Coronavirus in Australië

*Gaat het commentaar lezen* 😇

noooo.gif
 
Geen vrolijk artikel, maar wel eerlijke op-ed. Ik vond het wel een eye-opener om eens van buitenaf naar Oz te kijken in deze tijd.

Hmm.... Misschien ben ik te kort hier hoor, maar ik heb zo'n artikel niet nodig om te weten hoe men naar Australie kijkt in het buitenland... We staan bekend als dat land waar asielzoekers niet bestaan (want worden niet toegelaten) en als ze wel bestaan (want ze zijn ziek) doen we het minimale om ze vervolgens weer weg te sturen. Qua klimaatverandering doen we het niet veel beter, zo staat Australie sinds de laatste top bekend als het enige land dat denkt weg te kunnen komen met cijfers waarbij de export buiten beschouwing wordt gelaten, dat land wat geen uitstoot-regels heeft voor auto's en waar zelfs @afterbang een diesel rijdt (die laatste heb ik er maar even aan toegevoegd).
 
Word zacht gezegd niet blij van de bevestiging in het budget dat Morrison van plan is om de grenzen tot mid 2022 dicht te houden. Waarom gevaccineerden niet laten reizen /binnen laten met home quarantine verplichting? Doet hij dit met oog op verkiezingen: lekker veilig en elk risico vermijden? Ik hoop dat de druk flink opgevoerd wordt en er een duidelijk plan komt wanneer en onder welke voorwaarden Australia bereid is om open te gaan. Als veel mensen zich niet willen laten vaccineren krijgen we nl nooit herd immunity.
 
Word zacht gezegd niet blij van de bevestiging in het budget dat Morrison van plan is om de grenzen tot mid 2022 dicht te houden. Waarom gevaccineerden niet laten reizen /binnen laten met home quarantine verplichting? Doet hij dit met oog op verkiezingen: lekker veilig en elk risico vermijden? Ik hoop dat de druk flink opgevoerd wordt en er een duidelijk plan komt wanneer en onder welke voorwaarden Australia bereid is om open te gaan. Als veel mensen zich niet willen laten vaccineren krijgen we nl nooit herd immunity.
Nou daar ben ik helemaal mee eens.

Ik snap het argument dat ons dagelijks leven beter is dan in de meeste landen. We kunnen hier net kunnen doen alsof er niks aan de hand is, en dat is veel waard. Dat wil je niet zomaar opgeven. Maar 2.5 jaar grenzen potdicht is wel echt heel lang. Er zijn alternatieven, bv beter hun best doen om de vaccinaties sneller te laten verlopen, of een beter proces hebben voor meer quarantaine opties.

Maar niks doen is makkelijker. En ik vrees dat het grootste deel van de mensen hier het wel best vindt, die grenzen dicht, dus hij zal er niet veel stemmen mee verliezen. Als je niet in de tourism sector werkt, en geen familie overseas hebt, dan is dit prima. Ik vind het alleen erg kortzichtig. En wat je zegt, als er geen reden is om te vaccineren, komt het natuurlijk nooit echt op gang.

Als je mensen vertelt dat ze drie maanden niet op visite kunnen bij hun (groot)ouders in aged care dan is het land te klein. Maar het is wel ok dat wij 2.5 jaar onze familie niet kunnen zien. Dat wringt.
 
Er zijn alternatieven, bv beter hun best doen om de vaccinaties sneller te laten verlopen, of een beter proces hebben voor meer quarantaine opties.

Ik denk dat de overheid het zekere voor het onzekere neemt zolang de vaccinaties hier maar niet flink van de grond komt (waar ook in zekere zin het gebrek aan regie van diezelfde overheid een rol speelt).

Maar belangrijk punt is ook de instroom van mensen uit het buitenland. Ieder land heeft zijn eigen tempo met vaccinaties en beleid ten aanzien van een corona paspoort. Er is helaas nog geen internationaal eenduidig plan van aanpak hoe het reizen weer veilig opgestart kan worden.
Dus hoe ga je dat aanpakken als er vliegtuigen met een mix van gevaccineerden en niet gevaccineerden aankomt in Australia? Allemaal voor de zekerheid in quarantaine? En wie pakt de rekening van quarantaine op? Lastige vragen die in internationaal verbank moeten worden opgelost.
 
Ik denk dat de overheid het zekere voor het onzekere neemt zolang de vaccinaties hier maar niet flink van de grond komt (waar ook in zekere zin het gebrek aan regie van diezelfde overheid een rol speelt).

Maar belangrijk punt is ook de instroom van mensen uit het buitenland. Ieder land heeft zijn eigen tempo met vaccinaties en beleid ten aanzien van een corona paspoort. Er is helaas nog geen internationaal eenduidig plan van aanpak hoe het reizen weer veilig opgestart kan worden.
Dus hoe ga je dat aanpakken als er vliegtuigen met een mix van gevaccineerden en niet gevaccineerden aankomt in Australia? Allemaal voor de zekerheid in quarantaine? En wie pakt de rekening van quarantaine op? Lastige vragen die in internationaal verbank moeten worden opgelost.
We hebben een strict systeem voor import van dieren: vaccineren en quarantaine. Ik denk dat je reizigers best mag vragen om een vaccinatie test+ recente covid test en dan quarantaine thuis of in hotel tot uitslag van nwe test op locatie negatief is. Dan heb je dus alleen gevaccineerden die oo dat moment een negatieve test hebben samen in een vliegtuig. Nog geen garantie maar redelijk veilig, toch?
 
We hebben een strict systeem voor import van dieren: vaccineren en quarantaine. Ik denk dat je reizigers best mag vragen om een vaccinatie test+ recente covid test en dan quarantaine thuis of in hotel tot uitslag van nwe test op locatie negatief is. Dan heb je dus alleen gevaccineerden die oo dat moment een negatieve test hebben samen in een vliegtuig. Nog geen garantie maar redelijk veilig, toch?
Mee eens.

Maar voorlopig zijn er de nodige privacy discussies over het vaccinatie paspoort in Nederland. Mijns inziens volstrekt overtrokken; Ik heb al vanaf jonge leeftijd een vaccinatie paspoort met aantekeningen van cholera, gele koorts en ander soorten vaccinaties.
 
Ze doen ook al een visa check bij inchecken. Als je geen visum hebt, niet aan boord. Dit wordt echt gecontroleerd, want ik heb al diverse keren mijn AU visa moeten laten zien op diverse airports.
Dus een check op vaccinatie is in principe/technisch mogelijk.

Verder heeft men hier natuurlijk een beetje op zijn reet gezeten en gehoopt dat het sneller over zou zijn gok ik. Laten we hopen dat we bij Covid-25 of zo
a) net zoveel geluk hebben
b) betere quarantaine stations hebben om de instroom en issues met besmettingen beter het hoofd te bieden. Maar ik reken nergens op met deze struisvogels.
 
Ze doen ook al een visa check bij inchecken. Als je geen visum hebt, niet aan boord. Dit wordt echt gecontroleerd, want ik heb al diverse keren mijn AU visa moeten laten zien op diverse airports.

Ik neem aan dat ze dat electronisch kunnen checken want ik heb nog nooit een Australisch visum stempel in mijn NL paspoort gehad.
 
Ik neem aan dat ze dat electronisch kunnen checken want ik heb nog nooit een Australisch visum stempel in mijn NL paspoort gehad.
klopt, het gaat electronisch, maar ik vond het persoonlijk wel handiger dat we destijds die sticker hadden in het NL paspoort. We hadden altijd gedoe met mijn zoon's paspoort, waarschijnlijk was er ergens een 0 of een O verwisseld ofzo.
 
@FritsC Het zou elektronisch moeten zijn 👍 Maar zowel in India als Roemenië heb ik uit moeten leggen en laten zien dat ik een visum heb voor AU. Weet niet waarom want in NL, USA, Canada enzovoort hoefde ik het niet.

Dus mijn advies, hou een (elektronische) kopie bij je of op je telefoon.
 
OK, some good news.

Jammer dat de ‘spin’ er dan weer is. Het is alsof je een kind vraagt wanneer die zijn kamer opruimt: “Nu, dit jaar…”

Moderna signs deal with Australia to supply 25m doses of Covid vaccine

Scott Morrison says first 10m does will ‘come now, this year’ as company eyes local manufacturing opportunities

Maar, gegeven paard en zo. Blij dat er in ieder geval iets gedaan wordt.
 
OK, some good news.

Jammer dat de ‘spin’ er dan weer is. Het is alsof je een kind vraagt wanneer die zijn kamer opruimt: “Nu, dit jaar…”

Moderna signs deal with Australia to supply 25m doses of Covid vaccine

Scott Morrison says first 10m does will ‘come now, this year’ as company eyes local manufacturing opportunities

Maar, gegeven paard en zo. Blij dat er in ieder geval iets gedaan wordt.
Ik weet niet meer welk smiley hierbij hoort hoor. Als ik ScoMo zijn wereld NU dit jaar betekend… dat verklaart een boel…
 
Ik weet niet meer welk smiley hierbij hoort hoor. Als ik ScoMo zijn wereld NU dit jaar betekend… dat verklaart een boel…
Ik ben ‘Lost’ too (no pun intended)

Maar ben blij dat er nog wat meer dosis deze kant op komt voor het volgende millennium ;)
 
Ik ben ‘Lost’ too (no pun intended)

Maar ben blij dat er nog wat meer dosis deze kant op komt voor het volgende millennium ;)
“Sometimes it feels like there have been more versions of the Australian vaccine rollout, than your phone's operating software.”....
https://www.abc.net.au/news/2021-05-13/moderna-pfizer-mrna-covid-vaccine-update/100136886

En nu dit (ik vrees op basis van het voorgaand: laat ons wat we nog over hebben combineren met wat we gaan krijgen?)
 


OFX
Back
Top