Het grote auto topic

Ik heb een andere ervaring wat benzineprijzen betreft. De goedkoopste zit op Parramatta Rd Haberfield, Sydney. Oftewel niet midden maar tcoh redelijk in de stad.
Zit heel erg constant in de prijs en ik ben al een paar keer een dagje de hort op geweest en elders is het toch duurder. Ra, ra....sommige een paar centen en andere wel 40 cent :eek:
 
Ik heb gelukkig een model waarbij de koppakking niet zo'n probleem is en als de koppeling uiteindelijk gaat (235k erop nu) dan is het niet anders. Ik kan technisch gezien wel sleutelen, maar ik heb de ruimte en tijd niet om zelf aan dat soort projecten te beginnen. Het zijn ook redelijke enthusiast auto's inmiddels dus zijn genoeg dingen om geld op te besparen, gelukkig.


En collega van mij heeft een zelfde model als jij geloof ik, kostte hem $4000 om de koppakkingen te laten vervangen, dit is wel heel erg duur..

Laatst de koppakkingen van een Outback vervangen, de klus opzich viel wel mee, blok moest wel omhoog, de garage haalt het blok er uit geloof ik.
Omdat het een boxermotor is wordt het wat lastiger.
Die pakkingset kostte zo'n $450, bij andere auto's minder dan de helft..

Ik beun een beetje bij met dit soort dingen, koppakking, koppeling, distributieriemen enz.
 
Iedere 4wd heeft 3 diffs, anders kun je er niet mee op straat rijden, wielen hebben nooit exact dezelfde snelheid.

Land Rovers hebben een diff lock op het center diff.


Bij sommige 4x4´s (zoals de HZJ78 die ik heb gehad) kun je ook niet op de straat rijden met voorwielen ingeschakeld. Naar ik meen zit er in de tussenbak een starre verbinding.
Als er een diff inzit, is dat in de tussenbak en moet het limited slip zijn, anders kom je in de zandbak ook niet verder als er 1 wiel slipt. Maar ik ben geen expert, ongetwijfeld weet jij er meer van dan ik.

Voor een AWD geef ik je gelijk, die moet wel 3 diffs hebben.
 
Volgens mij heb je een punt @HardCore. Aardig wat kilometers in een 70 series gereden vroeguh, en deze heeft een 2H 4H 4L op de vloer maar geen center lock naar mijn weten.
Op de voornaaf moet je de assen locken als je hem in 4H of 4L zet. Dat vergeten mensen nog wel eens. Rijden ze de bush in, zetten hem in 4L of 4H en komen vast te zitten om er nooit meer uit te komen (omdat de auto nog steeds 2wd is...) https://mr4x4.com.au/tourists-get-bogged-call-rescue-dont-engage-4wd/
 
Bij sommige 4x4´s (zoals de HZJ78 die ik heb gehad) kun je ook niet op de straat rijden met voorwielen ingeschakeld. Naar ik meen zit er in de tussenbak een starre verbinding.
Als er een diff inzit, is dat in de tussenbak en moet het limited slip zijn, anders kom je in de zandbak ook niet verder als er 1 wiel slipt. Maar ik ben geen expert, ongetwijfeld weet jij er meer van dan ik.

Voor een AWD geef ik je gelijk, die moet wel 3 diffs hebben.

Een Land Rover is de enige echte 4WD, die heeft permanente 4 wiel aandrijving en heeft een center diff lock, de P38 die ik ook heb heeft een automatisch diff lock.
Alle andere "4WD" zijn eigenlijk achterwiel aangedreven en kun je inderdaad de voorwiel aandrijving inschakelen om het een 4WD te maken, en heeft inderdaad geen diff tussen de voor en achter as, dat is wat het verschil is.

Je hebt gelijk.
 
Last edited:
En collega van mij heeft een zelfde model als jij geloof ik, kostte hem $4000 om de koppakkingen te laten vervangen, dit is wel heel erg duur..

Laatst de koppakkingen van een Outback vervangen, de klus opzich viel wel mee, blok moest wel omhoog, de garage haalt het blok er uit geloof ik.
Omdat het een boxermotor is wordt het wat lastiger.
Die pakkingset kostte zo'n $450, bij andere auto's minder dan de helft..

Ik beun een beetje bij met dit soort dingen, koppakking, koppeling, distributieriemen enz.

Ik heb een EZ30D motor. De koppakkingsproblemen zitten meen ik voornamelijk in de EJ motoren. Wil niet zeggen dat ik een probleemloze motor heb overigens ;)
Jammer dat je in Tassie woont anders had ik wellicht wel eens gebruik willen maken van je diensten :p
 
Ik heb een EZ30D motor. De koppakkingsproblemen zitten meen ik voornamelijk in de EJ motoren. Wil niet zeggen dat ik een probleemloze motor heb overigens ;)
Jammer dat je in Tassie woont anders had ik wellicht wel eens gebruik willen maken van je diensten :p


Hahaha, ik begin er een beetje flauw van te worden, vooral koppelingen en versnellingsbakken, continu onder een auto vandaan kruipen is niet echt leuk, en mn leeftijd begint ook langzaam aan wat op te spelen. ;)

Ik ben nu met een Audi A4 (2003) bezig, moest een nieuwe koppakking in, wat en drama is zo'n ding zeg.
Alles is net anders, maar niet anders als in beter, ook moet de hele voorkant er voor weg om ruimte te maken, veel van plastic dat zo afbreekt na al die jaren.
Olie en koelwater lekkages, heb ik nog nooit eerder gehad.

Ik weet dat de Impreza's en de Outbacks voor 2000 er last van hebben, de turbo's schijnbaar weer niet, hoe de nieuwere motoren zijn weet ik niet.
 
Potverdrie.. vrouwlief vind het niet verantwoord dat ik meteen een 4WD koop in OZ,

Ben nog aan het proberen haar op andere gedachten aan het brengen, maar denk dat de baas toch wel haar zin gaat krijgen. Aangezien in Cairns de auto's duur zijn en het aanbod schaars zullen we op Brisbane 0f Gold Coast aanvliegen en daar een auto uitzoeken.

we hebben een shortlist met:

- Ford Focus (vanaf 2012, mijn keuze voor een compact car)
- Ford Mondeo (rijden prima en ruimer dan de Focus, bij voorkeur een diesel)
- Nissan Tiida (vrouwlief vind deze mooi, ahum...)
- Toyota Camry (lekker ruim)
- Lexus IS200 (heb ik in NL voor dagelijks vervoer en is heerlijke auto, met een heerlijk klinkende 6 in lijn, incl BMW achtige wegligging)
- Nissan Dualis (van na de facelift)
- Holden Commodore (lekker bogan en voor 5k heb je al een prima bak)
- Ford Falcon (idem)

Budget voor dit autootje zal zo'n 8-10k worden dus moet wel wat te vinden zijn. Prima bedrag voor een op termijn 2e auto hahahha.
 
Holden en Toyota zijn veilige keuzes. Lexus is ook Toyoda.
Ben zelf niet zo van de Frod
Voor specifieke informatie over een model moet je een monteur vragen.

Succes met de car hunt!
 
Geen 4WD?!?!? Waarom kom je dan eigenlijk naar Australia :confused::eek:

Maar anyway; geen Subaru op de lijst? Dan heb je nog een beetje AWD en degelijke auto’s over het algemeen. Weet niet hoe het in FNQ zit maar hier in ACT stikt het er van.
 
Potverdrie.. vrouwlief vind het niet verantwoord dat ik meteen een 4WD koop in OZ,

Ben nog aan het proberen haar op andere gedachten aan het brengen, maar denk dat de baas toch wel haar zin gaat krijgen. Aangezien in Cairns de auto's duur zijn en het aanbod schaars zullen we op Brisbane 0f Gold Coast aanvliegen en daar een auto uitzoeken.

we hebben een shortlist met:

- Ford Focus (vanaf 2012, mijn keuze voor een compact car)
- Ford Mondeo (rijden prima en ruimer dan de Focus, bij voorkeur een diesel)
- Nissan Tiida (vrouwlief vind deze mooi, ahum...)
- Toyota Camry (lekker ruim)
- Lexus IS200 (heb ik in NL voor dagelijks vervoer en is heerlijke auto, met een heerlijk klinkende 6 in lijn, incl BMW achtige wegligging)
- Nissan Dualis (van na de facelift)
- Holden Commodore (lekker bogan en voor 5k heb je al een prima bak)
- Ford Falcon (idem)

Budget voor dit autootje zal zo'n 8-10k worden dus moet wel wat te vinden zijn. Prima bedrag voor een op termijn 2e auto hahahha.
Holden Adventra!!
Mega groot van binnen, AWD en redelijke off road capaciteit.
Heb er ruim 8 jaar in een gereden en heb 'm net vervangen voor een (nog oudere) V8 versie.
2003_Holden_Adventra.jpg
 
Geen 4WD?!?!? Waarom kom je dan eigenlijk naar Australia :confused::eek:

Maar anyway; geen Subaru op de lijst? Dan heb je nog een beetje AWD en degelijke auto’s over het algemeen. Weet niet hoe het in FNQ zit maar hier in ACT stikt het er van.

Haha, die 4WD komt er echt wel, wees niet bang. We gaan toch echt 2 auto's nodig hebben :p

Geen Subaru op mn lijst nee, reden daarvoor is dat de auto's binnen budget vallen of te oud zijn of niet mooi. Onderhoud kan ook prijzig zijn., maar heb nog niet echt heel intensief gekeken moet ik zeggen. Deze is dan wel weer nice:
https://www.carsales.com.au/dealer/details/Subaru-Forester-2004/OAG-AD-15679687/?Cr=17

@Tekkel die heb ik ook zien staan, staan er niet heel veel te koop. Wel aparte verschijning!

Min of meer mag mijn vriendin uitzoeken wat het wordt, dan heeft ze ook niks te zeuren als ik straks mijn auto uitkies.
 
Last edited:
Mijn Scooby is vooralsnog de fijnste auto die ik tot nu toe heb gehad. Maar to each their own.

Je baas heeft wel gelijk. Beter om klein te beginnen tot je een beetje gesettled bent. Als je hier een tijdje bent kom je er achter wat je prioriteiten echt zijn. Dan komt het speelgoed vanzelf ;)
 
Oh en qua autonieuws: This happened.

Taxi claimde direct hierna dat ik hem afsneed en dat ik zou moeten betalen. Ik heb hem vriendelijk geïnformeerd over de aanwezigheid van mijn camera waarna het gesprek ineens heel anders werd. Een hoop sorry en of we het konden oplossen zonder verzekering. Sure, no worries. Moet je bedrijf alleen wel reageren als ik een voorstel doe. Volgens de panel beater is het $3500 schade. Ik denk dat dat onzin is, maar bij gebrek aan reactie heb ik het maar bij de verzekering neergelegd.

Anyways, ik raad iedereen al aan om een dashcam te nemen, maar deze video bevestigt het. Deze camera is $50 en dat is geen geld om dit soort situaties te voorkomen.

Edit. Ja ik had kunnen remmen om dit te voorkomen, maar na elke dag geconfronteerd te worden met schaamteloze queue jumpers had ik er die dag gewoon eens even geen zin in. Zeker bij taxis die altijd maar denken dat iedereen wel voor ze opzij gaat.
 
Last edited:
Ik zie dat soort dingen elke dag gebeuren. Rijden is hier echt Russian Roulette. Wat voor een dashcam heb je als ik vragen mag? Beeld ziet er erg goed uit.
 


OFX
Back
Top