12 maanden samenwonen verplicht spouse visa?

EJC

New Member
Hallo!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb iets langer dan een jaar geleden mijn vriend ontmoet toen ik studeerde in Australie. Hij is 4 maanden geleden hierheen verhuisd op een working holiday visum. We wonen nu samen en hebben ook een geldeelde bankrekening. We hebben vanaf het prille begin foto's, getuigen, emails, vliegtickets naar elkaar toe etc. In de tussentijd dat we niet bij elkaar waren zagen we elkaar iedere 6 weken. Waarvan dus ook bewijs is.

Vanwege de slechte banenmarkt willen wij weg. Ik kan geen goed genoege baan vinden die aan de inkomenseis in NL voldoen (ben net afgestudeerd en op het moment sta je niet erg sterk met salarisonderhandelingen). Wij zouden van de zomer terug naar Australie willen. Ik wil liever niet op een working gholioday visum wegens de werkrestricities. Nu heb ik begrepen dat je minstens 12 maanden moeten hebben samengewoond. Klopt dit? Of moet je minimaal 12 maanden een relatie hebben?
Is de enige oplossing (om die 12 maanden regeling kwijt te schelden) trouwen?

Alvast hartelijk dank!

Voor zover ik weet moet je inderdaad 12 maanden hebben samengewoond om een de facto relatie te hebben. Alleen maar 12 maanden samen zijn vindt men niet genoeg bewijs dat je echt serieus bent. Maar als je gaat trouwen doet dat er inderdaad niet toe. De narigheid met het verkrijgen van je visum is hetzelfde, maar je moet met een prospective marriage visa vinnen 9 maanden trouwen. Als ze tenminste kunnen rekenen, want mijn visum was maar vier maanden geldig, dus we hadden weinig tijd om te gaan trouwen. Maar goed, van mijn visum hebben ze zo'n puinhoop gemaakt, dat ik hoop dat dat niet de gewoonte is.

Groetjes,
Rixta

Hoi EJC,

Als je aan kunt tonen waarom het voor jullie niet mogelijk was om de hele tijd samen te wonen, is er volgens mij wel een mogelijkheid dat je toch een spouse visum krijgt..
Maar je zegt dat je nu al 4 maanden samen woont.. En komende zomer ga je naar Australië, dus over 6 maanden.. Dan woon je al 10 maanden samen. Ik zou dan als ik jou was toch een WHV aanvragen voor die 2 maandjes, en dan in Australie een spouse visum aanvragen..

Even snel, sta op het punt om naar mijn werk te gaan......

Je hoeft dus niet per se 12 maanden samengewoond te hebben! Wordt wel sterk de voorkeur aangegeven maar het is zeker niet verplicht!!! Gelukkig!

Moet nu rennen maar wordt vervolgt.

Chantal

Bedankt allemaal!

Ik zou inderdaad ook op een WH kunnen gaan maar dat wil ik liever niet. We gaan natuurlijk (weer) de onzekerheid in met banen en al ons spaargeld zit er nu wel doorheen. Ik ben net terug van een wereldreis en was (ben) er echt aan toe om me te settelen. Na alles op te hebben gezet in NL (vooral het banendrama in NL op dit moment is vreselijk) blijkt dus nu dat hij hier niet kan blijven. Ik wil dus zoveel mogelijk vanuit hier regelen.

Chantal: Ik ben benieuwd naar het vervolg van je verhaal! Ik zie dat jij een hele lijst als onderschrift hebt staan. Waar heeft dat allemaal mee te maken?

Op de site van de immigratiedienst staat het volgende:
Certain people wishing to settle in Australia permanently are required to be in a relationship for at least one year before they can apply.

The one-year relationship requirement applies to people who are applying to settle in Australia as the de facto partner of an Australian sponsor. It also applies to the de facto partner of permanent or Student visa applicants.

The requirement applies to all such applications made overseas and in Australia.

De facto partners of refugee and humanitarian entrants are exempt from the requirement if their sponsor declared the relationship at the time of their application for a refugee or humanitarian visa. If the relationship was not declared at the time of the sponsor's application, the one-year requirement applies.

What is the relationship requirement?
Applicants seeking to demonstrate a de facto relationship with their partner must provide evidence that, for the period covering at least the twelve months before the visa application is lodged:

they had a mutual commitment to a shared life to the exclusion of all others
the relationship between them is genuine and continuing and
they live together (or do not live separately and apart on a permanent basis).

Lijkt mij dat je als er reden is waarom je niet aan die 12 maanden kan voldoen maar je hebt wel voldoende bewijs dat je relatie serieus is, je gezamenlijke aankopen doet etc etc en je niemand anders in je leven hebt. Dat je er ook wel komt! Gewoon voldoende statements van familie leden/vrienden en werkgevers etc zien te krijgen. Let er wel op dat je ook verklaringen uit Australie regelt.

Chantal: Ik ben benieuwd naar het vervolg van je verhaal! Ik zie dat jij een hele lijst als onderschrift hebt staan. Waar heeft dat allemaal mee te maken?

Dat onderschrift is voor mijn aangevraagde Skilled visa. Echter na mijn komst in Australie heb ik mijn huidige partner leren kennen, een Nederlandse. Doordat zij in Nederland woont en niet de leeftijd heeft dat ze nog in aanmerking komt voor een WHV en ik niet terug kan naar Nederland, zonder mijn Australische visum en baan te verliezen, wonen wij dus ook geen 12 maanden samen! Sterker nog onze relatie bestaat uit die max 11 weken per jaar dat we samen kunnen zijn. Helaas zijn het aantal vakantie dagen beperkt. Een huwelijk is voor ons niet de oplossing aangezien Australie een same-sex huwelijk niet erkend, behalve dan dat het bewijst
they had a mutual commitment to a shared life to the exclusion of all others
In Oktober ben ik voor de derde keer dit jaar in Nederland en zitten we ruim over die 12 maanden heen (21 maanden), dan zullen wij ook voor een interview in Berlijn gaan. Tenminste als de mogelijkheid dan nog bestaat. In de tussentijd blijven we bewijs verzamelen.

Chantal

Hoe en wat met uitzonderingen weet ik niet maar van de ambassade in Berlijn begrepen we dat het de aanvraag wel makkelijker maakt als je kunt aantonen dat je 12 maanden hebt samengewoond. Maar zeker met zoveel bewijs als al die tickets, foto's e.d. en een gezamelijke bankrekening moet er toch wel een oplossing te vinden zijn!
Succes!

Met voldoende bewijs moet het volgens mij inderdaad gewoon kunnen alleen wat is voldoende? Denk dat dit toch van de persoon afhangt die je die dag treft.

Back