Ervaringsdeskundigen aanvraag: University Tutor als HBO docent?

Erik#7

New Member
Edit 18-10-2017
------
We zijn op 29-09 naar Zoetermeer geweest voor een gesprek met Paul Hiltemann. Vanwege het feit dat mijn vriendin nog te weinig relevante werkervaring heeft, en we het traject graag zsm opstarten, heeft het de voorkeur dat we op mijn profiel een aanvraag doen.

Mijn concrete vraag:
Zijn er op dit forum mensen die zelf ervaring hebben met het doen van een aanvraag als "university lecturer" en zelf op het HBO hebben gewerkt. Als ik de omschrijving lees dan zou het moeten kunnen. Alle taken die er in vermeld staan heb ik gedaan en het is een "bachelors degree". Tegenwoordig worden Hogescholen ook steeds vaker als "University of Apllied Sciences" aangeduid.

Vanwege de wat aparte onderwijsconstructie in Nederland geeft dit toch wat onzekerheid, ook bij Paul Hiltemann. Voordat we de aanvraag indienen bij VETASSES willen we dit toch nog wat verder onderzoeken.

Het gaat hier om: http://deltaimmigration.com.au/University-Tutor/242112.htm
En dan University Lecturer / Tutor

Hopelijk zijn hier ervaringsdeskundigen.

------
De droom is terug en groter dan ooit:

Halverwege 2016 is bij ons voor het eerst het plan ontstaan om te gaan emigreren. Zowel mijn vriendin en ik hadden op dat moment nog geen vaste baan en een avontuur trok ontzettend. De verhalen, foto’s en documentaires van Australië vonden we schitterend en was voor ons genoeg om ons verder te verdiepen in onze kansen voor Australië.

Na een emigratiedag zijn we in oktober 2016 op gesprek geweest bij Visa4You over onze kansen. Mijn vriendin is werkzaam als Interior Designer en ik ben docent op het HBO in Rotterdam. Hiervoor was ik c.a. 7 jaar werkzaam als Sportconsulent voor diverse Utrechtse gemeentes.

Conclusie van het gesprek was dat we in aanmerking kwamen voor een “Skilled Migrant Visum” met een state nomination van South Australia. Dit voor zowel University Teacher als Interior Design. Voor South Australia zijn dan wel 80 punten nodig.

Tijdens het gesprek kwam ik nog 5 punten te kort (3jr. Werkervaring ipv 4) waardoor het plan een beetje naar de achtergrond raakte. Inmiddels zijn we een jaar en een fantastische vakantie naar Australië verder en zijn we volop gemotiveerd om deze droom verder na te gaan jagen en te realiseren en heb ik wel de 4 jaar werkervaring die nodig was.

Punten Erik:
Leeftijd (25 pnt, 38jr.), Opl. niveau (15 pnt., HBO/MA), werk (5pnt., 4jr. HBO docent), Engels (20pnt. , nog te behalen), State (10pnt.), Partner (5 pnt.)

Punten Zoa:
Leeftijd (30 pnt, 25jr.), Opl. niveau (15 pnt., HBO), werk (0 pnt., c.a. 1jr werkervaring), Engels (20pnt. , nog te behalen), State (10pnt.), Partner (5 pnt.)
--> op dit moment heeft ze 8 maanden werkervaring bij een (top)ontwerper en c.a. 1 jaar in de woonbranche als interieur adviseur

Recent hebben we op diverse sites gekeken naar onze beide beroepen en gek genoeg komen we mijn beroep (University Teacher / University Lecturer) niet tegen.
1) Hier staat hij beschreven: http://www.visabureau.com/australia/anzsco/jobs/university-lecturer-job-australia.aspx
2) Hier is hij niet tussen te vinden: https://assessments.visabureau.com/australia/assessment/skilled/default.aspx

We willen dus opnieuw goed kijken waar onze kansen liggen voor een emigratie naar Australië en of dit nog op dezelfde manier / plek is als wat we in oktober 2016 dachten. Op de site van de Australische overheid vind je zo veel informatie dat we het toch lastig vinden ergens concreet te starten met de informatie die we al hebben vanuit Visa4you.

Onze eerste vragen:
- We willen weten waar / of er kansen zijn met ons profiel voor een succesvolle visum aanvraag. Hoe kunnen we dit het beste uitzoeken zonder dat we kansen over het hoofd zien. Of wellicht weet iemand waar er kansen liggen voor ons profiel (mijn vorige werk als Sportconsulent voor gemeenten biedt wellicht ook mogelijkheden?).
- In het gesprek met Visa4You was aangegeven dat de aanvraag mogelijk was voor een permanent visum. Nu vinden we echter de afkortingen MLTSSL en STSOL, wat houdt dit in? Betekent dit dat je na 2 a 4 jaar weer weg moet? Kansen voor na die 2 a 4 jaar?

Kortom; tips en advies zijn welkom waar en hoe we kunnen beginnen met het verkennen van onze huidige kansen.
 
Last edited:
Je kan Visa4you toch nog een keer om een assessment vragen? Of een ander bureau.

Wij hebben ons visum al jaren, dus de specifieke afkortingen ken ik niet en sommige info is misschien niet meer correct, maar dan geeft het wellicht iets van richting dat je kan helpen zoeken.

Je beroep moest/moet altijd op een skilled occupation list (SOL) achtige lijst staan. Er zijn 3 gebruikelijke ingangen voor een skilled visum: employer sponsored, state sponsored, niet gesponsored. Voor alle drie zijn er apparte SOL lijsten. Voor employer sponsored heette dat vroeger ENSOL/CSOL, voor state sponsored heeft het een naam per staat (WASMOL/WAMSOL ofzoiets voor WA destijds), etc. Dus afhankelijk wat voor een soort visum je naar aan het kijken bent, moet je op de juiste lijst kijken. Het kan zijn dat je op meerdere lijsten voor moet komen. Bijvoorbeeld de algemene in heel AU state sponsored variant van de SOL en door de per state zelf opgestelde SOL (die is per staat anders omdat iedere staat andere werkers nodig heeft).

Op het forum gaan we doorgaans niet spitten in alle lijsten van de overheid om te kijken of jullie ervoor in aanmerking komen. Dat is iets wat je zelf moet uitdokteren (of een migration agent). Het is in het begin verwarrend, maar als je het zelf gaat doen, dan gaat het bakken met tijd kosten maar wordt het vanzelf steeds meer duidelijk. Als je een bureau inschakelt kost het nog steeds bakken met tijd, maar dan vertellen ze wel wat je moet doen.

Ik zou eens beginnen met de requirements te lezen van visum 189 of 190 op de site van immi. Kijk naar de requirements en vooral op welke lijst je moet staan. Dan kom je er vanzelf.

Succes!

Waar ben je geweest op vakantie? Enig idee in welke stad/regio/staat je je wil vestigen?
 
Goede morgen / avond Fol,

Dank voor jouw antwoord. Inderdaad is het niet onze bedoeling dat mensen op het forum ons werk gaan doen wbt. het uitzoeken. Vanuit het vooronderzoek zijn wij ook bij de SOL en CSOL lijsten uitgekomen. Op de SOL staan / stonden onze beroepen niet. De optie via State Sponsoredship voor SA werd ons verteld tijdens het intakegesprek. Doordat het nu lijkt alsof mijn baan van de lijst verdwenen is ben ik vooral op zoek naar hoe ik dat zeker kan weten en of goed kan achterhalen of er toch een State is waar deze nog wel op de lijst staat (en hoeveel punten dan nodig zijn).

Ik zal de twee visums 189 en 190 goed gaan bestuderen. Die nummers zijn we al meerdere keren tegen gekomen. Erg benieuwd of we spoedig duidelijk hebben waar de kansen liggen. Visa4You zetten we voor nu nog even op een wat lager pitje.

Onze trip is gegaan van Sydney naar Cairns met de camper. Fantastisch natuurlijk en logischerwijs veel te kort. De bekende highlights zoals Blue Mountains, Lamington N.P. en Byron Bay hebben we natuurlijk gezien. De meeste gebieden spraken ons beiden erg aan. We houden van het klimaat, de enorm mooie en afwisselende natuur, cultuur en de leuke contacten met de mensen die we hebben gehad. We zijn allebei nogal sportief en dat zit voor veel Australiërs wel goed (ook voor een boel niet trouwens), erg gaaf hoe al die faciliteiten er zijn en ze in de voor het werk, pauzes en na het werk actief zijn. Rond Brisbane troffen we dit zeker veel aan. Maar dit kan absoluut op meer plekken het geval zijn en een favoriete State is er dan ook nog niet direct.

Meer tips zijn welkom en zeker "to be continued"
 
Hoi Erik, gefeliciteerd met je liefde voor het land. Dat maakt nogal wat los, vlinders in de buik. Slapeloze nachten enz.

Wij zijn indertijd begonnen met een (voorloper van de) 190 voor SA. Daar viel ons beroep van de lijst en zijn we gegaan voor een gelijk visum voor ACT. Zoals gezegd, elke staat kan uit de lange lijst beroepen kiezen die in die staat van pas komen. Een zoek term als: 'staatsnaam' + skilled occupation list 2017 (bijv queensland skilled occupation list 2017) levert je de juiste lijst per staat. Australia heeft niet zoveel staten of territories, dus je bent zo klaar ;)
 
Oh, de termen mtssl en stsol zijn nieuw en soort van opvolgers van de lijst voor het 457 (work sponsored) visa. Dit kon (kan?) omgezet worden naar permanent. Maar het is/was een lange stressvolle weg voor enkelen hier (katjavdl heeft een draadje 457 voor en nadelen ergens hier)
 
Hallo allemaal,

Super bedankt voor de eerste reacties. We zijn wel wat stiller geweest maar hebben niet stil gezeten. Morgen gaan we op gesprek in Zoetermeer voor meer informatie en wat hulp. Zoals het er nu naar uit ziet is het profiel van mijn vriendin het meest kansrijk. University Lecturer staat er nog steeds op maar is in geen een territory vraag naar zo lijkt.

Inderdaad zijn het spannende tijden, en die spanning zal zeer zeker nog toenemen. Maar we hebben er enorm veel zin in. We kijken uit naar de onduidelijkheid en de mogelijkheden die juist hiermee gaan komen.
Na morgen zullen we hopelijk de eerste kleine echte stappen gaan zetten.

Jullie zijn nog niet van mij af :)
 
Een kleine update

Bovenin heb ik een aanvullende vraag gesteld die momenteel het meest actueel is. "Heb ik kans als docent HBO om een aanvraag bij VETASSES in te dienen als University Lecturer?

We zijn bij Paul Hiltemann in Zoetermeer geweest en hebben daar een prettig eerste gesprek gevoerd. Hij gaat ons begeleiden in het traject waarbij we de meeste stappen zelf zullen zetten. Een goede middenweg tussen alles zelf doen of een volledig traject via een organisatie in onze beleving.
Helaas blijkt de recente werkervaring van mijn vriendin (Traineeship) niet me te tellen als echte werkervaring. Jammer, want ze heeft gewoon volledig meegewerkt bij het bedrijf. Voor nu betekent dit dat ik waarschijnlijk de hoofdaanvrager word. Hopelijk gaan die lampen dan ook op groen wbt. mijn werkomschrijving.

Als ik de informatie doorlees dan zit er nog verschil in de titel "University Lecturer" en "University Tutor". Alleen de taakomschrijving is op de site het zelfde voor zover ik kan zien (http://deltaimmigration.com.au/University-Tutor/242112.htm). Eigenlijk alle werkzaamheden heb ik uitgevoerd met uitzondering van "supervising work programs of postgraduate and honours students and tutorial staff" (wat dit laatste betekent weet ik niet).

Hopelijk valt mijn huidige werk onder de eisen. Dan zijn we al weer een stapje verder. Alleen staat het beroep momenteel bij geen een staat op de lijst en zullen we dus daarin wat geduld moeten hebben. Andere traject betekent nog wat meer geduld en volhouden totdat mijn vriendin 1 jaar mee tellende werkervaring heeft.

To be continued
 
Last edited:
Andere traject betekent nog wat meer geduld en volhouden totdat mijn vriendin 1 jaar mee tellende werkervaring heeft.

Veel mensen hebben moeten wachten tot dat ze genoeg werkervaring hebben. Wij moesten ook een jaar wachten. Schrale troost of het helpt bij relativateren.
 
Back
Top