Tips auto kopen

Dominc

Member
Hallo allemaal,

Aangezien we een nieuwe start maken dan moeten we ook natuurlijk een auto kopen. Ik en mijn vriendin hebben flink wat lopen zoeken in en rond Adelaide en op internet natuurlijk. We zijn bij een autobedrijf langs geweest vandaag. Daar stonden een aantal leuke 2e hands auto's tussen.:)

Het betreft een Holden(opel) Astra, 2006, automaat, 1.8, benzine, km 91.000.
De autoverkoper vraagt er 7000 dollar voor en roept meteen dat er over de prijs niet valt te onderhandelen.:(
hij zegt wel dat er 3 jaar Australian warranty network bijzit en 3 jaar roadassist.
Verders vermeld hij dat er op de kosten eventueel nog een paar honderd dollar komen als je je garantie wilt upgraden ofzo. dat wil zeggen met die standaard garantie gaat mijn motorblok van de auto kapot dan heb ik een eigen risico van 1000 euro, maar met die garantie upgrade dan hoef ik die eigen risico niet te betalen.
En dan komt er nog rego natuurlijk bovenop.

Onze vraag is of dat iemand verstand heeft met kopen van een auto bij een dealer in Australiè en hoe het precies zit met die garantie en roadassists(anwb). Of dat dat eventueel wel nut heeft. Waarom extra betalen als het toch geen zin heeft. Willen ook gewoon weten hoe erg we opgelicht kunnen worden door een australische auto handelaar.;)

groetjes

Dominic en Marielle

Van Vlijmen naar Adelaide, klinkt goed
Succes met handelen, dat moet je altijd doen. Ook over de prijs kun je onderhandelen. En gewoon opstaan en weglopen is ook nog een optie :D daar kunnen ze hier de humor wel van inzien.

Heel eind van vlijmen naar adelaide;)
Ik doe met best om te onderhandelen, maar weet niet hoe het precies zit met die AWN en roadassist

Australian Warranty Network heeft niet zo een goede naam....uitkeren doen ze bijna niet. Hun voorwaarden bevatten zoveel exclusions( dus als je motorblok stuk gaat door een van die exclusions mag je alles zelf betalen) dat het niet meer op een warranty lijkt! Je moet de auto goed onderhouden, elke 3 maanden of 10,000 k's naar je mechanic brengen en bon hiervan opsturen. Doe je dit niet dan vervalt je recht op garantie. Dus als je gewend zelf een beetje onderhoud te doen....geldt dit niet!
Vergeet ook niet dat AWN met eigen mechanics werkt( voor assessment en reparatie), misschien niet bij je in de buurt. Heb een cliënt gehad die alles volgens het boekje deed en tot 2x toe niets kreeg uitgekeerd, heb ze toen eens gegoogled....niet best.
Google desbetreffende road assist, ook hier grote verschillen. Ken iemand die een bijna nieuwe auto had gekocht en toen puntje bij paaltje kwam had deze road assist de RACV( Victoria ANWB) ingeschakeld...tja....dan beland je onder aan de wachtlijst van de RACV want ze helpen eerst hun eigen members hierdoor ze konden erg lang wachten.
Ik geloof dat het equivalent van RACV in SA de RAASA is. Wij hebben de RACV al eens nodig gehad en ze waren buitengewoon goed!!! We hebben total care membership en onze jaren ANWB (goud) lidmaatschap overgezet! Kan dit alleen maar adviseren!
Succes met de aankoop!
Drive safely

Last edited:
Het is ook nooit weg om voor de aankoop een onafhankelijke monteur naar de auto te laten kijken. Zijn te vinden om Gumtee.

RAA biedt ook aan om een auto te checken voordat je 'm koopt. Zelf geen gebruik van gemaakt, gewoon dom geluk gehad :) Maar ik ben lid van de RAA en ben daar erg tevreden over. Heb nl wel een paar keer gebruik van hun Road Assist moeten maken (gelukkig stond in beide gevallen m'n auto gewoon onder de carport :) )
Ter vergelijking qua prijs e.d.: ik heb $8000 betaald voor een Holden Commodore van 2000 (gekocht in 2010). Dat was niet via een dealer, maar via een gewone auto-handelaar.

Kijk op redbook.com.au om een richtprijs te krijgen voor model en jaar.
Dan heb je enig idee.

Laat de auto hoe dan ook checken door een onafhankelijke garage voor je hem koopt dmv een "pre purchase mechanical check"! Kost rond de $100-$200 en is het geld meer dan waard aangezien je verborgen gebreken niet ziet.

Ik ben altijd wat cynisch wat betreft die zogenaamde "warranty" die ze bieden... zou het daar niet voor doen! Er zijn veel "dodgy scams"... Kijk goed wat het uberhaupt inhoudt en wat de eventuele kosten zouden zijn mocht er iets kapot gaan. Die extra kosten voor extra dekking kun je ook over onderhandelen om dat bij de autoprijs in te doen...

En over prijs van de auto valt altijd te onderhandelen, helemaal bij een dealer!!! ;)

Succes ermee!

Last edited:
dank jullie voor alle info,

het is al een stuk duidelijker. Hebben ook op internet rond gestruind wat het allemaal betekent die garanties en roadassists. puntje bij paaltje wil het echt niks voorstellen nee. Dat als er uberhaupt iets gebeurd dat je dan nog genaaid bent.o_O

We kijken nu wel met een andere blik rond. Op zoek naar een auto

We houden jullie op de hoogte.

Ik heb zeer goede ervaringen met de 3 jaar extra garantie bij de Holden dealer. Die heeft meer betaald dan hij gekost heeft :)

En zorg dat je zeker weet dat er geen lening meer op de auto staat.
Dat zal als je bij een betrouwbare garage koopt, over het algemeen geen probleem zijn.
Maar.....als je een auto koopt waar nog een lening over uit staat, ben je daar als de nieuwe eigenaar verantwoordelijk voor.

Bart

En er was een site waar je kon checken of er nog wat open stond... waar had ik die ook alweer gelaten...

RAA lidmaatschap is inderdaad heel verstandig en ik zou gebruik maken van de autocheck via RAA of een onafhankelijke betrouwbare garage. Ik heb dat eens met een busje gedaan dat ik wilde kopen en dankzij de check toen geen tijdbom gekocht, erg blij mee!

September een 'nieuwe' auto gekocht in ADL. Hyundai Tucson 58.650km, nog geen 5 jaar oud en net binnen de garantie... Gesproken met de dealer/garage waar de auto was gekocht en volgens de boekjes altijd in service is geweest. Zelfs nog over de timingbelt gehad. Alles was oke volgens hun, timingbelt niet nodig tot de 90.000km. Wilde de RAA check doen maar dat kwam qua tijd niet uit (woon in Broken Hill) had de prijs naar $10.000 gekregen een van m'n argumenten was dat de auto 4 nieuwe banden nodig had. Dus bij Bob Jane 4 nieuwe bandjes ($500 ja goedkoopies en aanbieding)

Nu 67.000km. Van de week de auto een service gegeven bij een goede betrouwbare vriend/monteur en toen viel ik toch wel bijna van m'n stoel.. Full service & check over, check all brakes, check noise in engine, check rattle in gear stick. Replace: idler bearing, p/steer belt, AC belt, water pump, timing belt kit, cabin filters en volgensmij vergeet ik nog iets.. Erg mazzel dat de monteur een goede vriend is en ik een cash vriendenprijsje kreeg ($1150) maar anders had ik toch echt wel ff een probleem... Had ik Tucky maar laten checken...

Ja echt!! Heb wel meer ervaringen met 2e hands auto's hier... Vandaar advies RAA lidmaatschap! Ze komen je altijd vriendelijk helpen :D

Met dat busje ($8500 was vraagprijs) zit eigenlijk nog stukje verhaal achter... Op de terugweg van de garage na de pre purchase check kreeg ik pech onderweg.. Busje deed t ineens niet meer! Midden op de weg, een vriendelijke man had me naar de kant geduwd :eek: Eigenaar gebeld, hij boos.. RAA gebeld en ben toen naar zijn huis gesleept o_O z'n vrouw helemaal uit d'r dak, ik borg kwijt en moeite om weg te komen...

Dacht ik van geleerd te hebben dus bij t volgende busje had ik een mannelijke vriend meegenomen, leek oke, wij proefritje maken.. Halverwege op monteque road (druk!) bij een stoplicht sloeg de motor af en wilde niet meer starten... Auto's toeteren, ik klotsende oksels, vriend busje duwen :confused:

Toen busjes maar opgegeven en een 2wd Toyota hilux gekocht;)

al met al moet je natuurlijk ook een beetje geluk hebben met een auto. je kunt er natuurlijk wel omheen lopen en inspecteren, maar je kunt niet in een motorblok kijken.

Als je een auto koopt bij een autodealer. moet je dan nog steeds stampduty betalen of is dat alleen als je een auto particulier koopt?

@Tour: merk en type auto zijn ook van belang. Van de Toyota kun je verwachten dat ie je niet zomaar in de steek laat.
Goede keuze dus:up:

Behalve als je een D4D motor hebt en piston 4 het begeeft.
Dan schuiven ze het af op vuile brandstof......

Voordat ik mijn LX470 kocht van een particulier heb ik het laten controleren bij een mechanic.
Ik wist wat er mee gebeurd was, maar alles checkte uit. Nu ruim 3 jaar later rijdt het nog steeds als een zonnetje (alleen lust wel een beetje brandstof)

Back