Terug naar Nederland voor studie

Wilsil

Well-Known Member
Wij zijn er nog steeds, nog steeds in Perth en gaan zeker niet terug.
Maar..............
Onze jongste dochter gaat in December dit jaar nadat ze de ATAR examens en Leavers heeft gehad terug naar Nederland. 😢
Gelukkig kan ze bij mijn broer en schoonzus wonen totdat ze zelf iets heeft.
Ze wil in Utrecht gaan studeren en moet daarvoor een entry exam doen.
Dit is in maart dus ze gaat eerder om beter Nederlands te leren.
Ze was 4 maanden toen we vertrokken dus ze heeft puur het Nederands geleerd van ons, haar ouders.

Nu de vraag: zijn er mensen die dit meegemaakt hebben in de laatste paar jaar?
En wat moet er allemaal geregeld worden?

Ze heeft dual nationaliteit; een Nederlands en Australisch paspoort.
Waar moeten we op letten?
Wat kunnen we van te voren regelen of is alles ter plekke?

Het wordt stilletjes in huis omdat onze oudste dochter werkt en woont op haar zelf in Cervantes, 2 uur ten noorden van Perth.
 
Wat gaat jouw dochter studeren als ik vragen mag? En wat houdt het entry examen in? Ik vraag het omdat ik in de garage nog ongebruikte NL studieboeken heb liggen voor biologie, scheikunde en natuurkunde voor VWO bovenbouw uit de tijd dat ik nog lesgaf in Nederland. Als jouw dochter ze kan gebruiken stuur ik ze graag op.
 
Ze wil dierenarts doen aan de Universiteit van Utrecht.
Het grappige is dat de studie/klassen zijn in het Nederlands, de boeken zijn in het Engels.
Daar heb zedus al voordeel bij.

Voor deze studie accepteert the universiteit 225 studenten per jaar, terwijl er 1000 aanvragen zijn.
Van te voren moeten ze aan test doen en de 225 studenten met de hoogste score gaan door.
Omdat mijn dochter niet in NL heeft gewoond, moet ze ook een NL test doen.
 
Ze wil dierenarts doen aan de Universiteit van Utrecht.
Het grappige is dat de studie/klassen zijn in het Nederlands, de boeken zijn in het Engels.
Daar heb zedus al voordeel bij.

Voor deze studie accepteert the universiteit 225 studenten per jaar, terwijl er 1000 aanvragen zijn.
Van te voren moeten ze aan test doen en de 225 studenten met de hoogste score gaan door.
Omdat mijn dochter niet in NL heeft gewoond, moet ze ook een NL test doen.
Een Deense vet in het dieren hospitaal in Canberra had zijn studie ook in Utrecht gedaan. Top spot schijnt het.
 
Dat ik in NL studeerde voor mijn masters waren de boeken ook in het Engels, maar de lessen en de toetsen in het NL. Ik vond dat wel verwarrend trouwens. Ik kan me herinneren dat ik tijdens een toets de betekenis van een NL vakgericht woord niet wist aangezien ik alles in het Engels had geleerd.
Dierenarts is altijd al een populaire studie geweest. Dat was in mijn tijd al zo dat het moeilijk was om toegelaten te worden. Ik heb je een bericht gestuurd.
 
Last edited:
Spannend! Heftig ook, om haar zo op afstand te hebben. Gelukkig kijkt er naaste familie naar haar om! Trouwens… als ons visumproces mee zit, komt ons Utrechtse koopappartement (78m2, twee slaapkamers) in februari/ maart vrij, omdat wij dan naar Oz komen. Iets voor haar en een vriendin ?
 
Spannend! Heftig ook, om haar zo op afstand te hebben. Gelukkig kijkt er naaste familie naar haar om! Trouwens… als ons visumproces mee zit, komt ons Utrechtse koopappartement (78m2, twee slaapkamers) in februari/ maart vrij, omdat wij dan naar Oz komen. Iets voor haar en een vriendin ?
Is dat voor verhuur?
 
Ze blijft bij mijn broer en schoonzus voor de eerste paar maanden.

Niemand heeft dit dus meegemaakt in de laatste paar jaar?
 
Back
Top