Aan de Emigranten...

Hallo,
Wij zijn Sarah, Kirsten en Gerben. Wij doen voor onze school de Waerdenborch te holten een profielwerkstuk over de invloed van klimaat op het geluk van de mens. Daarom is onze vraag aan de emigranten of ze zich gelukkiger voelen in Australië in tegenstelling tot Nederland en of dit door het klimaat komt. Zou u ook willen vermelden in welke regio van Australië u woont?
Groet,
Sarah, Kirsten en Gerben
 
Yep, ik doe wel mee. Regio is NSW en nee voor mij heeft het klimaar er niks mee te maken, ik voel me gelukkig hier en was ook gelukkig in Nederland.
 
Interessant vraagstuk. Hoe hebben jullie geluk gedefinieerd? Volgens mij werkt het bij mij als volgt: Ik beschouw mezelf in het algemeen als erg gelukkig en beleef daarnaast momenten van intens geluk. Hoe meer van die momenten hoe meer de algemene gelukspiegel omhoog gaat. Ik was in NL heel gelukkig en ben dat hier (Brisbane, QLD) ook. Hier alleen vaker omdat de zon vaker schijnt. Daar wordt ik blij/ gelukkig van. Maar stel de vraag in februari nog eens. Ik heb hier nog geen zomer meegemaakt....
 
Hee jongelui, ik woon in Brisbane (QLD) en ik ben hier gelukkiger dan in Nederland. Dat komt echter niet door het klimaat (ik heb juist een hekel aan de hitte en mis de koude Hollandse winters!), maar doordat ik hier met mijn lieve Australische man woon ;)
 
Hier nog een bijdrage uit Brisbane: ik ben zeker gelukkiger hier, het klimaat is voor mij een belangrijke factor. Ik had in Nederland altijd het gevoel niet gemaakt te zijn voor dat klimaat. Veel te koud. Dit had voor mij ivm medische omstandigheden extra negatieve impact. Niet alleen de warmte, maar ook de zonneschijn mbt heldere dagen zijn naar mijn idee goed voor je humeur en geluksgevoel. Je kunt je wellicht voorstellen dat het fijner wakker worden is met volop zonneschijn dan met een natte grauwe bende.. ;) er zijn uiteraard ook nadelen van het Australische klimaat; o.a. langdurige droogte creëert kopzorgen en de zonkracht is behoorlijk sterk. Maar verder heb ik het idee dat het klimaat me toestaat om volop te genieten van het buitenleven; wandelen, zwemmen, fietsen, paardrijden.. al is het soms te warm. Klimaat is een bepalende factor in het mogelijk maken van een buiten-life style, iets wat mij persoonlijk erg happy maakt :)
 
Hallo Sarah, Kirsten en Gerben,

Wij zijn inderdaad voor het klimaat geemigreerd. Van de nederlandse grijze en/of natte dagen kon ik een depressief gevoel krijgen, minder actief, niet vrolijk, lang in bed liggen, etc. Als ik s ochtends echter de zon door de gordijnen zag schijnen, werd het altijd een heel andere en positieve dag.

We hadden een hele fijne woonplek in Nederland, vrij boerderijtje, grond (10.000m2), dichtbij bos, toch na een 1,5 jaar in Australie hebben we dit verkocht en geruild voor huis in suburb met kleine tuin (721 m2), wel dichtbij de zee. De zonuren zijn heel belangrijk. En regent t, dan zijn er tussendoor vaak zonnige perioden, zelden dagen achtereen grijs. De hete dagen blijf ik zoveel mogelijk binnen of winkelen in de airco. Echter in Perth, Wa heb ik dat niet meer dan 10 dagen in een jaar ervaren. We hebben bewust voor Perth gekozen omdat het n mediteraan klimaat zou hebben, meer regenachtige gedeelten van Australie liever niet gekozen natuurlijk.

Dus klimaat is belangrijk voor mijn levensgeluk. Echter niet geheel los te koppelen is het krijgen van een andere levensstijl voor mij, want door de hogere verdiensten van mijn man, ben ik niet meer verplicht te werken en dat geeft ook veel positiviteit.

Maar klimaat is het belangrijkst voor mij, success met jullie opdracht, Simone
 
Last edited:
Ik was in Nederland ook gelukkig, maar voor mij geldt wel dat het klimaat van invloed is op mijn geluksgevoel. 's ochtends als je niet hoeft te werken gewoon een korte broek en hemdje uit de kast trekken, buiten ontbijten, de hele winter in je korte broek kunnen hardlopen. Dat zijn toch dingen waar ik echt blij van wordt, want nat en grijs weer maakt me bijzonder chagrijnig (verder wel heel positief mens hoor,...). Maar het klimaat alleen is niet genoeg. Zaken als werk, veiligheid en vriendschappen zijn bijvoorbeeld ook belangrijk. Succes met jullie onderzoek.!
 
Ik weet het, bijna 2 jaar oud.. ;)

Wie denkt dat Australie alleen maar warm is, is nog nooit in Tasmanie geweest!
Ik denk dat ik het hier vaker koud heb dan in NL.

Waar wat fijner is in AUS dan in NL, niet zo veel mensen, het werkelijk waar altijd mooie uitzicht, de natuur, en de mensen zijn veel vriendelijker.

Wat ik dan wel apart vind, ondanks dat de mensen vriendelijker zijn, zijn ze ook een stuk asocialer.
 
@Reinhoud : Waar in Tassie woon jij?

Het voelt inderdaad vaak kouder omdat de isolatie bij de meeste huizen erg tegenvalt en er vaak geen centrale verwarming is. In de huurhuizen waar we hier in gewoond hebben, hadden we het regelmatig behoorlijk koud. In de woonkamer valt het allemaal wel mee want daar staat meestal de airco, maar de andere kamers was soms een beetje afzien. Gelukkig hebben we daar in dit huis weinig last van.
 
@Reinhoud : Waar in Tassie woon jij?

Het voelt inderdaad vaak kouder omdat de isolatie bij de meeste huizen erg tegenvalt en er vaak geen centrale verwarming is. In de huurhuizen waar we hier in gewoond hebben, hadden we het regelmatig behoorlijk koud

In Australische huizen voelt het vaak of je buiten woont :confused: Warm in de zomer en koud in de winter. :p
 
Ik zit er serieus over te denken om zo'n klein kacheltje te kopen voor m'n studeerkamer... Brrrrrr (en da's in Toowoomba, Qld)
 
Hallo Sarah, Kirsten en Gerben

In mijn geval heeft het weer toch een invloed op mijn gemoedstoestand.
Ik heb zeven jaar in Alice Springs (NT) gewoond . Van nature hou ik meer van het warme dan van het koude weer. Maar het belangrijkste is een blauwe hemel. Een koude winterdag met een helderblauwe hemel is evenveel genieten als een warme zomerdag .
Maar na twee jaar terug in Belgie gewoond te hebben , een klimaat waar de hemel meer grijs is dan blauw, waar men dagen heeft of men niet weet of het nu dag of nacht is, of soms van die dagen dat smog de aardbodem bedekt. Ik herinner me ook de eerste keer dat ik terug kwam naar europa na vijf jaar hoezeer de lucht hier stinkt, na een tijdje went het weer, maar toch. En na een tijdje merkte ik ook dat mijn energie gedaald is met 50% toz van de dagen in Australia.
Dus als op antwoord op je vraag een volmondige ja, een blauwe hemel heeft een invloed op mijn gelukkig/goedgezind zijn. Een open hemel met een frisse natuurlijke geur is een schitterende manier op de dag goedgezind te beginnen.
 
@Reinhoud : Waar in Tassie woon jij?

Het voelt inderdaad vaak kouder omdat de isolatie bij de meeste huizen erg tegenvalt en er vaak geen centrale verwarming is. In de huurhuizen waar we hier in gewoond hebben, hadden we het regelmatig behoorlijk koud. In de woonkamer valt het allemaal wel mee want daar staat meestal de airco, maar de andere kamers was soms een beetje afzien. Gelukkig hebben we daar in dit huis weinig last van.

Ik woon in George Town.

De isolatie tegenvalt? Welke isolatie? ;)

Ik bedoel niet alleen in huis, vaak is het in huis ijskoud terwijl het buiten best aan genaam is, nu werk ik buiten, eerder werkte ik in een fabriekshal, en ook daar kent men geen verwarming.

De luchtvochtigheid is hier erg hoog als het koud is, dat is denk ik het probleem.
 
Hallo Sarah, Kirsten en Gerben

In mijn geval heeft het weer toch een invloed op mijn gemoedstoestand.
Ik heb zeven jaar in Alice Springs (NT) gewoond . Van nature hou ik meer van het warme dan van het koude weer. Maar het belangrijkste is een blauwe hemel. Een koude winterdag met een helderblauwe hemel is evenveel genieten als een warme zomerdag .
Maar na twee jaar terug in Belgie gewoond te hebben , een klimaat waar de hemel meer grijs is dan blauw, waar men dagen heeft of men niet weet of het nu dag of nacht is, of soms van die dagen dat smog de aardbodem bedekt. Ik herinner me ook de eerste keer dat ik terug kwam naar europa na vijf jaar hoezeer de lucht hier stinkt, na een tijdje went het weer, maar toch. En na een tijdje merkte ik ook dat mijn energie gedaald is met 50% toz van de dagen in Australia.
Dus als op antwoord op je vraag een volmondige ja, een blauwe hemel heeft een invloed op mijn gelukkig/goedgezind zijn. Een open hemel met een frisse natuurlijke geur is een schitterende manier op de dag goedgezind te beginnen.

Daar heb je gelijk in, de blauwe hemel doet een boel voor je gemoedstoestand. En in de winter blijft het ook veel groener, en dat geeft je toch wat minder het winter gevoel. Totdat je dan weer in de vorst op het werk staat. ;)
 
Ik zit er serieus over te denken om zo'n klein kacheltje te kopen voor m'n studeerkamer... Brrrrrr (en da's in Toowoomba, Qld)
Ja, maar in Toowoomba zit je ook hoog. Hier in Pine Mountain (ook op een berg, maar jets minder hoog) valt het mee, een vest is genoeg. Geen kacheltje kopen hoor! Wij hebben er nog een (bijna niet gebruikt) in de garage staan. We kunnen binnenkort wel wat afspreken, gezellig!
 
Hier op 1065 meter hoogte in de Blue Mountains is het ook koud. Heerlijk. 4 seizoenen vind ik geweldig. Ja het is koud, maar zo'n houtkacheltje maakt veel goed en het is gelijk knus en gezellig in huis. Onze katten liggen er ongeveer in o_O en ja wij stoken al maanden. Voor niks, hout is hier overal te krijgen, ophalen, splitten en stoken maar!
 
Dit is onze eerste 'winter' in Australie. Buiten voelt het als herfst. Maar binnen... Inderdaad, die isolatie... :mad: Ik ben blij dat ik mijn fleece truien mee had genomen!
 
Back
Top