Het grote auto topic

Het enige waar ik zelf last van had is de knipperlichten/ruitenwissers in stress situaties en het verkeerd nemen van een one way street met middenberm 's ochtends heel vroeg en half slaapdronken. Voor de rest vind ik het een eitje. Zelfs een manual ging meteen vloeiend, terwijl ik verwachte dat dat helemaal fout zou gaan, wegrijden in 5 enz, maar nee hoor niks van dat.

Hoe bedoel je in een eenrichtingsweg ?

Als je een Europese auto koopt, heb je dat probleem van de ruitenwissers/licht niet. Wij hebben nu na 7 jaar voor het eerst een Toyota naast een Volkswagen, dus met verschillende bediening. Ik was er na twee bochten aan gewend.
Ah super fijn om te horen! Van de ruitenwissers en knipper licht is een goede om aan te denken. Zal ik nog wel eens fout doen :p
Ik las dat de Holden ( ik heb momenteel de Holden Astra gezien) uit België komt. Is dat bij deze dan ook hetzelde ?


En ohja kan je elke benzinestation vertrouwen, dat het goed benzine is?
Mijn moeder heeft wel eens ergens in Nederland getankt en daar is haar auto aan kapot gegaan, later hoorden we dat meerderen hier mee te maken hadden.
 
als je bij je motel vandaan komt en het is een brede weg met middenberm. In NL zou je dan standaard rechtsaf gaan als je de weg op draait, in OZ moet je dus linksaf slaan, ik ging dus rechtsaf, en had het pas door toen ik bijna een frontale klapper had met een local.
 
als je bij je motel vandaan komt en het is een brede weg met middenberm. In NL zou je dan standaard rechtsaf gaan als je de weg op draait, in OZ moet je dus linksaf slaan, ik ging dus rechtsaf, en had het pas door toen ik bijna een frontale klapper had met een local.
Oei gelukkig was je op tijd!!

coles verzekert geen non residents even ter info
voor de rest, gewoon doen wat je hart je ingeeft!

Oh okay, welke verzekeringen dan wel? Ik las iemand met Alianz ? Ik heb ook mijn Backpackers verzekering bij Allianz, via Australian Backpackers. Misschien is het handig om bij hun te kijken.
Bedankt!
 
Oei gelukkig was je op tijd!!



Oh okay, welke verzekeringen dan wel? Ik las iemand met Alianz ? Ik heb ook mijn Backpackers verzekering bij Allianz, via Australian Backpackers. Misschien is het handig om bij hun te kijken.
Bedankt!
Klopt, ik heb ook Allianz maar ben citizen, dus weet niets over de criteria voor PR of citizenship.
 
Wel of geen Volkwagen Polo? Ik heb zelf altijd heel graag een volkswagen willen hebben in Nederland, deze vind ik namelijk heel fijn rijden, compact en soepel. Ik vroeg me alleen af of het een slimme keuze is? Ik heb ook leren rijden in een Volkwagen Polo en daarna Bluemotion en ik vond ze beiden echt rijden als een wolk zo fijn, ik voelde me daar ook altijd heel erg fijn in :D.
Ik zie dat ze duurder zijn, maar ik vind het niet erg om iets meer te betalen voor een auto waarvan ik weet dat ik me fijn in voel en waar ik mee op pad kan.
 
Last edited:
Ik heb de hele dag op carsales en product review en al mijn andere hulpsites en vrienden gekeken en heb nu deze op het oog: 2002 Toyota Echo voor $ 2940,- en komt nog dealer administration fee van 295$ bij (is dit altijd?). 1 tank is 45 L en kan maximaal 938 km rijden met 1 tank.
 
Ik heb de hele dag op carsales en product review en al mijn andere hulpsites en vrienden gekeken en heb nu deze op het oog: 2002 Toyota Echo voor $ 2940,- en komt nog dealer administration fee van 295$ bij (is dit altijd?). 1 tank is 45 L en kan maximaal 938 km rijden met 1 tank.
Toyota staat goed bekend en zie je hier veel rijden. Let op km stand en of er regelmatig onderhoud is gepleegd en dan lekker Australië gaan ontdekken in je bolide!
 
De auto is een uur van Sydney en rond 19 december reis ik naar beneden voor kerst in Kiama, dus als de auto dan nog te koop staat, ga ik een kijkje nemen :D
 
Tijd voor een update en kan ik meteen wat vragen beantwoorden.
De Alfa startte niet meer goed, dus ik was er vrij zeker van dat de startmotor z'n beste tijd gehad had. Dus ik een nieuwe startmotor opgesnord en een nieuw thermostaat, aangezien die al vast zat sinds we de auto gekocht hadden en dus nooit de temperatuur goed aangaf. Dacht dan is het meteen maar geregeld.

Garage zette het erin en de auto deed het weer dachten we. $800 lichter. Toch wilde hij weer niet goed starten de volgende dag, maar toch maar even mee doorgereden, we zouden hem dan 's avonds wel terugbrengen naar de garage. Zo ver kwam het niet, we verloren we alle versnellingen. Versnellingspook was niet meer verbonden met iets. Niet ernstigs, maar niet iets wat ik langs de kant van de weg op kon lossen. En to top it all off: de motor werd wel erg heet.

Auto afgezet en wat bleek; De startmotor bleef vrij draaien. Hij maakte geen contact meer met het vliegwiel.

Dat werd toch wel een lijstje. Dus de auto afgesleept naar de garage. Goeie informatie voor iedereen: Je mag hier een auto niet slepen met sleepkabels. Hij moet op een flatbed of zo'n truck die de wielen van de grond tilt. Ondanks dat we maar 2km van huis waren, waren de sleepkosten toch $180. Joepie.

Eenmaal bij de garage waren de versnellingen in 5 minuten opgelost, los geschoten borg clipje. Monteur bewoog bij hoog en bij laag dat het niet zijn schuld was, maar ik heb daar nog steeds m'n twijfels bij.
De start motor zei hij, was kapot. Of m'n vriendin langdurig geprobeerd heeft de auto te starten terwijl de motor al draaide. Nee. Nou dan zou het misschien het vliegwiel zijn, maar wat het ook was. De startmotor moest er weer af. $400. En de koelvloeistof was waarschijnlijk een lekke radiateur, maar de koppakking was ook aan het lekken. Best case scenario zou dat zo'n $2,000 worden. Worst case al gauw $3,000. Op een auto die misschien $3,000 of $4,000 waard was.

De keuze werd dus gemaakt om de auto weg te doen. De aankoop indertijd was een experiment in Alfa Romeo rijden. Meer dan genoeg vrienden in Nederland die zonder problemen deze auto reden, dus ik dacht het eens te proberen. De auto reed super, maar onafhankelijk van elkaar zeiden de berger en de monteur dat Europese auto's niet gemaakt zijn voor Australië. Te heet, te droog, te stoffig. In Nederland zullen ze wellicht ook hun problemen hebben, maar daar zijn onderdelen toch een heel stuk goedkoper en rekent niet iedere monteur extra omdat het een Italiaan is.

Gisteravond is de auto opgehaald voor $700. Het voelt zonde omdat hij er, zeker van binnen, nog echt heel goed uit zag. Maar hij start niet en de koppakking is niet meer goed. Dat tikt aan. En ruimte/geduld om hem in onderdelen weg te doen heb ik niet, dus dan maar de pleister er in één keer af.

Nu tijd voor iets anders. We willen het voor nu bij één auto houden, dus mijn eisen zijn simpel: Niet voorwiel aangedreven, het moet een station zijn en hij moet een trekhaak hebben. Annelies haar eisen zijn nog makkelijker: bij voorkeur een automaat en iets met een kleinere draaicirkel dan de Alfa. Het lijkt erop dat het een Subaru Outback gaat worden, maar ik moet nog even goed in de betrouwbaarheid daarvan duiken. Een volledige SUV wil ik niet, maar ik snap dat een iets verhoogde station wel een goed idee is. Wel makkelijk als je eens een keertje buiten de stad bent en iets verder dan de parkeerplaats van een park wilt rijden.

Om antwoord te geven op je vragen TravelGirl:
- Ik zou geen Europese auto nemen. Dat wordt hier gezien als een premium auto, en monteurs vragen dan ook premium prijzen. Het zal niet spontaan uit elkaar vallen, maar je zit toch wat relaxter in de auto als je weet dat onderdelen overal beschikbaar zijn en dat monteurs niet heel veel moeite hebben met de auto. In de steden zal Volkswagen niet zo'n probleem zijn, maar als je in een kleiner dorp pech krijgt dan hang je. Iets Japans wordt hier meestal aangeraden als je gewoon een dagelijkse auto wilt die het altijd doet en Toyota en Honda zijn binnen de Japanners dan weer de toppers qua betrouwbaarheid.

- Onze auto en mijn motor zitten bij AAMI, ik heb geen problemen met ze. Ze zijn goed bereikbaar, geven goed en eerlijk antwoord op vragen aan de telefoon en ze zijn betaalbaar. Volgende auto gaat ook weer bij AAMI.

- Die Toyota, hoeveel kilometers staan er op de auto?

- Rijklaar kosten worden hier in mijn ervaring minder vaak gerekend dan in Nederland (waar het standaard tussen de 300 en 500 euro was), meestal is het er wel af te bedingen. Ik zou liever zeggen dat ze hem niet "rijklaar" maken, want wat doen ze nou echt. En hem dan naar een normale garage brengen en hem voor $300 een beurtje laten geven. Dan weet je tenminste zeker dat er iets voor het geld gedaan is.
 
We hebben het al gehad over bovenstaande, dus dat doen we niet nog een keer he @Thijsvr. Succes met zoeken van een nieuwe.. Ik denk dat de Subaru een goede keus is, familie van Toyota maar dan met een mooi motor geluid ;)
 
Om even de hebberigheid (schandalig) van de NL overheid aan te geven:

AUD 50,000 vs AUD 125,000!!!! Meer dan dubbel zo veel!

En dan heb ik nog de goedkoopste mustang met meer kilometers ook gekozen.
Schermafbeelding 2017-11-27 om 11.22.08.pngSchermafbeelding 2017-11-27 om 11.25.16.jpg
 
En een stuk meer kilometers!
En dan de kneutigheid van een energielabel bij een 5 liter bak. Holland op zijn smalst.
Maar doe mij een lol, geen personalised plate met iets van PONY-1

Is een Subaru Outback ook 4WD?
 
Ach. In NL zijn auto’s duur. Hier weer andere dingen (een huur of koophuis in Sydney anyone?)

Just go with the Flow.

En een Subaru Outback is een 4wd. Maar niet een 4x4 ;)
 
En een stuk meer kilometers!
En dan de kneutigheid van een energielabel bij een 5 liter bak. Holland op zijn smalst.
Maar doe mij een lol, geen personalised plate met iets van PONY-1

Is een Subaru Outback ook 4WD?

Alle Subarus zijn AWD. De handbakken hebben een differentieel die de voorwielen met de achterwielen verbind. Een beetje zoals een Torsen systeem. Daardoor is de verdeling tussen voor en achter standaard 50-50 en afhankelijk van waar je grip hebt kan dat verschuiven, maar weet de verhouding daarvan niet.
De automaten hebben een systeem met een koppeling in het midden die geactiveerd wordt als de auto merkt dat je geen grip meer hebt. Een beetje zoals het Haldex systeem op Volkswagens en Audis (maar dan simpeler). Automaten zijn daardoor eigenlijk voorwiel aangedreven tijdens normale situaties en hebben dan een 95-5 verdeling en afhankelijk van de situatie kan dat tot maximaal 60% voor en 40% achter veranderen.

Zo, ik heb weer lekker de nerd uitgehangen ;)
 
Back
Top