457, LAFHA en Hypotheekrenteaftrek

martijn78

New Member
Beste lezers,

Ik kan binnenkort gaan werken bij een Australisch bedrijf in Brisbane. Het betreft een 4-jarig contract en zij regelen een 457 visum met LAFHA. Om voor LAFHA in aanmerking te komen heb ik begrepen dat ik mijn koopwoning in NL dien aan te houden.
Mijn vraag is of ik in dit geval nog in aanmerking kom voor de hypotheekrenteaftrek. En ook als ik de woning verhuur?

Daarnaast ook nog een vraag of ik zowel inkomensbelasting dien te betalen in Australie als Nederland? En dien ik mij uit te schrijven als inwoner van Nederland of juist niet.

Heeft iemand misshien meer informatie, of kent iemand een belastingadviseur die veel verstand heeft m.b.t. tijdelijk wonen en werken in Australië?

Alvast bedankt!

Groeten Martijn

Er zijn genoeg mensen met een lafha die niet hun woning hebben  aangehouden, je hebt een tijdelijk visum en das al reden genoeg om voor lafha in aanmerking te komen.

Van Lafha heb ik weinig verstand maar wel iets meer van nederlandse inkomstenbelasting.

Als je je woning in NLverhuurt en voor 4 jaar naar OZ gaat vraag ik me af of je nog wel voor hypotheekrenteaftrek in aanmerking komt. Hypotheekrente aftrek bestaat alleen voor de eigen woning die als hoofdverblijf ter beschikinge staat (is in jouw geval geen sprake van want je hoofdverblijf is on OZ) hierop bestaan een paar uitzonderingen o.a. bij tijdelijke verhuur van de woning. De vraag is of 4 jaar tijdelijk is. Ik denk het niet maar je kunt het altijd proberen. Accepteert de NL Belastingdienst de hypotheekrente aftrek niet dan wordt de NL woning een BOX III woning en ben je BOX III belasting verschudigd. Verhuur je de woning niet heb je dan wel NL inkomensbestanddeln om je rente tegen af te zetten?

Als je meer info wilt kun je mij een PM sturen of ik kan je wel een goede NL Belastingadviseur aanbevelen.

Mark

Wat betreft niet tijdelijk emigreren:

Volgens de NL Belastingdienst is een eigen woning de woning die als hoofdverblijf functioneert. Een woning in Nederland die je verhuurt en waarbij je zelf in Australië woont is dus geen eigen woning en valt derhalve in Box III. Dit houdt in dat je geen recht hebt op hypotheekrente aftrek en dus zelf de volledige rente moet betalen. Daar tegenover staat dat de huuropbrengsten onbelast zijn.

Mocht je de woning echter verhuren aan een verbonden persoon dan zou/wordt het een terbeschikkingsstelling en valt de woning (en de huuropbrengst) weer in Box I. Hierdoor is de huuropbrengst belast maar mag je de "kosten" voor de verhuur (hypotheekrente) in aftrek brengen op de huuropbrengsten. Dus verhuur je de woning voor 800 in de maand en betaal je voor 600 euro in de maand aan rente dan is 200 euro per maand belast in Box I.

Echter, aangezien jij maar tijdelijk gaat gelden weer andere regels. Zie ook hier verderop de quote vanaf de Belastingdienst.nl website. Of 4 jaar tijdelijk is volgens de Belastingdienst in jouw situatie, is nog maar de vraag. Je wordt immers niet uitgezonden door een werkgever maar gaat zelf naar Australië om daar te werken voor in ieder geval 4 jaar. De Belastingdienst kan stellen dat er geen sprake is van tijdelijkheid aangezien er maar weinig tot geen tekenen zijn dat jij na die 4 jaar ook definitief weer terugkomt. Je kan natuurlijk stellen dat je daar wel alle verwachting tot hebt. De Belastingdienst moet dan bewijzen dat jij nooit de intentie hebt gehad om na die 4 jaar weer terug te komen naar Nederland. Het alleen houden van een woning hier in Nederland zal voor de Belastingdienst voldoende kunnen zijn om aan te tonen dat jij na die 4 jaar nooit de intentie hebt gehad om terug te keren. Dus daar ligt een risico in.

Je zou gewoon eens kunnen bellen met de belastingdienst en daar de situatie voorleggen en/of een afspraak te maken met een inspecteur. Dan kan hij je vertellen of die 4 jaar van jou volgens de Belastingdienst tijdelijk zijn.

Overigens is bovenstaande niet van belang als jij de woning gaat verhuren aan derden. Dan maakt het niet uit of het tijdelijk is of niet en krijg je weer te maken met Box III (rente niet aftrebaar, huur niet belast) of Box I (rente wel aftrekbaar op de huuropbrengsten) indien het een tbs is.

Jaja, leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker..... hmmm....  :roll:

Uw emigratie is van tijdelijke aard
Emigratie wil niet altijd zeggen dat u Nederland voor altijd of voor langere tijd verlaat. Er kan ook sprake zijn van emigratie als u tijdelijk in een ander land gaat wonen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat u door uw werkgever voor een periode van tweeënhalf jaar wordt uitgezonden naar het buitenland. In dat geval kan het zijn dat u uw woning in Nederland wenst aan te houden om er, na uw terugkeer in Nederland, weer in te gaan wonen. In een dergelijke situatie kan de woning in Nederland als eigen woning worden aangemerkt, als wordt voldaan aan alle volgende voorwaarden:

• De woning heeft u voordat u emigreerde gedurende ten minste een jaar als eigen woning en hoofdverblijf ter beschikking gestaan.
  • De woning staat u tijdelijk niet als hoofdverblijf ter beschikking.
  • De woning wordt niet aan derden ter beschikking gesteld.
  • U hebt samen met uw partner geen andere woning die voor de belastingheffing van u of uw partner als eigen woning wordt aangemerkt. Met andere woorden: u mag samen met uw partner geen andere gekochte woning hebben. Een gehuurde andere woning hebben, mag wel.

De woning blijft in dat geval op uw verzoek voor u een eigen woning waarvan de belastingheffing plaatsvindt in box 1. U moet voor deze woning een eigenwoningforfait aangeven van 1,00 % van de WOZ-waarde met een maximum van € 9.150. Ook blijft u recht houden op de aftrek van de (hypotheek)rente en kosten in verband met de woning. Op het moment dat niet langer aan de voorwaarden wordt voldaan, volgt (meestal) belastingheffing in box 3.

Hoi Martijn.
De LAFHA geldt zodra je aan kunt tonen dat je je voor tijdelijk werk elders moet gaan wonen. Dat kan bevoorbeeld het geval zijn, wanneer je in Melbourne woont en een contract voor een jaar in Sydney hebt.  Dat geldt ook in jou geval. Het enige wat je moet kunnen aantonen is dat je banden blijft onderhouden met je huidige woonplaats. Zaken als 'familie woont daar, bankrekeneningen zij nog steeds daar' zijn al voldoende. In jou geval toont je visum aan dat het tijdelijk is.

Verder zul je belasting moeten betalen in Australie. Daarvoor dien je een Tax File Number (TFN) te hebben. Vervolgens zul je dat geld waarschijnlijk in Nederland ook moeten aanmelden, tenzij je geen resident voor taxpurposes in Nederland meer bent. Dat is een keuze.
Er is een verdrag tussen Nederland en Australie wat 'voorkomt' dat je dubbel belasting moet betalen. Hoe dit precies werkt kun je bij de NL belastingdienst of www.ato.gov.au nagaan.

Hoop dat het een beetje helpt.

LAFHA, letterlijk Living Away From Home Allowance. Wat ik er van begrepen hebt kan je werkgever, als je tijdelijk woont in een plaats die niet je gewone woonplaats is, je een belastingvrije vergoeding geven voor (een deel van) je huur en een belastingvrije maaltijdvergoeding. Dit betekent meestal dat je bruto inkomen (waarover je belasting betaalt) lager wordt in ruil voor een netto huur-toelage.

Is dit iets duidelijker?

[quote author=joost1977 link=topic=9307.msg126996#msg126996 date=1224221821]
LAFHA, letterlijk Living Away From Home Allowance. Wat ik er van begrepen hebt kan je werkgever, als je tijdelijk woont in een plaats die niet je gewone woonplaats is, je een belastingvrije vergoeding geven voor (een deel van) je huur en een belastingvrije maaltijdvergoeding. Dit betekent meestal dat je bruto inkomen (waarover je belasting betaalt) lager wordt in ruil voor een netto huur-toelage.

Is dit iets duidelijker?
[/quote]

Ik weet nu in ieder geval in welke richting ik het zoeken moet....THANKS!

JAP

www.google.com.au  :wink:

http://www.payme.com.au/living-away-from-home-allowance-lafha.html

Waarop te vinden is:

LAFHA as defined by the Australian Taxation Office (ATO), is:
"An allowance that must be in the nature of compensation to the employee for additional expenses incurred as a consequence of an employee being required to live away from their principle place of residence in order to perform the duties of that employment."

Greez,  :up:
Johan

Over het algemeen komt het neer op een inkomsten belasting voordeel, in de vorm van een hoger netto salaris. De belasting verlaging is gebaseerd op:
- de week kosten voor het aanhouden van een HUURaccomodatie (dus niet een gekocht appartement of huis). Er is een maximale huurprijs cq. vergoeding.
- een dagelijkse vergoeding voor voeding. Dit wordt ook gebaseerd op of je alleen, of met familie daar woont.

Voor zover ik weet:

- je hoeft je huis in Nederland niet te houden om voor de LAHFA in aanmerking te komen. Je tijdelijkheid blijkt uit je type visum (en contract)
- je hebt geen recht op hypotheekrente aftrek in Nederland (zie wat een aantal hieronder al gezegd hebben)
- afhankelijk van wel of geen huis aanhouden in Nederland en vervolgens de keuze voor wel of niet Nl belastingplichtig, betaal je belasting.
--> als je je huis in Nederland houdt, ben je sowieso in Nl belastingplichtig en moet je je Australische inkomen ook opgeven. Vervolgens gaat de wet ter voorkoming van dubbele belasting dan gelden. Ik ben er nooit achtergekomen of dit goed uitpakt. Puur op gevoel (en nadat ze me eens hebben uitgelegd hoe die berekening wordt gedaan) heb ik het idee dat je beter af zou zijn qua inkomsten belasting met helemaal niet belastingplichtig zijn in Nl. Maar ja, als je je huis wilt houden zit er niet veel anders op. En daarbij: wellicht wordt dat goed gecompenseerd door je LAHFA toeslag.....
--> Doe je je huis weg dan heb je de keus: wel of niet Nl belasting plichtig blijven. Er is dan echter weinig reden om in Nederland belasting te betalen!!!

- Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je je wel of niet uitschrijft uit Nederland. Als je alles wegdoet, dan is het natuurlijk wel een extra teken voor de belastingdienst in Nederland dat je inderdaad niet Nederlands belastingplichtig meer bent. Maar feitelijk heeft ingeschreven staan daar niet echt invloed op. Jouw visum en contract tonen je LAFHA aan, en voor Australie wordt je belastingplichtig beschouwd. Voor NL belasting je bezit van het huis (of  niet), en zo niet, je eigen keuze.

Ik weet dat bijv. KPMG hier in Australie een afdeling heeft die met dit soort situaties werkt/kennis van heeft. Misschien vind je advies van een dergelijk organisatie hulpvol.

henriette

Back