1 year update Rekha & Simon SA

Hallo iedereen!

Het is al echt lang geleden dat ik iets heb gepost en of überhaupt op het forum heb gekeken maar we zitten nu een jaar in Adelaide en ik moest weer denken aan hoeveel ik aan het forum heb gehad toen der tijd dus ik dacht ik ga even updaten en hopelijk heeft iemand er iets aan :)

Simon en ik wonen nu net iets meer dan een jaar in Adelaide, wij hebben een regional sponsored visa wat inhoudt dat je alleen regionaal mag wonen en werken, we moet hier minstens 2 jaar wonen en 2 van ons moet min. 1 jaar fulltime werken uiteindelijk een pr te kunnen aanvragen. Het visum is gebaseerd op Simon zijn beroep (pastrychef) maar als je er eenmaal bent maakt het niet uit wie van ons 2 fulltime heeft gewerkt ten aanzien van de pr aanvraag, je mag zelf meerdere banen hebben of iets totaal anders doen als je maar aan de uren voldoet. Gelukkig heeft Simon geen problemen gehad om fulltime werk te vinden.

Toen we hier aankwamen had ik het idee even te relaxen en rustig op te bouwen, vooral omdat wij tijdens de aanvraag procedure die ongeveer 2 jaar heeft geduurd van begin tot eind waren verhuisd naar Zwitserland. Dat bleek verder geen probleem voor de aanvraag maar het hield dus uiteindelijk in dat we binnen een jaar tijd 2 keer van land verhuisden. Simon had een ander idee bij aankomst en wilde direct woonruimte en werk vinden. Zo gezegd zo gedaan. Simon had binnen 2 weken een baan en een huis was ook binnen die tijd geregeld. De makelaar wilde wel een contract zien dus ik vraag me af hoe men dat doet als ze nog geen baan hebben. Voor mij bleek het lastiger. Mijn achtergrond is horeca maar had in nedeNeder een switch gemaakt naar office management/ secretarieel werk en dat bleek lastig. We kwamen aan net na de dringende periode wat het grote festival seizoen (maand) is in Adelaide en elke horeca gelegenheid gaf hetzelfde antwoord namelijk dat ik net de dringende periode had gemist en dat ze nu geen personeel nodig hadden. Het reageren op secretarieel en receptioneel werk bleek totaal niet te werken want tot de dag van vandaag heb ik nog steeds 0 reacties ontvangen (lokale ervaring/ hoge werkloosheid in SA). Ik ben stug blijven doorzoeken, wat inhoudt dat ik met geprinte c.v. langs verschillende horeca gelegenheden ben gegaan om mezelf te laten zien en mijn c.v. te af te geven. De aanhouder wint gelukkig en ik had binnen een maand tijd een partime baan gevonden. Ik had me aangemeld bij Facebook pagina's etc en via die weg kreeg ik weer 2 andere banen erbij. Ik combineerde dus op een gegeven moment 3 banen om maar de 40 uur te halen!

Op dit moment werk ik nog bij 2 van die banen, mijn uren bij de enen Werkgeven zijn verhoogd en de 2e baan is om de werkweek qua uren compleet te maken. Het gaat nu zij gangetje maar ik wil uiteindelijk wel weer iets richting administratief werk gaan doen. Ik heb het gevoel dat het hier voornamelijk draait om mensen kennen en op die manier vind je wel iets in jouw richting. En ondanks dat het nu toch zijn gangetje gaat en we echt eindelijk een beetje aan het settelen zijn weten we niet of we hier willen blijven. Adelaide en SA is absoluut prachtig! Ik ben verliefd op de plek waar we wonen, de hills en het strand beide binnen 20 min te bereiken! We zitten te denken aan Perth of Brisbane, voornamelijk vanwege werk maar ook omdat het voor ons gevoel echt te rustig is. Voor ons is het een stad waar je heel goed kan wonen met jonge kinderen of als je met pensioen wil gaan en dat geldt niet voor ons. Ik heb beide steden nog niet gezien (Simon Perth wel maar 7 jaar geleden) dus tips zin zin welkom.

Sorry voor de ellenlange post maar ik hoop dat iemand er iets aan heeft.

;)

Hi Rekha & Simon.
Leuk om een reactie te lezen :)

Adelaide is een leuke rustige stad met veel laagbouw.
De hills zijn erg goed vertoeven.

Brisbane is een super leuke en mooie grote stad maar heeft traditioneel een conservatieve mindset
Dit is de afgelopen 7 jaar (zeker na de floods in 2011) wel aan het veranderen en het wordt echt een metropool.
Sydney is erg duur en de bedrijven (met medewerkers) trekken daar weg en Brisbane is een goed alternatief.
Hoe er wel rekening mee dat het daar tropisch is, ik moest daar wel aan wennen :) (Luxe problemen zijn ook problemen)

Perth daarentegen heeft veel meer business, voornamelijk door de mijnbouw in WA, daar zit ook meer 'geld'
Daarom is Perth ook erg duur. Denk dat Perth meer bij Adelaide aansluit maar dat ligt helemaal aan je eigen wensen en verwachtingen :)

Veel succes en plezier nog daar

Leuk een lange post!

Knap dat je in Adelaide wat hebt gevonden. Wel de staat waar ik de meeste issues zie onder forum leden.

Weet niet of Perth nu heeeeel veel drukker is dan Adelaide.... beide steden gezien en durf het niet echt te zeggen. De mining boom is ook over dus of dat meehelpt in Perth?

Brisbane ken ik bijna niet, ben ik maar 1 avond geweest ;)

Hi Rekha & Simon.

Hoe er wel rekening mee dat het daar tropisch is, ik moest daar wel aan wennen :) (Luxe problemen zijn ook problemen)

Kleine note: Brissie is sub tropisch.
Brisbane is een vrij grote stad, maar ik vond het absoluut niet de vibe hebben die een Melbourne of Sydney wel hebben. Het doet wat meer aan als een provincie stad dan als een metropool, waar het kwa formaat wel op begint te lijken, maar voor de rest absoluut niet. Ik denk overigens wel dat het een prima leefbare stad is, en denk dat het met de werkgelegenheid ook wel snor zit.

Ik ben nooit in Adelaide geweest maar dat lijkt me samen met Canberra zo'n beetje de laatste plek die ik zou kiezen om te settelen in OZ, no pun intended. Ben wel in SA geweest en er bekroop me een heel eenzaam en leeg gevoel. Zal in Adelaide zelf ongetwijfeld anders zijn maar heb hier ook niet echt heel veel positieve verhalen over de stad gelezen.

Als de keuze tussen Perth en Brissie valt zou ik toch voor Brissie kiezen, je zit dan toch wat centraler met Sydney op paar uurtjes vliegen. Perth is zo desolate en ver weg van alles. Maar goed veel mensen zweren bij WA.

Ik kan het alleen maar eens zijn met de bovenstaande posts. Brisbane is kleiner dan Sydney of Melbourne en mist zeker de uitstraling die de Sydney en Melbourne wel hebben. Om te wonen is het prima (beter zelfs dan Sydney en Melbourne) en de innercity suburbs worden steeds hipper. Het uitgaansleven is volgens mij goed. Ik ken veel jonge mensen die hier absoluut nooit meer weg willen. Ondanks dat Brisbane dan niet tropisch is, kan het hier wel erg warm en vochtig zijn. Perth heeft volgens mij een droger klimaat.

Last edited:
Ondanks dat ik me altijd prima vermaakt heb in Perth en zuid west WA stunning is in places. Is Perth wel aan het einde van de wereld. Dat gevoel heb je al een beetje in Adelaide maar Perth is nog een keer twee a drie dagen rijden verder.

Niet dat Brisbane nu centraal ligt. Maar Gold Coast en Sunshine Coast om de hoek, Sydney een stevige dag verderop voelt het toch anders.

Dat kan juist betekenen dat Perth bij je past :up:

Sydney is voor ons om de hoek, en kom er nooit. Dus je moet er ook niet teveel waarde aan hechten, een andere stad dichtbij ;)

Woon in Melbourne, heb een kleine week in Sydney gezeten en 2 weken in Perth. Qua prijzen kan ik niet helpen, de hypotheek van ons huis is al afbetaald. Grofweg zijn Melbourne en Sydney de duurste steden, maar het hangt er wel vanaf of je in het CBD wil zitten of in een suburb zoals wij. Ik geloof dat de andere state capitals goedkoper zijn. Perth was vriendelijk en een beetje locaal, niet zo groot en het ligt erg mooi in de natuur en aan het water (Fremantle, Rottnest). Maar het is geisoleerd. Het is vele uren reizen naar andere leuke plaatsen zoals Geraldton, Shark Bay en Broome en met het OV is het een hele toer om te plannen. De natuur is wel fabeltastisch en als Unesco erfgoed geweldig beschermd. De Indische Oceaan is onvergetelijk, flora en fauna en zeevermaak daar vind je nergens anders. En het is een stuk warmer dan VIC of NSW, zonder zo oppressive tropisch vochtig te zijn. Als je niet van grote drukte houdt is het perfect. Sydney, net een fractie groter dan Melbz, kwam op mij toch wel over als een toeristische trekpleister. Dat is wel begrijpelijk, ze hebben nogal wat dijenkletsers daar. Het ligt fantastisch in die eilandgeografie en is wat warmer dan Melbourne. De vraag is of je in een toeristische attractie wil wonen met alle ellende van dien. Ik had het niet graag gemist en zal graag weer op bezoek gaan, maar ik wil er niet wonen. Voor mij persoonlijk is Melbourne perfect. 4 heerlijke seizoenen en een lange, bloedhete zomer vs. korte koude winter, dus veel variatie in de natuur. Qua toerisme is er weinig te halen, maar qua kunst, cultuur, muziek en dans, hippies, shopjes en winkeltjes en foodies des te meer, zeker vergeleken bij Sydney. Het is ook een uitgesproken academische stad, ik ben gek op de state libraries en de vele universiteiten. Het CBD is enorm relaxed vergeleken bij Sydney, ruim opgezet, de prachtigste parken en tuinen en een gemoedelijke multi-culti mentaliteit. Niet onbelangrijk als je van avond/nachtleven houdt: in Sydney sluit alles vroeg, in Melbz kun je de hele nacht door eten, drinken en feesten. Het OV naar de buitenwijken rijdt in het weekend 24/7 en is het oudste en best georganiseerde van het land (Myki), hoewel Sydney (Opal) aardig bijkrabbelt. Benieuwd wat anderen vinden, ook van Darwin, Cairns en Brissie.

@Rekha & Simon wat een leuke, herkenbare post! Wij zitten zelf bijna een jaar in SA op dezelfde voorwaarden als jullie.
We hebben in het begin enorm moeten wennen en werk vinden is nog steeds een probleem voor mij. Ik sta nu regelmatig aan de lopende band en omdat dat echt het enige was wat ik kon krijgen. Mijn vrouw is fysiotherapeut en die had binnen een paar weken een baan. Haar Australische registratie is nog niet rond (dat is echt dramatisch hoe dat gaat maar weer een ander verhaal) maar ze heeft al drie banen aangeboden gekregen.
Wij zijn naar Australië gekomen voor de rust en hebben twee opgroeiende kinderen. Voor hen vinden we het hier echt ideaal. We wonen fantastisch, ze kunnen veel op straat spelen en we wandelen naar het strand. SA is wel behoorlijk droog en dat vinden we soms jammer. Het is hier voor ons nu ideaal maar waar we over vijf jaar wonen dat zien we dan wel. Eerst maar eens die PR status krijgen want vooral met kinderen die naar de opvang moeten scheelt dat heel veel geld!

Benieuwd wat anderen vinden, ook van Darwin, Cairns en Brissie.

Melbourne is een fantastische stad, om alle redenen die je hier boven noemt. het is bijna net so groot als Sydney maar voelt lang niet zo chaotisch. Alles is pre planned en de CBD is echt doordacht aangelegd, zeker vergeleken met Sydney en ook Brisbane (heel veel one way streets) Mijn familie woont in Melbourne en Sydney dus heb wel wat vergelijkingsmateriaal. Echter de vibe die in Melbourne hangt vind je nergens in OZ, in de zomer een bar op een brughoofd op de Yarra chillen, echt heel tof! Aussie open, F1, veel concerten en festivals. Eigenlijk geen wonder dat Melbz jaren lang verkozen is als nr 1 liveable city on the planet. Echter vind ik de jaargetijden persoonlijk wat minder. Geef mij het klimaat van Sydney maar wat toch jaarrond wat warmer is. En uiteraard de beaches van Sydney zijn top, want kan St Kilda toch niet echt een beach noemen.

Maar voor ons is er maar 1 plek in Australie waar ons hart ligt: Cairns! Mijn vriendin is er geboren en heeft er bijna haar hele leven gewoond, dus voor haar is het echt haar thuis. Voordat ik mijn vriendin leerde kennen ben ik al 4x in Cairns op vakantie geweest. Meestal als begin of einde van een road trip door Australie. Het is echt een slaperige kleine toeristische stad. Enorm veel backpackers en Aziatische toeristen. Het is klein genoeg om je echt thuis te voelen en groot genoeg om alle faciliteiten te bieden die in elke (middel) grote stad aanwezig zijn. Er wordt wel volop gebouwd en er verschijnt langzamerhand wat meer hoogbouw in het CBD. De stad is toch wel wat aan het veranderen. Je hebt in de direct omgeving fantastische natuur om er lekker op uit te trekken en de swimming holes welke je overal hebt zijn natuurlijk ook super in de zomer. Ook de northern beaches zijn absoluut wonderschoon en heerlijk rustig voor een wandeling of een zwempartij. In het weekend even naar Port Douglas uit eten, heerlijk! Wat ik heb begrepen van locals zijn ze in Cairns niet zo moeilijk met het aannemen van Europeanen, die zijn eigenlijk overal wel welkom. Ze houden juist van de NL werkethiek. En er wonen er genoeg daar. Het baanaanbod is veel kleiner dan Melb of Sydney, maar omdat hoogopgeleide Australiers toch naar Sydney, Melbz of Brissie vertrekken liggen er voldoende banen open voor ons immigranten. Het is ook maar net wat je wil doen, banking en finance zul je er niet veel hebben maar in warehousing of toerisme liggen er genoeg kansen. Voor mijn gevoel is Adelaide toch wat conservatiever dan Cairns, wellicht een voordeel voor Cairns dus.

Ook hier geldt, als je niet van de hectiek en drukte van de echt grote steden houdt en van natuurschoon en regenwouden op je doorstep dan is dit wel een serieuze optie. Nadeel is dat het afgelegen ligt, en je eigenlijk alleen met het vliegtuig kunt als je naar een andere stad behalve Townsville wilt.

Ook een enorm voordeel is dat op dit moment de huizen in Cairns heel betaalbaar zijn vergeleken met de rest van de steden in OZ. (op hobart na)
Nadeel is dat hierdoor de huizen opgekocht worden door investeerders en dus niet lang te koop staan, je moet echt heel snel handelen. Ook moet je voordat je een woning koopt nagaan of deze buiten een flood zone ligt, anders heb je geregeld kans op natte voetjes.
Ook een nadeel is dat het in de zomer verschrikkelijk warm en humid is, ook in de avond. Er is geen ontsnappen aan, een zwembad in de tuin is wel nodig.
De winter daarentegen is fantastisch, niet humid en overdag zo'n 27-28 graden en 's avonds heerlijk koel (15- 25 graden) met incidenteel zelfs onder de 10 graden.

In het weekend of 's avonds na het werk even naar de CBD en een strawl over de Esplanade en een duikje in de public pool, dan heb je meteen weer dat vakantie gevoel!

We kunnen niet wachten tot het 4 juli is, en we onze one way ticket gaan verzilveren!

Ik woon zo’n 12 jaar in Australia. Heb in de grote steden gewoond. Ik denk dat je moet gaan wonen waar je het makkelijkst werk kunt krijgen. In mijn geval, ik werk in IT, het aanbod is het grootst in Sydney en Melbourne.
Mijn avontuur begon in Brisbane en heb daar zo’n 6 jaar gewoond. De kwaliteit van leven is erg goed daar. Het is in principe iedere dag mooi weer en het tempo is niet te hoog. Huis prijzen zijn te doen, maar je betaalt toch al snel 500,000 voor een apartment. De kust is ongeveer een uurtje rijden.
Melbourne is veel groter dan Brisbane en er is veel meet werk. Maar het klimaat is Europees. De stad is leuk maar eigenlijk te gewoon en St Kilda is niks vergeleken met de stranden in Sydney (en QLD).
Sydney is de grootste stad, en dus het meest drukke en ook enorm duur. Maar het is wel echt een leuke stad om te wonen. De stranden zijn bereikbaar en erg mooi. Het klimaat is erg goed, niet so enorm benauwd als Brisbane (alleen een paar weken per jaar) maar wel lekker zomers weer.

Back