LaStaVaZa De twijfelaars

We zijn ongeveer twee weken opzoekwerk verder, en klaar om allebei te solliciteren in Dunedin vandaag. Het is tegelijk spannend, en ook 'maar' een sollicitatie, want zo zijn er al wel wat gepasseerd natuurlijk. Intussen ben ik er ook achter gekomen dat de Belgische huisartsenopleiding wel gewoon op de Group 1 lijst van NZ staat, net als Nederland, Canada en de UK. Ik moet zeggen, het was een welkome afwisseling van de intussen al bijna een jaar aanslepende RACGP miserie. Ik ben nog steeds benieuwd wat ze binnenkort gaan laten weten -- de laatste deadline was einde van het jaar, dus ik vermoed dat er binnenkort toch een bericht moet komen.
Verder heb ik ook geïnformeerd voor een GP job (ook deeltijds) aan Otago University in NZ, om te kijken of ik daar aan de slag zou kunnen voor de tweede 50%. Het is natuurlijk Student Health gericht, maar dat lijkt me nu ook niet per se onaantrekkelijk...

De strategie blijft dus dezelfde: solliciteren, solliciteren, solliciteren ;). Het heeft in elk geval wat zuurstof gegeven aan ons emigratie-avontuur, want dat waren we de laatste maanden tussen al het wachten door misschien toch een beetje kwijt. En verder voetjes op de grond en stap voor stap verder.
 
Intussen nieuws van NZ: uitnodiging voor een interview (video call) dat begin feb zal doorgaan. Wauw, eindelijk een lichtpuntje! Intussen ook een skype gesprek gehad met de Student Health Service voor de andere 50% en ondanks een fijn gesprek, toch beslist niet te appliceren voor die job. Maar ik ga volgende week wel wat drukker zoeken naar andere GP aanbiedingen in Dunedin.

De wederhelft verwacht volgende week ook iets te horen van zijn jobapplicatie daar, dus fingers crossed. Wat RACGP betreft, same as usual, nog wat meer drama bij de start van het jaar: mijn dossierbeheerder is weg, en er is nog geen vervanger (weet ik via de medical recruiter). Mail gestuurd om update te vragen, dat is intussen ook al weer 10 dagen geleden zonder antwoord...

Verder probeer ik via contacten een beter beeld te krijgen van wonen en werken in NZ, want het is natuurlijk een hele verandering na jaren Aus gericht te denken. We proberen de voor-en nadelen voor ons op een rijtje te krijgen om een weloverwogen beslissing te maken. Je weet het natuurlijk pas echt als je er bent, maar het is toch goed om wat voorbereid te zijn denk ik.

Ik weet dat het forum natuurlijk gericht is op Australië, maar als er mensen zijn met tips voor NZ, zeer, zeer welkom!
 
Fijn dat er beweging is!
Bedenk dat Canberra voor ons (ook) toeval was en nu perfect bevalt. Dus laat het lot je leiden ;)

@Thijsvr is net terug (van vakantie)

boektip: Emigreren voor Beginners
Nederlandse Volkskrant journalist vertrekt naar Christchurch. (Net voor alle aardbevingen)

Het boek heeft een open einde, hier kun je meer lezen:https://henricoprins.com/
 
Ik weet dat het forum natuurlijk gericht is op Australië, maar als er mensen zijn met tips voor NZ, zeer, zeer welkom!
Er is een NZ onderwerp hier op xpdite. Het is geloof ik niet erg actief, maar wellicht de moeite waard om ook daarin te gaan posten? Er zijn meer mensen geweest, die de omschakeling van Oz naar NZ hebben gemaakt.
 
En een kort tussentijds berichtje: heb me net ingeschreven voor, jawel, nog eens een IELTS test (de vorige is intussen 2,5 jaar geleden, en die geldt niet meer). Op 14 maart is het zover, dat wordt weer heel wat online video's bekijken en mock tests doen. Ik moet 7,5, 7,5, 7 en 7 halen als minimum voorwaarde. Vooral writing en speaking zal terug wat werk vragen, want het is toch geen walk in the park, zo'n IELTS... ;).
 
Dacht ik ook (echtgenoot heeft PTE gedaan), maar die staat er niet tussen bij de NZ huisartsenerkenning (enkel IELTS en OET vermeld). Dus toch maar voor de veiligheid IELTS genomen...
 
Het is gebeurd!

Gisteren kreeg ik telefoon van de Department Head, ik krijg de job aan de universiteit aangeboden en we verhuizen in principe begin juni naar Dunedin, NZ! Wat een wending over de laatste maanden, van zo'n drie jaar dromen en plannen voor Australië uiteindelijk naar Nieuw-Zeeland -- typisch iets voor ons, denk ik dan ;). Maar het voelt wel alsof de puzzelstukken op hun plaats vallen en dat is altijd een goed teken denk ik. Daarbij zijn al onze visa inspanningen ook niet voor niets geweest, gezien ons Aus PR ons wel helpt om NZ wat makkelijker binnen te wandelen. Het zag er ook naar uit dat ik in Australië niet zo makkelijk als huisarts aan de slag zou kunnen, dat ziet er voorlopig nog iets rooskleuriger uit in NZ, hoewel daar ook wat twijfel is gezien mijn deeltijdse functie hier, maar goed, dat zien we binnen een paar weken/maanden dan weer.

Een dikke drie maanden voorbereiding is niet zo heel lang natuurlijk, maar er is wel al een en ander in orde (zoals rabiëstest voor de hond) dus ik hoop dat we ons erdoor slaan met waarschijnlijk de hulp van 10 000 lijstjes.

Heel gek om dit nu neer te schrijven na toch een jaar van overheersende onzekerheid over wat de toekomst zou brengen. We voelen allebei de opluchting van: we hebben een bestemming, we weten waar naartoe. En goed, valt het mee of valt het tegen, er wandelen alvast pinguins op het strand, dat is een goed begin! ;)
 
Wow! De winding road komt uiteindelijk ook op de plaats van bestemming aan ;)

Het is een journey geweest en ongetwijfeld gaat de journey nog even verder, maar het doel is nu helder! En voor ons een goede reden om het Zuid Eiland een keer te bezoeken ;)
 
En toen kwam COVID19... Los van de paar weken dat ik als huisarts het gevoel had op de eerste rij te zitten, heeft dit natuurlijk ook een behoorlijke impact op onze plannen. Na mijn speaking test werd de rest van de IELTS test geannuleerd owv de start van de lockdown, dus die is nu op 6 juni gepland (en jawel, de speaking test moet opnieuw, typisch IELTS he). Mijn contract in NZ start op 1 juli, maar ik weet nog niet of ik als 'essential worker' binnen mag en gezien er zeer weinig vluchten in de aanbieding zijn (ook geen transit mogelijk voor de hond), hopen we nu op begin juli vertrekken (en dan nog 2 weken quarantaine). Maar dat wordt echt een best-case-scenario. Ik vrees dat we de onzekerheid nog een poosje moeten verduren.

On the bright side, ik heb vorige week een zoom sessie gehad met alle (of toch bijna alle) collega's van het team, en dat zag er heel goed uit. Ik hoop dat het ook in real-life klikt een een fijne werkplek wordt.

Dus nog geen kiwi's momenteel -- ik hoop in de komende weken toch iets meer te weten, ook al is het allemaal onder voorbehoud. Fingers crossed!
 
Onzekerheid en Wachten zijn wel de keywords van jullie migratie hè? 😉

Kijk uit naar jullie arrival. Nog meer mensen om te bezoeken in NZ 👍
 


OFX
Back
Top