Maarten_
Member
Ik heb inmiddels een WHV en ga binnen nu en een paar maanden vertrekken. Achterliggende verhaal is dat ik een WHV heb aangevraagd om in ieder geval een jaar samen te kunnen zijn/wonen met mijn Australische vriendin en om evt. na dat jaar een partnervisum aan te vragen en uiteindelijk misschien wel een permanent visum, maar dat is van latere zorg.
Nu het vertrek dichterbij komt ben ik op zoek naar ervaringen m.b.t. de voorbereidingen voor een jaar Australië, wat ik kan verwachten en wat ik vertel bij de douane en praktische zaken tijdens mijn verblijf daar.
Bijvoorbeeld:
Voorbereiding
Maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met een jaar Australië op een WHV!
Nu het vertrek dichterbij komt ben ik op zoek naar ervaringen m.b.t. de voorbereidingen voor een jaar Australië, wat ik kan verwachten en wat ik vertel bij de douane en praktische zaken tijdens mijn verblijf daar.
Bijvoorbeeld:
Voorbereiding
- Het is in principe de bedoeling dat mijn huis verkocht is voordat ik vertrek. Moet ik nog wel op een Nederlands adres ingeschreven staan wanneer ik vertrek met de intentie om niet meer terug te komen?
- Verzekeringen. Welke wel/niet? Zorgverzekering bijv, Nederlandse of Australische?
- Doel van mijn verblijf is dus niet echt om een jaar lang door Australië te trekken en misschien een beetje te werken maar om een jaar bij mijn vriendin te zijn en wellicht daarna nog langer te blijven. Gaat de douane hier blij mee zijn als ik dit vertel? Ik vertel namelijk liever in alle eerlijkheid het echte verhaal dan dat ik iets ga verzinnen. Dat hebben ze toch wel door.
- 'Certified copy of a bank statement' waarop staat dat je voldoende financiële middelen hebt, hoe gecertificeerd moet dit zijn? Echt via een notaris of betreft dit gewoon een bankafschrift? En hoe groot is de kans dat ze hiernaar vragen?
- Sowieso ervaringen met de douane in het algemeen. Toen ik vorige keer op een toeristenvisum drie weken op vakantie ging werd ik al drie kwartier ondervraagd. Hoe zijn jullie ervaringen?
- Tips voor websites waar je een tijdelijke baan kunt vinden? En wat voor een baantjes zijn er makkelijk te krijgen met een WHV? (Maximaal zes maanden voor één werkgever)
- Hoe makkelijk/moeilijk is het om daar een bankrekening te openen en wat heb ik ervoor nodig? Want ik neem aan dat je eventuele werkgever het geld graag overmaakt naar een Australische rekening i.p.v. een Nederlandse.
- Internationaal rijbewijs, deze kan ik in Nederland voor vertrek aanvragen en die is dan een jaar geldig. Kan ik die verlengen als ik daar ben en zo ja hoe?
Maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met een jaar Australië op een WHV!