Vreemde tweede taal op school

juanita

Member
Ik heb ergens gelezen dat er in Australië op iedere school een tweede vreemde taal wordt gegeven.
Mijn kids spreken vloeiend Spaans en dit zou natuurlijk geweldig zijn om bij te houden.
Wordt er ook Spaans gegeven als tweede taal?
Hoeveel uur per week is dat, of verschilt dat per school?
En hoe kom ik erachter welke school in en rondom Perth Spaans erbij geeft?

Alvast bedankt,
Juanita
 
Als je het wil weten, is het gemakkelijkst om naar de scholen te gaan of ze te bellen.
Misschien hebben ze hun curriculum op hun website staan en kan je het daar vanaf halen.
Mijn oudste dochter heeft Frans, en dat is 1 uur per week volgens mij.
Dat begon in Year 4.
 
Hoi

Mijn zoon gaat naar school in south australia. Hij krijgt italiaans en dat al in reception.
Het hangt echt van school tot school af en ik denk ook dat je het op de wesite van de school kan vinden.
Ik heb veel scholen bezocht en de meeste gaven japans of chinees als extra taal.
 
die van ons krijgen japans, ook vanaf reception, maar daar is het vooral cultuurdingen en wat klanken. Ik vind het wel leuk, zij leren nu iets wat wij niet weten!
 
Hoi,
Bedankt tot zover allemaal. Het zou fijn voor de kids zijn als we een school kunnen vinden waar ze Spaans erbij geven!
Dan blijven ze drie-talig :)

@zwerver: dank je, achteraf stond het idd verkeerd...
 
Hi Juanita!

Tweede talen worden inderdaad gegeven. Frans en Italiaans zijn de meest aangeboden Europese talen heb ik ontdekt (dat is voor mij dan wel weer gunstig), en verder zijn de Aziatische talen als Japans en Chinees aan een opmars bezig. Spaans komt helaas minder voor, maar het hangt af van de school zelf welke taal aangeboden wordt, en vanaf welk jaar. Er staat me even niet meer bij hoe oud jouw kinderen zijn?

Als je een algemeen beeld wil hebben van de inhoud van het curriculum van LOTE - Languages other than English, kan ik je aanraden de website van het Department of Education van WA te bekijken: www.det.wa.edu.au. Helaas staat een curriculum voor Spaans er niet bij, maar ik vermoed dat het vergelijkbaar zal zijn met bv Frans en/of Italiaans? Dit is in elk geval de link. Omdat ik ook wel benieuwd was heb ik nog even verder gezocht, maar ik kon bijvoorbeeld geen lijst vinden van scholen die Spaans aanbieden, helaas. Dit is wel een lijst met de scholen van WA. Misschien dat het Instituto Cervantes je in je zoektocht nog kan helpen?

Verder kan ik alleen maar aanraden wat Wilsil zegt: neem contact op met de scholen zelf (in de buurten waar je je denkt te vestigen) en vraag ze de oren van het hoofd, succes!
 
Ik vraag me af of het wel zinvol is voor jouw kids om Spaans op school te doen, aangezien ze dat volgens je eigen bericht al vloeiend spreken. De school begint toch echt aan het begin en ze zullen zich dan volgens mij erg gaan vervelen. Wellicht kunnen jullie ze thuis wat blijven bijleren, of gewoon naar een talencursus bij TAFE of andere instantie. Leren ze denk ik toch meer van.
 
Je hebt gelijk slatr.
Een vriendinnetje van mijn oudste dochter heeft in Frankrijk gewoond en heeft nu frans op school.
Ze vindt het erg boring omdat ze het beter weet dan een frans sprekende Australier.
Als je de uitspraken hoort, dat klopt gewoon niet.
 
Besprak dit onderwerp vandaag met mijn vrouw (Peruaanse), had ze net een dag eerder een instantie gezien, bij de bibliotheek, die taalcursussen voor kinderen organiseert (wij willen onze kinderen drietalig opvoeden, dus een beetje hulp van buitenaf kan geen kwaad natuurlijk). Dit is weliswaar aan de Central Coast (NSW), maar ik kan me voorstellen dat er vergelijkbare initiatieven in WA bestaan.
 
Hi everybody,

Wij hebben visite gehad van veel meer dan ´een paar dagen´... maar de rust is wedergekeerd en ik heb weer tijd om alle antwoorden ook op me in te laten werken. Ik wil jullie als eerste bedanken voor alle antwoorden en ik denk dat er een andere kijk is gekomen op het zoeken naar een school met Spaans als tweede taal. Slatsr bedankt! Maar je hebt gelijk natuurlijk. Ik denk inderdaad dat de verveling toe zal slaan als ze bij het begin beginnen.
We laten het lot beslissen welke taal er op de uitgekozen school wordt gegeven en gaan op zoek naar een instantie die taalcursussen organiseert:up: !
@Tamaria: Thanx voor jouw uitgebreide reply met links en al...;)
 
Onze oudste zit in year 8 en zij kon kiezen uit Chinees of Duits. Dat werd Duits in haar geval, want dat had ze in Nederland al een jaar gehad.

Onze jongste zit in year 6 en krijgt alleen Engels. Deze school biedt geen 2e taal aan. In plaats daarvan leren alle kinderen, van prepjes tot year 6, Auslan, ofwel gebarentaal. Op deze school zijn nl. speciale klassen voor dove kinderen. Iedere maandag met assembly wordt alles wat er gezegd wordt in gebarentaal vertaald en wordt het Australisch volkslied en het schoollied in gebarentaal "gezongen". Heel bijzonder om te zien.
 
Hi Edireliro,

Bedankt voor je reply!
Maar dit klinkt inderdaad heel bijzonder. Lijkt mij ook wel wat om er gebarentaal bij te leren en voor de kids ook nooit weg in de toekomst ;) !
 
Back
Top