Coronavirus in Australië

Echt hè. Wat denken die mensen in Sydney, laten we lekker even aantonen dat een lockdown nodig is, door met z’n allen te gaan demonstreren?
 
Even een vraagje en geen discussie iedereen heeft zijn eigen gevoel en/of mening.

Ik ben heel erg benieuwd welk vaccin je zou kiezen als je nu een keuze hebt uit Phizer en Astrazeneca? Waarom je zou kiezen voordat vaccin?

Ik ben heel eerlijk, ik ben erg bang voor de vaccins en dan met name dat niemand weet wat de lange termijn gevolgen van deze vaccins zijn. Omdat deze vrij snel op de markt gekomen zijn.

Ik weet dat Phizer vaccin gemaakt is op basis van een methode wat nog nooit op een mens gebruikt is, wat wel allang op de plank ligt. Astrazeneca is gemaakt meer als traditioneel vaccin maar wat over het algemeen meer side effects heeft op dit moment.

Dank je!
 
Iedereen beslist dit voor zichzelf. Overwegingen voor wel of geen, of welke, prik kunnen onder meer zijn (ik neem QAnon en de viruswappieshysterie, alsmede Bible Belt opvattingen even niet mee):

1. Ernst van Deltavariant (2 tot 3 keer zo besmettelijk, fleeting infections, hoe jonger hoe bevattelijker). Plus nieuwe varianten (Gamma) in opkomst.
2. Je eigen bevattelijkheid en de gevolgen (ben je immuno-compromised door ziekte, leeftijd, will Covid kill you if you get it?)
3. Aanbevelingen van de AMA (Pfizer voor onder de 60, AstraZeneca erboven). Wat de producenten beweren moet peer-to-peer gestaafd zijn.
4. Mogelijkheden om te isoleren (moet je voor je werk en/of je gezin veel de deur uit en kun je afstand houden?)
5. Je vertrouwen in de wetenschap en Canberra, en het onderscheid tussen die twee in het licht van federale verkiezingen 2022
6. Je vertrouwen in je staatsregering, andere staatsregeringen en hun informatievoorziening
7. Voorraden (op dit moment genoeg AZ, Pfizer raakt op, iets anders is er voorlopig nog even niet)
8. Risicoafwegingen: hoe groot is het risico op blood clots, v op Covid, v op Long Covid, v op dood. Dit is al volkomen gekwantificeerd!
9. Hoeveel emotie zit er in je afwegingen en hoe gefundeerd zijn je angsten? Begrijp je het principe van herd immunity?
10. Heb je de juiste medische informatie en uit betrouwbare, peer-reviewed medische bronnen? Heb je overlegd met je GP?

Op basis hiervan heb ik mijn eerste AstraZeneca jab laten geven, en weet dat er nog een of meer moeten volgen, misschien jaarlijkse boosters. Ik weet niet hoeveel antibodies ik al heb/krijg. Ik weet alleen dat ik, met mijn leeftijd en ziektehistorie, het krijgen van Covid niet zal overleven. En ik wil geen spaak in het wiel zijn van de herd immunity. Ik ben net als ieder ander verantwoordelijk voor mijn bijdrage aan de samenleving
 
Last edited:
Iedereen beslist dit voor zichzelf. Overwegingen voor wel of geen, of welke, prik kunnen onder meer zijn (ik neem QAnon en de viruswappieshysterie, alsmede Bible Belt opvattingen even niet mee):

1. Ernst van Deltavariant (2 tot 3 keer zo besmettelijk, fleeting infections, hoe jonger hoe bevattelijker). Plus nieuwe varianten (Gamma) in opkomst.
2. Je eigen bevattelijkheid en de gevolgen (ben je immuno-compromised door ziekte, leeftijd, will Covid kill you if you get it?)
3. Aanbevelingen van de AMA (Pfizer voor onder de 60, AstraZeneca erboven). Wat de producenten beweren moet peer-to-peer gestaafd zijn.
4. Mogelijkheden om te isoleren (moet je voor je werk en/of je gezin veel de deur uit en kun je afstand houden?)
5. Je vertrouwen in de wetenschap en Canberra, en het onderscheid tussen die twee in het licht van federale verkiezingen 2022
6. Je vertrouwen in je staatsregering, andere staatsregeringen en hun informatievoorziening
7. Voorraden (op dit moment genoeg AZ, Pfizer raakt op, iets anders is er voorlopig nog even niet)
8. Risicoafwegingen: hoe groot is het risico op blood clots, v op Covid, v op Long Covid, v op dood. Dit is al volkomen gekwantificeerd!
9. Hoeveel emotie zit er in je afwegingen en hoe gefundeerd zijn je angsten? Begrijp je het principe van herd immunity?
10. Heb je de juiste medische informatie en uit betrouwbare, peer-reviewed medische bronnen? Heb je overlegd met je GP?

Op basis hiervan heb ik mijn eerste AstraZeneca jab laten geven, en weet dat er nog een of meer moeten volgen, misschien jaarlijkse boosters. Ik weet niet hoeveel antibodies ik al heb/krijg. Ik weet alleen dat ik, met mijn leeftijd en ziektehistorie, het krijgen van Covid niet zal overleven. En ik wil geen spaak in het wiel zijn van de herd immunity. Ik ben net als ieder ander verantwoordelijk voor mijn bijdrage aan de samenleving
Dank je voor je antwoord.

Ben het volledig met je eens dat iedereen zelf beslist, die discussie wil ik ook niet bereiken. Ik vind het zelf erg lastig om te kiezen welk vaccin nu de beste keuze is. Voor mij gaat het voornamelijk welk is gevoelsmatig het veiligst voor lange termijn. Met name dat ik zelf te weinig weet/ kennis heb van de nieuwe methode die gebruikt is met Phizer.

Voor mij zijn 9 en 10 van jouw lijst mijn belangrijkste angsten/overwegingen. Met name misschien wel de juiste medische informatie, wie kan ik vertrouwen en kan mij zeggen dat de vaccins geen gevaarlijk effect hebben op mijn langere termijn leven.
Al die andere punten heb ik voor mij zelf vrij helder.

(Vertrouwen wat klopt) Misschien komt dat ook wel dat ik erg geschrokken ben dat iedereen hier de griepspuit zo maar neemt en dat je bijna gedwongen wordt om die te nemen. (Heb een hele discussie gehad om mijn 4 jarige vorig jaar de griepspuit te geven) Terwijl in NL hier een ander beleid op is. Ja griepspuit is misschien weer iets anders maar het is wel iets wat je moet beschermen dit lijkt een beetje op Astrazeneca vaccin hoe ik het nu zie, dan bedoel ik hoe het beide ontwikkeld zijn. Misschien zit ik helemaal fout maar ik zit niet in de medische/farmeutische wereld.
 
Echt hè. Wat denken die mensen in Sydney, laten we lekker even aantonen dat een lockdown nodig is, door met z’n allen te gaan demonstreren?

Ontzettend respectloos inderdaad en een disaster waiting to happen, met veel protesters uiteraard zonder face covering. Onze tik tok held was er ook, en ik hoop van harte dat hij nu eens flink aangepakt wordt die boerelul.

Overigens waren er ook grote protesten in Melbourne vandaag.
 
Ontzettend respectloos inderdaad en een disaster waiting to happen, met veel protesters uiteraard zonder face covering. Onze tik tok held was er ook, en ik hoop van harte dat hij nu eens flink aangepakt wordt die boerelul.

Overigens waren er ook grote protesten in Melbourne vandaag.
Ja, ik zag eerder vandaag meldingen van (geplande) protesten in Melbourne, maar Sydney deed dus ook mee. Nou staat het in ieder geval weer gelijk ;)
 
3. Aanbevelingen van de AMA (Pfizer voor onder de 60, AstraZeneca erboven). Wat de producenten beweren moet peer-to-peer gestaafd zijn.
Puur om even exact te zijn, niet om te zeiken ;)

AMA was al eerder aan het duwen om de grens naar beneden te brengen. (nieuwe situatie, nieuw risk assessment)
Atagi heeft het advies nu aangepast. Dat is puur omdat het risico op Covid/risico voor de algehele volksgezondheid nu groter is dan een tijdje terug.

"...All individuals aged 18 years and above in greater Sydney, including adults under 60 years of age, should strongly consider getting vaccinated with any available vaccine including Covid-19 vaccine AstraZeneca..." Link
 
Puur om even exact te zijn, niet om te zeiken ;)

AMA was al eerder aan het duwen om de grens naar beneden te brengen. (nieuwe situatie, nieuw risk assessment)
Atagi heeft het advies nu aangepast. Dat is puur omdat het risico op Covid/risico voor de algehele volksgezondheid nu groter is dan een tijdje terug.

"...All individuals aged 18 years and above in greater Sydney, including adults under 60 years of age, should strongly consider getting vaccinated with any available vaccine including Covid-19 vaccine AstraZeneca..." Link
Ja, hee, wie woont er nou in Sydney :).
 
@JP2017

@Emulate legt het al goed uit. Voor iedere persoon en situatie is het resultaat een beetje anders van de som der delen.
Zoals de meesten hier op xpdite uit QLD hebben wij Pfizer gekregen, maar heb daar verder niet echt bij stil gestaan.
Ondanks dat de ontwikkelingen snel zijn gegaan was er natuurlijk al een lange ontwikkeling gaande (SARS uit de early 2000's is goed bekend en een zusje van SARS-Cov2/covid-19) Men startte niet op nul, niet met SARS/Covid en niet met mRNA, al is dit wel de eerste keer dat het in de goegemeente gegooid wordt.

Vaccins zijn in principe eigenlijk heel veilig. Er zijn weinig tot geen grote missers met vaccins gemaakt. Anders dan met medicijnen bijvoorbeeld, soms roepen mensen: Kijk naar Softenon, maar dat is geen vaccin maar een medicijn. Compleet anders.

Je kunt je inlezen tot je een ons weegt maar je moet wel een academische (medische) opleiding genoten hebben om daar dan echt goede conclusies uit te kunnen trekken. Een high-level artikeltje met academische inslag is wellicht aardig. Zoiets als dit: https://medium.com/microbial-instin...s-of-mrna-vaccine-vs-coronavirus-ee11bddb9637

Maar zoals het nu gaat, zou ik pakken wat ik als eerste kan krijgen, mede nu de doorlooptijd van zowel Pfizer als AZ 6 weken is geworden volgens mij. Is het niet voor jezelf dan is het wel voor de algemene volksgezondheid. Er is meer dan voldoende AZ, aan Pfizer is een chronisch tekort. Dus als sociaal wilt zijn, dan AZ. (Maar ik snap dat het sociale aspect niet het enige is)

Ik hoop dat je een beslissing neemt, want elke beslissing is beter dan eindeloos tobben ;)
 
Ik heb AZ gehad en krijg over 2.5 week m’n tweede shot. Ik ben 51 en AZ was toen nog aanbevolen voor iedereen vanaf 50. Ik ben fit en gezond maar heb mijn vader en een tante verloren aan dezelfde longziekte. Inmiddels is nog een tante Ziek. Onvoldoende zuurstof krijgen doordat je longen minder capaciteit hebben wens ik niemand toe. Dus ik heb me aangemeld voor vaccinatie zodra dat mogelijk was. En daar zat toen geen community gedachte achter maar ik wil simpelweg niet zo ziek worden (of long covid) en ook heel graag weer reizen, en vaccinatie wordt daarbij een belangrijke factor zoals je nu al ziet in Europa. Ook nu advies gewijzigd is, zou ik zelf niet op Pfizer wachten.
 
Ontzettend respectloos inderdaad en een disaster waiting to happen, met veel protesters uiteraard zonder face covering. Onze tik tok held was er ook, en ik hoop van harte dat hij nu eens flink aangepakt wordt die boerelul.

Overigens waren er ook grote protesten in Melbourne vandaag.
Ja, en in ADL en in BNE. Maar die steden hebben niet een massale uitbraak.
 
Wij hadden gister gasten over de vloer uit Melbourne, ze zijn al 4 weken in Cairns op ‘vakantie’ en ze zijn nu heel serieus aan het onderzoeken om Cairns hun thuis te maken. COVID down south heeft er zeker aan meegeholpen maar ook een goede inkijk in de lifestyle hier. They love it.
 
Even een vraagje en geen discussie iedereen heeft zijn eigen gevoel en/of mening.

Ik ben heel erg benieuwd welk vaccin je zou kiezen als je nu een keuze hebt uit Phizer en Astrazeneca? Waarom je zou kiezen voordat vaccin?

Ik ben heel eerlijk, ik ben erg bang voor de vaccins en dan met name dat niemand weet wat de lange termijn gevolgen van deze vaccins zijn. Omdat deze vrij snel op de markt gekomen zijn.

Ik weet dat Phizer vaccin gemaakt is op basis van een methode wat nog nooit op een mens gebruikt is, wat wel allang op de plank ligt. Astrazeneca is gemaakt meer als traditioneel vaccin maar wat over het algemeen meer side effects heeft op dit moment.

Dank je!
1627254268231.png

Bovenstaande afbeelding geeft een goed overzicht van de achterliggende "technologie" van de verschillende COVID-19 vaccins.

Viral vectormRNAWhole inactivated / Live attenuated virusProtein subunit
- AstraZeneca
- Johnson & Johnson
- Sputnik V
- Pfizer
- Moderna
- Sinovac
- Covaxin
- Novavax

Zoals je kan zien, is het proces in het lichaam vrij gelijkaardig tussen viral vector (AstraZeneca) & mRNA (Pfizer). Het is enkel het medium dat verschillend is. Beiden bieden RNA aan aan cellen, die dan op hun beurt deze instructies gebruiken om de spike protein aan te maken, dat het imuunstelsel dan aanvalt. Bij AZ gebeurt dat dus via een gemodificeerd virus, bij Pfizer via synthetische RNA.

Wat de snelheid van ontwikkelen van mRNA betreft, er waren bepaalde redenen waarom het zo snel kon gaan:
- Het idee van mRNA onstond al in 1990 (het hele verhaal)
- De clinical trials zelf duren typisch niet zo lang, het is vooral de bureaucratie errond waardoor het soms jaren aansleept. Dat dit expedited werd is dan ook maar logisch.
- Bovendien stond de geldkraan gewoon open - we moesten een oplossing hebben.

De toekomst van RNA is wel roze omdat het veel sneller en eenvoudiger te produceren is.

De effectiviteit van Pfizer mag dan wel iets hoger zijn dan AZ, maar beiden bieden net iets minder bescherming tegen de Delta variant (en allicht ook toekomstige varianten). Dat wil dan ook zeggen dat zowel AZ of Pfizer goed zijn om NU te nemen, volgend jaar gaan we meer dan waarschijnlijk toch boosters moeten hebben (zoals de flu shot).
 
Last edited:
Dat brengt het bericht wel heel goed over, zoiets blijft hangen. Lekkere sarcastisch humor over een ontzettend erg en serieus onderwerp. Jammer dat diegenen over wie het gaat, net toch niet zullen vatten/snappen.
 
Back
Top