10 weetjes over Australië

Goflix

New Member
Ik kwam dit lijstje tegen op de website van de telegraaf:

Koud bier, goed eten, gezellige mensen en bijna altijd zon. Australië is een paradijs. Maar afgezien van de mooie stranden en knuffelige buideldieren zijn er ook eigenzinnige, minder bekende feiten over dit land. Hier een top tien.

1. Het bouwen van het Opera House gaf heel wat kopzorgen. In 1956 werd ermee begonnen en in 1973 was het Deense ontwerp pas af. Op 20 november bestaat het Opera House veertig jaar en dat zal groots worden gevierd.

2. Er zijn meer kamelen dan koala's. Hoewel de koala een van de symbolen is van Australië zijn er tien keer meer zoveel wilde kamelen te vinden op dit continent. De kamelen werden in 1800 geïntroduceerd en kunnen zich zo goed staande houden in de outback, dat ze inmiddels zelfs overlast bezorgen.

3. Aussies houden van gokken. Sterker, ze behoren tot de grootste gokkers ter wereld. Volgens H2 Gambling Capital gaven ze gemiddeld, per persoon, 913 euro uit in 2012. Gokkasten - 'pokies' in de volksmond- zijn 's lands favoriete gokmachines, helemaal in deelstaat New South Wales.

4. Ze vonden WIFI uit. De National Science Agency van Australië, CSIRO, beweert de wireless LAN technologie te hebben uitgevonden, hetgeen de basis is voor WiFi. Niet iedereen is het daar mee eens, maar ze hebben wel een patent hierop.

5. Het 'eiland' Australië is omgeven door meer dan 8000 eilandjes. Om precies te zijn, zijn het er 8222.

6. Van oost naar west en andersom duurt vier dagen met de trein. Iedereen weer dat Australië een groot land is, maar dat wordt nog eens goed bevestigd als je van de ene naar de andere kant reist. De Indian Pacific van Sydney naar Perth dendert over 4352 kilometer in vier dagen. De Ghan doet er drie dagen over om 2979 kilometer te overbruggen, van Darwin in het noorden tot Adelaide in het zuiden.

7. De enige coup die er ooit werd gepleegd was om rum. Hoewel Aussies een liefdesaffaire hebben met bier, was dat in de 19e eeuw wel anders. Toen was rum het favoriete drankje. In 1808 besloot gouveneur William Bligh echter dat er moest worden gestopt met de productie ervan. Daar waren de kopstukken van de rumhandel, de New South Wales Corps, het echter niet mee eens en zette Bligh af in een militaire coup, die later bekend werd als de Rum Rebellion.

8. Het heeft een 'Griekse stad'. Op Athene en Thessaloniki na heeft Melbourne de grootste Grieks-sprekende populatie ter wereld.

9. Slechts 20 van de slangen zijn dodelijk. De meeste Aussies zijn trots op hun 'killer wildlife'. Het land heeft 140 verschillende soorten slangen, waarvan sommigen tot de meest giftige ter wereld behoren. Sterker, van de 25 giftigste slangen, heeft Australië er 20 in huis.

10. Op hamburgers horen bieten. In Australië kun je luxe hamburgers krijgen met geitenkaas of chorizo, maar een goede, echte Aussie hamburger heeft een of meerdere plakjes bieten uit blik. Ook wordt er vaak ananas, gebakken ei, spek, kaas en uien tussen het brood gestopt, maar de meeste Aussies beweren dat het juist de rode groente is die de smaak zo geweldig maakt.

Bron: CNN
 
Ik ben toch niet heel erg kapot van 10... Al moet ik bekennen dat het langzaamaan begint te wennen.... Denk niet dat die acceptatie met Vegemite ooit gaat gebeuren ;)
 
Bij ons in de buurt zit een grillroom waar zelfs in je döner kebab rode biet zit.... En ze kijken je aan alsof je totaal gestoord bent als dus dit bestelt 'without beetroot'... Om er vervolgens tòch gewoon bietjes in te pleuren.

Overigens lijkt me dat over WiFi niet helemaal correct: daar ligt nl ook een claim dat wat Delftenaren de eersten waren.
 
Volgende keer als je bestelt: without beetroot. Zeg erbij dat je er allergisch voor bent, zijn ze een stuk voorzichtiger.
Doe ik al jaren met sla, zelfs bij Subway.

groetjes Johan
 
Wat is er mis met beetroot ?
Wat is er mis met Duitsers ?
Wat is er mis met Sla :D ?

*SNIP - kappen nou Jack...*
Cheers,

Jack >:D
 
Wat is er mis met beetroot ?
Wat is er mis met Duitsers ?
Wat is er mis met Sla :D ?

*SNIP - kappen nou Jack...*
Cheers,

Jack >:D

Sorry meneer moderator , Ik zal geen geintjes meer maken over sla en beetroot en wijsneuzen.......... o_O
 
owwww, ik geloof dat ik heel erg aussie ben geworden, heerlijk beetroot op broodjes en in de ochtend een cracker met vegemite en kaas erboven of gekookt eitje yummieee. En beetroot dippers, nom nom.
Ik ben hier ook pas lam gaan leren eten, at ik in Nl nooit, en heel eerlijk kangaroo is ook lekker, (sorry vegetariers)
 
Meer kamelen dan koala's, en ik maar denken dat die bumper voorop voor kangoeroes is?! Ohja, wat grappig is maar geen weetje?… voetbal op een cricket oval, normale zaak :eek:o_O:rolleyes:
 
Ik ben hier ook pas lam gaan leren eten, at ik in Nl nooit, en heel eerlijk kangaroo is ook lekker, (sorry vegetariers)

Zie hier avonds weleens haasjes over mijn blokje rennen.
Toch eens een stropje zetten , goed voor aan een stokkie te laten draaien boven het hete kool.
Alleen in dat stropje kan ineens een kangaroo zitten over de 2 meter, niet erg maar dan is weer mijn bbq te klein. :eek:

(zonder vlees groeien je hersenen niet , daarom is Jack zo slim :D )

Jack>:D
 
Back
Top