Niet alleen maar feest...

HardCore

Well-Known Member
  • Drama voor Culemborgse in Australië

CULEMBORG - Een backpackvakantie in Australië is voor een 26-jarige vrouw uit Culemborg uitgelopen op een drama.
In april was ze betrokken bij een ernstig ongeluk, waarbij een ander Nederlands meisje om het leven kwam. Zelf raakte ze gewond. De Culemborgse wordt vervolgd, omdat in Australië een aanrijding met dodelijke afloop als misdrijf kan worden beoordeeld. Door de lange wachttijden kan het een jaar duren voordat ze voor de rechter verschijnt.
Vrijdag hoort de Culemborgse of ze haar zaak in Nederland mag afwachten. Als dat zo is, moet ze wel een borgsom van 18.000 euro betalen. Alleen heeft ze dat geld niet. Haar familie houdt daarom in september een benefietavond om geld in te zamelen.

Bron: www.omroepgelderland.nl, donderdag 21 juni 2012.

Update:
  • Culemborgse mag Australië niet uit

CULEMBORG - De Culemborgse toeriste Linda Huiskamp moet in Australië haar proces afwachten. Dat heeft een plaatselijke rechtbank bepaald.
De 26-jarige rugzaktoeriste was betrokken bij een ongeluk waarbij een andere Nederlandse omkwam. Dodelijke aanrijdingen worden in Australië als misdrijf beoordeeld.
Vanwege de enorme wachttijden bij de rechtbank kan het mogelijk wel een jaar duren voordat de zaak voorkomt. Er was nog kans dat ze tegen een borsom de zaak in Nederland mocht afwachten, maar daar is nu geen sprake van.

Bron: www.omroepgelderland.nl, woensdag 20 juni 2012.
 
Even afgaande op dat ik zelf de rest aanvul, want we weten eigenlijk weinig over hoe het ongeluk tot stand is gekomen (stoned als een kanarie of nuchter?):

Vreselijk.
 
Echt sneu. Idd ervan uitgaande dat ze niet expres iets heel fouts heeft gedaan, is zo'n ongeluk al vreselijk en dan kun je niet eens bij je familie zijn.
Vorig jaar was er iets vergelijkbaars met een griekse man, die was even vergeten dat hij links moest rijden.. :(
 
Zie nu ook de update van 13 juli, dat ze deze maand nog voor de rechter komt. En blijkbaar is het slachtoffer ook nog niet naanederland :(
 
Zie nu ook de update van 13 juli, dat ze deze maand nog voor de rechter komt. En blijkbaar is het slachtoffer ook nog niet naanederland :(
Het slachtoffer is volgens mij vrij dood, dus gaat nergens meer naar toe... of begrijp ik het verkeerd?

En Omroep Gelderland heeft het steeds over "raakte betrokken bij een ongeluk", de Australische media heeft het over "charged with dangerous driving causing death" of "caused a fatal accident", nogal een verschil en exact de reden waarom ze het land niet mag verlaten.

Maakt het natuurlijk niet minder erg voor het meisje en haar familie in Nederland.
 
Het slachtoffer is volgens mij vrij dood, dus gaat nergens meer naar toe... of begrijp ik het verkeer? .

Het gaat erom dat de familie van het slachtoffer ook afscheid wil nemen, dus die willen graag dat ze naar Nederland gevlogen wordt, neem ik aan.
 
En Omroep Gelderland heeft het steeds over "raakte betrokken bij een ongeluk", de Australische media heeft het over "charged with dangerous driving causing death" of "caused a fatal accident", nogal een verschil en exact de reden waarom ze het land niet mag verlaten.


http://www.abc.net.au/news/2012-04-04/overseas-tourist-killed-in-car-crash/3932338/?site=esperance

Ze 'negeerde' schijnbaar een stop sign draaide de weg op waarna een Prado (Land Cruiser) er op botste.
 
Mag dit even in perspectief geplaatst worden? Wat denk je wat er gebeurd als jij in Nederland een dodelijk ongeluk veroorzaakt waar je aantoonbaar laakbaar bent geweest? Juist, dan wordt de dader ook verdacht (en vervolgt) wegens dood door schuld. Zelfs in Nederland zal een buitenlander (Pool, ander iemand uit het Oostblok waar ze naar toe kunnen vluchten) vast blijven zitten totdat het proces plaatsvindt. Ik heb me al behoorlijk geërgerd aan de "heisa" die gemaakt wordt over dit specifieke geval..... NOS Journaal, alle huilprogramma's van SBS en RTL echt overal is ze, zonder enige nuance, aan bod gekomen.
 
Ik denk dat er weinig mensen zijn die er problemen mee hebben dat ze voor de rechter moet verschijnen.
Maar......... als er over gesproken wordt dat dat een jaar kan gaan duren en ze niet tussendoor naar huis zou mogen..........
Dan wordt het verhaal toch een beetje erg vervelend.

Bart
 
Ik denk dat er weinig mensen zijn die er problemen mee hebben dat ze voor de rechter moet verschijnen.
Maar......... als er over gesproken wordt dat dat een jaar kan gaan duren en ze niet tussendoor naar huis zou mogen..........
Dan wordt het verhaal toch een beetje erg vervelend.

Bart
Maar dat is toch niet anders dan in Nederland. Denk je dat ze $randombuitenlander gewoon laten gaan ondanks dat de procedure lang duurt in Nederland? ;)
 
Ik denk dat er weinig mensen zijn die er problemen mee hebben dat ze voor de rechter moet verschijnen.
Maar......... als er over gesproken wordt dat dat een jaar kan gaan duren en ze niet tussendoor naar huis zou mogen..........
Dan wordt het verhaal toch een beetje erg vervelend.

Bart
Plus dat haar beste vriendin ook nog eens overleden is. Snap dat die rechtzaak moet komen e.d. maar het is wel erg vervelend voor haar en de families van beide meiden
 
Plus dat haar beste vriendin ook nog eens overleden is.

Was het haar beste vriendin? Of heeft de Televaag dat er bij verzonnen? Ze scheelde 6 jaar. Best veel op die leeftijd om hartsvriendinnen te zijn. (just thinking out loud)

Sory, beetje mierenneuken wellicht maar zoals Zwerver al zei, perspectief...

Ja heel vervelende situatie maar qua regelgeving niet 'out of the ordinary'. Als ze haar naar Nederland laten gaan en ze komt nooit meer opdagen in OZ staan de mensen daar weer op de achterste benen omdat 'het recht' niet zijn beloop heeft.

Just my two cents...
 
Volgens mij kan je in Nederland prima voorkomen n een maand (of twee), tenzij je voor het internationaal gerechtshof mot komen ;)
 
Volgens het filmpje op omroepgelderland had ze de passagier in Australië ontmoet. Ook wordt daar gemeld dat zij geen schuld heeft aan het ongeluk. Hoe dan ook is het een triest verhaal, schuld of geen schuld, sowieso voor het leven getekend.

Ik heb ook wel een inschattingsfout gemaakt in Australië (500 meter voor het sloopbedrijf waar ik mijn trouwe kameraad heb achtergelaten:() Soms rijden ze als gekken. Ging deze keer net goed, maar what if ...
 
Het gaat erom dat de familie van het slachtoffer ook afscheid wil nemen, dus die willen graag dat ze naar Nederland gevlogen wordt, neem ik aan.
Dat neem ik ook aan, maar ik lees nergens dat het lichaam van het slachtoffer niet naar Nederland is gevlogen.
 
Back
Top