Tips gevraagd!

Kikker

Member
Hi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en zou graag wat tips en adviezen krijgen. Op het moment ben ik namelijk bezig om de hele stapel bewijsmateriaal te verzamelen voor de aanvraag van mijn partnervisum en af en toe zie ik door de bomen het bos niet meer.

Mijn Australische vriend en ik wonen inmiddels 1 jaar en 1,5 maand samen in Nederland. Hij verblijft hier op een partnervisum en staat ingeschreven bij de gemeente op mijn adres. We hebben echter geen gezamenlijk huurcontract omdat ik van mijn huisbaas eigenlijk niet mag samenwonen op dit adres. Met betrekking tot het bewijzen dat we onze relatie hebben aangegeven bij de autoriteiten dacht ik er zelf aan om:

- Een kopie mee te sturen van zijn verblijfsvergunning waar mijn naam ook op staat (denken jullie dat deze kopie gecertificeerd moet worden?)
- Een kopie van de relatieverklaring die we vorig jaar mei hebben ingediend bij de IND.
- De brief van de IND (7 sep) waarin staat dat zijn aanvraag van mei 2011 voor een verblijf bij partner is ingewilligd.
- Uittreksels uit de Gemeentelijke basis administratie die aantonen dat we op hetzelfde adres wonen.

Denken jullie dat dit ok is? En zullen we bovenstaand materiaal moeten vertalen in het Engels?

Verder vroeg ik me af of jullie naar de lijst met overig bewijsmateriaal kunnen kijken die we mee willen sturen met de visumaanvraag en aan kunnen geven of er nog dingen echt missen:

- sponsorship form ingevuld door mijn vriend.
- gecertificeerde kopieen van onze paspoorten
- orginele geboorteaktes
- pasfoto's
- loonstroken/ jaaropgaven van mijn vriend (uit Australie + NL)
- verklaringen van onszelf waarin we aangeven hoe we elkaar hebben ontmoet, hoe de relatie zich heeft ontwikkeld, etc. etc.
- 2 stat decs uit Australie
- een paar enveloppen die aan ons beiden geadresseerd zijn
- afschrift van onze gezamenlijke rekening in NL
- afschrift van onze gezamenlijke rekening in Australie (deze hebben we januari 2011 geopend toen ik daar op vakantie was, er staat nauwelijks geld op)
- een brief van mijn vriends ziektekostenverzekering gericht aan mij dat de vergoeding van zijn medicijnen op mijn rekening worden bijgeschreven (op dat moment hadden we nog geen gezamenlijke rekening)
- e-tickets en boarding passes van gezamenlijke vakanties.
- een paar brieven en kaarten die aan ons beiden gericht zijn.
- Onze facebook vriendschapspagina, laat zien dat we lid zijn van dezelfde groepen, veel gemeenschappelijke vrienden hebben en samen naar evenementen gaan.
- Foto's van ons samen van de afgelopen 2,5 jaar en van ons met zijn en mijn familie.
- Printscreens van mijn gmail account die aantonen hoeveel contact we hebben gehad op het moment dat we een lange afstandsrelatie hadden + een aantal uitgeprinte mails
- Onze hele Skype history uitgeprint.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden!

Groetjes,
Frouk

P.s. helemaal vergeten te vertellen: het is de bedoeling dat we naar Adelaide gaan emigreren. Mijn vriend moet zo ie zo in Februari 2013 terug zijn omdat hij een nieuwe masteropleiding gaat volgen. Het liefst ga ik direct mee, maar als dat niet lukt dan kom ik er zo snel mogelijk achteraan!

Hoi, welkom op het forum!

- Een kopie mee te sturen van zijn verblijfsvergunning waar mijn naam ook op staat (denken jullie dat deze kopie gecertificeerd moet worden?)
- Een kopie van de relatieverklaring die we vorig jaar mei hebben ingediend bij de IND.
- De brief van de IND (7 sep) waarin staat dat zijn aanvraag van mei 2011 voor een verblijf bij partner is ingewilligd.
- Uittreksels uit de Gemeentelijke basis administratie die aantonen dat we op hetzelfde adres wonen.

Klinkt goed en waterdicht, je moet denk ik inderdaad wel voor een Engelse vertaling zorgen.

Je andere lijstje van bewijzen klinkt ook prima, klinkt alsof jullie 2x zoveel verzameld hebben als wij destijds ;) Je hebt de visumformulieren en stat decs, dat zijn de offcieelste dingen dus dat zit al goed, al het andere zijn hele goede extra's.

Police check en health checks, hoef je die pas te doen als de case officer erom vraagt? Wij moesten het er meteen bij doen, maar wij vroegen mijn visum aan toen ik in Australië was, dan zijn de regels misschien anders.

Bedankt voor je reactie :)

Nog een vraagje, zou jij de kopie van de verblijfsvergunning laten certificeren aangezien het om een officieel document gaat? Mijn idee is om alles zelf te vertalen en het dan door een vriendin van me na te laten kijken. Ze is volgens mij geen beedigd vertaler, maar werkt wel als vertaler (NL - Eng) voor een internationaal IT-bedrijf in Delft.

De police check en health check moet je volgens mij pas opsturen als ze erom vragen. Ik zat er echter ook aan te denken om die over een tijdje gewoon te laten doen en op te sturen. Ik las op het forum namelijk dat dat het proces wat kan versnellen.

Hoe lang woon je zelf al in Australie? En waar precies?

Ik vind het allemaal best spannend. Met name hoe het zal gaan met het vinden van werk. Toen ik in januari 2011 in Australie was vond ik alles best duur, maar ik begreep ook dat je vaak wat meer verdient. Nou ja, iedereen die op het punt van emigreren staat zal vast wat zenuwachtig zijn!

Hai Frouk,

ik zie nu pas dit bericht. Wat betreft vertalen; officiele documenten (zoals uitrekesel basis registratie) kun je vertaald bij d egemeente vragen. is zo geregeld via 'mijnloket'. Onofficiele documenten kun je zelf vertalen. Ik heb een stapel kaarten en uitnodigingen gestuurd en zelf de vertaling erbij gezet. t gaat er vooral om dat je laat zien dat jullie al lang samen zijn.
verder ziet de lijst er volgens mij goed uit.
succes!

groetjes, Marieke

Meestal moeten officiele documenten gecertificeerd gekopieerd worden en/of door een beidigde vertaler vertaald worden.

Edit: als ze natuurlijk nog niet in het Engels zijn.

Wat voor stat decs heb je? Is dat om te bewijzen dat je samenwoont oid? En je medicals en police check alvast doen versnelt het proces zeker wel. Vrienden van ons hebben alles meteen netjes en compleet ingediend (moet sinds 1 juli geloof ik online, en niet meer per post tenzij ze er om vragen). Maar ze hadden begin juni PR aangevraagd, 3 weken later keurig visum gekregen.

Wij zijn nu ook bezig met alles verzamelen. En als blijk van het delen van financien hebben wij ook onze creditcard statements van gezamenlijk reizen. De ene keer heb ik bv onze tickets NL-Aus betaald, en heb ik het hostel (double room) geboekt en betaald. De andere keer heeft hij alles voor onze weekend naar Parijs betaald en geboekt.

Mijn vriend is nu 2 jaar in OZ op een temporary visum, en kan dus nu PR aanvragen. We willen proberen om hem ook meteen een visum tegelijkertijd voor mij aan te laten vragen. Dat scheelt 3000 euro ofzo. Het bewijsmateriaal is allemaal hetzelfde, en het enige dat wij niet hebben is 12 maanden samenwonen (6 tot nu toe), maar we gaan het proberen met een pre-nup. Zodra je hier in oz 6 maanden samenwoont schijnt Australie dat te zien als een relatie die net zo sterk is als 'getrouwd' zijn. Met een pre-nup en samenwoningscontract laten we zien dat we voor de long-term gaan. Dus misschien helpt dat. We kunnen het in ieder geval proberen. En ook al lukt het niet dan geloof ik dat ze mijn aanvraag laten 'penden' totdat ik wel aan de 12 maanden samenwonen voldoe.. of anders moet ik gewoon in January een partner visum aanvragen.

Ook hebben wij tickets voor Kerst naar Alice Springs betaald door hem, en in January gezamenlijk naar NL betaald door mij, dat laat ook zien dat we in de toekomst plannen hebben, en dat we financien delen..

Hi allemaal,

Bedankt voor alle reacties!

@Marieke: das een goeie tip van die Engelse uittreksels uit de gemeentelijke basis administratie. Ik wist niet dat je die ook kon krijgen. Ik ga er begin volgende week direct achteraan. Ik heb wel al een internationaal uittreksel van mijn geboorteakte. We hebben niet echt gezamenlijke uitnodigingen (bijna alles gaat tegenwoordig via Facebook), maar ik heb wel een paar brieven van zijn moeder aan ons allebei gericht, een schattig kerstkaartje van zijn familie (to Froukje with love and best wishes for a wonderful christmas from your Aussie xx family xx :)), een paar NL kaartjes met onze namen erop en een paar enveloppen, o.a. van een geboortekaartje. Verder hebben we redelijk wat samen gereisd (Philippijnen, Australie, Thailand en Portugal) en kunnen we makkelijk aantonen dat we tussen november 2009 en James aankomst in NL voortdurend contact hebben gehad. Verder ben ik op dit moment ook wat documenten aan het vertalen.

@FOL: de officiele documenten waar ze om vragen hebben we in het Engels en gecertificeerd. Als bewijs dat we onze relatie hebben aangemeld bij de autoriteiten hebben we zijn verblijfsvergunning en de toekenningsbrief daarvan van de IND. Hier wordt niet specifiek om gevraagd, maar het zijn wel officiele documenten. Daarom ga ik de kopie voor de zekerheid maar laten certificeren.

@Ems81: we hebben een stat dec van zijn moeder en een stat dec van een familievriend (de vader van het vriendinnetje van het broertje van mijn vriend). Hij komt zelf oorspronkelijk ook uit Nederland en is burgemeester van Port Adelaide geweest. We hebben elkaar in januari 2011 ontmoet en op dit moment heb ik regelmatig contact met hem en zijn vrouw via mail of Skype omdat ze me aan het helpen zijn om me te orienteren op de arbeidsmarkt in Adelaide (ze zijn werkzaam in dezelfde sector als ik).

Heel erg bedankt ook voor je tip m.b.t het aantonen van het delen van de financien. Zo ongeveer alles (huur, gas, electriciteit, etc.) staat op mijn naam omdat we het een heel gedoe vonden om dat allemaal om te zetten. We delen de kosten wel gewoon en betalen meestal van de rekening waar het meeste geld op staat (we hebben ook allebei toegang tot alle rekeningen). Zo heeft mijn vriend bijvoorbeeld de tickets naar Portugal betaald en ik die naar Thailand.

Nogmaal allemaal erg bedankt. Ik vind het echt super dat er zoveel mensen reageren!

Groetjes,
Froukje

Nogmaals bedankt allemaal voor alle hulp en tips!

We hebben afgelopen donderdag de aanvraag verstuurd en ik zag op track and trace dat het pakket maandagmiddag bezorgd is bij de ambassade in Berlijn :)

Nu op naar de volgende stap: organiseren verhuizing katten, uitzoeken hoe we het beste onze spullen kunnen verschepen, uitzoeken hoe ik alles met de belastingdienst moet regelen, etc. etc. Maar daar kan ik vast ook goede tips voor vinden op het forum ...

Back