Nic's journey to Oz

ozzienic

Member
Tijd voor een LaStaVaZa thread, want langzamerhand beginnen er wat vinkjes achter mijn to-do's te komen :)

18/02/17: Academic IELTS L: 9.0 R: 9.0 W: 7.5 S: 9.0 (voldoende voor assessment, maar niet voor visum)
04/04/17: Kopieën van alle benodigde documenten laten certificeren door de Justice of the Peace en Skills assessment voor 'Secondary School Teacher' verstuurd naar AITSL
08/04/17: General IELTS L: 9.0 R: 9.0 W: 8.0 S: 9.0 (yes! de 20 punten die ik nodig heb om boven 60 uit te komen :))
11/04/17: Ontvangstbevestiging AITSL - vanaf nu binnen 10 weken uitsluitsel

Ondanks de veranderingen in de SOL per 19/04/17 lijk ik nog steeds in aanmerking te kunnen komen voor het 189 visum, dus is het wachten nu alleen nog op de skills assessment voor ik mijn Expression of Interest kan indienen. Ik twijfel nog of ik dit tegelijkertijd ook voor het 190 visum zal doen...
 
En wat een mooie punten voor beide ielts! :up: (hier nog bezig)
Kun je twee aanvragen tegelijkertijd doen? Nooit geweten. kost dit niet dubbel?

Waarom ben je aan het twijfelen om dit te doen?
 
En wat een mooie punten voor beide ielts! :up: (hier nog bezig)
Kun je twee aanvragen tegelijkertijd doen? Nooit geweten. kost dit niet dubbel?

Waarom ben je aan het twijfelen om dit te doen?

Expression of Interest kost niets en kan voor meerdere (skilled) visa categorieën tegelijk. Ik twijfel, omdat ik zelf de voorkeur geef aan het independent skilled visa (189) in plaats van state sponsorship (190) en ik weet niet wat er precies gebeurd als je eerder voor 190 wordt uitgenodigd en daar niets mee doet...
 
Als de 5 punten van een 190 je over de streep trekken dan is het een fijne optie. Maar als je een 189 kunt regelen maakt dat het leven makkelijker. Dan kun je gaan en staan waar je werkt je gaat brengen :up:
 
Als de 5 punten van een 190 je over de streep trekken dan is het een fijne optie. Maar als je een 189 kunt regelen maakt dat het leven makkelijker. Dan kun je gaan en staan waar je werkt je gaat brengen :up:
Ik zit nu op 65 punten zonder sponsorship, dus neig ook naar volledig op 189 richten...
 
De recente ontwikkelingen geven je denk ik genoeg stof tot nadenken. Zelfs voor citizenship worden de eisen strenger, dus mijn advies als je echt serieus denkt over emigreren. Ga voor een permanent visum, (het is al lastig genoeg allemaal).
 
Een 190 is ook een permanent visum hoor ;) Met alleen de voorwaarde dat je je twee jaar in de gesponsorde staat vestigt.

Maar zoals gezegd, waarom commitment aan een staat als het niet nodig is ;)
 
De recente ontwikkelingen geven je denk ik genoeg stof tot nadenken. Zelfs voor citizenship worden de eisen strenger, dus mijn advies als je echt serieus denkt over emigreren. Ga voor een permanent visum, (het is al lastig genoeg allemaal).
Het zijn beiden permanente visa :) En inderdaad, gezien de recente ontwikkelingen (en mijn emigratieplannen zijn met recht meer-jaren-plannen te noemen), is mijn vraag nu alleen of ik met 70 punten en State Sponsorship wellicht wat eerder uit de Expression of Interest poule gepikt zal worden... Ik kan het altijd eerst een tijdje afwachten met alleen een 189 EoI en daar later de 190 aan
 
Daar heb je een punt. Ik zie mensen met 65 punten ook vlot opgepikt worden. Maar ik begrijp je idee. Wij hebben een 176 (de oude 190) en daar zijn we happy mee ;)
 
Zou zeker voor de 189 gaan. vrijheid = blijheid. Alleen zijn de wachttijden ook weer verlengd :(
 
Helaas een onverwachte hobbel in de diplomawaardering. Het goede nieuws is dat AITSL is begonnen met het beoordelen, want ik ontving vandaag een email van ze. Het slechte nieuws is dat ze geen genoegen nemen met de ‘study progress overviews’ die ik heb aangeleverd voor mijn Bachelor Frans en Master Vertalen.

Wat achtergrond info: voor mijn laatste Master (in Teaching, waar ik in feite de waardering voor aanvraag) heb ik een mooi ‘International Diploma Supplement’ ontvangen als cijferlijst. Die is meteen in het Engels en hoefde dus ook niet vertaald te worden… In 2005 en 2007 waren ze helaas nog niet zo internationaal bij de UU. Mijn bulbijlage/diplomabijlage voor de Bachelor en eerste Master waren dus in het Nederlands. Toen ik nog in NL was heb ik al contact gehad met de UU om ook voor mijn oudere graden een ‘International Diploma Supplement’ te ontvangen. Pàs gister ontving ik eindelijk een reactie op mijn mail van 2 maart, dat bulbijlages slechts 1 keer verstrekt worden en er helaas geen International Diploma Supplement uitgegeven kon worden voor deze opleidingen.

Wel toevallig dat ik deze 2 berichten precies een dag na elkaar ontving of niet?

Omdat ik de Bulbijlage voor mijn eerste Master wel heel summier vond, heb ik in plaats daarvan een Engelstalig ‘study progress overview’ voor deze opleidingen uit Osiris uitgedraaid en laten certificeren, maar hier neemt AITSL dus geen genoegen mee.

Nu mijn problemen: 1) Mijn bulbijlage voor de MA Vertalen moet naar het Engels vertaald worden èn opnieuw gecertificeerd (en ik ben niet meer in Australië dus is het weer onduidelijk wie dat hier in NZ kan doen) en 2) mijn bulbijlage voor m’n Bachelor kon ik in Nederland niet vinden (is kwijt?) en heb ik dus ook niet meegenomen naar NZ.

Ik heb van AITSL tot uiterlijk eind oktober de tijd gekregen om deze documenten alsnog aan te leveren, voor mijn aanvraag vervalt en ik de hele aanvraag opnieuw zou moeten versturen (en opnieuw de kosten zou moeten betalen). Ik hoop het natuurlijk ruim voor die tijd alsnog aan te leveren. Ik heb vandaag een mail gestuurd naar het examensecretariaat Geesteswetenschappen om te vragen hoe ik toch een nieuwe bulbijlage voor mijn Bachelor kan ontvangen. AITSL heb ik gemaild om te vragen hoe ik mijn documenten hier in NZ zou kunnen laten vertalen/certificeren.

Dus, lang verhaal (sorry!) maar nu hopen dat de UU deze keer sneller reageert (heb alleen een mailadres van ze, geen tel nr), ik een nieuwe bulbijlage voor mij BA krijg, ik beide bulbijlages voor niet al teveel geld kan laten vertalen èn certificeren en opsturen naar AITSL…

Dit gaat de hele aanvraag uiteraard vertragen… Zucht… Never a dull moment zullen we maar zeggen?
 
Nope, veel visum aanvragen hebben helaas nogal wat hobbels. Diploma's is een vaak terugkerend issue. Succes!
 
Poeh, tijd voor een (grote) update! Eind vorige week eindelijk dat langverwachte emailtje: de uitslag van de skills assessment was onderweg! En vandaag de envelop met als outcome: "we are pleased to inform you...."! Hoera! Dus vandaag meteen m'n Expression of Interest voor de 189 visa ingediend! Met op dit moment nog 65 punten (vanaf november ben ik een jaartje ouder en verlies ik 5 punten in de leeftijdscategorie ;) In de tussentijd never a dull moment, want de talenschool in NZ waar ik momenteel werk wil mij sponsoren. In Australië was dit altijd onmogelijk, en in Nieuw Zeeland blijkt dit ineens 'zomaar' te kunnen! Dus ook hier in de visumaanvraag-procedure, voor een mogelijk Essential Skills Visa voor de komende 3 jaar. Toch maar het avontuur aangegaan, want voor ik weer wat van Australië hoor zijn we zo weer een aantal maanden verder, om nog maar te zwijgen over de huidige verwerkingstijden van visumaanvragen... 'Nothing worth having comes easy', zullen we maar zeggen?
 
En bijna een jaar na het indienen van mijn skills assessment is de cirkel rond: ik heb mijn 189 visa grant ontvangen! Heel onwerkelijk! Heb het geluk gehad afgelopen september een invitation to apply te ontvangen (de enige maand dit visumjaar dat EoI's met 65 punten uitnodigingen hebben ontvangen), na een verzoek om extra info in oktober bleef het vervolgens 6 maanden lang stil... tot nu! 7 maanden en 1 dag na mijn visumaanvraag kwam het verlossende woord: visum in the pocket! Wat een onbeschrijfelijk gevoel! Ik heb nog wel een contract af te maken hier, maar eind augustus / begin september is het tijd for the big move :)))
Ik heb al eerder in Sydney gewoond en gewerkt, maar ben eigenlijk op zoek naar een iets kleinschaligere stad, waar huisvesting nèt iets betaalbaarder is. Tips, anyone? ;)
 
Wow, gefeliciteerd! Wij hebben vier jaar in Sydney gewoond en ik vind het nog steeds een geweldige stad, ik kom er nog altijd graag terug. We wonen nu sinds bijna vier jaar in Brisbane en ik moet zeggen dat het leven hier eigenlijk nog beter bevalt. Met name omdat Brisbane toch wat kleiner en wat verkeer betreft rustiger is en de huizen veel beter betaalbaar zijn. Moet ik wel zeggen dat de huizenprijzen hier wel in de lift zitten. Openbaar vervoer is wel veel slechter geregeld.
 
Gefeliciteerd! Kleinere stad, affordable housing, tja dan is er nog maar 1 stad over in OZ: Cairns!

Housing boom moet nog komen daar.
 
Of de capital, toch nog dicht bij Sydney maar totaal anders qua look & feel.
Maar vooral: Gefeliciteerd!

Ik zou voor een andere stad ook goed kijken naar de mogelijkheden op werk in je sector, in Sydney en Melbourne zit van alles wat (Finance, IT en alles wat men nodig heeft in een stad van 4 miljoen+) In Cairns of Canberra moet je wat beter zoeken natuurlijk. Brisbane zou wel eens de gulden middenweg kunnen zijn ;)
 


OFX
Back
Top