Aandoening van ADD

iseldar

New Member
Ik heb een lichte vorm van ADD (en ook PDD-NOS)
ADD (zonder de H) is een (in mijn geval lichte) psychische aandoening en hierdoor is soms lastig om op sociaal-maatschappelijk vlak te functioneren.
Kenmerken zijn; impulsiviteit, (over)gevoeligheid, moeite met teveel prikkels/stress en chaotisch (ook een bekend verschijnsel bij ADHD)
Ik weet dat ik sociale tekortkomingen heb en daardoor vaak niet goed kan functioneren. Ik ben gewoon grotendeels geen groepsmens en ben eigenlijk gewoon een loner. Ik ben erg op mezelf en reis erg graag alleen. Maar ik vind het echt zwaar frustrerend, wanneer je op reis bent, mensen te moeten meemaken waarmee het totaal niet klikt.
Ik zou volgend jaar erg graag weer naar Australie (en Nieuw-Zeeland) willen en ik wil er ook sterker uitkomen. Zelfverzekerder en beter georganiseerd.
Wie weet eigenlijk hoe tegen psychische stoornissen in Australie wordt aangekeken? Hoe gaat men daar ermee om?
Stel je voor dat je in Australie zou wilt gaan wonen en je hebt mijn situatie; wat voor kansen zou je dan ondermeer hebben op de arbeidsmarkt?

Hoi  iseldar

Het belangrijkste is of je beroep op de SOL of MODL lijst voorkomt, ik weet niet of dit wel of niet het geval is maar als dat niet zo is, maak je net als iedereen bijna geen kans om een visum te krijgen ( visum heb je uiteraard nodig om daar te wonen ) Als je beroep er wel op voorkomt, zal je je werkervaring moeten aantonen, brieven van je werkgever(s), je medicals. Als je vertelt dat je voor 80 tot 100% afgekeurd bent denk ik eerlijk gezegt dat je helaas geen kans maakt in Australie.

Groet Sander

Zo te lezen weet je zelf prima hoe je "in elkaar steekt" :up: :) en dat is half the battle lijkt mij! Hier in Australie komen wij ook in alle vormen en maten hoor. :). Je kunt een Working holiday visum proberen als je daar voor in aanmerking komt? Dan kan je een beetje rond touren en als je je ergens niet lekker in je vel voelt zitten dan ga je gewoon weer een stuk verder.  Bovendien kun je dan ook kijken wat je eventuele kansen op de arbeidsmarkt zouden zijn.

En er zijn hier ook een hoop "loners" :) bij keuze hoor, ruimte genoeg in ieder geval! Je hoeft je niet op te houden in drukke steden of grote mensen massa's als je niet wilt.  :)

Succes
Syl

[quote author=M5 link=topic=2196.msg22307#msg22307 date=1122659578]
Hoi  iseldar

Het belangrijkste is of je beroep op de SOL of MODL lijst voorkomt, ik weet niet of dit wel of niet het geval is maar als dat niet zo is, maak je net als iedereen bijna geen kans om een visum te krijgen ( visum heb je uiteraard nodig om daar te wonen ) Als je beroep er wel op voorkomt, zal je je werkervaring moeten aantonen, brieven van je werkgever(s), je medicals. Als je vertelt dat je voor 80 tot 100% afgekeurd bent denk ik eerlijk gezegt dat je helaas geen kans maakt in Australie.

Groet Sander
[/quote]

En hoe kan ik op een SOL of MODL-lijst komen?
Ik hoef verder toch niet te vertellen dat ik 80 to 100% ben afkeurd. Hoe zit het eigenlijk als je aangeeft dat je langdurig werkloos bent (geweest)?

[quote author=iseldar link=topic=2196.msg22411#msg22411 date=1122750119]
En hoe kan ik op een SOL of MODL-lijst komen?
Ik hoef verder toch niet te vertellen dat ik 80 to 100% ben afkeurd. Hoe zit het eigenlijk als je aangeeft dat je langdurig werkloos bent (geweest)?
[/quote]

Hey Iseldar,

Je hoeft zelf niet op de SOL/MODL lijst te komen hoor. Het gaat erom dat jouw professie op deze lijst staat. Als dat zo is dan kun jij je skills laten assessen door de betreffende instantie die gaat over jouw vak. Ik weet jouw verhaal niet precies, maar als je voor een skilled visum gaat, dan is het zo dat je eerst je skills moet laten assessen alvorens je een visum bij DIMIA kunt aanvragen.

Op dit forum is onwijs veel info te vinden over hoe een skilled visum aangevraagd kan worden. Kwestie van flink op de search button beuken met wat leuke zoektermen en your life will never be the same.

Over jouw "aandoening".
Jij kunt zelf het beste inschatten wat jouw kansen zijn op de arbeidsmarkt. Als jij in NL bent afgekeurd, dan moet je daar wat aan doen. Anders zal het in elk ander willekeurig land niet anders zijn. Schijnbaar is jouw probleem psychisch, dat betekent in mijn belevingswereld dat er wel iets aan te doen is. Misschien is een andere leefwereld wel de oplossing voor jou. Dat zijn dingen die jij zelf het beste kunt inschatten. Zie het leven niet te zwaar, haal er uit wat er in zit. Soms valt dat niet mee, maar voor elk mens op deze planeet is er een plaatsje, dus ook voor jou.

:up:

Hoi Iseldar,
wat voor een beroep doe je? Want dat is mij nog niet helemaal duidelijk uit het verhaal. Misschien is er wel een ander beroep waar je je meer thuis in kan voelen. Er zijn genoeg banen waar het juist goed is als je enigzins op jezelf bent. Ook hier in Australie zijn daar voorbeelden van. Je kunt hier misschien (en ik weet alleen dat dat voor Australiers geldt, maar misschien ook wel voor niet-australiers) een apprentice doen. Een beetje zoals heel heel vroeger met gildes enzo. Dat je leerling werd in een bedrijf. En als je dan een bepaalde tijd hebt laten zien dat je een prima kerel bent, dan kun je misschien wel blijven werken...

Wat betreft PDD-NOS en werken/reizen. Hoe goed ben je in schrijven? Misschien kun je wel reisverhalen gaan schrijven?  :) Ik zeg maar even wat. Dat je een handicap hebt, betekend niet dat je niet op reis kan naar Australie. Maar misschien is het wel lastiger om aan het werk te gaan. Heb je al eens gegoogled op dit onderwerp? Ik weet niet wat er allemaal op te vinden is?

Succes in ieder geval! En zoals Syl ook al zei, het feit dat je jezelf zo goed weet te omschrijven, is half de strijd  :up:.

Heel erg bedankt voor jullie reacties, Syl, AJ en Jufrebekka. Het sterkt mij enorm.
Het is voor mij lange tijd best wel een enorme klap geweest dat ik arbeidsongeschikt ben geweest en nog steeds valt het mij nog steeds erg zwaar. Ik heb met behoud van mijn uitkering het laatste half jaar vrijwilligerswerk gedaan, maar dit gaf niet echt veel bevrediging. Gelukkig ga ik in september een opleiding met een bijbehorende stage doen. Het is voor mij eindelijk weer een goede stap vooruit na jarenlang aanklooien.
De opleiding die ik ga doen betreft een SOD-opleiding. Het houd ondermeer in dat ik me bezig zou gaan houden met documentaire informatieverziening, archiveren en administratieve taken. Het gaat hier verder om beheren van informatie; het vormen en ordenen van archieven; het beheren van archieven en/of (huis)bibliotheken; het optimaliseren van de uitvoering van documentaire informatietaken. Er is voornamelijk werk mee te vinden bij (semi)overheid-instanties. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of ik hiermee in Australie (of wellicht Nieuw-Zeeland) ook aan het werk kan komen. Stel dat het in Nederland niet lukt, dan zou ik het wellicht kunnen toepassen wanneer ik wellicht op reis ga. Ik zou dan wel een werkvisum van een jaar moeten nemen (ik weet nog niet of ik dit voor Australie of Nieuw-Zeeland of wellicht beide doe). Maar allereerst moet ik zorgen dat ik die opleiding goed voltooi en wellicht kan ik er in Nederland mee aan het werk komen. Enerzijds zou dit betekenen dat er een eind komt aan een lange periode van werkloosheid, maar anderzijds zou het bekenen dat ik (voorlopig?) niet weg kan. En aangezien je voor je 31e maar een werkvisum kunt krijgen, begint te tijd wel een beetje voor me te dringen aangezien ik 28 ben...

Hey Iseldar,

Heel goed dat je probeert je leven weer op de rails te krijgen.

Ik weet niet of die opleiding waar je het over hebt ook abroad van toepassing zou kunnen zijn, maar je kunt eens proberen om internationale vacaturesites af te struinen met termen die gelden voor dat vak. Dan kun je een indruk krijgen of je de kennis die je opdoet met je opleiding ook in het buitenland kunt gebruiken.

Bedoel je met werkvisum een WHV? Dat is inderdaad tot en met 30 jaar, meen ik. Maar het belangrijkste lijkt me dat je eerst hier weer normaal aan het werk kunt gaan en dat je vanuit een gezonde positie jezelf gaat orienteren op het avontuur. Je bent 28 en dat is gewoon nog jong, no worries.

:up:

Stel je voor dat ik nog wel voor mijn 31e een werkvisum kan bemachtigen, een jaar in Australie zou kunnen verblijven en daar permanent zou willen blijven wonen; hoe zou ik het moeten doen met de medische keuring? Ik kan geen feiten gaan verzwijgen; dat zou neigen naar frauderen. In hoeverre kan mijn handicap en arbeidsongeschiktheid mij in de weg staan? Ik zit hier enorm mee. Het is zo moeilijk allemaal. In Nederand ondervind ik er al veel problemen. Hoe zou dat in Australie gaan? Zou men begrip voor mijn situatie kunnen opbrengen? En zou men mij hulp kunnen bieden voor mijn situatie.? Want ik wil erg graag!

Als je het echt heel erg graag wil dan zou ik zeggen - ga er gewoon voor.
Niemand kan je vertellen of het je gaat lukken daar zo aan de andere kant van de wereld en er is in mijn ogen maar 1 manier om erachter te komen. Lukt het niet, dan kom je gewoon weer terug naar NL.

Hoe zit het eigenlijk met het feit wanneer je zonder werk komt te zitten? Kun je dan nog terugvallen op een uitkering of iets dergelijks? En wordt er in Australie ook eventueel hulp geboden aan mensen met een (lichte) handicap, met het vinden van een (passende) baan? En is er eigenlijk veel 'armoede' in Australie?

In de meeste gevallen kun je met de meeste visa pas aanspraak maken op een uitkering als je er 2 jaar woont, dus zul je jezelf de eerste 2 jaar zelf moeten voorzien.....

Gr. Sab

[quote author=Sabien link=topic=2196.msg22847#msg22847 date=1123098882]
In de meeste gevallen kun je met de meeste visa pas aanspraak maken op een uitkering als je er 2 jaar woont, dus zul je jezelf de eerste 2 jaar zelf moeten voorzien.....
[/quote]Hele kleine correctie. Die 2 jaar geldt vanaf het moment dat je visum approved word, dus is dit op bv 20 september 2005 en je gaat pas augustus 2006 naar ozzie moet je het nog één jaar zien te rooien in Australie voordat je recht hebt op een uitkering.

Groetjes Sander :up:

Iemand die geen haast heeft om Oz. binnen te komen, zou dus, zonder dat hij/zij bang hoeft te zijn om geen uitkering te krijgen als er geen werk is, Oz. binnen kunnen komen en direct recht op een uitkering hebben.

Als ik voortborduur op de data van Sander:

Op 20 september 2005 krijg ik het visum en daarin staat dat ik voor 20 augustus 2006 (VOG of Medicals bla bla) binnen moet zijn. Ik ga dus in Juli 2006 op vakantie naar Oz. (lees: laat het visum valideren) en ga na de vakantie weer naar NL om nog minimaal 1 jaar in NL te blijven werken.....Na validatie van het visum moest je nl. binnen 4 (of 5) jaar definitief binnen zijn.....

Maar dat sommigen het zo lang zouden kunnen rekken om naar Oz. te gaan is bij mij de vraag :)

.......

weten jullie dit zeker...? in the statement voor skilled visa staat dat dit geldt voor newly arrived migrants, en niet na afgifte van het visum....

dan zou je dus inderdaad visum kunnen valideren en weer terug naar nederland.....

dat is hetzelfde voor verlenging: je moet in totaal 2 jaar in australie hebben gewoond wil je het kunnen verlengen....

of heb je deze info van je migratie-agent?

Gr. Sab

Ik wil deze topic toch even weer ' updaten' . Ik heb deze destijds als Iseldar geplaatst, maar ben inmiddels dus onder Jean76 verdergegaan (door problemen met inloggen met Iseldar).
Ik zit dus helaas voor 80/100% in de WAJONG en daar baal ik goed van.
Ik heb ook sterk het idee dat dit erg tegen me kan werken als ik me ooit permanent in Australie (of wellicht Nieuw-Zeeland) wil gaan vestigen. Wellicht valt het aan de andere kant ook wel weer mee, want ik wil sowieso voor pakweg een jaar naar Oz en NZ (weet nog niet hoe ik dit ga verdelen). Dan vervalt mijn WAJONG-uitkering. Zou ik uberhaupt moeten laten weten dat ik voor 80/100% in de WAJONG-uitkering gezeten heb?
Maar toch heb ik een behoorlijke periode zonder werk gezeten; vrijwel het hele jaar in 2004. Kan dit ook tegen me werken?
Momenteel loop ik tot juni stage en hopelijk heb ik dan mijn opleiding dan ook succesvol afgerond. Het betreft een SOD-opleiding; dat houd in dat ik me ondermeer bezighoud administratieve taken als archivering en documentatie. Hopelijk staat dit ook de MODL-lijst.......

Je moet een bepaalde periode aan werkervaring aan kunnen tonen (let wel... stages vallen hier niet onder) Hoe het zit als je afgekeurd bent weet ik niet. Wie weet zit dat in Oz weer heel anders in elkaar en ben je daar misschien veel minder arbeidsongeschikt ofzo... Geen idee eigenlijk hoe dat daar gaat.

Het klinkt misschien wat  zwaar op de hand, maar ik kan je vertellen dat je het niet makkelijk is om (danwel niet tijdelijk) in de uitkering te belanden. Het is echt een vrij moeilijke situatie en geloof me; ik ben deze situatie echt helemaal zat. Mag ik dan de rest van mijn leven lekker vrijwilligerswerk gaan doen ofzo?!! (niet er wat mis is met vrijwilligerswerk overigens). Lekker in deze uitkering blijven zitten tot mijn 65e?!!! PFFFFF; nou mooi niet. Met een uitkering kun je dus helemaal niets. Geen huis kopen; je mag mooi in zo'n bagger-huurwoning gaan zitten op een plek waar je eigenlijk helemaal niet wilt wonen. Een mooie reizen?! Forget it!! En zo kan ik nog wel even doorgaan!!!
Ik moet dus zorgen dat ik eerst zo snel mogelijk uit deze situatie kom. En wellicht kan ik daar volgend jaar oktober/november mee beginnen door voor een jaar naar Oz en NZ te gaan. Dan komt deze uitkering in ieder geval te vervallen. En als ik dan daarna terug ben, ga ik of in NL een baan zoeken of ik ga regelen dat ik permanent kan verblijven in Oz (of NZ wellicht). Ik weet het; zo makkelijk zal het allemaal wel niet gaan, maar zoals het nu gaat vind ik het helemaal niets!!!! Van die WAJONG wil ik dus echt af!! Het moet niet als een blok om mijn nek blijven hangen!!!

Back