2 kleine vraagjes.

tammo007

New Member
Kan iemand mij hiermee helpen;

1. als je een skilled independent visa hebt gekregen betekend dat dan dat je gelijk na aus. moet en blijven?
of kun je ook pas na 2 jaar gaan ofzo. ik vraag dit omdat ik dan misschien nu al bezig kan gaan voor een visum voor in de toekomst.

2. Als je met je partner gaat moet je dan getrouwd zijn?
 
Hoi,

Als je je visum krijgt zal er een first entry date op staan. Deze is meestal één jaar na het verkrijgen van je VOG of medical (whatever comes first).
Je hoeft niet getrouwd te zijn, je kan ook een defacto relationship hebben (samenwonen) maar dan moet je wel kunnen aantonen dat je al langere tijd (weet niet precies hoelang) een relatie hebt. Dit kan je aantonen door bijv. gezamenlijk adres + gezamenlijke bankrekening, hypotheek, huurcontract etc. etc.

Succes

groetjes Miranda
 
[quote author=tammo007 link=topic=1503.msg12748#msg12748 date=1113325243]
1. als je een skilled independent visa hebt gekregen betekend dat dan dat je gelijk na aus. moet en blijven?
of kun je ook pas na 2 jaar gaan ofzo. ik vraag dit omdat ik dan misschien nu al bezig kan gaan voor een visum voor in de toekomst.
[quote author=tum link=topic=1503.msg12755#msg12755 date=1113328867]
Hoi,

Als je je visum krijgt zal er een first entry date op staan. Deze is meestal één jaar na het verkrijgen van je VOG of medical (whatever comes first).[/quote][/quote]Ter aanvulling: Je moet voor de 'first entry date' Australie bezoeken om je visum te activeren, maar je hoeft dan nog niet gelijk te emigreren, je zou bij wijze van sprake naar Australie kunnen vliegen, door de douane gaan, en gelijk weer terugvliegen. Daarna heb je 5 jaar (als je een permanent visum hebt tenminste) om naar Australie te verhuizen, maar het is aan te raden om al binnen 3 jaar te gaan, omdat je 2 jaar in Australie gewoond moet hebben om voor het vervolgvisum (Resident Return Visa) in aanmerking te komen. (Je kunt wel pas na 5 jaar verhuizen, maar dan moet je 2 jaar lang in Australie blijven, zelfs een vakantie naar Nieuw-Zeeland kan dan niet...)
[quote author=tammo007 link=topic=1503.msg12748#msg12748 date=1113325243]
2. Als je met je partner gaat moet je dan getrouwd zijn?
[quote author=tum link=topic=1503.msg12755#msg12755 date=1113328867]Je hoeft niet getrouwd te zijn, je kan ook een defacto relationship hebben (samenwonen) maar dan moet je wel kunnen aantonen dat je al langere tijd (weet niet precies hoelang) een relatie hebt...[/quote][/quote]Normaalgesproken 1 jaar
 
[quote author=tammo007 link=topic=1503.msg12748#msg12748 date=1113325243]
2. Als je met je partner gaat moet je dan getrouwd zijn?
[quote author=tum link=topic=1503.msg12755#msg12755 date=1113328867]Je hoeft niet getrouwd te zijn, je kan ook een defacto relationship hebben (samenwonen) maar dan moet je wel kunnen aantonen dat je al langere tijd (weet niet precies hoelang) een relatie hebt...[/quote]
Normaalgesproken 1 jaar
[/quote]

Volgens mij moet je inderdaad kunnen aantonen dat je minimaal 1 jaar een relatie hebt OF dat je een half jaar samenwoont op hetzelfde adres. (en dat kan je bijv. weer zien aan het "Uittreksel Bevolkingsregister")
 
Ha die mensen,

Ik weet niet of het nog nodig is.
Dus als jullie de info al hebben sorry. :oops:
Als je gaat voor een defacto relationship kun je het beste even op deze link kijken.

www.immi.gov.au/facts/35relationship.htm

Ik heb ook nog niet alle info dus als je iets te weten komt en denkt dit is belangrijk zet het dan even op de site a.u.b :up:

Groeten marcel
 
[quote author=marc-el link=topic=1503.msg26494#msg26494 date=1125736049]
www.immi.gov.au/facts/35relationship.htm
[/quote]

Gaat dit nou over het bekende 'meeliften' waar op dit forum regelmatig over wordt gesproken,
of is dat weer iets anders?
 
Of dat het zelfde is weet ik niet, maar over de term defacto relationship is bij xpdite nog niet veel over gesproken.
Maar als dat het zelfde zal ik er zeker naar opzoek gaan hier op de site.

groeten marcel
 
Jahoor, ik 'lift' mee op het visum van mijn vriend als 'spouse' in een defacto relationship. Ons zoontje lift hierbij ook gelijk mee als gezinslid.

Groetjes Miranda  :up:
 
Meeliften vind ik toch een beetje onaardig klinken hoor :?.  Maar ... ik had ook drie meelifters. En...een uittreksel van de gemeentelijke basisadministratie is geen bewijs dat je een relatie hebt en ook niet dat je tot hetzelfde gezin behoort. Het toont alleen maar aan dat je op hetzelfde adres staat ingeschreven. :gramps:
 
Meeliften klinkt inderdaad een beetje lullig.

De reden waarom ik het vraag is dat hier op het forum zoveel stelletjes naar Oz willen waarbij de 1 meelift met de ander. Dan klinkt dan zo simpel, maar is dat wel zo simpel? Ik kan ook net zo goed mijn overbuurvrouw, die het helemaal gehad heeft hier, zogenaamd laten meeliften, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat het zo makkelijk is.

Maar omdat ik hier dus veel lees over meeliften maar tegelijkertijd zo weinig over de eisen hieromtrent, vind ik het zo vreemd allemaal. Ik lees hier wel veel over het bewijzen van een relatie met een Ozzie, maar niets over het bewijzen van een relatie met een meeliftend persoon.
 
[quote author=AJ link=topic=1503.msg26598#msg26598 date=1125832080]
Ik lees hier wel veel over het bewijzen van een relatie met een Ozzie, maar niets over het bewijzen van een relatie met een meeliftend persoon.
[/quote]

Ik denk dat je daarvoor wel dezelfde soort bewijzen kunt gebruiken.
 
Is inderdaad hetzelfde. Gemeenschappelijke bankrekening, huurcontract/koopcontract, samenlevingscontract. Wij hadden ook twee gezamelijke kinderen, dat was wel makkelijk  :-D (uittreksels uit het geboorteregister). We hebben geen uittreksels uit het GBA meegestuurd omdat die vrijwel niets bewijzen. We hebben wel een samenvatting van ons samenlevingcontract laten maken door de notaris en daarna laten vertalen.
 
Rechtstreeks van die link die eerder genoemd werd:
I wish to apply for migration to Australia under the skilled stream. I have a de facto spouse and we have been in this relationship for seven months. Will this requirement apply to me?

Yes. This requirement applies to applicants for all permanent and certain temporary visas who are in a de facto spouse relationship at the time of their application and the de facto spouse is included in their application.

However, Migration Regulations allow for the addition of a spouse to an application after the application has been lodged. You could therefore lodge your application after you have been in the relationship for one year or apply shortly before this time and add your spouse later if your application is still being processed.
 
Back
Top