Mijn succesvolle visa applicatie IN Australië

Beekmans

New Member
Hi all,

Iets meer dan een jaar geleden heb ik mij hier aangemeld op het forum om een en ander aan informatie te winnen over het aanvragen van een spouse – defacto partner visum in Australië.
Op 31 mei 2009 ben ik verhuist naar Oz op een working holiday visa met als doel om aan de eisen van een jaar lang samenwonen met mijn vriendin te voldoen. Gisteren, op 31 mei 2010 heb ik een in-person lodgement gedaan bij DIAC in Perth met het volgende resultaat: Om 9.15 liepen we naar binnen met een ordner vol papierwerk, om 10.00 uur stonden we weer buiten met de welbegeerde visa grant letter. Ik ben nu de gelukkige bezitter van een temporary partner visa (subclass 820).
Als dank voor alle informatie die ik van deze website gehaald heb wil ik in dit bericht vertellen hoe wij gehandeld hebben.
Voordat ik alles opsom is het misschien handig om te weten dat ik mijn vriendin al in 2007 ontmoet heb en we hebben een jaar lang contact met elkaar gehouden via facebook. In die periode hebben we besloten om samen op een vakantie naar Vietnam te gaan om elkaar beter te leren kennen. Dat was in December 2008. Tijdens deze vakantie heb ik besloten om naar Oz te verhuizen en sinds 31 mei 2009 ben ik hier in Perth. Vanaf dit moment hebben we het volgende gedaan:

Bewijsmateriaal verzamelen

1. Een shared bankaccount geopend. Beide namen staan op onze bankafschriften en onze salarissen komen op die rekening binnen. Alles wordt betaald vanaf die rekening.
2. Synergy (de elektriciteitsmaatschappij) gebeld om te vragen of ze mijn naam op hun nota’s bij konden schrijven. Dit was geen probleem.
3. Zorg dat alle aankopen die je doet op beide namen komen. Wij kochten een TV meubel, een bankstel, een TV, lieten een antenne op dak plaatsen, sloten een abonnement af op een magazine en nog wat andere dingen. We lieten degenen die de rekening opmaakten beide namen op die rekening zetten.
4. Foto’s maken van alles wat je samen doet. Foto’s van jou met je partners familie en vise versa werken goed denk ik. Wij hadden 35 foto’s geselecteerd over een heel jaar. Gewoon uitprinten en per 6 op een A4 formaatje zetten was voldoende.
5. Uitnodigingen, wenskaarten en alles wat iedereen ook maar naar je toe stuurt dat aan jou en je partner gericht is, bewaren!
6. Alle bewijs van contact met elkaar in de periode voordat je samenwoont bewaren! Onze CO vroeg daar specifiek naar! Wij hebben in andehalf jaar tijd meer dan 1000 pagina’s aan berichten naar elkaar geschreven. Daaruit hebben we de berichten met daarin de belangrijkste gebeurtenissen geselecteerd en uitgeprint. Totaal 50 pagina’s.
7. Verklaring van je relatie schrijven (de statutory declaration). Wij hebben allebei afzonderlijk het verloop van onze relatie op papier gezet. Schrijf hierin hoe en waar je elkaar ontmoet hebt, alle belangrijke gebeurtenissen die jullie meegemaakt hebben in de tijd dat je bij elkaar bent, wat je voor elkaar betekent, wie voor wat verantwoordelijk is in het huishouden en nog veel meer. Leef je uit en maak er een mooi verhaal van! En onderteken ze!
8. Bewijzen van gezamenlijke reizen, zoals etickets en boarding passes.

Officiële documenten:

1. Verklaring Omtrent Het Gedrag (VOG) aanvragen in Nederland en in alle andere landen waarin je de afgelopen 10 jaar langer dan een jaar hebt gewoond.
2. Medicals doen (in Perth bij Medibank Health Solutions). Ik heb het ongeveer 3 maand voor de visumaanvraag gedaan. Ik had nodig: Paspoort, Ingevuld formulier 26 en 160 (teken nog niet!) en je creditcard of bankpas. Het totale onderzoek was verdeeld over twee afspraken. Tijdens de eerste afspraak werd getest: gewicht, zicht, lengte, urine, bloed en long foto’s. Tijdens de tweede afspraak werd er onderzoek door een dokter gedaan. Hij luistert naar je longen, hart, voelt je lymfeklieren en nog wat andere dingen die ik niet meer precies weet. Ook besprak hij de resultaten van het eerste onderzoek met je. Als je gezond bent krijg je een enveloppe met daarin alle papieren die DIAC van je wil hebben met betrekking tot je medicals. Open deze enveloppe niet!!
3. Police clearance voor Australië aanvragen bij AFP.
4. Gecertificeerde kopieën van je paspoort.
5. 2 pasfoto’s van jezelf en 2 pasfoto’s van je partner, schrijf de namen op de achterzijde.
6. Salarisstrook van mijn vriendin (mijn sponsor)
Wij hadden ook uittreksels van het geboorteregister, maar daar werd niet om gevraagd omdat de gecertificeerde kopie van ons paspoort voldoende was.

Government forms:

1. Form 47sp - Application for migration to Australia by a partner
2. Form 40sp – Sponsorship for a partner to migrate to Australia
3. Form 80 - personal particulars for character assessment
4. 2x Form 888 - Statutory declaration by a supporting witness relating to a partner visa application (Vergeet niet om een gecertificeerd kopie van de paspoorten van je getuigen te vragen en bij te voegen, anders zijn de declarations ongeldig!)

Dit is alles wat wij nodig hadden. Vergeet ook niet je creditcard, want je moet meteen betalen! Het interview stelt echt niets voor. Ze werken gewoon een documentlijst af en als je ze de gevraagde documenten kunt overhandigen vinken ze het af op hun lijst.
Let op: Maak van alle originele bewijsmaterialen op papier gecertificeerde kopieën en lever geen originele documenten in!! De enige documenten waarvan je het origineel bij je moet hebben zijn de politie certificaten!

Hopelijk help ik hier een paar andere mensen mee :)

Groetjes vanuit een (nog) zonnig Perth,
Beekmans

Gefeliciteerd, wat heerlijk dat het zo snel gelukt is!

Veel plezier in Perth, wij komen ook snel die kant op!

Groet,
Annemarie

Gefeliciteerd!! en ook lekker dat ze zo snel zijn met die visa. Scheelt heel 'onrust'.

Hoi allemaal,

Heel handig topic! Om hier maar meteen mijn eerste post te plaatsen:

Ik zit min of meer in hetzelfde schuitje, al ga ik pas samenwonen na mijn trouwen begin augustus. Ik ben nu een beetje in verwarring over het aanvragen van een VOG. Vanochtend heb ik met Immigration gebeld over de Verklaring en de medicals, en toen werd inderdaad bevestigd dat ik de medicals nu al kan doen. Dus meteen een afspraak gemaakt en bijna 300 dollar gedokt. Er werd me echter verteld dat ik de VOG nu nog niet hoef aan te vragen... Het lijkt alsof jij dat al voor de lodgement hebt gedaan Beekmans, of lees ik dan verkeerd? Hoe moet je een VOG aanvragen in Nederland als je in Australië woont (wie tekent/stempelt er, waar stuur ik het heen, hoe betaal ik, hoe krijg ik het retour etc.)?

Een hoop vragen, I know, maar ik zou heel blij zijn met een antwoord ;)

Gefeliciteerd!

Ik ben nu zelf ook bezig met al het papierwerk bij elkaar te krijgen en zsm op te sturen of te brengen naar een van de buro's
Nu ben ik alles zelf aan het invullen 40SP en 47SP en nu heb ik hier een vraag over waarbij iemand mij misschien kan helpen?

In Part F moet je de details van je partners familie invullen. Nu is mijn partner en haar familie "gewoon" Australian Citizens. Nu staat er in het laatste vakje

If in Australie immigration status eg. permanent

Is het de bedoeling nu dat ik daar permanent invul aangezien mijn partner en familie Australiers zijn?

Groeten,

Mark

Gefeliciteerd Beekmans!

En een mooie uitleg, nuttige info!
Veel succes in Perth
cool.gif

Groeten Steven

Ik ben nu zelf ook bezig met al het papierwerk bij elkaar te krijgen en zsm op te sturen of te brengen naar een van de buro's
Nu ben ik alles zelf aan het invullen 40SP en 47SP en nu heb ik hier een vraag over waarbij iemand mij misschien kan helpen?

In Part F moet je de details van je partners familie invullen. Nu is mijn partner en haar familie "gewoon" Australian Citizens. Nu staat er in het laatste vakje

If in Australie immigration status eg. permanent

Zoals Sacha al zei, Australian Citizens

Wat betreft 40sp en 47SP, ik hoop toch niet dat jij beiden invult. Form 47SP is het formulier dat jij invult, 40sp moet door je partner ingevult worden. Helpen mag altijd maar dat moet je dan ook aangeven. Daarbij moet alle informatie bij je partner toch al bekend zijn, er kan immer een telefonisch interview volgen.

Succes!

Hey,

Bedankt! Nee inderdaad ik bedoelde ook eigenlijk wij mijn vriendin en ik :) Het is alles bij elkaar een hoop papierwerk maar het is zeker de moeite waard!

Gr

Ik ben er inmiddels achter hoe ik vanuit Australie een VOG kan aanvragen. Weet iemand hoe lang het normaal gesproken duurt tot de ambassade het aanvraagformulier ingevuld en ondertekend terugstuurt?

Thanks!

Ik ben er inmiddels achter hoe ik vanuit Australie een VOG kan aanvragen. Weet iemand hoe lang het normaal gesproken duurt tot de ambassade het aanvraagformulier ingevuld en ondertekend terugstuurt?

Ik begrijp dat je momenteel in Australie bent? Sta je nog ingeschreven in Nederland? Zo ja, kan je bij jou in de gemeente online een VOG aanvragen? Soms kan dit en veel gemeentes accepteren een aanvraag zonder dat deze bij de ambassade is geweest. Gewoon even de relevante pagina van je visum aanvraag met je VOG aanvraag meesturen.

Succes!
Chantal

ps het werkt voor een baan in Australie ook op deze manier zie dus niet in waarom het voor een visum anders is.

Hoi Tweety,

Ik heb nog geen visum aanvraag ingediend, dat kan pas nadat ik getrouwd ben. Ik moet wel alle medicals en police checks vóór de aanvraag compleet hebben. Toen ik de ambassade mailde vertelden ze mij dat ik het op deze manier kon regelen (aanvraagformulier naar hun sturen). Maar ik zal zeker even op de site van mijn gemeente kijken, bedankt voor de tip!

~Kooka~

Ik heb een zelfde succes verhaal:

31 juni spouse defacto visa application ingediend in Melbourne met al het benodigde papierwerk, behalve mn policecheck en VOG. Police check een week later opgestuurd en VOG gemaild op 13 juli (digitale versie, het origineel is nog onderweg aangezien mijn vader deze had aangevraagd voor mij in NL) en ik kreeg op 16 juli een telefoontje: visa granted! Al wilden ze nog wel het originele VOG hebben, maar het was allemaal al goedgekeurd. Er staat officieel 6-8 maanden voor maar ik had dus in 2,5 week al mn visum binnen.

Ik wist niet dat ik op een bridging visa niet kon reizen en was dus heel erg blij dat het zo snel is gegaan aangezien ik een reis naar nl heb gepland volgende week!

Hi Beekmans!

Dank je wel voor de post, erg handig!

Ik ben momenteel ook bezig om alle formulieren in te vullen.

1 ding is voor mij nog niet geheel duidelijk omtrent het VOG - ik was een paar weken geleden in Nederland en heb contact opgenomen met de gemeente waar ik het laatst heb gewoond. Ik ben sinds een jaar uitgeschreven in Nederland, heb dus geen permanent adres meer.

De gemeente adviseerde mij dat ze me wel konden helpen maar dat de aanvraag via het ministerie van BZ gaat en dat ze het niet eerder af kunnen geven voordat er een officiele aanvraag wordt gedaan door de Australische emigratie dienst.

Hoe hebben jullie dit gedaan? Wordt er door de emigratie dienst medewerking verleend om de VOG te verkrijgen?

Dank je wel voor je advies!

Barbara

Hey Barbara,

Ik denk dat de gemeente bedoelt dat je VOG aanvraagformulier ingevuld en gestempeld moet zijn door een Australische officiele instantie. Ik heb mijn avf naar de Australische ambassade in Den Haag gestuurd met een retourenvelop naar mijn ouders, en zij hadden het gestempeld en wel binnen een paar dagen terug. Ik heb mijn vader gemachtigd om mijn VOG bij de gemeente aan te vragen dus vanaf daar is het proces 'normaal': avf gaat naar BZ en zij geven de VOG af (sturen 'm op naar een NL adres). Kijk even op de site van de Australische ambassade zou ik zeggen. Succes!

xxx Kooka

Hi Kooka!

Na enig speurwerk kwam ik deze informatie tegen op de AU immigration website, compleet duidelijk nu!

NETHERLANDS, THE

Relevant document – ‘Certificate of Good Conduct’

Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

Apply Residents at the Population Affairs

Department (Burgerzaken/Publiekszaken) of

the municipality where you are registered

Non-residents directly at

COVOG

PO Box 16115

2500 BC Den Haag, Netherlands

Provide: application form (downloadable from website) and valid ID document (eg. passport)

Note the application form for the VOG contains

sections that need to be completed by the organisation that is asking you to provide the certificate. Before submitting your application form to the municipality or

COVOG, you therefore need to send the form to your nearest Australian Embassy/ visa office for completion. Please include a stamped and self-addressed envelope for the return of the application

Fee currently EUR 30.05 (please check website)

Website: further information can be obtained at:

www.justitie.nl/vog (also available in English)

Conduct)

Phone +31 (0)70 - 370 7234

E-mail frontdesk.justis@minjus.nl

http://forum.xpdite.net/index.php?showtopic=10776&view=getnewpost

Back