LaStaVaZa De twijfelaars

Net voor documents verification mijn rechterhand opgestoken en gezworen dat ik een echte kopie van mijn paspoort heb doorgegeven, voor de webcam in een online gesprek met een notaris in de VS. Het is goed dat ik al even bezig ben met dit proces, want als dit de eerste stap was geweest, was ik toch gaan lopen denk ik :D:p.
 
Perth zijn mijn ouders geweest en heb genoeg video's gezien, lijkt mij persoonlijk een hele mooie stad om te wonen. Ook grotendeels prettig klimaat en wat FOL ook al zei het is daar niet zo vochtig als aan de oostkust. Hele mooie regio's eromheen: goede wijnen etc. De westkust is adembenemend mooi, nadeel dat Perth een enorm dure stad is kwa cost of living door hoge huren en hoge huizenprijzen. Nadeel verder van Perth lijkt mij dat je overal zo enorm ver vandaan zit. Dat zitten wij nu bijv in Cairns ook en dat is [soms] echt een groot nadeel. Maar ter vergelijking: Als wij naar Sydney willen is het 3 uur vliegen. Vanaf Perth is het niet te doen.

De nadelen die je opnoemt, worden vaak genoemd. Ik persoonlijk vind dat alleen een enorme misconceptie.
Huizenprijzen: https://www.realestate.com.au/australian-property-market/property-report-april-2019/
Sydney: 74% duurder
Melbourne: 40% duurder
Canberra: 27% duurder

Brisbane, adelaide, darwin: Allemaal binnen 5% marge bij de gemiddelde (median) huisprijzen van Perth.

Je zegt dat het vliegen vanuit jouw plaats naar Sydney 3u is en vanuit Perth niet te doen. Vanuit Perth is het 6 uur. Als je toch in het vliegtuig moet stappen, doen die 3 uurtjes er toch niet toe. Als je nou de auto zou pakken en het zou 3 uur duren, versus de 4 dagen vanuit Perth, dat is een ander verhaal. Vliegen is vanuit Perth uiteraard duurder omdat het verder is.

Maar het hele "most isolated city in the world" gedoe. 11 maanden per jaar leef je in de stad waar je woont. Je gaat misschien op pad x km om de stad heen met de auto. Misschien 1 maand per jaar ga je op vliegvakantie. Maakt het dan echt uit dat Perth verder vliegen is? Ik denk dat je het jezelf vooral theoretisch moeilijk maakt door naar een kaart te kijken en te zien dat Perth verder weg ligt. Weinig mensen die een paar keer per jaar vanuit Brisbane naar Sydney, Melbourne en Adelaide rijden.

Niks persoonlijks hoor, wat jij noemt, wordt vaak genoemd. Ik denk alleen dat ze buitenproportioneel zwaar wegen bij het vormen van mensen hun mening (en soms onterecht zijn zoals huizenprijzen).
 
De nadelen die je opnoemt, worden vaak genoemd. Ik persoonlijk vind dat alleen een enorme misconceptie.
Huizenprijzen: https://www.realestate.com.au/australian-property-market/property-report-april-2019/
Sydney: 74% duurder
Melbourne: 40% duurder
Canberra: 27% duurder

Huizenprijzen zegt niet alles. De steden en de lokale economieën zijn zo verschillend dat je de cost (of living) niet zo 'plat' kunt vergelijken. Je zult salarissen daarbij moeten pakken. (ja, Sydney is een beetje maf ;) )

Perth, Sydney, Brisbane enz. liggen letterlijk bijna net zo ver uit elkaar als Spanje, Nederland en Noorwegen. En ondanks dat dit EU landen zijn verschilt hun economie ook tot bepaalde hoogte. En dat is hier ook zo.

Voorbeeldje: (in het artikel mooie staatjes met salarissen, kosten enz.)
"...Dr Peter Brain of the National Institute of Economic and Industry Research said the ACT was doing very well.
"You're very wealthy, you've got the best housing affordability in the country. Rents may well be higher than Sydney and Melbourne but they should be higher, because you've got higher real incomes," Dr Brain said..."
https://www.canberratimes.com.au/st...rest-of-australia-a-new-report-says/?cs=14225
 
Huizenprijzen zegt niet alles. De steden en de lokale economieën zijn zo verschillend dat je de cost (of living) niet zo 'plat' kunt vergelijken. Je zult salarissen daarbij moeten pakken. (ja, Sydney is een beetje maf ;) )

Perth, Sydney, Brisbane enz. liggen letterlijk bijna net zo ver uit elkaar als Spanje, Nederland en Noorwegen. En ondanks dat dit EU landen zijn verschilt hun economie ook tot bepaalde hoogte. En dat is hier ook zo.

Voorbeeldje: (in het artikel mooie staatjes met salarissen, kosten enz.)
"...Dr Peter Brain of the National Institute of Economic and Industry Research said the ACT was doing very well.
"You're very wealthy, you've got the best housing affordability in the country. Rents may well be higher than Sydney and Melbourne but they should be higher, because you've got higher real incomes," Dr Brain said..."
https://www.canberratimes.com.au/st...rest-of-australia-a-new-report-says/?cs=14225
Zie:
kwa cost of living door hoge huren en hoge huizenprijzen
;)

Verschil tussen de landen die je opnoemt is dat we wel een gedeeld belastingsysteem hebben, dat maakt de verschillende staten een stuk homogener dan EU landen met elkaar verelijken.

Voor de rest is het lastig(er) te vergelijken. Want hogere lonen is belangrijk bij de vergelijking. Maaarrr...zijn de kosten van boodschappen bijvoorbeeld overal gelijk? Of verschilt dat ook weer per staat?

ah well. In ieder geval durf ik wel te zeggen dat Perth echt niet zo duur is kwa cost of living. Misschien dat ACT in de buurt komt (hogere salarissen vs hogere huur/hypo), maar Sydney en Melbourne liggen daar ver boven.
 
Zie:

;)

Verschil tussen de landen die je opnoemt is dat we wel een gedeeld belastingsysteem hebben, dat maakt de verschillende staten een stuk homogener dan EU landen met elkaar verelijken.

Voor de rest is het lastig(er) te vergelijken. Want hogere lonen is belangrijk bij de vergelijking. Maaarrr...zijn de kosten van boodschappen bijvoorbeeld overal gelijk? Of verschilt dat ook weer per staat?

ah well. In ieder geval durf ik wel te zeggen dat Perth echt niet zo duur is kwa cost of living. Misschien dat ACT in de buurt komt (hogere salarissen vs hogere huur/hypo), maar Sydney en Melbourne liggen daar ver boven.

Ik zeg niet dat Perth duur is ;) Of ACT ‘goedkoop’ of Brisbane beter. Alleen maar dat je het niet op onkosten alleen kunt vergelijken. En dat de lokale economieën verschillende drijfveren hebben en verschillende cycles.

Belastingen zijn ook niet 100% gelijk volgens mij? Stamp duty voor huizen en auto’s wil nog wel eens verschillen.
 
De nadelen die je opnoemt, worden vaak genoemd. Ik persoonlijk vind dat alleen een enorme misconceptie.
Huizenprijzen: https://www.realestate.com.au/australian-property-market/property-report-april-2019/
Sydney: 74% duurder
Melbourne: 40% duurder
Canberra: 27% duurder

Brisbane, adelaide, darwin: Allemaal binnen 5% marge bij de gemiddelde (median) huisprijzen van Perth.

Je zegt dat het vliegen vanuit jouw plaats naar Sydney 3u is en vanuit Perth niet te doen. Vanuit Perth is het 6 uur. Als je toch in het vliegtuig moet stappen, doen die 3 uurtjes er toch niet toe. Als je nou de auto zou pakken en het zou 3 uur duren, versus de 4 dagen vanuit Perth, dat is een ander verhaal. Vliegen is vanuit Perth uiteraard duurder omdat het verder is.

Maar het hele "most isolated city in the world" gedoe. 11 maanden per jaar leef je in de stad waar je woont. Je gaat misschien op pad x km om de stad heen met de auto. Misschien 1 maand per jaar ga je op vliegvakantie. Maakt het dan echt uit dat Perth verder vliegen is? Ik denk dat je het jezelf vooral theoretisch moeilijk maakt door naar een kaart te kijken en te zien dat Perth verder weg ligt. Weinig mensen die een paar keer per jaar vanuit Brisbane naar Sydney, Melbourne en Adelaide rijden.

Niks persoonlijks hoor, wat jij noemt, wordt vaak genoemd. Ik denk alleen dat ze buitenproportioneel zwaar wegen bij het vormen van mensen hun mening (en soms onterecht zijn zoals huizenprijzen).

Tja, als je een mening wil vormen dan ga je zelf naar de potentiele steden om sfeer te proeven lijkt me. Dan merk je snel genoeg welke stad of streek je voorkeur heeft. Ik heb zelf langs de hele oostkust gereisd en vond Cains het mooiste en most liveable, zonder dat ik wist dat ik er ooit terecht zou komen. Maar ook hier vind iedereen dat we overal te ver vandaan zitten ,en dat is ook wel zo want kwa supply chain is het ruk en je kunt ook hier ook niet heel veel doen met de auto. Townsville is 4 uur rijden over een levensgevaarlijke weg, sommige stukken noemen ze hier the horror stretch dat zegt genoeg. Ik snap ook wel dat je niet altijd in het vliegtuig zit maar in bepaalde sectoren merk je wel dat je trainingen en cursusdagen en conventies hebt aan de oostkust. Voor Coles moest je naar Brisbane, minimaal 1x per kwartaal. Maar goed, met wat jij zegt ben ik het ook wel eens, want bijv een Darwin is ook schreeuwend duur, veel duurder nog dan Cairns terwijl het soortgelijke steden zijn. Ik denk niet dat Perth voor veel mensen een logische keuze is, je gaat ook niet in Enschede wonen als de carrierekansen in de randstad liggen. Maar als jouw kansen wel in Enschede liggen, dan zou je gek zijn om naar de randstad te verhuizen, is maar net waar je prio aan geeft. Ik zou Perth mede door zijn klimaat niet afschrijven. O, over het vliegen: de vlucht van Perth naar Cairns is extreem ruk omdat deze 's avonds laat uit Perth vertrekt en 's ochtends vroeg in Cairns land, dus jetlag in eigen land. Niet te doen. Vlucht Perth - Sydney vind ik 6 uur wel erg lang maar als het een dagvlucht is moet het kunnen.
 
Last edited:
Zie:

;)

Verschil tussen de landen die je opnoemt is dat we wel een gedeeld belastingsysteem hebben, dat maakt de verschillende staten een stuk homogener dan EU landen met elkaar verelijken.

Voor de rest is het lastig(er) te vergelijken. Want hogere lonen is belangrijk bij de vergelijking. Maaarrr...zijn de kosten van boodschappen bijvoorbeeld overal gelijk? Of verschilt dat ook weer per staat?

ah well. In ieder geval durf ik wel te zeggen dat Perth echt niet zo duur is kwa cost of living. Misschien dat ACT in de buurt komt (hogere salarissen vs hogere huur/hypo), maar Sydney en Melbourne liggen daar ver boven.

Ik denk dat de mining de median wages ook wel wat omhoog stuwt in WA. Kosten van boodschappen zullen niet overal gelijk zijn, ik kan me goed voorstellen dat je in Perth of Cairns meer betaald. De supply moet toch betaald worden, of ze smeren het uit over het hele land om kosten gelijk te houden maar dat lijkt me niet.
 
Tijdens het rijden naar de Hollandse kust heeft mijn vrouw dit hele stuk even voorgelezen. Wat een prachtige discussie haha!
 
Ik denk dat de mining de median wages ook wel wat omhoog stuwt in WA. Kosten van boodschappen zullen niet overal gelijk zijn, ik kan me goed voorstellen dat je in Perth of Cairns meer betaald. De supply moet toch betaald worden, of ze smeren het uit over het hele land om kosten gelijk te houden maar dat lijkt me niet.

2 MIO mensen, tis geen klein dorpje van 5000 mensen ;)
 
Even tussendoor een hondenvraag: ik wilde de import permit voor de hond aanvragen, maar op het formulier moet je een importer opgeven, met een Australisch adres. Is dat de firma waarmee je werkt en die je hond overvliegt? Of iets anders? We hebben nog geen firma gekozen, we dachten eerst dit te doen, maar misschien werkt het zo dus niet. Advies welkom!
 
Even tussendoor een hondenvraag: ik wilde de import permit voor de hond aanvragen, maar op het formulier moet je een importer opgeven, met een Australisch adres. Is dat de firma waarmee je werkt en die je hond overvliegt? Of iets anders? We hebben nog geen firma gekozen, we dachten eerst dit te doen, maar misschien werkt het zo dus niet. Advies welkom!

Yep, de importeur zal deze gegevens geven. Mocht je bestemming ACT zijn kun je eventueel ons adres gebruiken. (Maar ik zou gewoon even met VCK kortsluiten)

Edit: weet niet of VCK voor Vlamingen de makkelijkste keus is :rolleyes:
 
Last edited:
Na wat graven op het forum vond ik een reply naar iemand vanuit de Aus institution die zich hiermee bezighoudt (wel al van 10 jaar terug) dat het ook gewoon je eigen (voorlopig) adres mag zijn. Maar dat brengt ons terug bij de nog niet doorgehakte knoop Perth of Canberra lol. We wachten dus nog even af. Ik heb 2 offertes aangevraagd intussen, JetPets en SkyFast (dat is Belgisch dacht ik). Dus misschien leveren zij ook een adres aan.

@afterbang Wat is er lastig aan VCK voor Vlamingen? Sowieso vanuit Amsterdam vliegen?
 
Na wat graven op het forum vond ik een reply naar iemand vanuit de Aus institution die zich hiermee bezighoudt (wel al van 10 jaar terug) dat het ook gewoon je eigen (voorlopig) adres mag zijn. Maar dat brengt ons terug bij de nog niet doorgehakte knoop Perth of Canberra lol. We wachten dus nog even af. Ik heb 2 offertes aangevraagd intussen, JetPets en SkyFast (dat is Belgisch dacht ik). Dus misschien leveren zij ook een adres aan.

@afterbang Wat is er lastig aan VCK voor Vlamingen? Sowieso vanuit Amsterdam vliegen?

Ah, als je toch via Amsterdam gaat dan is VCK een hele goede partij. Wij hebben eerst contact gehad met Zoologistics. Maar dat liep bij ons (veeleisende Ollanders) niet helemaal naar wens. Toen over gestapt naar VCK en dat beviel ons beter. In Australia werken ze met JetPets. Die ik ‘vreemd genoeg’ nog iets beter vond qua communicatie, opvolging en kennis van zaken. (Als in een OZ kantoor wat nauwkeuriger werkt dan een NL kantoor)
 
We zitten vast...
Het wil maar niet lukken om mijn Belgische opleiding door RACGP (de Australische huisartsenorganisatie) te krijgen. Ondanks de ton documenten die ik hen over de laatste vier maanden heb gestuurd, is het antwoord nu weer: You are not able to apply for a comparability assessment as you have not provided the curriculum. We cannot progress your application without your official training curriculum.

Het is niet identiek aan hun brochure, en daar schijnen ze over te vallen. Ik heb dit nu doorgestuurd naar de recruiter, in de hoop dat die met antwoorden of toch een mogelijke weg komt. En verder heb ik nog eens iedereen op unief en bij onze huisartsenorganisatie aangesproken om te kijken of er toch niet zo'n document bestaat. Maar het is op dit moment even giga-frustrerend dat het hierop vastloopt. Dan is mijn individuele assessment nog niet begonnen! Een andere pathway is ook een optie, maar dan moet ik eigenlijk de huisartsenopleiding opnieuw doen ginder, wat ook best frustrerend is.

Als dit niet in orde komt, heb ik er geen job, en voor mijn man schijnt het ook niet haalbaar om een job vanop afstand te vinden. Dan blijft over: ik vind een andere job (op unief bijvoorbeeld), of hij vindt toch een job van hieruit (kans is klein), of we vertrekken niet -- we hebben lang geleden al beslist dat we niet gaan als niet minstens één van ons een job heeft. Maar goed, geen zin om vooruit te denken eigenlijk, maar blijven ploeteren in de administratie en hopen dat er een doorbraak komt. Het mag nu wel, zo stilletjesaan...
 
Gadverdarie!

Ja ze kunnen ongelofelijk ‘precies’ zijn als het ze uitkomt. Pragmatisme , risico nemen en flexibiliteit zijn geen Australische deugden over het algemeen. (In organisaties)

Het zal aankomen op een goede uitleg van ‘jullie’ kant van je gegevens en een sprankje flexibiliteit van hun zijde. Iemand lokaal is dan vaak nodig (dat was bij ons het geval iig) laat maar weten als je even tegen ons aan wil sputteren.
 
De recruiter kent er iemand, dus hopelijk helpt dat -- ik ga ook nog een verduidelijkend mailtje sturen met verwijzing naar het online curriculum, en wat meer uitleg. Wie weet helpt dat...
 
Nog altijd aan het wachten op RACGP... De recruiter heeft nog eens gepolst, en de griep gaat rond op het bureau daar :rolleyes:.

Intussen wel al nieuws van EPIC, die mijn diploma moeten verifiëren -- mijn eigenlijke diploma is goedgekeurd! Nu moeten nog de transcripts en het huisartsendiploma volgen. Maar dit is toch al goed nieuws. Ook wel fijn te weten dat het op mijn alma mater goed terecht komt, want daar was ik toch ook wat bezorgd over (denk niet dat ze die vraag vaak krijgen).

Nog exact twee weken tijd om binnen te geraken bij RACGP. En dan nog AHPRA. En onderweg hopelijk eens een knoop die kan doorgehakt worden, want we zitten nu wel lang genoeg in de twilight zone denk ik ;). Twee jaar inmiddels, de tijd vliegt als je je amuseert!
 
Back
Top