1 jaar naar Melbourne met 3 kids

Dat klinkt twijfelachtig. Op de manier die je beschrijft zouden ze je huur met 100% kunnen verhogen en zou je tussen wal en schip (of tussen een rock and a hard place) zitten. Accepteer je het dan betaal je godsvermogen aan huur, accepteer je niet dan sta je op straat en betaal je ook een godsvermogen? En al zou je eerder vertrekken (volgens de afgesproken opzegtermijn) en het restant van het contract doorbetalen, dan hoef je echt geen leegstand na het aflopen van het contract door te betalen. Dat zou opnieuw een wurgcontract zijn omdat de verhuurder dan nooit iemend meer hoeft te zoeken.

Of de huur gedurende het contract verhoogd mag worden zal afhangen van wat er in het contract was opgenomen. Dit zeggen ze er over in NSW: http://www.fairtrading.nsw.gov.au/f...g_a_home/During_a_tenancy/Rent_increases.page
Het was geen 100% huursverhoging. Ga ervanuit dat er een max aan zit. Maar het was wel iets wat me rauw op het dak kwam vallen, want ik dacht dat ik een jaar lang verzekerd was van dezelfde huurlasten.
 
Hier in WA staat bijna altijd dit bij de lease: "A 12 months lease is available. A 6 month rent review clause subject to 5% will be included in the lease."
 
Gefeliciteerd! Wij wonen in Brunswick. Super leuk, maar met een paar kinderen zou ik misschien ietsje verder gaan naar bijvoorbeeld een Coburg. Brunswick is wat jonger en drukker. Coburg is iets meer woonwijk en financieel ook net iets aantrekkelijker voor als je iets zoekt met een tuintje bijvoorbeeld.

In de buurten die je noemt moet je als het ware solliciteren op huizen en dat moet je niet onderschatten. Wij gingen kijken voor een huis in Coburg en er stonden al snel 40 mensen te wachten om te bekijken, met papieren in de hand. De makelaar wilde ons amper te woord staan. Dat was een goeie ervaring, want diezelfde nacht nog heb ik een boekwerk in elkaar gedraaid waarin het leek of m'n vriendin en ik de absolute perfecte huurders zijn. Ik zou dus bijvoorbeeld niet zeggen dat je maar voor een jaar hier bent, want een huurder die potentieel voor langere tijd blijft verliest tegen iemand met een gegarandeerde eind datum. Bij de verlenging van ons huurcontract heb ik bijvoorbeeld specifiek gevraagd om een nieuw 12 maanden contract een in ruil daarvoor kregen we geen huurverhoging.

Je leert hier snel genoeg dat afstanden iets groter zijn. Brunswick is inner city maar het is nog steeds 7 km naar het centrum. Coburg is al een 10 kilometer. Het openbaar vervoer in Melbourne is goed, maar als je betrouwbaar en snel in de stad wilt zijn, kies dan iets wat op loop afstand van het spoor is. De meeste trams en bussen delen de wegen met auto's, dus in de spits staan die ook vast. Ik fiets elke dag de stad in, m'n vriendin gaat met de trein. Is allebei een klein half uur.

Fietsen kan hier opzich prima, maar het is niet zoals in Nederland. Auto's gaan hier in principe voor alles. Je zult af en toe toeterende en soms zelfs scheldende auto bestuurders tegenkomen die vinden dat zij meer recht hebben op de weg dan jij. In sommige gevallen is de agressie terecht, want veel fietsers hier zijn het spandex dragende type wat midden op de weg rijdt, maar soms is het ook wel eens onterecht. Denk aan auto's die je afsnijden op het fietspad en vinden dat jij maar uit te kijken hebt want "als fietser betaal je geen wegenbelasting" (ik overdrijf niet, dat zeggen ze echt).
Ik zeg dat vooral omdat in Nederland kinderen rond de leeftijd van jouw oudste vaak zelf naar school fietsen al, maar dat zou ik hier niet aanraden.

Verder een algemene tip, ook met scholen enzo: Alles gaat hier heel gemoedelijk. Ik zie het zelf niet meer helemaal, maar ik herinner me het nog toen ik hier kwam. In Nederland als iemand zegt dat je voor het einde van de week terug gebeld wordt, dan word je voor het einde van de week terug gebeld. Hier is het meestal rond de woensdag de week erop. Contracten hebben nooit haast, etc. Stel je daar alvast op in.

Ik weet niet of jullie al naar scholen hebben gekeken (ongetwijfeld wel, maar ik dacht ik noem het toch). Dat is niet gratis: http://www.study.vic.gov.au/en/study-in-victoria/school-fees/Pages/default.aspx
Dank voor je uitgebreide informatie. Echt prettig en nuttig om mee te nemen in ons avontuur!
 
Ik wil niet vervelend zijn, maar die huursverhoging kan er alsnog komen, ondanks dat je een contract voor 12 maanden hebt. Het kan anders zijn in VIC, maar in SA mag dat wanneer de eerste 6 maanden van het contract verlopen zijn en ze moeten je 3 maanden 'notice' geven. Dat houdt in dat je de laatste 3 maanden van je contract dus meer huur betaald. Ik weet niet wat er gebeurd wanneer je er niet mee in stemt. Ik neem aan, dat je dan de woning moet verlaten, maar dan als je het contract opzegt, dan pleeg je contractbreuk en moet je dus alsnog de laatste maanden huur betalen en voor elke week dat de woning daarna evt nog leeg staat.

Voor het geval: het is mij dus overkomen. Ik heb navraag gedaan, omdat ik ook zoiets had van "maar ik heb een contract!". Ja, jammer dan, maar het mag. Ik heb er toen voor gekozen, om te blijven, maar ook om verder te kijken. Dat had er voornamelijk mee te maken dat de woning (erg) slecht onderhouden werd. Ik bedacht dat ik voor hetzelfde geld een beter onderhouden woning kon huren of wellicht zelfs iets zou kunnen kopen. Ik betaal nu m'n eigen hypotheek af ipv dat ik andermans spaarvarken vetmest, maar ik snap dat dat niet voor iedereen (zeker in de steden) een optie is.

Tnx voor je comment. In Victoria is het niet mogelijk te verhogen tussentijds: https://www.consumer.vic.gov.au/hou...idency/rent-and-other-payments/rent-increases
En in ons contract staan ook geen uitzonderingsregels. De andere units in ons complex zijn aan het einde van het jaar verhoogd met $20 per week. Kunnen we van de besparing elke twee weken toch weer lekker uit eten ;)
 
Voor 40 dollar uit eten met zijn tweeen? In Melbourne? Dan wordt het wijntje erbij wel op krediet niet? :p

En serieus, geen idee eigenlijk of dat in ACT kan/mag. Na een jaar wonen kregen we een nieuw contract aangeboden voor dezelfde prijs.

En ik weet eigenlijk niet of we ons huis in QLD wat we verhuren tussendoor zouden mogen ophogen.

We worden al ‘No worries/she’ll be right’ Australisch :confused::eek::D
 
Zowel in QLD als in VIC mag de huur, volgens mij, gedurende de looptijd van het contract niet verhoogd worden. Kan alleen aan het einde van het contract en dan ook alleen nog maar een bepaald percentage volgens mij. Geen idee hoeveel % want heb in 9 jaar in QLD en iets meer dan een jaar in VIC nog nooit met een huurverhoging te maken gehad....
 
FYI Wij hebben getekend voor 2 jaar met vast bedrag aan huur. Geen enkel probleem gehad, we hadden zelfs minder geboden dan gevraagd werd. Marrickville, Sydney.
 
Ik heb de Tenancies Branch destijds benaderd omdat ik het erg dubieus vond, maar het mag in SA dus gewoon. Goed om te weten dat dat elders niet standaard is.

Nu weer terug on topic? :)
 
Voor 40 dollar uit eten met zijn tweeen? In Melbourne? Dan wordt het wijntje erbij wel op krediet niet? :p

En serieus, geen idee eigenlijk of dat in ACT kan/mag. Na een jaar wonen kregen we een nieuw contract aangeboden voor dezelfde prijs.

En ik weet eigenlijk niet of we ons huis in QLD wat we verhuren tussendoor zouden mogen ophogen.

We worden al ‘No worries/she’ll be right’ Australisch :confused::eek::D

True, geen wijn :p

Ennn, on-topic.
 
Back
Top