1 week to settle in..

JanWillem

Member
Hi allen,

Over iets meer dan 2 weken vertrekt mijn gezin en ik naar Sydney om ons daar te vestigen. Voordat ik begin met werken heb ik ongeveer een week ter plekke om te wennen / dingen te regelen enzovoort. Natuurlijk gaan we als gezin leuke dingen doen maar er zijn vast ook formele zaken die je dan het beste kunt regelen.

Heeft iemand een goede tip waar absoluut op te focussen in die eerste week? Zie onderstaand, wie vult aan met belangrijke zaken?

-Bankzaken regelen / check.
-Moet ik ons ergens registreren zoals je bv in NL ook doet?
-Moet ik mijn rijbewijs omzetten?

Voor ons als gezin (met 2 kids van 8 en 9) zou ik het leuk vinden om naast lokale mensen toch ook wat mensen met EU of NL roots te ontmoeten. Wie heeft hier tips voor?

Hoor graag, alvast bedankt!
Grt Jan Willem
 
Bank
Rijbewijs
Medicare

IKEA
Woolworths

En als je dat nog niet hebt: rental zoeken

Inschrijven in de gemeente doen ze hier niet aan.
 
Bank
Rijbewijs
Medicare

IKEA
Woolworths

En als je dat nog niet hebt: rental zoeken

Inschrijven in de gemeente doen ze hier niet aan.
Dank je wel - ik heb een health insurance afgesloten bij bupa - is medicare aanvullend / vervangend?
 
Dank je wel - ik heb een health insurance afgesloten bij bupa - is medicare aanvullend / vervangend?
Nee, andersom. Bupa is een aanvullende verzekering. Medicare heeft/krijgt iedereen, maar vergoed veel dingen niet (denk bijv aan tandarts). Het voordeel van een aanvullende verzekering is dat je als Private gerekend wordt en daardoor bij bepaalde ingrepen sneller geholpen wordt. Er zijn ook mensen die er voor kiezen om geen aanvullende verzekering te nemen en het geld dat ze daarmee besparen zetten ze evt op een aparte spaarrekening. Als er dan wat gebeurd wat niet door Medicare gedekt wordt, dan hebben ze een spaarpotje.

Ikzelf zit overigens ook bij Bupa.
 
Voor het gratis Medicare moet je je gaan registreren bij het dichtstbijzijnde Medicare office, kan zonder afspraak. Wat je bij je moet hebben dan:

- Bewijs van vast woonadres in Oz (bijvoorbeeld een huurcontract, koopcontract of energy bill op jouw naam)
- Bewijs dat je in NL ziektekostenverzekerd bent (geweest) (bijvoorbeeld je verzekeringspasje of een brief van je verzekeraar in het Engels)
- Geldig paspoort
- Je Visa Grant Notice.

Hetzelfde geldt voor je partner. Kinderen worden toegevoegd aan de card van om het even de partner die je kiest.
 
Weet even niet meer welk visum je hebt? Sommige visa geven geen recht op Medicare volgens mij. Dus wellicht dat je daarom (al) Bupa hebt?
 
Waar wij tegenaan liepen de eerste week bij al het geregel was de 100 points id check die overal gevraagd werd en soms gekmakende catch-22 opleverde (tel abonnement: heb je AUS rijbewijs?, rijbewijs > heb je vast adres?, real estate > 100 punt id check...):
https://www.homeaffairs.gov.au/Licensing/Documents/100-points-identification-guidelines.pdf
In ons geval was eerst Medicare regelen het makkelijkst. Dit levert je aardig wat punten op en kan meestal op basis van documenten die je al hebt (als je vlotte ambtenaar hebt). Ook een Australische bankpas is wat dat betreft handig (wij hebben commonwealth en dat ging tamelijk vlot als je een contract hebt van een Australische werkgever). Als je een (vast) adres hebt (huurcontract) kom je ook aan een rijbewijs. Hier in QLD was dat tesamen met een officiële naati vertaling (!) van je NL rijbewijs een absolute vereiste. Dit AUS rijbewijs opent erg veel poorten want dat is hier een officieel id.
Voor ons was een tel abonnement supernoodzakelijk om vele dingen te kunnen regelen maar moesten we eerst door alle bovenstaande hoepels springen om de 100 punten te scoren. En het is niet zo dat als je 1x ergens die 100 punten gescoord hebt dat je er vanaf bent, het moet bij zo goed als elk instituut: real estate agency, school, tv abonnement,....
 
Last edited:
Hier in QLD was dat tesamen met een officiële naati vertaling (!) van je NL rijbewijs een absolute vereiste. Dit AUS rijbewijs opent erg veel poorten want dat is hier een officieel id.
Voor ons was een tel abonnement supernoodzakelijk om vele dingen te kunnen regelen maar moesten we eerst door alle bovenstaande hoepels springen om de 100 punten te scoren. En het is niet zo dat als je 1x ergens die 100 punten gescoord hebt dat je er vanaf bent, het moet bij zo goed als elk instituut: real estate agency, school, tv abonnement,....

Toch maf, het is @Tim911 net gelukt om wel een rijbewijs te scoren in Brisbane zonder Naati (took two tries but still) En in ACT geen enkel probleem zonder enige vertaling.

Telefoon abonnement (bedoel je fixed?) Want mobiel is geen probleem. PrePaid is niet duurder of goedkoper dan een abo volgens mij. En voor PrePaid vragen ze 0,0 info.
 
https://www.homeaffairs.gov.au/trav/visa/visa/medicare

https://www.iselect.com.au/overseas-visitors-health-cover/reciprocal-health-care-agreements/

Het lijkt er op dat je recht hebt op Medicare op basis van de Reciprocal Health care agreements.

@Kims. Jij weet hier altijd veel van :)


Het lijkt er inderdaad op dat jullie in aanmerking komen voor Medicare onder Reciprocal Health agreement zoals @afterbang beschrijft. Een vereiste van het 482 (eerder 457) visum is echter dat jullie inderdaad een Overseas Visitors Health Cover (OVHC) moet hebben omdat het een tijdelijk visum is.

Zie: https://www.tssimmigration.com.au/migration-news/blog/health-insurance-and-the-tss-482-visa

En pre-paid is inderdaad "the way to go". Bij Telstra zijn de pre-paid deals vaak beter en goedkoper dan op een "plan".
 
En pre-paid is inderdaad "the way to go". Bij Telstra zijn de pre-paid deals vaak beter en goedkoper dan op een "plan".

Of kijk bij Aldi of ze nog een Super Pack hebben liggen. Eenmalig $299 voor 80Gb aan data. Geen maandelijkse quota, dus kan ene maand 10Gb gebruiken en de volgende maand 500Mb.
Dat is omgerekend ongeveer $25 per maand. Enige verschil is dat je het in een keer betaald. En het is SIM only, dus je moet wel je eigen telefoon hebben.

Aldi Mobile maakt overigens gebruik van het Telstra Retail netwerk. Als directe klant van Telstra zit je op Telstra wholesale. Dat laatste heeft iets meer bereik dan Retail, maar ik ben nog geen spot tegengekomen waar je geen signaal hebt met Retail (anders dan de locaties ver van de grote steden af waar je sowieso geen bereik hebt op welk netwerk dan ook).
 
Toch maf, het is @Tim911 net gelukt om wel een rijbewijs te scoren in Brisbane zonder Naati (took two tries but still) En in ACT geen enkel probleem zonder enige vertaling.

Telefoon abonnement (bedoel je fixed?) Want mobiel is geen probleem. PrePaid is niet duurder of goedkoper dan een abo volgens mij. En voor PrePaid vragen ze 0,0 info.

Klopt helemaal, je moet ergens beginnen. Vooral het 1e stukje is het lastigst. waar ga je beginnen? ik begon met een bankrekening, mijn schoonmoeder kent de bankbediende dus dat scheelt al een hoop natuurlijk. Meteen ozzie adres op de overeenkomst en naar de volgende, dat formulier trok ik ook weer tevoorschijn bij het rijbewijs (2e maal) de mevrouw vroeg vriendelijk wat ik helemaal in Ipswich deed terwijl ik uit Cairns kwam, en zonder vertaling had ik gewoon het rijbewijs te pakken, beetje babbelen en ook geluk hebben welke medewerker je treft. ze vroegen daar overigens om 3 soorten van id: ik gebruikte de bankbrief, paspoort en 2 pinpassen uit NL, geen probleem. Telefoon heb ik een prepaid van optus, deze kun je gewoon per maand updaten en je krijgt 15 gig data per maand. Sim only, tel had ik zelf. betaal ik zo'n 3o dollar voor. als je netflix kijkt wordt je abbo automatisch gratis verdubbeld voor netflix only met nog eens 15 gb. dat is lekker kijken.

Vandaag ook medicare geregeld, binnen half uurtje gedaan. 309 visa? ah good thats a quick one then mate. altijd lekker om te horen.

Ik had ook wat kleine hick ups: ze vroegen bij de bank om een boarding pass aangezien ik geen stamp in mijn paspoort heb, alleen hadden ze dat niet verteld dus kon ik weer terug om het op te halen. Dat soort dingetjes.

Wat ik wel denk: mijn vriendin is Australisch en die is elke keer nog meegegaan, dat scheelt toch wel een hoop heb ik het gevoel dat mensen misschien net iets welwillender zijn om net even de regels wat anders te intepreteren.

Nog een opmerking over de NAATI vertaling van het rijbewijs: mijn vriendin had gebeld naar de RTA en de medewerker zei letterlijk dit " naar mijn weten heb je geen NAATI vertaling nodig om een rijbewijs om te zetten als er duidelijk in het engels opstaat dat het een rijbewijs betreft" , ze zei dat als ze moeilijk deden je om de manager moet vragen en dat moet het allemaal goedkomen. Dit is mij hier op het forum ook aangeraden. Scheelt je toch weer een hoop centjes op niks af.
 
Toch maf, het is @Tim911 net gelukt om wel een rijbewijs te scoren in Brisbane zonder Naati (took two tries but still) En in ACT geen enkel probleem zonder enige vertaling.

Telefoon abonnement (bedoel je fixed?) Want mobiel is geen probleem. PrePaid is niet duurder of goedkoper dan een abo volgens mij. En voor PrePaid vragen ze 0,0 info.

Rijbewijs: Ben drie maal kantoor rijbewijs binnen geweest tot ze de juiste naati vertaling zagen....(en dan was stempel naati pas gewijzigd en geloofden ze in eerste instantie de vertaling zelfs niet want het was niet dezelfde stempel
als op hun scherm. Toestanden)

Tel: nee geen prepaid. Familie abonnement mobiel en internet bij Telstra. Heeft ons ook 3 bezoeken gekost tot we de medewerker troffen die er weg mee wist.

Het zat ons niet erg mee die eerste week: in de luchthaven bij aankomst moesten we tot de laatste wachten omdat....ons formulier was ingevuld in beetje paarse inkt in plaats van blauwe. Echt!
 
plus altijd met blauw schrijven....en ondertekenen....weet ik nog van ons visum en al die formulieren voor de aanvraag voor PR
verplicht door Rob van Move2 rings a bell @afterbang ?
 
plus altijd met blauw schrijven....en ondertekenen....weet ik nog van ons visum en al die formulieren voor de aanvraag voor PR
verplicht door Rob van Move2 rings a bell @afterbang ?

Yep, Rob was een strenge meester :D
(Al moet ik toegeven dat Miss Bang het meeste de blauwe pen heeft beet gehad)
 
Back
Top