Rabobank en huis verhuren

Deblin

New Member
Goedemiddag allemaal,

We zijn net terug van een reis aan de west kust en zijn ons aan het oriënteren of we kunnen en willen emigreren.
Ik wil dit heel graag maar mijn man is nog niet zo enthousiast. En dit heeft vooral te maken met het feit dat hij ons huis niet wil verkopen. Mij maakt het niet uit maar misschien komt dat ook wel omdat ik in mijn leven erg vaak verhuisd ben.
Als we het huis zouden kunnen verhuren wil hij eventueel (tijdelijk) emigreren.
Maar nu is de rabobank niet de makkelijkste hierin en een paar jaar geleden kregen we een nee van ze. Maar ik wil het toch nog een keer proberen en dan ditmaal in een persoonlijk gesprek ipv aan de telefoon.

Heeft er iemand tips/advies die ik kan gebruiken tijdens het gesprek om deze keer een ja te krijgen?

Want als de bank nee zegt valt mijn droom in duigen

Alvast bedankt,
Liefs Deb
 
Tip: Nooit de vraag stellen als je het (eventuele) antwoord niet wilt horen.

Vraag: Wat gebeurd er als je vertrekt en gewoon de hypotheek blijft betalen...? (Met een huurder in je huis uiteraard) Weet eigenlijk niet of dat gewoon kan. Denk het wel?
 
Volgens mij kan dat ook gewoon hoor, je kunt beter geen slapende honden wakker maken.

Zolang de huurder jouw gewoon de huur betaald zodat jij de hypotheek maandelijks kunt dekken is er geen probleem, de bank ontvangt de payments en niets aan de hand. Het wordt pas hairy als de huurder zijn huur niet voldoet en jij met dubbele woonlasten komt te zitten, ingrijpen zal lastig worden omdat je ver weg zit.

Ik heb zelf ook een koophuis en vooral mensen om mij heen adviseren mij om mijn koopwoning in NL aan te houden. Ikzelf zie er totaal geen heil in omdat ik geen gedoe met evt huurders wil en mocht ik van plan zijn terug te keren naar NL ik het dan allemaal wel weer zie. Hinken op 2 gedachten vind ik zelf heel moeilijk: als ik het niet meer zie zitten dan kan ik weer terug naar NL omdat ik nog een woning heb als soort van vangnet. Dit werkt voor mij niet, je emigreert en je moet ook geen twijfel hebben. All the way of niks. maar ook dit is uiteraard persoonlijk. Wat als je in OZ je plek hebt gevonden en na 2 jaar je huis in NL wil verkopen? Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen op afstand. Wat als je in OZ een hypotheek wilt nemen op een koophuis? Je hypotheek in NL kun je dan niet achterhouden met alle gevolgen van dien voor je borrowing power.

Maar goed, mocht je willen verhuren zou ik dit gewoon doen, en niet aan de bank melden dus.
 
oef, pittig. Ik had dit ook willen doen, maar het kwam er bij op neer dat als ik zou verhuren ik de regels zou overtreden.
Even vanuit een andere hoek wellicht....weet je al of je een visum kunt krijgen? Want als dat niet het geval is, hoef je dat gesprek niet eens aan te gaan.
Just a thought
 
Vrienden van ons zijn naar Noorwegen verhuisd en hebben hun woning nog 2 of 3 jaar verhuurd, mede vanwege de crisis. Maar die kwamen 2x per jaar terug voor zomer/winterklaar maken en de nodige klusjes. What a struggle! Werkt volgens mij alleen als je alles kunt uitbesteden en iemand vlakbij hebt die de boel een beetje in de gaten houdt. En je blijft gevoelsmatig toch nog met een been in Nederland staan. Hun familie dacht daardoor ook al die tijd dat de emigratie een bevlieging was en ze wel terug zouden komen... niet dus. Kortom, als het niet perse hoeft, verkopen en leuke nieuwe start maken in Oz.
 
Naast mijn ‘tip’ ben ik het eens met bovenstaand.

-Probeer ‘all-in’ te gaan indien mogelijk
-En heb je een visum. (Dit is je grootste horde meestal)

Succes!
 
Goedemiddag allemaal,

We zijn net terug van een reis aan de west kust en zijn ons aan het oriënteren of we kunnen en willen emigreren.
Ik wil dit heel graag maar mijn man is nog niet zo enthousiast. En dit heeft vooral te maken met het feit dat hij ons huis niet wil verkopen. Mij maakt het niet uit maar misschien komt dat ook wel omdat ik in mijn leven erg vaak verhuisd ben.
Als we het huis zouden kunnen verhuren wil hij eventueel (tijdelijk) emigreren.
Maar nu is de rabobank niet de makkelijkste hierin en een paar jaar geleden kregen we een nee van ze. Maar ik wil het toch nog een keer proberen en dan ditmaal in een persoonlijk gesprek ipv aan de telefoon.

Heeft er iemand tips/advies die ik kan gebruiken tijdens het gesprek om deze keer een ja te krijgen?

Want als de bank nee zegt valt mijn droom in duigen

Alvast bedankt,
Liefs Deb
Hoi, voor dit dilemma stonden wij 4 jaar geleden ook, vlak voor onze emigratie. We hebben een gesprek gehad met de Rabobank en ze hebben ons de voorwaarden laten weten voor een constructie van emigreren en je huis (met Rabobank hypotheek) aanhouden met een huurder erin. Onze huurder zit er al 4 jaar in met een contract dat ook wel een diplomaten - clausule wordt genoemd. Dat was 1 van de voorwaarden van de bank kan ik me nog herinneren.

Succes
Jan Willem
 
Ik ben het eens met de eerdere reacties. Het is een gedoe om eenmaal op afstand je huis te onderhouden danwel te verkopen. En als je eenmaal terugkomt is het nog maar de vraag of de huurders het pand willen verlaten. De rechtsbescherming van huurders is sterk in Nederland en dat heeft ons toen gesterkt in ons besluit om het huis te verkopen.
Je kan ook een probleem krijgen bij eventuele verzekeringsclaims (denk aan lekkage of erger) omdat je zelf niet meer de hoofdbewoner bent. Laat je dus goed informeren en zorg dat je al deze zaken goed afdekt en eventueel je verzekering wijzigt.

Volgens mij hebt je ook geen hypotheekrente aftrek; Je bent immers niet meer belastingplichtig in Nederland en Australia belast je wereld inkomen, inclusief schulden en bezittingen in Nederland. Hypotheek rente aftrek bestaat hier niet.
 
Ik ben het eens met de eerdere reacties. Het is een gedoe om eenmaal op afstand je huis te onderhouden danwel te verkopen. En als je eenmaal terugkomt is het nog maar de vraag of de huurders het pand willen verlaten. De rechtsbescherming van huurders is sterk in Nederland en dat heeft ons toen gesterkt in ons besluit om het huis te verkopen.
Je kan ook een probleem krijgen bij eventuele verzekeringsclaims (denk aan lekkage of erger) omdat je zelf niet meer de hoofdbewoner bent. Laat je dus goed informeren en zorg dat je al deze zaken goed afdekt en eventueel je verzekering wijzigt.

Volgens mij hebt je ook geen hypotheekrente aftrek; Je bent immers niet meer belastingplichtig in Nederland en Australia belast je wereld inkomen, inclusief schulden en bezittingen in Nederland. Hypotheek rente aftrek bestaat hier niet.
Klopt: je verliest je hypotheek rente aftrek. De issues met verzekeringsclaims kun je voorkomen door met je hypotheek verstrekker goed na te gaan wie (huurder of eigenaar) welke verzekering moet aangaan of continueren. Ik ben juist blij dat we ons huis hebben aangehouden. Als ik nu naar NL terug zou migreren zou ik geen hypotheek kunnen krijgen en dus een huur woning moeten vinden. De huurder gaat je woning uit als je die een contract laat tekenen met een diplomaten clausule. Daarom is dat ook zo belangrijk voor de bank.
 
Ter info; diplomaten clausule is zoiets als ‘indien de eigenaar terugkeert van zijn positie in het buitenland dien je binnen x weken de woning te verlaten’.
 
Mijn excuses voor de veel te late reactie op jullie fijne reacties.

Als we zouden willen zouden we kunnen emigreren doordat het beroep van mijn man op de lijst staat. We hebben hier navraag over gedaan bij een visumbureau.

helaas krijg ik alleen mijn man niet zover en ben ik even heel verdrietig want mijn droom en avontuur valt in duigen.

Iedereen ontzettend bedankt voor de reacties.
 
Hi Deblin, wat vervelend! Altijd moeilijk, situaties waar je er niet hetzelfde in zit... Wij zaten er alletwee wel hetzelfde in, maar zijn wel terug geweest om het nog eens te checken. Wellicht een idee? Wellicht de andere kant van OZ is proberen? Oost is heel anders dan West (al weet ik niet wat hem tegenhoudt natuurlijk, heeft misschien meer met NL te maken dan met OZ)
 
Last edited:
Give it time, people change, circumstances change....don't give up, live your life remember it is just another day in paradise (where ever that may be).
 
Back
Top