Perth: goede lagere scholen

heyning

New Member
Beste allemaal

we komen komende week (start 27 feb) in Perth kijken om te zien of het ons zou bevallen er te wonen. Eén van de vragen die we hebben is over lagere scholen. Wie kan ons hier wat over vertellen? Bijvoorbeeld:
-wat is het verschil tussen publieke en private scholen, behalve natuurlijk de eigenaren en de kosten?
-zijn er bepaalde lagere scholen in Perth die speciaal goed, of juist te vermijden zijn?
-is er een postcode beleid, of kan iedereen naar elke lagere school?
-tips om gesprekken te krijgen bij lagere scholen?

Alvast veel dank!
 
Voor schoolinfo zullen anderen goede info hebben (Sacha??:)).. Over wonen in Perth bevallen?? ABSOLUUT!! Daar heb je geen reis voor nodig :):)
 
Sacha begint langzaam een beetje moe te worden van telkens weer hetzelfde verhaal te moeten ophangen over scholen of het nou in Perth is of niet....

Maar daar gaan we weer :rolleyes:

http://bettereducation.com.au/school/Primary/wa/perth_top_primary_schools.aspx Lijst van de beste scholen in Perth
http://www.det.wa.edu.au/schoolsonline/home.do Lijst van Ministerie van Onderwijs met alle public schools

Public schools werken met een postcode gebied, private schools niet
Wil je een school met een bepaalde richting (katholiek, montesorri) dan zal je voor private moeten kiezen
Public schools krijgen leerkrachten toegewezen, private kiezen deze zelf uit, Independent scholen zijn public schools die het wel zelf mogen bepalen
Private schools hebben over het algemeen meer extra zaken op school (art, sport, music e.d.) dit zie je niet standaard op public schools


Onze kinderen gaan naar een Independent school in de wijk. Voordeel: alle leuke extra dingen van een private school maar niet de kosten. Maar dat kan ook weer erg aan de school liggen.

Let bij het kiezen van een school goed op of er wel begeleiding is van kinderen met ESL (English as Second Language) Dit betekent dat je kind regelmatig getest wordt om te kijken of hij/zij geen achterstand heeft door het taalverschil. Onze dochtger wordt 2x per jaar getest. Als het nodig is krijgen kinderen dan bijles (dochter van een vriendin van mij heeft dat dus) in engels.

Voor een gesprek zou ik gewoon bellen en het verhaal uitleggen dat je hier in de buurt wilt komen wonen en opzoek bent naar een prettige school voor je kinderen. Ik zou eerst onderzoek doen via diverse website en op basis daarvan een eental scholen uitzoeken en dan gaan bellen. Hou er echter wel rekening met reistijden/afstanden, prijzen voor huur en koopwoningen in de wijk en dit soort dingen met het bepalen van je keuze van een school. Veel van de scholen die op de lijst staan van de beste scholen in Perth zijn scholen in de dure wijken en dit kan wel eens lastig zijn om daar een plekje te vinden om te wonen :)

Succes,

Sacha

P.S: Stel je zelf even gezellig voor :)
 
Had net ergens ander wat vragen gesteld die ik hier beantwoord zie, dank je Sasha!
Ook wij denken aan Perth met onze drie kinderen (4, 2 en 1).

Ik kopieer even wat ik elders had geschreven naar hier, alles bij elkaar, dat was een heel oud topic:

Ik heb met veel interesse gelezen aangezien wij einde dit jaar willen gaan verhuizen, we weten nog niet precies waarheen. Mogelijk Perth. Weten jullie zeker dat je altijd een school binnenkomt als je in de catchment area woont? Wij wonen nu in Engeland waar een vergelijkbaar systeem is met catchment area's. Maar is erg moeilijk in goede openbare scholen te komen. Hier is echt vol=vol. En in ons dorp (en velen in de buurt) zijn er minder plekken dan kinderen de laatste jaren (babyboom?). Er is een inschrijfperiode van twee maanden, en als je de deadline mist kom je bijna niet meer in een goede state school. Je komt op een wachtlijst, en dan kun je wachten tot iemand verhuisd. En dat zijn flinke lijsten... Iedereen krijgt wel een school toegewezen, je hebt immers schoolplicht, maar dat is dan een -vaak slechte- school ver weg. Dat kan zo 10 mijl rijden zijn. Vandaar dat ik me wel een beetje zorgen maak.
Je hebt hier ook de keuze om prive te gaan, maar met een prijskaartje van zo'n 15.000 pond per kind (en we hebben er 3) is dat voor veel mensen niet weggelegd.

Wij willen na de zomer gaan verhuizen, en mochten we nog geen werk hebben dan een beetje rondreizen tot de kerst, en dan permanent op een plek gaan wonen. Mijn oudste wordt in november 5, hij zou dan in Nederland en Engeland onder de leerplicht vallen, maar in Australië niet, meen ik? Hij zou naar kindergarten gaan, wat dacht ik niet verplicht is, maar pas na de kerst echt naar school. Ik vraag me trouwens af of je in dat geval nog een Nederlandse leerplichtambtenaar op je af kunt krijgen? Het lijkt me sterk, mijn zoon heeft nooit in Nederland gewoond. En ik kan me ook niet voorstellen dat ze zich in Engeland zorgen maken, we zijn niet Brits, dus als we vertrekken...

Ik hoor graag ervaringen, ik vind dit toch wel het meest lastige stuk. Ik denk altijd een baan en een huis, dat vinden we wel. Maar scholen. Pfff. Misschien omdat ik in Engeland gezien heb hoe slecht het is met het onderwijs, en dat ik daarom wat huiverig ben. Wat dat betreft zouden we beter naar Nederland terug kunnen ;) Een vriendin van mijn (Nieuwzeelandse) gaat ook deze zomer naar Oz verhuizen, en heeft haar zoon vorig jaar al ingeschreven voor een school. Daar schrok ik wel van. Zij gaan wel voor een priveschool, en wij bij voorkeur niet.


Nog een laatste vraagje, ik zat net te denken dat mijn middelste een erg late leerling wordt, als ze pas in het jaar dat ze 5 worden naar kindergarten gaan. Zij is van mei 2009. Nu ligt het aan de state, maar in bv WA zou ze pas als ze bijna 5 is gaan. Ze is nu 2, bijna 3 en gaat met veel plezier naar de peuterschool. Ik zou haar de komende jaren niet de hele tijd thuis willen hebben (afhankelijk van of we allebei gaan werken natuurlijk, maar ws blijft een van ons voorlopig thuis), niet leuk voor haar en nooit eens tijd voor mij om aan mijn eigen projecten te werken (ik ben freelance schrijver)
Wat is er aan peuterscholen beschikbaar? Zijn die er ook openbaar of altijd prive?

Dank allemaal!
 
Even denken hoor, volgens mij in Kindy wanneer je 4 wordt.
Onze jongste is 6 in February en zit nu in Year 1.
De oudste is van May 2003 een zit in Year 4, dus je beredenering klopt niet. Ze is 1 van de jongste in de klas, dus een vroege leerling niet een late.

En volgens mij moeten ze inderdaad in een Public School alle kinderen aannemen die in de catchment zitten. Maar die van ons gaan naar een priveschool dus Sacha zal er meer over weten.
 
Inderdaad, Sacha weet van alles over public schools :)

Kijk even op de bovenstaande links voor goede scholen, maar je moet er zelf ook een goed gevoel over hebben.

Wij hebben zelf bijna 3 jaar geleden een hele bewuste keuze gemaakt om eerst te kijken welke regio's voor ons betaalbaar waren als het ging om een huurhuis voor langere tijd, maar ook voor een eventueel koophuis of het kopen van een stuk grond. Vervolgens hebben we in die regio gezocht naar een kwalitatief goede public school. Ons keuze is toen gevallen op East Butler Primary School. We hebben toen een huis gehuurd in de catchment area en zijn daarna onze oudste dochter gaan inschrijven. Helaas pindakaas, midden in het schooljaar en er was op dat moment geen plek want onze dochter zou naar Pre-Primary gaan en dan is de school niet verplicht je aan te nemen omdat ze officieel niet leerplichting zijn in WA. Omdat we echter wel in de catchment area woonden, heeft de school ons toen geholpen met het vinden van een andere, tijdelijk plek. De principal heeft aangegeven dat wij Suzanne niet naar school hoefden te laten gaan, maar dat het wel wenselijk was omdat zij op die manier aan haar Engels kon werken. De school heeft haar ook in die 6 maanden op die andere school gevolgd en laten testen op haar Engels (1x aan het begin en 1x aan het einde van die 6 maanden). Op basis van die resultaten kon Suzanne direct in Year 1 beginnen in het nieuwe school jaar en had geen bijles meer nodig.

Onze jongste is op dezelfde school naar pre-kindy en kindy gegaan en zit nu in Pre-primary.

Als het financieel mogelijk is, raad ik iedereen aan om zijn/haar kinderen naar daycare te laten gaan (minimaal 1 dag per week) zodat ze het Engels oppikken voor ze naar school gaan. Je kan hier voor Child Care Benefit en Child Care Rebate aanvragen bij Centrelink :)
 
Dank je Wilsil. Ik snap hem nog niet helemaal met wanneer ze moeten beginnen...

En dank je Sasha.

Wel fijn dat die school zo goed meewerkte! Wij zouden waarschijnlijk in het najaar aankomen, dus dan is het hopen op een plek voor pre-primary. Engels is gelukkig geen issue, de kinderen spreken het al vloeiend aangezien ze nu in Engeland wonen. Alleen de jongste niet en die is net 1. Ik zal als zeker is dat we gaan, en wanneer, de lijsten en wijken goed gaan bestuderen, die sites die je gaf zijn erg nuttig.
Wat betreft wanneer de middelste zal starten, je vertelde me eerder dat de cut-off date 1 juli is. Mag mijn dochter die in mei 2014 5 wordt dan pas dat jaar naar Kindy? Of al in 2013? Dat is allebei later, hier in Engeland gaat ze september dit jaar (2012) naar nursery school ( = vergelijkbaar met Kindy, 15 uur) en dan september 2013 naar de primary. In Australië zou het dus of een half jaar of anderhalf jaar later worden. Ik dacht het laatste, vrienden van ons verhuizen deze zomer naar Brisbane, en hun zoon zit nu bij de mijne op nursery school, en moet volgend jaar dat nog een keer opnieuw doen in Australie, dus inderdaad anderhalf jaar later voor hij naar primary gaat en hij is van april.

Pffff...
 
Ha, gevonden:
Applications for enrolments for Kindergarten and Pre-primary in 2013 close on the last Friday in July each year.
You can apply to enrol your child if they are:
  • four years old by 30 June 2013 (Kindergarten) or
  • five years old by 30 June 2013 (Pre-primary).
Dus mijn dochter die in Mei 2013 vier wordt kan ik aanmelden voor Kindy en mijn zoon die in november 2012 5 wordt kan ik aanmelden voor pre-primary. En de jongste begint in 2015.

http://www.det.wa.edu.au/curriculum...on/home/calculator.en?oid=Article-id-11572345

Deze is helemaal handig!
 
Back
Top