Social Worker Gehandicapten Zorg Australia

Guitarman

Active Member
Hallo,

Mijn hubby is al enige tijd actief op dit forum en gaf mij het advies om mijn vraag omtrent de Gehandicapten Zorg in Australië hier te plaatsen. Nu onze emigratieplannen iets concreter worden (wachten nu op AASW assessment) vroeg ik mij af of er mensen zijn die mij inzicht kunnen geven in hoe de geboden zorg voor mensen met een verstandelijke en of lichamelijk beperking verschilt of juist overeenkomt met de zorg hier in Nederland. Ik werk zelf als persoonlijk begeleider (opleiding SPH afgerond in 2003) binnen de 24-uurs zorg. Concrete vragen zijn:
- maken Social Workers in OZ onderdeel uit van het multidisciplinaire team,
- werken ze binnen de Gehandicapten Zorg met ondersteuningsplannen en doelen,
- hoe is de verdeling op de werkvloer onder Social Workers (hier in NL zijn er Persoonlijk begeleiders of Zorgcoördinatoren (HBO) en Begeleiders (MBO)
- en klopt het dat mensen met een beperking in Australië vaak binnen de ouderenzorg worden geplaatst?
Het plan is nu om te beginnen in Melbourne/Victoria, maar alle informatie over de Gehandicapten Zorg in Australië is welkom!

Groeten Sheila
 
Hi Sheila!

Ze lopen naar mijn mening nog wel enigzins achter in Australie als het gaat om gehandicaptenzorg, maar ze zijn flinke inhaalslagen aan het maken. Er is nu een groot landelijk project gaande genaamd NDIS (national disability insurance scheme) waar iedereen met een disability een plan krijgt wat door een NDIS planner gemaakt wordt, en vanuit daar kan de persoon dan verschillende instellingen inhuren om aan delen van het plan te werken. Het zit nog in een test fase en het is erg chaotisch op dit moment, maar het betekend wel dat ze er in ieder geval mee bezig zijn. Elke persoon krijgt op deze manier dus een individuele financiering voor hulp.
In WA lopen ze voor op de rest van Australie omdat ze in WA een aparte Disability overheids department hebben, waar het in de andere staten onder Health valt.
Ik werk nu binnen een foster agency met jong volwassen die uit de child protection komen omdat ze 18 zijn maar nog wel zorg nodig hebben ivm hun disability. Ik maak zeker deel uit van een multidisciplinair team, al moet ik zeggen dat ik de wagen trek en zelf andere mensen eromheen betrek. Dit is wel meer high functioning disabilty. Ik heb geen ervaring in Oz met zwaar gehandicapten zorg.
Ik weet niet hoe het in de rest van Aus zit (buiten het NDIS plan), maar in WA wordt er zeker met plannen en doelen gewerkt, al is de kwaliteit hiervan beduidend lager als wat ik vanuit Nederland gewend was. Zeker in mijn instelling waar de 'disability zorg' compleet nieuw is en ik de eerste social worker in mijn functie ben. Grote kwaliteit inhaalslag te maken.
De verdeling op de werkvloer zal echt afhangen van de instelling en ook het soort gehandicaptenzorg.

Ps, mijn bedrijf Key Assets zit in heel Australië. Op dit moment is WA de enige locatie die ook de gehandicaptenzorg voor na de 18 jaar biedt, maar wie weet dat de andere offices binnenkort wel gaan volgen.. Erg goed bedrijf om voor te werken!!
 
Hey Gwen!

Superbedankt voor je reactie en ook nog voor de eerder geboden hulp! Veel aan gehad! Ga aan de hand van bovenstaande opmerkingen weer ff verder Googln! Jij nog gefeliciteerd (van ons beide :) met je nieuwe baan en veel succes daaro!

Oh ja, ik heb zelf niet de illusie dat ik meteen werk zal vinden in de GZ daar. Natuurlijk ga ik daar wel voor, maar ik heb gehoord en gelezen dat werkervaring binnen de GZ in OZ ook een belangrijke rol speelt. Is het dan niet verstandiger om eerst vrijwilligerswerk te zoeken in de zorg en daarnaast bijv. een bijbaantje te zoeken? En helpt het ook om bij verschillende zorgcentra eerst je gezicht te laten zien? Gewoon binnenlopen en je CV achterlaten? Heb jij hier ervaring mee?
 
Je moet er vertrouwen in hebben ;-) Ik had ook geen aussie werkervaring buiten mijn stage.. En dat was in de kinderbescherming in SA.
Ik heb mijn baan uiteindelijk te danken aan Recruitment Bureau Sugarman Group. Daar heb ik mijn cv naar toe gestuurd, hun naar bedrijf gestuurd en toen werd ik door bedrijf op gesprek uitgenodigd.
Ik zou persoonlijk gewoon meteen inzetten op het echte werk, tenzij er op een heel bijzondere wijze iets anders (bv vrijwilligerswerk) voorbij komt. Dan zal het wel een teken zijn dat je dat moet doen omdat je dan daar bijv weer een contact opdoet naar een vaste baan. Maar ik zou niet zelf specifiek richten op vrijwilligerswerk. Je hebt gewoon een mooi diploma en AASW accreditatie :up:.
Wil je zelf graag GZ doen of mag het ook ander social work zijn?
Het is jammer dat jullie niet naar hier komen. Doe hier nu heel veel contacten op in de GZ haha.
 
Vertrouwen en geduld.. the main ingredients! Ben nu bezig om inzicht te krijgen in welke zorgcentra er allemaal in Victoria zijn. Wegens mijn 9 jaar werkervaring in de GZ ga ik me hier eerst maar op richten maar ben ook echt wel bereid om iets anders te doen. Lijkt me wel spannend maar ook een mooie uitdaging. Op zich zijn we niet gebonden aan Victoria, maar wanneer het contact met het bedrijf dat J. nu een baan aanbiedt positief blijft, dan denk ik dat we hier eerst gaan starten. Maar goed, zaken kunnen altijd nog veranderen dat heb jij inmiddels gelukkig in het positieve ondervonden! We shall see! Wederom bedankt voor je reactie!:)
 
Back
Top