Aussie Broadband perikelen

NBN + Vodafone of heb je 5G ?

Gewoon NBN100, maar we hebben dat elusive FTTP hier. Indertijd specifiek op gelet, vooral wanwege de lage latency ivm video bellen.

Vodafone heeft anderhalf jaar geleden ofzo zo'n "hier is NBN Ultra voor 6 maanden om te proberen" ding gedaan, waarschijnlijk in de hoop dat we daarna zouden willen upgraden. Toen deden we tegen de 600 mpbs down soms.
Toen dat afliep hebben we niet verlengd met dat duurdere plan en werden we "teruggezet naar ons originele NBN100 plan" maar met deze snelheden.

Het heeft in mijn ogen overigens verder geen echte voordelen. In dagelijks gebruik met streamen etc was voor ons met z'n tweetjes die 100 mpbs prima. De upload met 10mbps was meer erg langzaam. Die 30 mbps vind ik nog steeds wel eens irritant langzaam als ik grote bestanden moet uploaden.

De ping van glasvezel is top. Ik kan gamen met vrienden in Nederland bijvoorbeeld en videobellen gaat ook uitstekend.
 
Hier is het echt de vakanties die het killen. Meer toeristen, meer kinderen voor de buis enz.
Op een normale werkdag heb ik overdag pings van tussen de 10ms en 30ms en Download van 25 tot 80mbps. Upload tussen 2 en 15.
Als je dan weet dat we op de dekking kaartjes van Telstra op het randje zitten van niets of wellicht net wel. Dan is dat gewoon goed.
Alleen die verdomde vakanties...

Wel weer de maand kosten terug gekregen, maar de manier waarop de support afdelingen acteren is echt mateloos irritant... Starlink nog wat meer satellieten en dan wellicht een keer overstappen als het bewezen werkt met VPN/Teams/in heuvelachtig gebied?
 
Hier is het echt de vakanties die het killen. Meer toeristen, meer kinderen voor de buis enz.
Op een normale werkdag heb ik overdag pings van tussen de 10ms en 30ms en Download van 25 tot 80mbps. Upload tussen 2 en 15.
Als je dan weet dat we op de dekking kaartjes van Telstra op het randje zitten van niets of wellicht net wel. Dan is dat gewoon goed.
Alleen die verdomde vakanties...

Wel weer de maand kosten terug gekregen, maar de manier waarop de support afdelingen acteren is echt mateloos irritant... Starlink nog wat meer satellieten en dan wellicht een keer overstappen als het bewezen werkt met VPN/Teams/in heuvelachtig gebied?

Ik weet niet hoe afgelegen je woont en wat je appetite is om je inner nerd te omarmen, maar bedrijven als Ubiquiti hebben dit soort systemen: https://store.ui.com/collections/operator-airfiber

Aangezien je op een berg woont is er misschien iets te regelen? Je kunt ze geloof ik ook als relay systeem opzetten. Een mastje die net boven de bomen uitsteekt?

Hier installeert iemand dat systeem op een eiland met internet op het vaste land
 
Ik weet niet hoe afgelegen je woont en wat je appetite is om je inner nerd te omarmen, maar bedrijven als Ubiquiti hebben dit soort systemen: https://store.ui.com/collections/operator-airfiber

Aangezien je op een berg woont is er misschien iets te regelen? Je kunt ze geloof ik ook als relay systeem opzetten. Een mastje die net boven de bomen uitsteekt?

Hier installeert iemand dat systeem op een eiland met internet op het vaste land
Mooi!

Zie nog even niet hoe ik dat hier werkend zou kunnen krijgen, maar geinig systeem!
 
Update wat betreft Starlink. En aangezien ik dit een interessant project vindt dacht ik wat te delen.

https://www.theverge.com/2022/5/13/23070269/starlink-availability-32-countries-shipping-immediately.
Starlink is nu direct beschikbaar voor alle gebieden in lichtblauw.

1652664784937.png

Rond de $1000 aan hardware and setup kosten + $140 per maand voor de verbinding.

Ze bieden geloof ik ook aan (in de US in ieder geval) dat je de dish mee kunt nemen onderweg, maar dan betaal je een extra maandelijks bedrag.

Snelheid
According to Starlink, users can expect speeds of between 100Mbps and 200Mbps on the service. Additionally, users can expect latency as low as 20ms “in most locations”.

According to Ookla, a website that measures internet speeds, Starlink users can experience download speeds of about 141Mbps on average and upload speeds of 14Mbps. Latency is reported at 43ms on average. This information comes from Ookla’s Q4 2021 Starlink report.

Als verwende stadsbewoner vind ik de latency wel wat fors. Latency is hoe lang er tussen versturen en ontvangen in zit. Je kunt bijvoorbeeld misschien heel snel downloaden, maar er kan wel een forse vertraging in de verbinding zitten. Dat kan soms wat irritant zijn met video bellen.
Maar nogmaals, dat komt van een verwende stadsbewoner. Dit is absoluut een bruikbare verbinding, maar een first person shooter spelen met vrienden in Nederland zit er misschien niet helemaal in.


Paar dingen die worth noting zijn:
  • De belangrijkste eerst: De dish gebruikt redelijk wat stroom. Tegen de 50w tijdens goeie omstandigheden, maar in regen en koud weer kan dat omhoog gaan tot zo'n 100w. Dat verbruik is 24/7. Qua verbruik te vergelijken met een televisie die 24/7 aan staat en rond de $150 per jaar aan energie kosten.
  • De nieuwe hardware is wifi only. Ze hebben de LAN poort die je normaal gebruikt om met je router te verbinden eraf gehaald. Je moet nu een extra dongle a $25 ofzo bestellen om dat weer toe te voegen. Je kunt de Starlink included router gebruiken, maar als je een nerd bent zoals ik, dan wil je misschien de opties die een stand-alone router geven zoals een VPN op kunnen zetten of verkeer op je netwerk kunnen monitoren.
  • Van wat ik gelezen heb her en der is de verbinding bruikbaar, maar kan het het in sommige gevallen nog redelijk flaky zijn aan onze kant van de planeet. Die berichten zijn wat ouder inmiddels en ze voegen geloof ik rond de 100 nieuwe satellieten toe per maand, dus het zou alleen maar beter moeten worden.

Voor de meesten van ons niet zo interessant, maar als je op dit moment een matige 4g verbinding met een data limiet hebt en wilt eindelijk wel eens zien wat dat Netflix is waar iedereen het over heeft, dan is dit misschien interessant ;)
 
Hoge download snelheden is voor de rest niet zo belangrijk voor me. Over het algemeen is dat voor mijn gebruik academisch. Ik zit hier meestal tussen de 20 en 50 ms en 10-50 mbps. Dat is voor alles wat ik wil voldoende.
Het is vooral als het dan vakantietijd is en al de toeristen ook mijn torentje zitten dat het mis gaat. Telstra heeft dat nu ook (eindelijk) toegegeven. Dat betekent niet dat het snel opgelost wordt trouwens. Ik krijg dan weer een maandje gratis internet van ze, en dat dus een keer of 3-4 per jaar.

Maar het is 300 dagen per jaar te goed(koop) om nu half blind in een nieuwe techniek te stappen met risico dat we teveel bomen en heuvels hebben.

The joys van rural wonen?
 
Zag dat Starlink een goede AR app heeft. Even getest op een paar plekken. Maar het is duidelijk dat er teveel hillsides en bomen zijn. De app was niet erg onder de indruk van onze locaties wat vanuit een natuurliefhebber natuurlijk een goed punt is 😉
 
Last edited:
Zag dat Starlink een goede AR app heeft. Even getest op een paar plekken. Maar het is duidelijk dat er teveel hillsides en bomen zijn. De app was niet erg onder de indruk van onze locaties wat vanuit een natuurliefhebber natuurlijk een goed punt is 😉

Kabeltje de heuvel op of je hangt hem in een boom?
 
Kabeltje de heuvel op of je hangt hem in een boom?
Er zijn overal bomen 😂
Top van de heuvel is een Ridge met de weg erop, en bomen aan beide zijden. Daarnaast is dat 250meter van het huis. Dus over de limiet van ethernet.

In een boom hangen, dan hangt tie onder de kruin plus de stam blokkeert dan bijna 180 graden?

Het was iig goed om te zien dat mijn gevoel dat we geen easy options hadden klopte. Goed dat we in mijn ergernis niet Starlink besteld hebben.

Het lijkt erop dat onze complaints bij Telstra geland zijn. Ik heb nu om 6PM 60-70mbps download over 4G terwijl we volgens Telstra op de grens van bereik zitten.

Zolang ik niet met de service desk in de weer hoef is het wel even OK 😉
 
Last edited:
Thanks @Thijsvr for sharing. Bevestigd helaas mijn vermoeden dat Starlink (residential) (nog) niet voor ons is.

Het hangt er denk ik vanaf hoe ver je bereid bent te gaan. Sommigen gaan ver ;)

faf.jpgUntitled-1.jpgScreen-Shot-2022-06-29-at-9.49.19-am.jpg

Screen-Shot-2022-06-29-at-9.47.35-am.jpg


Toen ik stands bouwde op beurzen gebruikten we altijd deze dingen. Aluminium, 3 meter hoog en makkelijk sterk genoeg om er twee op elkaar te zetten en in te klimmen. Just saying, haha

1656460939773.png
 
Dit hoort op elke Australische zichzelf respecterende Bush shed vind ik
Morgen komen ze het materiaal brengen (voor de shed, niet de tower)

Maar zonder dollen. Ik weet niet of zo’n tower het oplost, kom maar een keer langs @Thijsvr dan snap je mijn uitdaging. Het is niet of bomen, of heuvels. Het is heuvels overal om me heen MET bomen daarop. Dat maakt het wel heel hoog allemaal.

Denk dat we een geostationary satelliet nodig hebben boven Ons huis (maar dan zijn de Ping tijden weer naar de knoppen…)
 
Nu....

Screen Shot 2022-08-12 at 16.46.56.png

Het is er dan toch van gekomen. Met wat hulp van antenne meneren op FB, die online van alles en nog wat kunnen zien (locatie, heuvels, angles etc. etc.) was men er redelijk zeker van dat het meest noordelijke puntje van het huis toch behoorlijk goede Starlink ontvangst zou moeten hebben. Eén antenne meneer was zo vriendelijk om gisteren een Starlink schotel uit te lenen.

Dus nu staat op het uiterste puntje van ons nieuwe veranda dak een (tijdelijke) schotel zover ongestoord internet te verzorgen. En dus zojuist maar voor het echie een set besteld.

IMG_7619.jpeg
 
Nu....

View attachment 1825

Het is er dan toch van gekomen. Met wat hulp van antenne meneren op FB, die online van alles en nog wat kunnen zien (locatie, heuvels, angles etc. etc.) was men er redelijk zeker van dat het meest noordelijke puntje van het huis toch behoorlijk goede Starlink ontvangst zou moeten hebben. Eén antenne meneer was zo vriendelijk om gisteren een Starlink schotel uit te lenen.

Dus nu staat op het uiterste puntje van ons nieuwe veranda dak een (tijdelijke) schotel zover ongestoord internet te verzorgen. En dus zojuist maar voor het echie een set besteld.

View attachment 1826
Een ordinaire ronde?
Kantoor heeft net een stylish rechthoek binnen 😄2B8C9562-574D-4DA6-8F8B-AC2FDE82A455.jpeg
 


OFX
Back
Top