489 en nieuwe baby

remieo

XPdite Sponsor
Wij arriveren binnenkort op een 489 visum in SA alleen is onze situatie recent een beetje veranderd. Er is een baby onderweg en die gaat in Australië geboren worden.

Nu las ik ergens dat hij of zij geen recht heeft op een Australisch paspoort omdat wij met ons 489 visum nog geen pr zijn. Wordt het dan de Nederlandse nationaliteit maar hoe moeten we dan aangifte doen en dergelijke? En moeten we dan speciaal naar Sydney voor een paspoort of kan het kind toch de nationaliteit krijgen in het land van geboorte (Australië)?

Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Gefeliciteerd!!

Ik heb geen idee hoe dat in elkaar zit, hopelijk iemand hier wel!
Of navragen bij de ambassade?
 
Citizenship by birth is alleen van toepassing voor permanent residents en citizens, dus als je dat bij de geboorte niet hebt dan blijft automatisch de Nederlandse nationaliteit over. Ik vermoed dan je wel een NLs paspoort moet gaan regelen ivm het toevoegen van de nieuwe aanwinst op het visum. Hoe het registreren van de geboorte gaat weet ik niet precies, maar je zou de ambassade daarover kunnen bellen.
 
Idd jullie nieuwe aanwinst kan alleen de Australische nationaliteit krijgen als op zijn minst een van de ouders een PR status heeft of Australian citizen is ten tijde van de geboorte.
Let wel op dat bij een PR status van de ouders tijdens de geboorte van de kleine je eerst form 119 moet invullen (en afwachten op een certificate) alvorens je een aanvraag voor een Australisch paspoort kan indienen.
Je zal dus naar de consulaat-Generaal in Sydney moeten om daar een NL paspoort aan te vragen.
 
Back
Top