Werken als Timmerman

Mabalo

New Member
Hallo, ik ben een 23 jarige zzper momenteel werkzaam in nederland als timmerman.

Ik hoor van veel mensen dat in australie een grootte vraag is naar Nederlandse vak mensen uit de bouw.
Nu wil ik graag in australie gaan werken als timmerman in de bouw/infra.

Nu heb ik al best veel gespeurd op het internet maar het wordt mij niet echt duidelijk waar te beginnen.
Heeft iemand tips voor mij of het haalbaar is om in australie aan de bak te komen?

Ik wil eerst is een half tot een heel jaar verblijven in australie mits er werk is natuurlijk.

Het is in nederland nu zo slecht dat ik me kans wil grijpen nu ik nog jong ben in het buitenland aan de slag.

Heb al vanaf me 17e tot 21e overal in europa gewerkt in de exclusieve villa bouw, maar dat ligt nu ook op zijn gat!
Vandaar dat ik het wat verder wil zoeken
biggrin.png


Alvast bedankt voor de reacties!
 
Hoi Mabalo,

Op jouw leeftijd kun je makkelijk op een Working Holiday Visa (WHV) gaan. Je mag dan max 6 maanden voor dezelfde werkgever werken. Hoe het verder zit met werkgelegenheid in jouw sector weet ik niet.

Groetjes Gwen
 
Hoi Gwen,
bedankt voor je reactie! Ik wil ook inderdaad eerst voor een WHV gaan, maar wil eerste werk vinden via nederland zal lastig zijn maar ga mijn best er voor doen. Dan probeer ik uiteindelijk als ik in australia mag geraken een sponsoship te krijgen.
 
Werk vinden vanuit NL kan lastig zijn. Gewoon WHV aanvragen en gaan is het beste, maar moet je wel even durven.
Overigens las ik in elsevier dat er in België een tekort is aan bouwvakkers. (FF zoeken op VCB aannemersorganisatie). Dus mocht je tegen alle verwachtingen in besluiten dat Oz een beetje te ver weg is, kun je altijd nog naar onze Zuiderburen uitwijken.
'k heb getwijfeld over België'... zeg maar.
 
Hey Hardcore,

Bedankt voor je reactie!

Ja België heb ik ook gelezen en gehoord. Heb ook verschillende bedrijven benadert en dat krijg ik nog te horen.

Maar zou toch zo na de zomer richting australie willen om mijn gelukt daar te beproeven :)
Ik probeer wel gewoon via Nederland in contact te komen met mensen die al ervaring hebben daar in de bouw sector en zo een kleine ingang te creeren. En anders inderdaad op de gok gaan, maar wel met een ruime buffer.

Ik ben ook op zoek naar een business club of iets dergelijks, die mensen weten vaak hoe verder te gaan, of kunnen rond vragen naar geïnteresseerde.
Lijkt me bijvoorbeeld leuk om bv ergens in een nederlandse enclave bouw/verbouw werkzaamheden te verrichten. Maar dan heb ik wel de connecties er voor nodig.
 
Werk vinden vanuit NL kan lastig zijn. Gewoon WHV aanvragen en gaan is het beste, maar moet je wel even durven.

Inderdaad. Veel werk in de bouw komt beschikbaar op korte termijn, dus kun je het beste komen en dan rondkijken. Het is uberhaupt niet zoals in Nederland waarbij je maanden opzegtermijn hebt voor je baan, het is een paar weken. En zeer waarschijnlijk nemen ze je niet aan als je ze niet persoonlijk hebben geinterviewd en gezien.

Er is erg veel werk in de bouw, dus dat komt wel goed! Op sommige plekken meer dan op andere, maar dat hoor je wel als je hier bent.

Succes ermee!
 
Hey Kims,

Ja dat had ik begrepen dat het zo was de blue collar en white collar arbeiders. Blue collar krijgen per uur betaald en korte opzegtermijn. das dus vooral in de bouw en mijn sector. en White collar inderdaad vaste contracten. Ik heb toevallig sinds vannacht contact met een ver famillie lid die al 10 jaar in australie woont. En die kon mij ook al verder helpen, dus misschien dat het wel lukt vanuit hier. En anders inderdaad gewoon er naar toe, ben er eigenlijk wel zeker van dat er genoeg werk is. Alleen een beetje zekerheid is nooit verkeerd.

Gwen,

Ik ben nog nooit in Australië geweest, heb al wel veel in andere landen gewerkt maar dan binnen Europa. Australië lijkt me wel erg leuk om heen te gaan, maar voor mij is werk gewoon werk. Maakt niet zo veel uit waar het is. En er is nu gewoon een grootte vraag naar arbeiders in Australië dus ik dacht dan wordt ik maar een soort van nederlandse pool daar haha!

Bedankt voor de reacties weer!
 
Hoi, mooi dat je al contact hebt. Erg fijn en belangrijk in OZ.

Verder onderschrijf ik dat het handig(er) is om naar OZ te vertrekken met een zakcentje en dan daar wat te zoeken. Australiers zijn niet zo van het lang vooruit denken en plannen ;) Dus als je hier zit te solliciteren gaat het over iets wat je niet morgen kunt gaan doen... Nou dan haken ze al gauw af >:D

(ik overdrijf een beetje maar er zit een kern van waarheid in ;) )
 
Hoi afterbang,

Ja heb mijn doel nu gezet om in mei/augustus te proberen die kant op te gaan. Idd met een zakcentje zodat ik gewoon 2 a 3 maanden kan overbruggen om alles is goed te bekijken en waar ik het meeste kans heb op werk. Maar wat ik dus wel eerst probeer te realiseren via Nederland is toch in contact te komen met mensen die in de sector werken, en dat rolt nu al langzaam voort gelukkig. Zo kan ik mij ook gaan focussen waar ik me wil vestigen, ik zat te denken aan QLD, of SA.. waarom weet ik nog niet helemaal :p maar die delen lijken mij wel wat en heb gelezen dat daar veel vraag is naar vakmensen. Maar goed eerst ook maar is beter inlezen etc.
 
Je hebt gelijk, Afterbang. Daar lopen wij nu ook sterk tegenaan. We proberen het wel, maar krijgen eigenlijk steevast als antwoord dat we maar langs moeten komen als we gesetteld zijn. Ja, en daar wringt voor ons nu net de schoen.:eek:

Misschien wordt het dan toch een onvoorziene extra sollicitatiereis later, maar dan moet ik wel een behoorlijke lijst potentiëlen hebben, anders is het lost money.
 
Goed hoor dat je alvast wat probeert voor te bereiden. Beter dan helemaal unprepared er naar toe gaan en er van uit gaan dat alles wel goed komt ;)

QLD of SA. Tsja, dat is best wel anders zeg maar :) Maar beiden leuk, dus ik zeg: Waarom niet!
 
Ja dat klopt, maar ik ben zowiezo van plan om de eerste 2 maanden een beetje rond te reizen en te kijken waar ik mij het beste thuis zal voelen :)
 
Gwen,
Ik ben nog nooit in Australië geweest, heb al wel veel in andere landen gewerkt maar dan binnen Europa. Australië lijkt me wel erg leuk om heen te gaan, maar voor mij is werk gewoon werk. Maakt niet zo veel uit waar het is. En er is nu gewoon een grootte vraag naar arbeiders in Australië dus ik dacht dan wordt ik maar een soort van nederlandse pool daar haha!
Werk is gewoon werk?? In Australië werken ze om te leven, niet andersom ;) Maar je gaat het vast super vinden down under!!
 
Werk is gewoon werk?? In Australië werken ze om te leven, niet andersom ;)
Oops, ben je toch in een ander Australia geweest dan dat ik woon.
Bij mijn vorige baas was de eerste vraag, na aankondiging van de officiele overname; "We blijven toch wel 10 uur per dag werken? En op Zaterdag?" En dat wilde de meesten toch wel erg graag (weten).

Bart
 
Oops, ben je toch in een ander Australia geweest dan dat ik woon.
Bij mijn vorige baas was de eerste vraag, na aankondiging van de officiele overname; "We blijven toch wel 10 uur per dag werken? En op Zaterdag?" En dat wilde de meesten toch wel erg graag (weten).

Bart
Hmmm ik denk het ook dan :p
 
Wilde een grappige foto plaatsen hierover, maar snap nog steeds niet hoe ik die in het bericht intergreer... :(
 
Als de foto al online staat is het niet zo moeilijk hoor ;)

Klik op het boompje (naast het filmrolletje) en plak de link naar de foto daarin.
 
Had ik gedaan voor een facebook link, werkt alleen niet... Kan dus (nog steeds) niet downloaden in het bericht? ;)
 
Nou, je hebt 31 berichtjes. Dus dat moet genoeg zijn.

De link moet wel echt naar de foto wijzen, niet naar de pagina. Dus het einde van het adres moet iets zijn als .jpg of .gif ofzo.

Als je rechtsklikt op een foto heb je (op een iMac) de optie Copy Image Address. Dat plak je dan weer in het boompjes dialoog dingetje hier in XPdite.

Op een Windowz gebakje moet je denk ik rechtsklik > eigenschappen > en dan het adres selecteren en kopieren in xpdite
 
Back
Top