Easy werkgelegenheid voor startende immigranten/expats

Emulate

Well-Known Member
Ik hoor hier nogal eens hoe moeilijk het kan zijn om werk te vinden, afhankelijk van de staat/regio/visastatus en in mijn geval ook leeftijd. Ik heb gezien hoe deze frustratie mensen gedwongen heeft om terug te keren naar NL. En al die bezwaren blijven gewoon bestaan, dat je te oud of te jong of overgekwalificeerd of te weinig ervaring of eruit gewerkt wordt door Australische competitie. Ik ben ook talloze malen afgewezen om de combinatie immigrant/oud vel/tijdelijk visum. Daar kan ik niks aan veranderen. Elke arbeidsmarkt in de wereld/land/staat/provincie is er een, en heeft zijn eigen dynamiek.

Ik was dus blij verrast dat ik een jaar geleden Mable vond (nee, ik heb er geen aandelen in of belangen bij en ik word niet betaald voor promotie)

www.mable.com.au

Australiebreed actief, dus voor iedereen bereikbaar, ook in de 'moeilijke' staten als WA, SA en NT. En ze zitten echt gierend omhoog voor personeel.

Het systeem is simpel. Je hebt een AU bankrekeningnummer, TFN en ABN nodig. Verder vereist een geldige Police Check, Working With Children Check. Tot slot de nodige referenties, en daar zijn ze niet misselijk mee. Alle 5 referenties van me in NL en AU hebben ze persoonlijk nagebeld, en dan nog is kwalificeren een klus van weken vanwege het megaton papierwerk. Lijkt me alleen maar goed.

Maar dan begint de fun part. Wat ze aanbieden is een baan/klus/aanstelling als 'support worker', en afhankelijk van je erkende diploma's kan dat van alles zijn, van schoonmaker tot klusjesman en counsellor tot registered nurse. Je stelt binnen de Australische wet zelf je profiel op, bepaalt zelf je tarief, en dan krijg je zowel iedere dag meerdere op maat gesneden jobs binnen, ofwel persoonlijke aanvragen. Je krijgt heel veel advies en support bij dat profiel, feedback, persoonlijk contact en begeleiding.

De catch voor hun is dat ze 10 % van je uurtarief opstrijken. Daarin inbegrepen zit dat je verzekerd bent (liability). Uiteraard kun je om ze heen gaan, het is niet illegaal om een persoonlijke deal met een klant te maken. Maar dan ben je dus niet verzekerd en dat is ook niet te betalen individueel.

De catch voor jou is dat je zelf bepaalt wat je wil doen, hoe veel, hoe vaak, wanneer en wanneer niet, en wat je mag doen volgens de wet. Als je geregistreerd medisch personeel bent, kun je uiteraard veel meer verdienen dan als leek, maar het telt sowieso lekker op. Tarieven liggen meestal in de range van 30 tot 80 dollar per uur, maar er zitten ook mensen boven of onder.

Ik werk nu een jaar voor ze. Alleen als ik er zin in heb en klussen die ik wil doen. Ik heb 1 klant die in Sydney woont, wiens demente moeder hier in Melbourne zit, en het enige dat ik doe is een paar uur eten voor haar snijden, Griekse liedjes zingen, en haar in de rolstoel rondrijden. Een andere klant woont hier om de hoek, is 10 jaar jonger dan ik, heeft CFS en ze betaalt me voor mijn gezelschap en af en toe wat koken en boodschappen. We lezen, praten en talk politics. Schoonmaken begin ik niet aan, daar heeft ze een cleaning lady voor. En 1 keer per week haal ik in het CBD de kranten voor een koppel PhD's van 80, die wat intellectuele input nodig hebben.

Ik krijg zo veel werkaanbod (mind you, ik word dit jaar 60), dat ik het meeste afwijs, moet afwijzen, en alles dat ik niet leuk vind of op rottijden is, vermijd. Ik vermaak me kostelijk met een op maat gesneden werkweek. En als ik eens een maand geen zin of vakantie heb, dan stop ik gewoon.

Ik hoop dat iemand deze informatie kan gebruiken.
 
Wat fijn deze info, nu nog even niets aan in het zonnige Nederland maar misschien ooit wel!
 
Ja, heel geinig, de afwisseling. Ik heb een 3-maands researchklus in de Victoria State Library gedaan voor iemand die met zijn PhD bezig was, en daarna 2 weken een hond uitlgelaten 3 keer per dag :). Feestje!
 
Ja, heel geinig, de afwisseling. Ik heb een 3-maands researchklus in de Victoria State Library gedaan voor iemand die met zijn PhD bezig was, en daarna 2 weken een hond uitlgelaten 3 keer per dag :). Feestje!
Dus je kunt je hier in principe aanmelden als je bridging visa hebt en de police check al hebt gedaan?
 
@Lucille om preciezer te zijn: je moet een visa met werkrechten hebben dat ook daadwerkelijk geactiveerd is. Je bridging visa A is zo'n visum, maar kijk wel even goed wanneer dat BVA precies ingaat. Want pas daarna kun je ook de verplichte rest regelen: TFN, ABN, Police Check en Working With Children Check. Dat kost allemaal niet zo veel (de ATO-dingen zijn gratis) en is een paar jaar geldig. Je moet ook een Australische bankrekening hebben. Als je al die vereiste dingen bijeen hebt kun je je profiel opstellen. Dat is een hele heisa (verplicht opleidingen, werkervaring, referenties) maar het profiel geeft steeds netjes aan wat al gedaan is en wat je nog moet aanvullen. Pas als Mable het profiel goedkeurt, krijg je een bericht in je e-mail dat je account actief is en kun je aan het werk. Als je aanbod krijgt dat je aanspreekt, reageer dan meteen volgens de procedure. Ook als je persoonlijke berichten van klanten krijgt, of je het aanbod nou aanneemt of niet, reageer per omgaand (binnen het uur). Dan blijft je profiel namelijk bovenaan de lijst verschijnen.
 


OFX
Back
Top