16 jaar in Australië gewoond en nu 2 jaar terug

Ang

Member
Hoi beste mensen
wellicht niet onder het juiste kopje maar wist even niet waar dit anders te plaatsen :)

Ik heb samen met mijn NL man 16 jaar in the Sutherland Shire gewoond. Nu zijn wij in April 2023 terug naar NL gegaan, met 2 tieners van toen 10 en 12 jaar. Niet het beste idee maar goed it is what is it........

Vraagje of iemand hier ervaring mee heeft/ advies kan geven wie hierbij zou kunnen helpen....wij zijn na 16jr geremigreerd vanuit Australie. Inmiddels 2 jaar woonachtig in NL. Nu hebben wij besloten om te gaan scheiden, hebben 2 kids van 12 en 14 jaar oud en vader gaat terug naar Australie. Hij is Nederlands. We willen onze koopwoning voor nu onverdeeld laten omdat dit de enige mogelijkheid biedt zodat ik met de kinderen in dit huis kunnen blijven wonen. Nu hebben wij bij de mediator aangegeven dat hij terug wil/ gaat en zij geeft aan dat we hiervoor professioneel advies over in moeten winnen maar dat is tot op heden niet echt gelukt....ik heb gegoogled en advies gevraagd bij een bureau wat 250euro exc btw per uur vraagt maar het is me niet duidelijk wat zij precies kunnen betekenen en wat de totale kosten hiervoor gaan zijn.

Heeft iemand ervaring met de woning onverdeeld te laten en wat voor financiële gevolgen zal dit hebben als de ex-partner naar het buitenland verhuisd? Ik weet dat mensen hun NL woning ooit aanhouden als men in het buitenland woont maar hoe werkt het als de een hier woont en de ander niet? ook de kosten voor de maandelijkse alimentatie, hypotheek betalingen e.d. is dat een probleem/ moeten we hier ergens rekening mee houden als dit vanuit het buitenland betaald word?Ben ik dan nog over deze ontvangen betalingen bijvoorbeeld nog inkomstenbelasting verschuldigd omdat betalingen worden aangemerkt als alimentatie? Heeft het consequenties als betalingen vanuit Australië worden ontvangen, etc. Ben heel benieuwd of iemand hier iets over kan vertellen! Thanks in advance!!

Ik denk dat je veel hulp zult hebben van Marlena Smit, CEO van Taxably Accountants. Zij is ook in 2023 teruggekeerd naar Nederland en zelf toen ook gescheiden met 2 kinderen, dus onder handbereik voor jullie. Marlena heeft superveel ervaring met financieen, verkopen en belastingen tussen twee of meer landen.

Back