Ik ben een internationale belastingadviseur en ben nu voor een klant bezig met een afspraak met de fiscus te maken over de belastingheffing van de superannuation die we geherstructureerd hebben. Ik heb deze planning bedacht voor migranten die naar NL verhuizen en ik denk dat (met enige aanpassingen) deze planning ook kan werken voor de Superannuation. Het gevolg zou daarvan zijn dat die dan erg laag belast zou worden in Nederlands. zonder de herstructurering val je nmm gewoon onder het pensioenartikel van het NL-Aus belastingverdrag en verkrijgt Nederland de heffingsrechten op de uitkeringen (tegen regulier Nederlands belastingtarief (progressief). Art. 18 lid 1 van dat verdrag luidt: 1. Pensioenen, daaronder begrepen pensioenen toegekend krachtens de bepalingen van een publiekrechtelijke regeling inzake sociale zekerheid, doch daaronder niet begrepen pensioenen waarop artikel 19 van toepassing is, betaald aan een inwoner van een van de Staten, alsmede aan een zodanige inwoner betaalde lijfrenten, zijn slechts in die Staat belastbaar. In gewoon Nederlands, NL mag heffen over Australische pensioenen. Overigens ben ik het niet helemaal eens met bovengenoemde posities dat er een verdrag is en dat er dus geen dubbele belasting op kan treden. Het doel van het belastingverdrag is wel het 'voorkomen van dubbele belasting' maar dat is slechts en doel. We kennen in internationaal belastingrecht vele gevallen van economisch dubbele belasting (=het inkomen is twee keer belast (bijvoorbeeld door een miskwalificatie) en juridische dubbele belasting (=1 persoon wordt twee keer belast over hetzelfde inkomen). Het probleem wat ontstaat is dat 1. Het NL belastingverdrag is erg oud (1976) 2. De term 'pensioen' is niet gedefinieerd in het verdrag. Dus dan ga je naar art 3-3 en dat stelt: Voor de toepassing van deze Overeenkomst door elk van de Staten heeft, tenzij het zinsverband anders vereist, elke niet anders omschreven uitdrukking de betekenis welke die uitdrukking heeft volgens de wetgeving van die Staat met betrekking tot de belastingen waarop deze Overeenkomst van toepassing is. Met andere woorden, elk land mag zijn eigen definitie toepassen en die definities zijn natuurlijk niet gelijk.... Dus met een gewone/niet-geherstructureerde superannuation kom je er niet uit en geldt de hoofdregel: belast in Nederland.