12 maanden samenwonen verplicht spouse visa?

EJC

New Member
Hallo!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb iets langer dan een jaar geleden mijn vriend ontmoet toen ik studeerde in Australie. Hij is 4 maanden geleden hierheen verhuisd op een working holiday visum. We wonen nu samen en hebben ook een geldeelde bankrekening. We hebben vanaf het prille begin foto's, getuigen, emails, vliegtickets naar elkaar toe etc. In de tussentijd dat we niet bij elkaar waren zagen we elkaar iedere 6 weken. Waarvan dus ook bewijs is.

Vanwege de slechte banenmarkt willen wij weg. Ik kan geen goed genoege baan vinden die aan de inkomenseis in NL voldoen (ben net afgestudeerd en op het moment sta je niet erg sterk met salarisonderhandelingen). Wij zouden van de zomer terug naar Australie willen. Ik wil liever niet op een working gholioday visum wegens de werkrestricities. Nu heb ik begrepen dat je minstens 12 maanden moeten hebben samengewoond. Klopt dit? Of moet je minimaal 12 maanden een relatie hebben?
Is de enige oplossing (om die 12 maanden regeling kwijt te schelden) trouwen?

Alvast hartelijk dank!

Voor zover ik weet moet je inderdaad 12 maanden hebben samengewoond om een de facto relatie te hebben. Alleen maar 12 maanden samen zijn vindt men niet genoeg bewijs dat je echt serieus bent. Maar als je gaat trouwen doet dat er inderdaad niet toe. De narigheid met het verkrijgen van je visum is hetzelfde, maar je moet met een prospective marriage visa vinnen 9 maanden trouwen. Als ze tenminste kunnen rekenen, want mijn visum was maar vier maanden geldig, dus we hadden weinig tijd om te gaan trouwen. Maar goed, van mijn visum hebben ze zo'n puinhoop gemaakt, dat ik hoop dat dat niet de gewoonte is.

Groetjes,
Rixta

Hoi EJC,

Als je aan kunt tonen waarom het voor jullie niet mogelijk was om de hele tijd samen te wonen, is er volgens mij wel een mogelijkheid dat je toch een spouse visum krijgt..