypotheek schulden of zo. Wij vertrokken 5 April (vorig jaar) uit NL. Op dat moment was ons huis nog niet verkocht (althans, wel verkocht maar nog niet opgeleverd/overgedragen bij de notaris). Dat gebeurde op 1 mei. Op het moment dat we hier binnen kwamen hadden we in feite dus nog een (flinke) hypotheek schuld staan.

Ik betwijfel ook (maar weet het niet 100% zeker) dat er in Australie gekeken wordt naar je BKR toetsingen of zo. Wanneer je hier credit aanvraagt (hypotheek of anders zoals mobiele telefoon abonnement) dan kijken ze puur naar je credit history hier in Australie...
 
[quote author=Marika link=topic=7039.msg89505#msg89505 date=1178821279]
Hi!

... is het hebben van schulden een reden om afgewezen te worden voor je visum ( of ligt het eraan welk visum) of niet toegelaten te worden in Australie ? ...
[/quote]

Voor je visum maakt het niet uit, maar omdat je in Australie makkelijker schulden maakt dan in NL lijkt met me raadzaam om eerst de schulden op te ruimen, evt. je financiele huishouding te verbeteren, en daarna pas te emigreren. De schuldberg hier is behoorlijk veel hoger dan in NL - en je koopkracht minder.
 
Tuurlijk hebben we het voornemen om alles netjes achter te laten.. ik vroeg me alleen af of het invloed had op het alvast aanvragen van het visum. Hypotheek maak i.i.g. niet uit begrijp ik?

groetjes,

Marieke
 
Geen probleem zolang je maar netjes blijft aflossen,.. geen haan die er naar kraait.

Ik ben nu een dik jaar in ozzie en heb nog een nederlandse visa kaart en drlp krediet. Beide EINDELIJK zo goed als schuld vrij.

Dus dat wilt zeggen,....vanavond ff 5 minuten internetbankieren en morgen naar de auto dealer voor een nieuwe Ford of Holden :grin: dan volgend jaar een ozzie pastpoort aanvragen, dan een naamsverandering en voor de zekerheid maar weer is verhuizen naar een anderen staat... bobs your uncle :lol: .....uhhhh HE .. doet dat maar niet. Ben net zo blij dat het hoofdstuk eindelijk dicht kan.

Met andere woorden het is niet handig. Je pakt straks in ozzie je eigen leventje weer op dat wil zeggen inkomsten, vasten lasten, werk...etc. Nederland lijkt dan zo ver weg. Je (of ik in iedergeval) denkt niet eens zoveel meer terug aan Holland..
Tot dat je ineens een paniekerig telefoontje van die familie krijgt. Weer een herinnering op de deur mat van de bank. Ojaaa het is alweer 3 maanden geleden ff checken op de ABN amro rekening.... HE vervelend alweer op nul...  Waar lag dat pasje ook alweer en dat garen internetbankieren ding.
Na heel de zondag middag kwijt te zijn om te zoeken naar de juiste papierwerk kan het gepeuter beginnen, om ergens een paar hondert dollar vandaan te halen, die na Nederland kan.... U snapt,.. erg vervelend dus... maar niet onmogelijk.

mmm dat zet me aan het denken moet van de week maar weer is de ABN gaan checken :shock:  :wink: :grin:
 
[quote author=Wilbert67 link=topic=7039.msg89576#msg89576 date=1178892586]
Nog even en dan bestaat de ABN niet meer Bear, misschien dat dat helpt :grin:[/quote]

:grin: :wink:

@Bear, je hebt gelijk hoor, als je alles afbetaald hebt is het gewoon weg en opgelost
en hoef je je er nooit meer druk over te maken. Niks incognito of vingerafdrukken
wegbranden of zo, is wel zo makkelijk en doet minder zeer :wink:
 
We moeten natuurlijk wel een beetje blijven oppassen met wat we meegeven als advies.

[quote author=Paht3 link=topic=7039.msg89515#msg89515 date=1178840238]
Schulden die gemeld staan bij het BKR moeten afgelost zijn afgelost voor je het land uit mag. je mag gerust wel Aus in met een rest schuld al zal het je niet helpen bij de aanvragen natuurlijk.
[/quote]

Dit is simpelweg niet waar. Er staat nergens bij de grens, een mannetje met een boekje. Er staat een marechaussee die kijkt of je nog een parkeerboete ofzo hebt staan. Dat zou je tegen kunnen houden. Maar als jij je postorderbedrijf niet zou betalen dan kun je best het land uit hoor. Bij de Australische grens staat overigens ook geen mannetje.

Wat inderdaad wel zo is, is dat bij je aanvraag er geinformeerd wordt naar eventuele schulden bij de Commonwealth of Nations. Daar hoort Nederland niet bij. Maar heb je bijvoorbeeld schulden in Engeland, Australie of een van de andere landen van het Gemenebest, dan kun je problemen krijgen. Ook wordt er gevraagd naar je financiele staat (in sommige aanvragen wat specifieker dan in andere). Men wil weten of je, als je gearriveerd bent, je broek op kunt houden. Maar daar hoef je niet noodzakelijkerwijs je schulden in Nederland te vermelden.

De enige die je hier in Australie zou kunnen achtervolgen is tante belasting. Er zijn overeenkomsten gesloten die dat mogelijk maken. Maar hetzelfde postorderbedrijfje kan hier in Australie niet op je stoep gaan staan en je salaris inpikken of je schommelstoel verkopen.

Dat een eventuele Nederlandsche schuld hier in de weg zou kunnen staan van een kredietaanvraag, of het nou een lening, hypotheek, winkelpas of creditcard is, lijkt me dan ook sterk.

Wat natuurlijk volkomen los staat van de vraag of het verstandig is een schuld in Nederland achter te laten. Dat lijkt me niet. Wie weet of je over een paar jaar terug wilt, dan begin je gewoon weer onder 0. Is niet handig. Ontkom je er niet aan iets achter te laten en denk je hier gewoon door te kunnen gaan met afbetalen, dan lijkt me dat geen probleem. Netjes zou zijn om eventuele schuldenaren op de hoogte te brengen. Laat het je niet tegenhouden.

Australie zou geen vluchtplaats moeten zijn voor financiele desperado's. Maar het kan het wel zijn. Vandaar ook dat er in Australie nog veel meer mensen in grotere financiele problemen zitten dan in Nederland. Lenen en Krediet zijn hier bijna tot norm verworden.
 
Zou als ik jullie was wel al je belasting schulden betalen!
Deze worden nl. wel uitgewisseld als verdrag met Australie en Nederland. Doe je dit niet en ze komen erachter kun je niet terug naar Nederland.Ten eerste wordt je geacht je schuld met boete te betalen aan nederland. Vervolgens wil australie dan ook nog eens dat 50% over dat bedrag aan hun betaald wordt.
 


OFX
Back
Top