Fietsen in Nl

afterbang

XPdite Sponsor
Zomaar even. Moest wel gniffelen toen ik las dat het eerste fietspad in 1885 was aangelegd. Hier moeten ze op veel steden nog beginnen.

Met het betere weer hier en nu met e-bikes om de inspanning op de heuvels er uit te halen is het eigenlijk een fantastisch concept om te kopieren in Sydney en Melbourne bijvoorbeeld. Maar ja...

 
Last edited:
Nu ben ik van nature een zeikerd, maar vind een elektrische fiets altijd wat vals spelen. Ik had collega's die trots vertelden dat ze een nieuwe fiets gekocht hadden, datzelfde weekend 50 kilometer gefietst hadden en dat fietsen eigenlijk helemaal niet zo zwaar was. Dat het inderdaad wel logisch was dat ik elke dag naar werk fietste. Mensen van mijn leeftijd die dat zeiden. Sommigen snapten alleen niet dat ik zo bezweet op werk aan kwam.
Het is natuurlijk positief dat ze niet in de auto zitten, maar mensen hebben vaak onterecht het idee dat ze heel sportief bezig zijn.

Melbourne is overigens redelijk aardig te befietsen hoor. Goed, je moet hier en daar wel eens de weg delen met auto's, met name als je in de meest directe lijn naar je bestemming wilt, maar in principe zijn er aparte fietspaden langs alle rivieren en grotere wegen. Ze zijn hier ook op hoog tempo fietsstroken aan het aanleggen naast de wegen en in sommige gevallen worden die ook verhoogd zodat auto's er niet op kunnen.
Bij grote overhauls wordt vaak ook aan de buurt gevraagd wat ze willen. Dit is bij ons in de straat bijvoorbeeld: https://www.vicroads.vic.gov.au/pla...road-projects/sydney-road-improvement-project

Sydney heeft wel nog een lange weg te gaan voor zover ik gezien heb ;)
 
Ja, ik ken Melbz niet zo goed, maar Sydney is niet heel fietsvriendelijk volgens mij.

Voor wat betreft e-bikes. Ik denk dat het een super goede optie is voor stedelijke commute.
Minder parkeerplek oppervlak nodig, minder congestion, minder vervuiling en stiekem toch ook health benefits (en nee, ik sla elk E-MTB artikel direct over. Maar voor een commute hier in Canberra zou ik zonder blikken of blozen een E-Bike kiezen)
 
Ja, Sydney is hier nog heel erg ver van verwijderd. Het is niet alleen het gebrek aan veilige infrastructuur en plekken waar je je fiets veilig kan achterlaten, maar ook gebrek aan tolerantie van de automobilist. Het een werkt het ander natuurlijk ook in de hand.

Heb zelf jaren terug wat op de fiets naar het treinstation ge-commute, maar met een paar pittige hellingen op de route is dat in de zomer toch niet zo heel erg prettig. De geografie werkt dus ook niet overal mee.
 
Ik fiets iedere dag op en neer naar mijn werk, 20 km heen, 20 km terug.
Op een fiets zonder (hulp-)motor.

Dat zijn serieuze afstanden, zeker in Australië. Ik doe ongeveer 7 km heen en 7 km terug, maar dat beschouw ik wel als een flut afstand. M'n collega's doen dat met of zelfs korter met de auto. Die staan net zo lang in de file als ik erover doe om te fietsen.
 
20km is een mooie afstand👍

Het helpt wellicht wel dat Perth bijna net zo vlak is als NL, maar toch!

Miss Bang is net iets meer dan 10KM met wat serieuze bulten onderweg. (Ze heeft een ebike) Ik loop van de slaapkamer in 10 stappen naar kantoor ;)
 
Het lijkt vlak totdat je gaat rijden, dan merk je dat er toch hoogte verschil is.
Gelukkig niet zoals in Sydney maar toch.
Ik ga in October the Cancer200 Ride doen, 200 km in 2 dagen om geld te fundraisen voor kanker research.
Dus nog even trainen van te voren op mij flat bar fietsje. Meestal ga ik woensdags en/of vrijdags de lange weg naar huis. Dan is het 39km.
Houd me fit eggen we maar, kan ik mijn biertje drinken. :)
 
Here we go:


Het is aftrekbaar van de tax ook nog eens. :)
 
Cairns en fietsen, LE-VENS-GE-VAAR-LIJK, ik blijf het herhalen en zeg het nog maar eens.

Om infrastructuur technische redenen maar ook om de medeweggebruikers, vooral al die rednecks in UTEs hier. Ze snijden hier ook express wielrenners af omdat ze een hekel aan die lui op de shoulder hebben. Heb het al meermaals zien gebeuren. Moet wel zeggen dat ze er zelf om vragen omdat ze vaak half op de snelweg rijden om debris te vermijden. Infrastructuur is er ook nauwelijks. Ze hebben een stuk langs de snelweg eindelijk voorzien van een redelijk knap fietspad, voor Australische begrippen dan want is echt veel te smal. Mensen passeren kan niet eens . Maar goed dat is dan een stukje van een paar km en de rest moet je alsnog op de shoulder van de highway met je fietsje. En met al die rotondes hier waar je als fietser niet zonder gevaar voor eigen leven kunt oversteken. Laatst las ik in de krant de verbazingwekkende en kortzichtige maar vooral levensgevaarlijke 'oplossing' van de council dat de op de rotondes waar de bikelanes ophouden de fietser 'in moet voegen' in de auto lane en de auto voorrang moet verlenen..... Yeah right... Wat een idioten hier haha.
 
Last edited:
Moet wel zeggen dat ze er zelf om vragen omdat ze vaak half op de snelweg rijden om debris te vermijden
Ummm... dat is hun goed recht, fietsers zijn voor de wet gelijkwaardig aan de autos. Het is belachelijk zelfs dat er verwacht wordt dat ze zichzelf naar de shoulder verbannen.
 
Hi Tim, ik ben het met je eens dat fietsen in Australia gevaarlijk kan zijn. Ze zijn er hier gewoon niet aan gewend en de infrastructuur mist. Maar dat fietsers er zelf om vragen om afgesneden te worden? Dat vind ik toch echt een stap te ver. Fietsen moet veel meer gepromoot worden en er zijn regels om fietsers te passeren met een minimale afstand (niet zeker of dat alleen in NSW is). De fietsers maken het niet gevaarlijk, de autorijders doen dat .
 
Hi Tim, ik ben het met je eens dat fietsen in Australia gevaarlijk kan zijn. Ze zijn er hier gewoon niet aan gewend en de infrastructuur mist. Maar dat fietsers er zelf om vragen om afgesneden te worden? Dat vind ik toch echt een stap te ver. Fietsen moet veel meer gepromoot worden en er zijn regels om fietsers te passeren met een minimale afstand (niet zeker of dat alleen in NSW is). De fietsers maken het niet gevaarlijk, de autorijders doen dat .
Ik herken alles in het verhaal van Tim hier in de buurt Brisbane. Hoewel Brisbane zelf best mooie fietspaden heeft, is het daar buiten zoals Tim beschrijft. Fietsers worden hier weinig gerespecteerd en inderdaad hebben veel automobilisten een hekel aan fietsers. Ik heb ook al veel rare en domme acties van fietsers gezien, dus dat helpt ook niet. Laatst zag ik nog een fietser aan de verkeerde kant van de weg rijden, tegen het verkeer in zodat hij de auto's in elk geval kon zien aankomen, op een doorgaande weg waar doorgaans 80+ km/u gereden wordt. En van die meter afstand was veel aandacht voor in NSW toen ik daar woonde, maar daar heb ik in Queensland nog nooit over gehoord.
 
De wet zegt een meter afstand bij het inhalen van een fietser.
Dat is volgens mij in geheel Australie.
Helaas niet standaard voor heel Australie, in VIC bijvoorbeeld hebben ze een she'll be right houding. Ook jammer dat er niet veel aandacht aan besteed wordt in QLD want dan had je geweten dat het 1,5m is op wegen met maximum snelheid boven de 60 km/h
 
ACT laws (weet niet of die national zijn)

When overtaking a bicycle, motorists will be required to keep a minimum lateral distance of:

  • 1 metre when overtaking a bicycle where the speed limit applying to the length of road is 60km/h or below; and,
  • 1.5 metres when overtaking a bicycle where the speed limit applying to the length of road is over 60km/h.
 
Ummm... dat is hun goed recht, fietsers zijn voor de wet gelijkwaardig aan de autos. Het is belachelijk zelfs dat er verwacht wordt dat ze zichzelf naar de shoulder verbannen.

Gelijkwaardig? In NSW misschien, hier echt niet. "verbannen" naar de shoulder doe je voor je eigen safety. Het zijn vaak toeristen en mensen uit andere delen van Oz die de dupe zijn, laatst nog een fietstoerist uit Melbourne plat gereden door een truck omdat hij op de highway fietste. Dat kan hier gewoon echt niet.


Hi Tim, ik ben het met je eens dat fietsen in Australia gevaarlijk kan zijn. Ze zijn er hier gewoon niet aan gewend en de infrastructuur mist. Maar dat fietsers er zelf om vragen om afgesneden te worden? Dat vind ik toch echt een stap te ver. Fietsen moet veel meer gepromoot worden en er zijn regels om fietsers te passeren met een minimale afstand (niet zeker of dat alleen in NSW is). De fietsers maken het niet gevaarlijk, de autorijders doen dat .

Regels met minimale afstand tov fietsers bestaan hier volgens mij niet. En als het al bestaat wordt dat absoluut niet nageleefd. Heb al heel veel hachelijke momenten met fietsers gezien. Automobilisten zelf maken het niet gevaarlijk, de fietsers ook niet, maar de combinatie tussen beiden. Het werkt hier gewoon niet. Ik zeg niet dat de fietsers bewust afgesneden moeten worden, ben juist pro fietsers. Maar als je half op de highway rijdt met je fiets en je dat als automobilist soms gewoon te laat ziet aankomen omdat je stuur rechts zit. Als je achter een 4WD of truck rijdt dan zie je ze echt niet en heb al genoeg near misses gezien. Snap ook niet dat mensen op de shoulder rijden als er een fietspad naast ligt.


Ik herken alles in het verhaal van Tim hier in de buurt Brisbane. Hoewel Brisbane zelf best mooie fietspaden heeft, is het daar buiten zoals Tim beschrijft. Fietsers worden hier weinig gerespecteerd en inderdaad hebben veel automobilisten een hekel aan fietsers. Ik heb ook al veel rare en domme acties van fietsers gezien, dus dat helpt ook niet. Laatst zag ik nog een fietser aan de verkeerde kant van de weg rijden, tegen het verkeer in zodat hij de auto's in elk geval kon zien aankomen, op een doorgaande weg waar doorgaans 80+ km/u gereden wordt. En van die meter afstand was veel aandacht voor in NSW toen ik daar woonde, maar daar heb ik in Queensland nog nooit over gehoord.

Misschien is het wel iets van QLD, vooral hier up north is het backwater. Bedoel je kunt in de US California ook niet vergelijken met de southern states. Heel andere mentaliteit en mindset. Er was hier een rotonde aangepast om het veiliger te maken voor fietsers, de wereld was te klein en er was zoveel commentaar op dat de council de rotonde weer heeft aangepast.. Echt absurd. En nee die meter afstand is hier echt onbekend. Verbaasd mij totaal niet dat het in Brissie hetzelfde is.
 
Back
Top