2022 Australian Federal Election

Thijsvr

Well-Known Member
Ik kon er nog geen topic over vinden en als inwoner zonder stemrecht heb ik het ook niet in detail gevolgd, maar ik vond het interessant om te lezen over het Australische voting system.

We hebben hier blijkbaar preferential voting en dit is hoe het werkt:

YouCantWasteYourVote_1000w_p01.jpg

YouCantWasteYourVote_1000w_p02.jpg

YouCantWasteYourVote_1000w_p03.jpg

YouCantWasteYourVote_1000w_p04.jpg



Is toevallig één van de kandidaten erg pro-immigratie? ;)
 
Ik kon er nog geen topic over vinden en als inwoner zonder stemrecht heb ik het ook niet in detail gevolgd, maar ik vond het interessant om te lezen over het Australische voting system.

We hebben hier blijkbaar preferential voting en dit is hoe het werkt:

YouCantWasteYourVote_1000w_p01.jpg

YouCantWasteYourVote_1000w_p02.jpg

YouCantWasteYourVote_1000w_p03.jpg

YouCantWasteYourVote_1000w_p04.jpg



Is toevallig één van de kandidaten erg pro-immigratie? ;)
Wordt tijd dat we dubbele nationaliteit krijgen zodat we Aussie citizen kunnen worden en kunnen stemmen. We hebben huis hier en betalen belasting maar helaas stemmen zit er niet in zelfs niet voor local town council…
 
Wordt tijd dat we dubbele nationaliteit krijgen zodat we Aussie citizen kunnen worden en kunnen stemmen. We hebben huis hier en betalen belasting maar helaas stemmen zit er niet in zelfs niet voor local town council…
Dat kan als je met een Australische partner een erkende duurzame relatie hebt.

En als Australia echt je thuis is, en je niet meer een optie nodig hebt om terug te keren naar Nederland, kan je altijd je Nederlanderschap opgeven en volledig genaturaliseerd Australier worden.
 
Dat kan als je met een Australische partner een erkende duurzame relatie hebt.

En als Australia echt je thuis is, en je niet meer een optie nodig hebt om terug te keren naar Nederland, kan je altijd je Nederlanderschap opgeven en volledig genaturaliseerd Australier worden.

Thanks voor de reminder @FritsC ik ga zo langzamerhand eens voorbereiden voor mijn citizenship application eind mei. Ik heb mij er nog totaal niet over ingelezen. Is de papierwinkel net zo complex als mijn vorige visa aanvragen of is het meer een formaliteit?
 
Ik ben begonnen (een jaartje geleden) maar moet de aanvraag nog afmaken … 😬

Bleef even hangen op alle reizen die je op moest geven. Maar heb het overzicht nu 99% compleet. Dus ga van de week ook maar weer eens verder.

Ik snap je opmerking wel @FritsC, daarnaast is het een beetje belachelijk dat je je aangeboren nationaliteit kwijt kan raken. Alsof ik naar het dames toilet ga en voor de rest van mijn leven geen jongetje meer ben ;)
 
Last edited:
Alsof ik naar het dames toilet ga en voor de rest van mijn leven geen jongetje meer ben.
Vergelijk je nu Australië met een damestoilet? Zo ga je dat citizenship nooit halen vrees ik 😂.
Het is een ingewikkelde wereld wat dat betreft. Als Belg kan ik (volgend jaar hopelijk) wel gaan voor de dubbele nationaliteit. Onze Frans - Zwitserse buren hebben ondertussen 3 paspoorten.
 
Ik vrees dat ik mijn eerste federal election ga mislopen. Geen idee wanneer ScoMo die gaat callen, i.e. wanneer het hem politiek gezien het beste uitkomt. Maar hoewel mijn citizenship al 4 maanden geleden approved is, ben ik nog steeds niet uitgenodigd voor The Pledge bijeenkomst en daarmee officieel nog geen staatsburger. Zal wel Covid-backlog zijn want ik moet de eed binnen 6 maanden na approval afleggen om die te behouden. Zou jammer zijn als de timing niet gaat kloppen, ik vind het een voorrecht om te mogen (moeten) stemmen in beide landen.
 
Ik vrees dat ik mijn eerste federal election ga mislopen. Geen idee wanneer ScoMo die gaat callen, i.e. wanneer het hem politiek gezien het beste uitkomt. Maar hoewel mijn citizenship al 4 maanden geleden approved is, ben ik nog steeds niet uitgenodigd voor The Pledge bijeenkomst en daarmee officieel nog geen staatsburger. Zal wel Covid-backlog zijn want ik moet de eed binnen 6 maanden na approval afleggen om die te behouden. Zou jammer zijn als de timing niet gaat kloppen, ik vind het een voorrecht om te mogen (moeten) stemmen in beide landen.
ScroMo heeft je posts hier eens bekeken en dacht, ff uitstellen dat citizenship ;)

273521754_311535717699216_2754946087305203992_n.jpg

Bedankt nog voor de uitleg van preferential voting @Thijsvr, altijd goed een reminder van het systeem door een Koala en een Dingo!
 
Ik vind zelf trouwens dat die ScoMo titel gewoon weg moet. Het maakt hem leuker/gezelliger/minder verantwoordelijk dan hij is. Het is een marketing truc. Het is een volwassen kerel, geen knuffel. Zelfde geldt voor Albo. Gewoon Albanese. Ook geen knuffel, gewoon een volwassen vent die verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag.
Even onder ons @Tekkel, niemand leest hier verder mee ;)
Volgens mij zit je in de metal sector. Dan moet je toch toegeven dat dat las incidentje om in je broek te pissen was? Back on the tools, en hopla weld-flash!
 
Last edited:
Ik vind zelf trouwens dat die ScoMo titel gewoon weg moet. Het maakt hem leuker/gezelliger/minder verantwoordelijk dan hij is. Het is een marketing truc. Het is een volwassen kerel, geen knuffel. Zelfde geldt voor Albo. Gewoon Albanese. Ook geen knuffel, gewoon een volwassen vent die verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag.
Even onder ons @Tekkel, niemand leest hier verder mee ;)
Volgens mij zit je in de metal sector. Dan moet je toch toegeven dat dat las incidentje om in je broek te pissen was? Back on the tools, en hopla weld-flash!
Ja, in de metaal. En nee, niet echt, ieder zijn vak.
Hij is niet de eerste, en zal ook niet de laatste zijn, die dit beginnersfoutje maakt.
 
Ja, in de metaal. En nee, niet echt, ieder zijn vak.
Hij is niet de eerste, en zal ook niet de laatste zijn, die dit beginnersfoutje maakt.
Ik moest er om lachen omdat het zo herkenbaar is. Ik heb het zelf vaak genoeg gehad. En zelfs met mijn MIG las apparaat druk ik nog wel eens op de startknop om even een hecht las te doen zonder kap en doe heel soms dan net te laat mijn ogen dicht.

Wat ik zo bijzonder vind is dat politici (van alle kleuren) dan opeens gaan lassen of haar wassen of weet ik veel terwijl ik denk… waarom?

Als ik een lasser nodig heb. Dan bel
Ik een lasser (of doe het zelf)
Als ik iemand zoek die het land kan leiden hoeft tie voor mij ook niet te kunnen lassen, heftruck rijden of haar wassen. Ieder zijn vak. (Dit is niet iets van de Libs of zo. Meer een probleem van deze tijd waar politiek een populariteitswedstrijd is geworden.)
 
Om er een positieve spin aan te geven, ik heb het altijd wel heel leuk gevonden hoe knullig onze politiek is hier. Mensen nemen zichzelf niet te serieus en het is over het algemeen relatief veilig om grappen te maken over politici. Dus zo'n video van Morrison die probeert te lassen, ach ik vind het niet zo vreselijk. In mijn herinnering zagen we dat soort dingen ook in Nederland wel. De politici komen vanuit hun ivoren torens kijken hoe het gepeupel leeft.

Het is alleen erg jammer dat we stiekem eigenlijk een heel corrupt land zijn. Ik had dat nooit zo door voordat ik hierheen kwam en ik heb (misschien naïef) de indruk dat het in Nederland niet zo erg was. https://www.transparency.org/en/cpi/2021
 
Morrisson op TV iemand's haar zien wassen, ik vind het tenenkrommend.
Over corruptie: Klopt, je hoeft alleen maar te kijken naar de schandalen rondom de grants. Berejiklian, de vorige Premier van NSW, zei ook doodleuk dat 'pork barrelling' niet illegaal is en vrij normaal in het politieke klimaat: "We throw money at seats to keep them." Tja, er is zoveel niet illegaal, maar ethisch onverantwoord of op z'n minst ongewenst! Ik denk dat we nog heel wat TV en fotomomentjes krijgen met hi-vis vestjes, Morrisson's favoriete kledingstuk in verkiezingstijd.
 
Nou daar gaan we dan! Het werd bijna een when hell freezes over moment... maar zoals de Friezen zeggen: It giet oan!

Australian election 2022: Scott Morrison calls federal election for 21 May​

 
Nou daar gaan we dan! Het werd bijna een when hell freezes over moment... maar zoals de Friezen zeggen: It giet oan!

Australian election 2022: Scott Morrison calls federal election for 21 May​

Na 3 jaar continue zelfmarketing geeft ScoMo het officiele startschot voor 6 weken continue zelfmarketing.
 
Wat een theater! Ik zat vanmorgen Insiders te kijken en die lieten notabene beelden zien van het vertrek van de M naar Sydney, de landing in Canberra etc. Volgens mij zijn ze al weken aan het campagne voeren.... Ze stonden hier gisteten bij het winkelcentrum ook weer te flyeren.
 
Back
Top