Het grote auto topic

  • f4b1e324-0826-4244-b994-a388fe999ae1.jpg 741798e3-d6da-4855-bed5-4d3cf45f34fd.jpg
Hier 2 fotootjes van onze nwe aanwinst. Heeft meteen 1900 km mogen proefdraaien van Brisbane naar Cairns :) het is een 2008 pajero 3.2 diesel automaat. Met bullbar. Staat nu 208k op dus net ingereden. Heerlijke auto, voelt niet zo groot en log tijdens het rijden en is erg zuinig voor een auto van 2300kg. Gemiddeld 9.4l/100km over de 1900 km vanaf gold coast. Helemaal prima!
 
Smart choice! Volgens mij had ik hem ergens aan het begin van je zoektocht al genoemd ;)

Veel plezier ermee!
 
Smart choice! Volgens mij had ik hem ergens aan het begin van je zoektocht al genoemd ;)

Veel plezier ermee!

Ja dat klopt! Auto die je vanuit NL over het hoofd ziet met de zoektocht maar hier rijden er echt heel veel van rond. Ben er erg blij mee al moet ik zeggen dat ik de 4wd functie nog niet gebruikt heb. Auto is lekker standaard dus vanaf nu gestaag opbouwen. Stap 1 worden 2 led spotties en een led bar voor voorop. Stap 2 een snorkel en winch, stap 3 rocksliders, stap 4 off road tires en lift kit. Stap 5 nwe headunit met sat nav en rear view camera. Stap 6: rhino rack.
 
Ja dat klopt! Auto die je vanuit NL over het hoofd ziet met de zoektocht maar hier rijden er echt heel veel van rond. Ben er erg blij mee al moet ik zeggen dat ik de 4wd functie nog niet gebruikt heb. Auto is lekker standaard dus vanaf nu gestaag opbouwen. Stap 1 worden 2 led spotties en een led bar voor voorop. Stap 2 een snorkel en winch, stap 3 rocksliders, stap 4 off road tires en lift kit. Stap 5 nwe headunit met sat nav en rear view camera. Stap 6: rhino rack.

Hoe oud is-ie en wat mag dat wel niet kosten....ben zelf ook geinteresseerd in een 4x4.
 
:)

Mag ik een suggestie doen?

Banden (ligt eraan wat er nu op zit) is vaak een grote verbetering. AT of MT is beter dan de nu wellicht standaard weg banden?

Winch... Ik heb al gekke dingen gedaan en heb geen winch. Is een dure investering, doet het vaak niet op het moment dat je hem nodig hebt (omdat je hem nooit nodig hebt en wel vaak onder water komt rot de electro kapot voor je het weet). Daarnaast hang je -tig kilo helemaal op de voorkant van de auto, dus de vering zakt door, de neus komt lager en zit je eerder aan de grond.

Ik zou dan eerst MaxTrax kopen. Goedkoop, licht en red je 99% van de 100x in zand en modder. Mocht in echt muddy stuff gaan rijden OK. Maar een maat bij je en een snatch strap doen wonderen.

Als je een rack op het dak kunt vermijden, doe dat. Gewicht is de vijand, en bovenop is het 100x de vijand (roll-over)

Dus voor mij:
1. Goede banden
2. Compressor op 12V en een Deflator (ARB) Banden af laten lopen levert ENORM veel meer grip op. En je wilt ze weer oppompen natuurlijk
3. Snorkel
4. MaxTrax
5. Licht (eigenlijk moet je niet teveel rijden in het donker, wildlife)

Lift kit... Wellicht... kan ik moeilijk beoordelen omdat een Defender al hoog is zonder liftkit...

Al het andere is nice to have ;)

Voor navigatie hebben we een iPad met een gsm Card. Apple Maps voor on road navigeren, Hema Explorer (off road navigeren) en WikiCamps.
 
Last edited:
Hoe oud is-ie en wat mag dat wel niet kosten....ben zelf ook geinteresseerd in een 4x4.

2008 en heb 16k betaald, hij stond voor 18.9k, voor de combi diesel/auto betaal je meer maar is het waard imo.
 
Wij zijn ook voor 1 (of 2...) auto's aan het kijken. We hebben een Kia sportage, zonder trekhaak en met alleen een roofrack die 40kg aan kan.

Nu heb ik hier al een luifel die ik aan de auto kan maken. Volgens mij moet dat de juiste brackets wel te fixen zijn. Of is dat niet verstandig? Ding zelf nog niet gewogen, maar is volgens mij maar 10kg ofzo. Ik wil alleen ook een trekhaak en die krengen zijn duur, $600 - $800 geinstalleerd. Idealiter zou ik een trekhaak en zoiets willen: https://www.4wdsupacentre.com.au/pr...adesman-racks/steel-tradesman-roof-racks.html. Bij elkaar kom je dan al snel op een $1000. Alternatief is een andere auto. We zaten al aan een pajero te denken ofzo. Rijdt nog eens zuiniger dan de KIA ook. Maar dan moeten we toch wel wat bijleggen.

We gaan niet hardcore offroad. Strandje meepakken en gravel is goed genoeg.

Daarnaast willen we een soccer mom auto 7 or 8 seater. Beste optie nu lijkt de kia carnival met enorm veel ruimte en ook achter de achterste rij stoelen nog laadruimte. Alternatief is de Toyota Tarago.

Wat denken jullie?
 
Wij zijn ook voor 1 (of 2...) auto's aan het kijken. We hebben een Kia sportage, zonder trekhaak en met alleen een roofrack die 40kg aan kan.

Nu heb ik hier al een luifel die ik aan de auto kan maken. Volgens mij moet dat de juiste brackets wel te fixen zijn. Of is dat niet verstandig? Ding zelf nog niet gewogen, maar is volgens mij maar 10kg ofzo. Ik wil alleen ook een trekhaak en die krengen zijn duur, $600 - $800 geinstalleerd. Idealiter zou ik een trekhaak en zoiets willen: https://www.4wdsupacentre.com.au/pr...adesman-racks/steel-tradesman-roof-racks.html. Bij elkaar kom je dan al snel op een $1000. Alternatief is een andere auto. We zaten al aan een pajero te denken ofzo. Rijdt nog eens zuiniger dan de KIA ook. Maar dan moeten we toch wel wat bijleggen.

We gaan niet hardcore offroad. Strandje meepakken en gravel is goed genoeg.

Daarnaast willen we een soccer mom auto 7 or 8 seater. Beste optie nu lijkt de kia carnival met enorm veel ruimte en ook achter de achterste rij stoelen nog laadruimte. Alternatief is de Toyota Tarago.

Wat denken jullie?

Een Pajero is ook een 7 seater. Kill two birds with one stone ;)
 
Een Pajero is ook een 7 seater. Kill two birds with one stone ;)

Dat was onze eerste gedachte, maar als je ziet dat als je de achterste stoelen "inklapt" hoeveel ruimte je dat KOST.

Bij de carnival vallen de stoelen als het waren in een gat, zodat de vloer vlak is:
331506_Card.jpg


terwijl bij de Pajero het een enorme bak aan ruimte kost:
$_20.JPG


Al kun je die acherste stoelen er wel uithalen en dan heb je ineens veel ruimte...toch eens over nadenken.
 
En die trekhaak gewoon bedingen bij de aankoop. Veel cardealers bieden liever extra’s dan een flinke korting op de aanschafprijs.
 
Dat was onze eerste gedachte, maar als je ziet dat als je de achterste stoelen "inklapt" hoeveel ruimte je dat KOST.



Al kun je die acherste stoelen er wel uithalen en dan heb je ineens veel ruimte...toch eens over nadenken.

Ik wilde net zeggen: je kunt ze er gewoon uithalen.

Het is een beetje afwegen hoevaak je dat gaat doen (er in en er uit halen) als je dat dagelijks moet doen wordt het snel een gedoe. Maar als dat ééns per week is dan is een Pajero een efficiënte manier van je geld besteden. 1 grote auto voor surf, beach EN soccer. En een kleinere, zuinige voor everyday.
 
Bij een pajero vanaf 2007 klapt de 3e rij ook gewoon onder de vloer. Dan kun je ze er evt ook nog helemaal uithalen zodat je wat laadruimte onder de vloer hebt. Dit type pajero heeft ook zuinigere motoren dan het oude type. Trekhaak moet je er gewoon bij bedingen idd. Ik had wel een trekhaak maar geen kogel, die heb ik er gewoon bij bedongen.

Het hangt er helemaal vanaf wat je er mee wilt doen, gravel roads en licht werk kun je ook met een carnival tackelen, maar als het wat lastiger wordt of het begint opeens te regenen dan ben je toch blij dat je de 4wd functie hebt. Pajero is echt een goede allrounder. Ik las net dat je ook het strand op wil, tja dan is er nog maar 1 keuze ;)
 
Interessant, uit 2009:
https://www.gumtree.com.au/s-ad/sec...-mitsubishi-pajero-exceed-top-spec/1189903877
$_20.JPG


$_20.JPG



Maargoed, dan hebben we het over 3k a 4k meer en dat is voor ons geen optie. We zouden kijken naar 2004/2005 model. Ik las dat de motoren sterk zijn? Veel van deze auto's hebben 250k tot 350k op de teller staan namelijk.


Overigens blijft de Kia sowieso, we hebben een 2de auto nodig vanwege de kleine. Dan kan de Sportage er wel uit om die te vervangen door een betere SUV, maar moeten we alsnog een 2de auto hebben. Dan kunnen we netzo goed iets naast de sportage nemen, hoeven we maar 1 auto te kopen. Als het 2 SUV's worden, sobeit :)

Het hangt er helemaal vanaf wat je er mee wilt doen, gravel roads en licht werk kun je ook met een carnival tackelen, maar als het wat lastiger wordt of het begint opeens te regenen dan ben je toch blij dat je de 4wd functie hebt. Pajero is echt een goede allrounder. Ik las net dat je ook het strand op wil, tja dan is er nog maar 1 keuze ;)

Precies, moet ook het strand op kunnen. MAAR, dat kan de Sportage ook.

Ik wilde net zeggen: je kunt ze er gewoon uithalen.

Het is een beetje afwegen hoevaak je dat gaat doen (er in en er uit halen) als je dat dagelijks moet doen wordt het snel een gedoe. Maar als dat ééns per week is dan is een Pajero een efficiënte manier van je geld besteden. 1 grote auto voor surf, beach EN soccer. En een kleinere, zuinige voor everyday.
True true.

Echt zuinig everyday gaat het niet snel worden. Volgens mij zijn die carnivals/tarago's ook niet echt zuinig (niet gekeken) en het lijkt niet logisch om de sportage eruit te wieberen. Het is meer de vraag of het een soccermomauto wordt. Of dat de sportage dat wordt en de Pajero de roll van strand/surf auto gaat overnemen en als we dan een keer een 7 seater nodig hebben, gaat de achterste rij erin.

We gaan ook 3 keer per week met de honden op pad en die zitten gescheiden (stelletje ruziemakers :p) achterin. Hebben nu zelf een "muurtje" gemaakt in de kia.
 
Last edited:
Wij hebben een Kia Grand Carnival V6 en de achterste seats er uitgehaald voor nog meer ruimte. Overige stoelen klik je er zo in of uit.

Bij ons paste er zelfs een 40l koelbox in, inclusief 2e accu, porta wc'tje, 2 persoons bed van 1.95m lang (met naar voren geklapte voorstoelen) en een zooi aan spullen. Enige nadeel vinden wij dat het stuur niet naar voren en achteren kan en dat het gaspedaal ontworpen is op korte mensen. De sliding doors achter zijn dan wel weer erg makkelijk. Wat snufjes zoals de ESP en veel airbags is dan ook wel een voordeel. Het onderhoud doen we zelf en is ook wel goed te doen en zit over het algemeen wel slim in elkaar (behalve de handremkabel en de achterste bougies locatie dan)

In vergelijking met 'gewone' auto's staat hij hoger op de poten. We rijden er ook wel eens dirt roads mee zolang er niet van die hele hoge ruggen in het wegdek zitten. Strand zou ik met 'voor'wiel aandrijving niet doen. Hij neemt wel iets meer dan onze VW golf 1.8T die we in NL hadden. Wanneer we het gaspedaal niet te hard intrappen neemt ie 11.5l/100km (petrol 91), maar hij is dan ook wel veel groter en er zitten dan ook heel veel meer pk's onder de motorkap die wel eens handig zijn voor de sommige korte invoegstroken hier.
 
  • Like
Reactions: FOL
Mis ik gewoon al deze nieuwe auto praat. Gefeliciteerd met de nieuwe 4x4!
Ik ben helemaal geen offroader en ik vind kamperen niet echt interessant, maar met al die praat van jullie over 4x4s wil ik er misschien ook wel eentje. Ik vind een Amarok of een Ranger nog steeds wel erg leuk, maar mag niet van de baas. Is in haar ogen niet voor iemand die midden in de stad woont. Ze heeft misschien wel een punt, haha. Bovendien ben ik nog steeds wel erg tevreden over de Scooby.

rac4ETv.jpg
 
Mis ik gewoon al deze nieuwe auto praat. Gefeliciteerd met de nieuwe 4x4!
Ik ben helemaal geen offroader en ik vind kamperen niet echt interessant, maar met al die praat van jullie over 4x4s wil ik er misschien ook wel eentje. Ik vind een Amarok of een Ranger nog steeds wel erg leuk, maar mag niet van de baas. Is in haar ogen niet voor iemand die midden in de stad woont. Ze heeft misschien wel een punt, haha. Bovendien ben ik nog steeds wel erg tevreden over de Scooby.

rac4ETv.jpg

Bij een Ranger wel een brandblusser en extended warranty kopen ;)
 
Back
Top