Het grote auto topic

aj das minder goed nieuws @Thijsvr balen zeg.....gelukkig goed verzekerd (is toch wel iets typisch voor Nederlanders niet)
waarschijnlijk is ie al de grens over, want dan weet niemand meer wat hier :rolleyes:
 
Het is niet dat je in NL ooit je spullen nog terug vindt ;) Auto's en motoren zijn daar echt al over de grens voor je het weet. Hier moeten ze altijd eerst nog op een bootje.
 
Ach, het dit soort dingen gebeuren. Volgens de persoon van de verzekering elke 4 minuten in Australië.
Maar één keer is genoeg, dus ik had al één kettingslot om de andere motor, daar heb ik nu nog twee aan toegevoegd. Als ze die mee willen nemen moeten ze iets beter hun best doen.

Het is allemaal geen big deal hoor. Ze hebben het in Amsterdam één keer geprobeerd en dit is de eerste die succesvol mee genomen is. Prima score in 10 jaar. Ik kan voor het geld wat ik van de verzekering krijg ook in principe exact dezelfde fiets terugkopen. Doe ik niet, maar het is goed om te weten dat je er financieel niet veel op achteruit gaat.

Wat ik wel heb geleerd met dat taxi verhaal en deze motor:
- Neem altijd het laagste eigen risico. Op jaarbasis is het verschil een paar dollar, maar je betaalt dat bedrag bij elke claim. Als ik letterlijk één keer in de 70 jaar een claim maak, dan speel ik quitte.
- Verzeker je auto of motor voor een vaste waarde. Ik had er nooit echt over nagedacht, maar de verzekering hier bood het aan. Wil je dagwaarde of een vaste waarde? Verschil was opnieuw een paar dollar op jaarbasis, maar als gevolg daarvan hoef ik nu geen foto's, bonnetjes, onderhoudshistorie of verkoop advertenties van andere motoren te overleggen om te bewijzen wat de motor waard was.


Anyways, en weer door. Heeft iemand nog recentelijk iets gekocht of is van plan iets te kopen?
 
Wij hebben auto’s ook voor vaste waarde verzekerd, wel fijn om te weten dat je vergelijkbare auto kan terugkopen als die gejat wordt of total loss verklaard.

Even wat anders: we willen laden inbouwen in onze Hilux zodat we meeste kampeerspullen in de auto kunnen laten en toch vlakke laadvloer houden voor woef. Wie heeft goede ervaringen met een bedrijf die dat doet?
 
We bought a Jeep! Dus zullen volgens de reclame niet vaak meer thuis zijn!
Willen beetje gaan 4x4en maar geen te gekke dingen. Het plan is om leuke herinneringen op te bouwen nu de kids nog met de oudjes mee willen! Ook nieuwe tent en goede slaapzakken gekocht. Tips voor beginners met twee linkse handen zijn altijd welkom!
Let the adventures begin!
 
Wij hebben auto’s ook voor vaste waarde verzekerd, wel fijn om te weten dat je vergelijkbare auto kan terugkopen als die gejat wordt of total loss verklaard.

Even wat anders: we willen laden inbouwen in onze Hilux zodat we meeste kampeerspullen in de auto kunnen laten en toch vlakke laadvloer houden voor woef. Wie heeft goede ervaringen met een bedrijf die dat doet?

Drifta.com.au. Twee vrienden hebben daar hun Ute gedaan. Beide tevreden. Grote toko uurtje of twee noord van jullie denk ik.
 
We bought a Jeep! Dus zullen volgens de reclame niet vaak meer thuis zijn!
Willen beetje gaan 4x4en maar geen te gekke dingen. Het plan is om leuke herinneringen op te bouwen nu de kids nog met de oudjes mee willen! Ook nieuwe tent en goede slaapzakken gekocht. Tips voor beginners met twee linkse handen zijn altijd welkom!
Let the adventures begin!

Geeliciteerd! Welk model hebben jullie gekocht? Goeie commercials hebben ze altijd:

Ik ben stiekem teveel een luxebeestje om daadwerkelijk erop uit te gaan met de auto zoals dit, maar door dit soort commercials droom ik soms wel eens een beetje ;)
 
We bought a Jeep! Dus zullen volgens de reclame niet vaak meer thuis zijn!
Willen beetje gaan 4x4en maar geen te gekke dingen. Het plan is om leuke herinneringen op te bouwen nu de kids nog met de oudjes mee willen! Ook nieuwe tent en goede slaapzakken gekocht. Tips voor beginners met twee linkse handen zijn altijd welkom!
Let the adventures begin!

Tips.... Als Land Rover rijder moet ik eigenlijk allerlei slechte dingen roepen over Jeep ;) (en over Toyota drivers too) Maar mij maakt het niet uit hoor, gefeliciteerd met de aankoop!

Welk model als ik vragen mag? Tips zullen daar een beetje vanaf hangen, maar ik neem aan dat je relaxed wilt beginnen anyway. Wil je 'technische' tips, kampeer tips, locatie tips?

Leuke campsites voldoende langs bijvoorbeeld de NSW SE coast. Ben Boyd National Park is easy accessible (gewoon een goede gravelweg waar je met elke normale auto ook overheen kunt maar toch wel lekker bush. 2 mooie campsites in het zuidelijke deel. Let op de kangaroos, die roven je voedsel voorraad als je niet uitkijkt.
Dichter bij huis: Murramarang NP. Mooie kust wandeling, veel bird life. https://www.nationalparks.nsw.gov.au/visit-a-park/parks/murramarang-national-park
Of nog dichter bij huis Jervis bay.

In de bergen achter Sydney heb je in de Blue Mountains een geinige spot, Mount Werong. https://www.nationalparks.nsw.gov.au/camping-and-accommodation/campgrounds/mount-werong-campground (met om de hoek een leuke 4x4 trail, kort maar krachtig)
En als je verder rijdt: https://www.nationalparks.nsw.gov.au/things-to-do/historic-buildings-places/yerranderie-private-town
Of Kanangra Boyd: https://www.nationalparks.nsw.gov.au/camping-and-accommodation/campgrounds/boyd-river-campground.

Allemaal fris op het moment want in de bergen ;)


Maar niets heeft een 4x4 nodig. Als je dat wilt laat je het maar even weten dan pitch ik nog wel wat.
 
We bought a Jeep! Dus zullen volgens de reclame niet vaak meer thuis zijn!
Willen beetje gaan 4x4en maar geen te gekke dingen. Het plan is om leuke herinneringen op te bouwen nu de kids nog met de oudjes mee willen! Ook nieuwe tent en goede slaapzakken gekocht. Tips voor beginners met twee linkse handen zijn altijd welkom!
Let the adventures begin!
Een vriendin van me heeft een aantal Jaren terug ook een jeep gekocht. Wel een 3-deurs waar ze nu wat spijt van heft, omdat het voor passagiers op de achterbank lastig in- en uitstappen is. Ik hoop met haar tzt een nieuwe poging tot kamperen te doen. Heb daar erg weinig ervaring mee. Destijds wel met backpacker tours en later met een stel meiden een poging gedaan, waarbij de geleende tenten kleiner waren dan ons gezegd was. Drie dames hebben daar nog Post-Traumatic Stress van :D De laatste keer was solo en een echte te-grote-tent-en-teveel-wind ervaring. Ik heb nu een simpel tentje bij de kMart vandaan EN kan evt achterin m'n auto slapen :D Nu nog moed verzamelen om daadwerkelijk op stap te gaan. Ik ben normaalgesproken ook iemand die een cabin huurt, maar dan zit je alweer op een (grotere) camping, terwijl ik graag de NPs in wil. Dus wie weet.
Misschien kunnen we naast een auto-topic een kampeertopic starten en tips en ideeen uitwisselen?
 
Alvast bedankt voor de tips en ik zal ook zeker het grote kampeer topic volgen.
Ik ben eigenlij op zoek naar een website waar je moeilijkheidsgraden hebt van 4x4 wegen? Of een boek? Of is het niet zo simpel? We gaan ook al eens alleen er op uit dus willen niet in de problemen komen. Of slaat dat nergens op en is het niet te doen alleen? Misschien bij een club gaan maar dan is de charme van de rust en serenity er weer af.

We hebben een Grand Cherokee Limited gekocht. Diesel. Trekhaak voor fietsenrek dus willen ook gaan Mountain biken in State Forests maar dan mag het een beetje warmer worden om te camperen anders zal het motel worden!
 
Alvast bedankt voor de tips en ik zal ook zeker het grote kampeer topic volgen.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een website waar je moeilijkheidsgraden hebt van 4x4 wegen? Of een boek? Of is het niet zo simpel? We gaan ook al eens alleen er op uit dus willen niet in de problemen komen. Of slaat dat nergens op en is het niet te doen alleen? Misschien bij een club gaan maar dan is de charme van de rust en serenity er weer af.

We hebben een Grand Cherokee Limited gekocht. Diesel. Trekhaak voor fietsenrek dus willen ook gaan Mountain biken in State Forests maar dan mag het een beetje warmer worden om te camperen anders zal het motel worden!

OK, die kan wel wat hebben volgens mij ;) (foto's?)

Hema Maps verteld je de moeilijkheid van de wegen. Je kunt dat als papieren kaarten kopen en als app. De App moet je eenmalig kopen (iets van 100 dollar) en dan heb je alle kaarten van Australia. Die kun je offline beschikbaar hebben. Je ziet jezelf door middel van de GPS in je telefoon of tablet rijden op de kaart. Wil je het detail niveau hebben dat de wegen een moeilijkheidsgraad hebben dan moet je er een jaar abonnement bij kopen (50 dollar per jaar, of 10 dollar per maand) De app is reuzehandig als je echt op weg gaat omdat je niet hoeft te gokken waar je bent op de kaart :) https://www.hemamaps.com/navigate/hema-explorer/australia.

Zolang je uit de buurt blijft van Newnes NSW en de Victorian High Country, kom je in de buurt van Sydney niet zomaar op dingen terecht waar je klamme handen van krijgt. Dus maak jezelf ook niet te bang, ga gewoon wat gravel roads rijden in het achterland of zo. (lees je user manual van de auto goed door, hoe werkt de 4x4. Kan die aan of uit? Wat moet je daar voor doen? Wat betekenen alle lampjes op het dashboard eigenlijk? enz.)

Wat een echte boost is voor het zelfvertrouwen en het er op uit gaan is een driver training. Wij hebben dat in Bungendore gedaan (uurtje of twee van Sydney) http://greatdividetours.com.au/driver-training/2-day-introductory-4wd-driver-training. Je kunt voor de prijs van 1 met twee bestuurders komen en dus alle twee (jij en je man) de training volgen. 95% komt ook met twee personen. Voor mijn vriendin was het een enorme boost, ze kent de auto, wat er allemaal mee kan enz. enz. (en voor mij ook hoor) Ze rijdt nu gewoon 'zwarte piste' in de Victorian High Country(!) De training is gezellig, het is geen testosteron uit de oren spuitend publiek, en de trainers zijn ook super relaxed. Meeste zijn al wat ouder en hebben alles al gezien en meegemaakt en zijn zeker niet van het ruw en gevaarlijk rijden. Eerder het tegenovergestelde. Echt een aanrader! (wellicht ook wat voor jullie @RedDust?) In onze groep was een vrouw die meekwam voor de gezelligheid. Maar met positieve feedback van de trainers uiteindelijk ook gewoon mee reed en het een topdag vondt.
En je doet er wellicht weer gelijkgestemden op, heb er een snowboard maatje op gedaan ;)
Naast rijden vetrellen ze in de avonden of pauzes ook veel over de auto zelf zoals bijvoorbeeld over de banden. (heel belangrijk, veel 4x4's hebben stadsbanden en dan kun je als het moeilijker wordt lelijk last van hebben) of de juiste bandenspanning. De bandenspanning voor op het asfalt is meestal veel te hoog voor in het terrein. Dit is echt 500 dollar well spent! (het klinkt wellicht als veel geld, maar uiteindelijk is het 125 per persoon per dag met eten en drinken inclusive)

Daarnaast hebben we hier 1x met een Facebook groep een dagtocht door de bergen achter Canberra gedaan, dat is ook leuk, gezellig, en was ook erg rustig. Kies voor dat soort trips iets uit wat men familie dagen of beginners dagen noemt, zodat je niet per ongelijk op een heavy rock crawl dag terecht komt. Die ene dag met de lokale groep heeft ons onze beste vrienden opgeleverd. Als er een familie bijzit waar het mee klikt kun je daar eens mee op pad.

Voor mij is de training en de kaarten een no-brainer. En daarna komt de rest 'vanzelf'.
 
Als je niet veel ervaring hebt met offroad rijden dan kan ik zo'n 4x4 driver training wel aanraden. Kregen we indertijd bij m'n vaders Defender en was absoluut nuttig (en leuk). Veel open deuren als je een beetje ervaring hebt, maar goed om wat praktische kennis te krijgen zodat je je wat beter voorbereid voelt wanneer je van de weg af gaat.

Niet dat het voor mij uitmaakt, ik heb welliswaar een 4wd auto, maar bodemvrijheid waarmee ik nog net niet vastloop op de gemiddelde drempel, haha.
 
OAG-AD-15776306

Oh whaauw! Wat goede tips zeg! Bedankt!
Zo een cursus lijkt me echt wel wat want nu zit ik echt in het onbekende en dat schrikt wel wat af en eigenlijk is het de bedoeling om fun the hebben!
Super bedankt!
 
Het moet ook wel leuk blijven, wij zijn ook wel eens omgekeerd omdat we het niet vertrouwden met onze simpele Hilux. Paar weken geleden nog op de Bridle Track, was toch een beetje veel van het goede.Vooral ook omdat we met een hond in de auto niet stil wilden komen te staan op een 30+ graden dag. Maar we zijn gek op dirt roads!
 
OAG-AD-15776306

Oh whaauw! Wat goede tips zeg! Bedankt!
Zo een cursus lijkt me echt wel wat want nu zit ik echt in het onbekende en dat schrikt wel wat af en eigenlijk is het de bedoeling om fun the hebben!
Super bedankt!

Ik zie dat de foto nog niet helemaal lukt?

De cursus is echt een leuk weekend op Vic's zijn enorme private property met 4WD trails, hellingen en speciale manoeuvre tracks. Ook vertellen ze EN laten je ervaren hoe je 4x4 werkt, je traction control (als je dat hebt) je lockers (als je dat hebt) enzovoort. 100% meer vertrouwen na zo'n weekend. En daar gaat het vooral om, het vertrouwen :)
 
Nee foto’s lukt nog steeds niet!
We hebben die cursus al bekeken en het lijkt me super! $650 geloof ik en de kids kunnen ook mee! Enige is dat het daar nu toch beetje koud is om te kamperen maar hubby is ook overtuigd dat dit een geweldige ervaring zal zijn dus zullen het zeker verder bekijken!
 
Nee foto’s lukt nog steeds niet!
We hebben die cursus al bekeken en het lijkt me super! $650 geloof ik en de kids kunnen ook mee! Enige is dat het daar nu toch beetje koud is om te kamperen maar hubby is ook overtuigd dat dit een geweldige ervaring zal zijn dus zullen het zeker verder bekijken!

Wij zijn vorig jaar Augustus geweest, temperatuur was overdag goed. En we sliepen in de bunk beds in het hoofdgebouw. Maar als de kids meegaan is je tentje opzetten een goed idee natuurlijk. (En de prijs, nu je het zegt was vorig jaar 595 geloof ik. Dus wellicht nu 650 ja.)

Ik zou niet al te lang wachten met boeken, je kunt ook een datum prikken in de toekomst en aanbetalen. (je hoeft niet de hele som gelijk te betalen) Kijk maar ;)
 


OFX
Back
Top