Het grote auto topic

De Jeep Grand Cherokee is misschien ook een mooie optie, maar had hier ergens gelezen dat Jeep voor "just expect every problem" staat ;)

Wij hebben (sinds kort) een Jeep Grand Cherokee, kan ik zeker aanraden voor wat jullie willen doen. Heerlijke reis auto, stil, comfortable en zeer capabel off-road. Neem het model van na 2012. Voor dat budget kun je zeker een Jeep Grand Cherokee (WK2) 2012 en nieuwer vinden.

Het model na 2012 is verder gewoon goed en niet van de oude Jeep stempel. Diesels hebben ietsje vaker wat problemen dan de benzine. Maar dat is eigenlijk altijd hetzelfde: De dynamo.

De Laredo is het basis model, die hebben wij en is al behoorlijk luxe
Een Overland heeft luchtvering (in hoogte verstelbaar) als je de auto lang wilt houden en veel off road gaat kan dat handig zijn maar is wel een stuk duurder.

Wat meer info over de Prado, Pajero, Grand Cherokee en Discovery:
Deze meneer is een enorme pijpzeikerd en toch heel positief over de Jeep ;) en heeft het beste (off road) traction control systeem op de markt.

Ik heb voor aanschaf hier eens rond gesnuffeld: https://www.facebook.com/groups/jeepgrandcherokeeownerclubaustralia/



Heb je vragen, vuur ze maar af!
 
Last edited:
Van de softshell tenten de Darche is altijd goed in de testen en reviews.
Een mate van me heeft een soft-shell gehad en nu een hard shell. Hij zegt dat hij nooit meer terug gaat naar soft-shell.
 
Heb zelf een Pajero NS diesel uit 2008, prima auto. Erg zuinig voor zo'n kolos en rijdt ook veel dynamischer dan bijv een Prado. Eigenlijk rijdt het als een grote personenauto. En offroad zijn ze ook zeer capabel.

Heb wel wat problemen met het diesel roetfilter gehad, de hele zooi gaat eronder uit en komt titanium pijp onder. Straightpiped dus problemen zijn de wereld uit. Nieuwere Pajero's (vanaf 2010) hebben een ander systeem en nagenoeg geen problemen meer met het roetfilter. Ik heb er al heel wat km's mee afgelegd en ben er erg tevreden mee.

Voor een roadtrip zijn de oudere Pajero's ook echt goed. Niet te duur en benzine rijdt erg lekker en stil. Diesel vermijden want dat is geen direct ingespoten blok en zijn traag en stinken.
 
Thanks voor alle tips. Denk dat we beginnen met zoeken naar een Grand Cherokee, maar zeker goed om een top drie te hebben.

@afterbang heb je enig idee hoe de onderhoud kosten van de jeep zich verhouden tot andere merken? Daarnaast twijfelen we nog of we voor benzine of diesel moeten gaan. Ik dacht altijd dat diesels minder moeite hadden om hogere km standen te bereiken dan benzine, maar ja, hoeveel km is veel?
 
@Ruben; over Jeep dealers wordt veel geklaagd (maar volgens mij niet meer dan andere dealers wellicht ;) ) De prijzen voor sommige onderdelen zijn belachelijk hoog in AU. Maar je kunt dure onderdelen gewoon in de US bestellen. Veel goedkoper. Verder is normaal onderhoud, normaal. Je kunt je filters en olie gewoon bij de Repco halen. En de Grand Cherokee is vreselijk populair dus er zijn genoeg plekken die onderhoud kunnen doen naast de dealer. Nee over onderhoud zou ik me niet zoveel zorgen maken verder.

De benzine motoren staan goed bekend. Wij hebben de 3.6 V6. Niks mis mee en heb er nooit een verkeerd woord over gelezen. De Hemi’s Zijn wel gaaf natuurlijk met tot 6.4 V8 motoren, maar echt nodig... heb je dat niet natuurlijk. De V6 heeft net onder de 300PK. Voor mij voldoende.

Je kunt voor 20K een 3.6 Laredo vinden met minder dan 100K. Dus dan kun je zelf wel 200K vooruit. De diesels worden voornamelijk gekocht om paardentrailers of grote caravans te trekken. Allemaal leuke en aardig, maar weet niet of je zo’n auto dan tweedehands wilt hebben. De motor kan het wel hebben maar de bak heeft het wel zwaarder gehad.

Wij hebben de onze een beetje uit het achterland gehaald. Daardoor was tie goedkoper dan een Sydney of Melbourne auto. Maar dat moet net uitkomen voor je natuurlijk. De onze had ook geen trekhaak, dus ik wist zeker dat hij niet voor zwaar werk gebruikt was. Maar de meeste hebben wel een trekhaak. Hoeft niet erg te zijn verder.

Let op de gewone zaken. Onderhoudsboekje. Recall acties uitgevoerd (kun je nakijken op de Jeep website als je het chassisnummer hebt.) REVS check of er geen onbetaalde lening op zit. Verder zijn het gewoon degelijke auto’s.

Als je het geld hebt kun je voor het 2014 update model gaan. Die heeft een 8-bak. Maar wij hebben de 5-bak en dat werkt gewoon ook goed.

Ik vindt het echt een heerlijke auto. Luxe en comfortabel. Maar als het moet ook gewoon off-road zijn mannetje met superieure Traction Control.
 
@Ruben

Je kunt voor 20K een 3.6 Laredo vinden met minder dan 100K. Dus dan kun je zelf wel 200K vooruit. De diesels worden voornamelijk gekocht om paardentrailers of grote caravans te trekken. Allemaal leuke en aardig, maar weet niet of je zo’n auto dan tweedehands wilt hebben. De motor kan het wel hebben maar de bak heeft het wel zwaarder gehad.

Ik vind dit geen argument om een diesel links te laten liggen, want een relatief klein percentage wordt gebruikt om zwaar spul te trekken. De meeste mensen kopen een diesel in een grote truck omdat het economischer te berijden is en daar zal verder nooit een trailer achter hangen. Voorbeeld: over de 20.000 km die ik gereden heb heb ik een gemiddelde van exact 1 op 10 gehaald met diesel, al zou ik een 3.8 petrol hebben dan zal dit niet gunstiger zijn dan 1 op 6 tot 1 op 7. Let wel dat hier een enorm aantal stedelijke km's bij zitten. Als ik alleen snelweg rijdt met gem 100 per uur duikt hij met grote regelmaat onder de 9 liter per 100 km dit vind ik echt indrukwekkend. Enorm voordeel van een diesel tov een petrol is dat het volle koppel onderin beschikbaar is. Wat betekend dat je offroad een voordeel hebt en ook tijdens dagelijks gebruik float je als het ware op het koppel. Meer dan 2500 rpm draai je zelden en toch komt de auto lekker vlot van zijn plek. De diesel motor is perfect voor dit soort grote zware auto's. En door het lage toerental is de engine belasting ook minimaal. Wel is het inderdaad raadzaam om regelmatig goed onderhoud te plegen op de versnellingsbak om hoge kosten op termijn te vermijden. Een moderne diesel hoeft niet perse een langere levensduur te hebben dan een petrol engine, dat wil zeggen dat onderhoud key is op common rail diesels. Met goed onderhoud zijn hogere kmstanden niet ondenkbaar, maar zo bulletproof als de oude diesel engines zijn ze niet meer. helemaal niet zonder goed onderhoud.

Nadeel van een diesel is dat de brandstof iets duurder is, het onderhoud is duurder en je kunt problemen met het roetfilter hebben wat je in een petrol niet hebt. En uiteraard is een petrol version groener, maar ook aanzienlijk stiller aan boord.

Voor mij weegt dit niet op tegen de voordelen van diesel, en heb al heel wat geld per km aan brandstof bespaart, ruim voldoende om mijn onderhoudskosten te dekken.

Wij hebben toendertijd een onafhankelijke aankoopkeuring laten uitvoeren, kost een paar honderd dollar maar je weet wel wat je koopt, je krijgt een uitgebreid rapport per email. Ze checken alleen basic stuff maar kijken wel in detail. Ook checken of de volledige onderhoudshistorie gedocumenteerd is in het boekje.
 
@Ruben;
De benzine motoren staan goed bekend. Wij hebben de 3.6 V6. Niks mis mee en heb er nooit een verkeerd woord over gelezen. De Hemi’s Zijn wel gaaf natuurlijk met tot 6.4 V8 motoren, maar echt nodig... heb je dat niet natuurlijk.

De enige echte Grand Cherokee is de Trackhawk, wat een beest. 0-100 onder 4 sec.
 
De enige echte Grand Cherokee is de Trackhawk, wat een beest. 0-100 onder 4 sec.

Niet echt een off road beest meer volgens mij ;) Maar de motor is fijn!

Had de 5.4/6.4 ook niet uitgesloten van onze zoektocht :D
 
Last edited:
Ik vind dit geen argument om een diesel links te laten liggen, want een relatief klein percentage wordt gebruikt om zwaar spul te trekken.

De Jeep GC is een enorme populaire trailer trekker, dus een groot percentage van de mensen die een diesel kopen doen het precies daarvoor (want verder is Australia meer een benzine land) Het percentage caravan en paardentrailer trekkers is volgens mij wat hoger dan normaal in Jeep land. Zou ik een goede frisse diesel met weinig KM's links laten liggen. Denk het niet. Voor ons was een Benzine handiger. de auto rijdt 30km per dag, dus dat is niet veel. (Remember, mijn Defender is een diesel en al mijn recentelijke auto's in NL waren ook diesel, dus ik heb niets tegen diesel ;) )

Als mensen vragen om advies over de Grand Cherokee vertel ik alles wat ik zelf ontdekt heb terwijl we er een zochten. Verder zijn de meeste Grand Cherokee rijders erg blij met hun diesel (note: nieuw gekocht) Dus @Ruben kan verder gewoon zelf besluiten wat te doen met de info.

De facebook groep die ik eerder linkte is een perfecte plek voor de onderzoekende/aanstaande Jeep koper. Aangezien Jeep niet de beste naam had/heeft zijn veel mensen op zoek naar soortgelijke info. Zeker omdat ze door een Toyota/Nissan rijdende 4x4 mates natuurlijk verteld wordt niet een Jeep te nemen :D Je ziet dat er op een willekeurige vraag over wat te kiezen veel respons komt. Dus een goede start plek @Ruben!

Screenshot 2019-08-24 11.07.20.png
 
De Jeep GC is een enorme populaire trailer trekker, dus een groot percentage van de mensen die een diesel kopen doen het precies daarvoor (want verder is Australia meer een benzine land) Het percentage caravan en paardentrailer trekkers is volgens mij wat hoger dan normaal in Jeep land.

Dat zou kunnen dat dit specifiek voor meer Cherokee's geldt , dat weet ik ook niet. Ik heb het meer over de algemene diesel tractors. Pro's en cons vanuit mijn perspectief. Heb verder totaal geen ervaring met het merk Jeep, maar weet wel dat je bepaalde modellen moet vermijden. Zoals de Patriot.

Iedereen preekt toch voor eigen parochie? Dit doe je zelf nu ook met je Jeep propaganda. Niks ten nadele van de auto maar dit doe je omdat je er lovend over bent en graag de voordelen wil noemen. Net zoals ik dat doe met de Pajero, en ongetwijfeld de Prado owners ook. Heb ook niet zoveel met het merk bashen wat vaak onder dat soort topics te lezen valt. Ik las wel op productreview dat er veel mensen toch niet helemaal te spreken zijn over veel modellen van Jeep, net zomin overigens als over de NS Pajero met zijn diesel perikelen.

Zag laatst een klokje rond op autoweek met een Discovery. Gozer vond het een unicum dat de diesel de 3 ton haalde want zei dat de blokken echt bagger zijn in deze auto's. Zo is er altijd wat.
 
Last edited:
ik raadde in mijn post eerder de Pajero aan ;) Ik denk dat het een heel goede optie is. In veel verschillende prijsklassen en kilometerstanden te vinden.

Daarna wist ik welke prijsklasse ze zochten en denk ik dat de Jeep de betere optie is, al is het alleen maar vanwege de modernere techniek en uitstekende tractie controle tov van andere SUV’s. Dat laatste zijn trouwens niet mijn woorden. Ik kan dat niet beoordelen, heb alleen een Jeep, een Defender en een Subaru. De laatste twee hebben geen tot weinig tractie controle.

Diesel of Benzine. Heeft alletwee voor en nadelen. Daarom zijn er ook benzine en diesel varianten van meeste auto’s :) De beslissing is meestal persoonlijk.
 
ik raadde in mijn post eerder de Pajero aan ;) Ik denk dat het een heel goede optie is. In veel verschillende prijsklassen en kilometerstanden te vinden.

Daarna wist ik welke prijsklasse ze zochten en denk ik dat de Jeep de betere optie is, al is het alleen maar vanwege de modernere techniek en uitstekende tractie controle tov van andere SUV’s. Dat laatste zijn trouwens niet mijn woorden. Ik kan dat niet beoordelen, heb alleen een Jeep, een Defender en een Subaru. De laatste twee hebben geen tot weinig tractie controle.

Diesel of Benzine. Heeft alletwee voor en nadelen. Daarom zijn er ook benzine en diesel varianten van meeste auto’s :) De beslissing is meestal persoonlijk.

I know, no worries ik val je niet aan, maar er zal een reden zijn dat de jeeps goedkoper zijn dan de Japanners.

Het heeft idd allebei voor en nadelen, daarom benoemde ik deze ook om de topic starter te helpen in zijn keuze :p
 
Ik zie wel dat wij onze Jeep echt wel voor een goede prijs gekocht hebben trouwens. Echt geluk mee gehad, een leger mannetje die uitgezonden werd naar een dorp in Victoria en daar een auto van het leger had. Dus de Jeep was over en niet meer nodig. Maar als je dan een paar uur buiten Melbourne woont dan komt niemand er op af. Scheelt met wat ik nu te koop zie staan een paar duizend dollar.

Denk dat de Pajero en de Grand Cherokee niet zo heel veel schelen in prijs? Ik zie voor 20-25K bij beide modellen van 2011/2012/2013 onder de 100K kilometers. Er zijn veel meer Jeeps in dat segment te koop, of dat is omdat ze goedkoper zijn, of omdat er meer verkocht zijn in die periode (de Jeep was erg populair vanaf 2012, net iets minder aantallen verkocht dan de Prado)

De echt dure (wellicht zelfs overpriced?) Japanner is de Prado volgens mij. Niets mis mee als auto, maar wordt wel echt gezien als een heilige koe met gouden uiers ;)

Verder hebben Japanners een goede reputatie die meestal ook wel gegrond is. Jeep's reputatie is, zeker in het verleden, niet uitmuntend geweest. Dus dat zie je terug in de prijzen, zeker vergeleken met Toyota. (wij hebben er hopelijk ons voordeel mee gedaan :) )
 
Ik zie wel dat wij onze Jeep echt wel voor een goede prijs gekocht hebben trouwens. Echt geluk mee gehad, een leger mannetje die uitgezonden werd naar een dorp in Victoria en daar een auto van het leger had. Dus de Jeep was over en niet meer nodig. Maar als je dan een paar uur buiten Melbourne woont dan komt niemand er op af. Scheelt met wat ik nu te koop zie staan een paar duizend dollar.

Denk dat de Pajero en de Grand Cherokee niet zo heel veel schelen in prijs? Ik zie voor 20-25K bij beide modellen van 2011/2012/2013 onder de 100K kilometers. Er zijn veel meer Jeeps in dat segment te koop, of dat is omdat ze goedkoper zijn, of omdat er meer verkocht zijn in die periode (de Jeep was erg populair vanaf 2012, net iets minder aantallen verkocht dan de Prado)

De echt dure (wellicht zelfs overpriced?) Japanner is de Prado volgens mij. Niets mis mee als auto, maar wordt wel echt gezien als een heilige koe met gouden uiers ;)

Verder hebben Japanners een goede reputatie die meestal ook wel gegrond is. Jeep's reputatie is, zeker in het verleden, niet uitmuntend geweest. Dus dat zie je terug in de prijzen, zeker vergeleken met Toyota. (wij hebben er hopelijk ons voordeel mee gedaan :) )

Ja het loont zeker om in de regio te zoeken, wij hebben onze auto's in Brisbane en Gold Coast gekocht en dat heeft ons echt heel veel geld bespaard. Cairns is aanmerkelijk duurder. Pajero is underrated en Prado is imo overrated, dat zie je ook terug in de prijs maar ook in de resale value, dus uiteindelijk zal het om het even zijn. Alles waar een toyota badge op zit vragen ze de hoofdprijs voor, en ik zie de meerwaarde ook niet eerlijk gezegd. Behalve de restwaarde dan. Prado is duur en rijdt niet erg lekker al is dat natuurlijk persoonlijke voorkeur. Ik vind de wat nieuwere Grand Cherokee's echt hele mooie auto's. Zou de wat oudere wel laten staan denk ik. Bij een lager budget zou een Pajero de beste keuze zijn imo.
 
Excuus voor onze trage reactie; afgelopen dagen (en helaas ook deels nachten), hebben in het teken gestaan van verhuizen :rolleyes: Anyways, bedankt weer voor de info! Geloof dat de Jeep nog steeds bovenaan ons lijstje staat (eerlijk gezegd ook omdat ik m er goed uit vind zien en de opties zeer aantrekkelijk zijn ;)).

Heb je gedacht aan een Suzuki Grand Vitara?
Nog niet eigenlijk, maar gaat op de lijst. In mijn hoofd maakt Suzuki (op de jimmy na) alleen goedkope on road auto's, maar dat is blijkbaar niet helemaal waar.

Goede tip om ook iets verder buiten de stad te kijken. Als het zich loont vind ik het geen probleem een paar uur te rijden, moeten we alleen even een auto huren. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden als ik een auto in n andere staat (uiteindelijke rego in NSW) koop?

Daarnaast wilde ik ook een derde partij naar de auto laten kijken en zag dat je veel services hebt die op locatie komen. Vroeg me alleen af hoe grondig hun checks dan zijn? Om te weten of een auto veel off road gebruikt is, lijkt me dat je ook onder de auto wilt kijken en je idealiter een brug hebt om het op te rijden... Een alternatief leek mij om een lokale garage te bellen en hen te vragen er naar te kijken. Vraag me alleen af hoe haalbaar (liefst laat ik dat van te voren doen, zodat ik niet onnodig uren zit te rijden) en betrouwbaar dat is. Hebben jullie daar ervaring mee?
 
Thanks, mooie overzichten! @afterbang , in jouw artikel schrijf je "an official proof of address in NSW" voor de rego in NSW. Zijn ze hier strikt in? Wij hebben namelijk nog geen vast adres daar (hoogstens van het hotel), maar kan me met al die backpackers niet voorstellen dat ze geen alternatief proces hiervoor hebben.

Ben nog beetje zoekende welk roofrack geschikt zou zijn en waar we die kunnen kopen. Kent iemand een goed adres voor roofrack/top tent in de buurt van Sydney (stukje rijden is geen probleem; kunnen we de GC meteen even inrijden :D)?
 
Back
Top