Social Worker Gehandicapten Zorg Australia

Guitarman

Active Member
Hallo,

Mijn hubby is al enige tijd actief op dit forum en gaf mij het advies om mijn vraag omtrent de Gehandicapten Zorg in Australië hier te plaatsen. Nu onze emigratieplannen iets concreter worden (wachten nu op AASW assessment) vroeg ik mij af of er mensen zijn die mij inzicht kunnen geven in hoe de geboden zorg voor mensen met een verstandelijke en of lichamelijk beperking verschilt of juist overeenkomt met de zorg hier in Nederland. Ik werk zelf als persoonlijk begeleider (opleiding SPH afgerond in 2003) binnen de 24-uurs zorg. Concrete vragen zijn:
- maken Social Workers in OZ onderdeel uit van het multidisciplinaire team,
- werken ze binnen de Gehandicapten Zorg met ondersteuningsplannen en doelen,
- hoe is de verdeling op de werkvloer onder Social Workers (hier in NL zijn er Persoonlijk begeleiders of Zorgcoördinatoren (HBO) en Begeleiders (MBO)
- en klopt het dat mensen met een beperking in Australië vaak binnen de ouderenzorg worden geplaatst?
Het plan is nu om te beginnen in Melbourne/Victoria, maar alle informatie over de Gehandicapten Zorg in Australië is welkom!

Groeten Sheila
 
Hi Sheila!

Ze lopen naar mijn mening nog wel enigzins achter in Australie als het gaat om gehandicaptenzorg, maar ze zijn flinke inhaalslagen aan het maken. Er is nu een groot landelijk project gaande genaamd NDIS (national disability insurance scheme) waar iedereen met een disability een plan krijgt wat door een NDIS planner gemaakt wordt, en vanuit daar kan de persoon dan verschillende instellingen inhuren om aan delen van het plan te werken. Het zit nog in een test fase en het is erg chaotisch op dit moment, maar het betekend wel dat ze er in ieder geval mee bezig zijn. Elke persoon krijgt op deze manier dus een individuele financiering voor hulp.
In WA lopen ze voor op de rest van Australie omdat ze in WA een aparte Disability overheids department hebben, waar het in de andere staten onder Health valt.