18-jarige rijbewijs hier geldig in australie?

kallie

XPdite Sponsor
Ik weet het, er is al zat over geschreven, rijbewijzen en aanverwante artikelen,

Maar onze zoon is bijna 18 jaar en wil natuurlijk graag zijn rijbewijs halen.
Nu heb ik het vermoeden dat als hij hier nog even zijn rijbewijs haalt dat dat in Tasmanie niet eens geldig is omdat hij gezien zijn leeftijd niet voldoende rijervaring heeft opgedaan.
Aangezien het krijgen van een visum op dit moment helaas nog niet in zicht is, kan hij ws niet het geduld opbrengen om te wachten tot wij zijn geemigreerd.

Heeft iemand hier op dit forum ervaring mee?
Ik heb al verscheidene instanties hierover gemaild maar tot op heden nog niet echt een antwoord op gekregen.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor een vaarbewijs, kun je je vaarbewijs overzetten of is dit al een internationaal iets?
Of is het gewoon beter daar je vaarbewijs te halen.

Mariette

Hi Mariette,

Ik zou je zoon aan willen raden om zijn rijbewijs hier te halen. Ik ben er namelijk net achter gekomen dat je een Australisch rijbewijs niet kan inwisselen voor een Nederlands Rijbewijs.

Wat betreft een Nederlands rijbewijs voor een Australische?
Je kan een rijbewijs in de staat Victoria na een afspraak zo op komen halen (misschien dit eerst even in Melbourne doen als je aankomt). Het is me niet helemaal duidelijk hoe dat in Tasmanië gaat. Ik heb wel de website gevonden maar daar heb ik nog niks gevonden over buitenlandse rijbewijzen: http://www.transport.tas.gov.au/

Ik kijk nog even op de site van Vicroads hoe dat gaat in Victoria: http://www.vicroads.vic.gov.au/vrne...56FE1004289AE2F3D69E541E6B3D1CA256FD300241C14

Daar stellen ze dus geen eisen aan hoe lang je al een rijbewijs hebt. Ik weet even niet op wat voor visum jullie naar Australië gaan, als het Skilled Independent is, geen probleem. STNI? Ja, dat zal dan wel anders liggen want dan struikelen ze wellicht over het feit dat je een STNI Tasmanië hebt.

Maar goed, kijk maar even. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Voor STNI zijn er geen andere regels als voor Skilled Independant. Het is in Tasmanie zo dat je binnen drie maanden een Tasmaans rijbewijs moet hebben. Dit geldt alleen voor permanent residents, temporary residents mogen op hun buitenlandse rijbewijs blijven rijden. Als je een buitenlands rijbewijs hebt, zul je om een Tasmaans rijbewijs te krijgen een theorie- en praktijkexamen af moeten leggen.

Ja, en dat hoeft in Victoria nu juist weer niet. Vandaar dat ik even de situatie neerzette van Victoria dat dat misschien wel de staat is om je rijbewijs te veranderen. Het lijkt mij geen pretje om opnieuw een rijexamen te moeten doen. Okee, een paar simpele vragen lijkt me wel logisch maar opnieuw een praktijk examen??!!

Nog een extra reden om in Nederland je rijbewijs te halen: je krijg dat in Australie (iig Queensland) gelijk een open licence en niet eerst een "learners" of "provisional", omdat Nederland dat systeem niet kent.

In NSW kijken ze wel naar hoeveel jaren je het rijbewijs hebt, dus als je je rijbewijs minder dan een jaar hebt, krijg je een P1 rijbewijs. Tussen de 1 en 3 jaar krijg je een P2 rijbewijs, en daarboven je volledige rijbewijs.
In NSW moet je ook je Nederlandse rijbewijs ongeldig laten verklaren (je mag niet met 2 geldige rijbewijzen de straat op namelijk). Sommige RTA's zijn hier streng in, anderen laten je nederlandse rijbewijs lekker onaangetast (bij mij is er een stempel opgezet, wat volgens de kleine lettertjes mijn rijbewijs ongeldig maakt).
Als dat voor Tasmanie ook geld, dan betaal je dus erg veel voor een rijbewijs dat gelijk ongeldig is. Eenmaal in Tasmanie, kan je als ouders je eigen zoon lesgeven (of doen ze het daar dan echt totaal anders dan in NSW?) Zo kan je veel goedkoper aan een rijbewijs komen, want je hoeft niet voor lessen te betalen.

Slagen voor je rijbewijs in Australie is een eitje, totaal ander verhaal dan in Nederland.

In WA is het als volgt.
Als je in een recognised country je rijbewijs gehaald heb, zoals oa Nederland, hoef je geen theorie en praktijk te doen. Behalve voor je vrachtwagen rijbewijs.

Ondertaande heb ik gekopieerd van http://www.dpi.wa.gov.au/licensing/mylicence/13858.asp

"You will need to pass a practical driving assessment for each licence class you are applying to transfer if your licence isn't from one of the recognised countries.

If you are the holder of a heavy vehicle licence from a recognised country, you will also be required to sit both theory and practical driving tests for the relevant heavy vehicle class you wish to transfer."

Tevens hoef je je Nederlandse rijbewijs niet in te leveren.
"You do not have to hand in your overseas driver's licence to us."

Ben je 18 jaar, geen probleem:
"If you are under 19 or have held your overseas licence for less than two years, you will get a probationary WA licence. A probationary licence means that you will be required to display 'P' plates when driving until the probationary period expires. While you are on 'P' plates it is illegal to drive with a blood alcohol level of 0.02% or above."

Back