aangenaam

Shieldhoof

New Member
Aangenaam australiegangers,
Wij zijn een gezin van hij S. 31, zij C. 26 en nog een hij M. van bijna 2. (Ik schrijf even voorletters, voor het geval ik gegoogled wordt :) )
We zitten nog in de oriënterende fase om te kijken of we de grote oversteek willen gaan maken.
Ik zit zelf in de IT en mijn beroep staat op de lijst van skilled medewerkers die Australie zoekt. Ik heb ook al een hoop vacatures gezien. Alles bij elkaar lijkt Melbourne de meest geschikte plek voor ons om te gaan wonen.
Dit schijnt het IT hart van Australie te zijn en qua leefomgeving voor onze jongen ook de beste plek om op te groeien. (correct me if I'm wrong).

De route die we willen gaan volgen is als volgt:
Ik ga proberen via mijn werkgever een opdracht van 1 tot 3 maanden in Melbourne te regelen. Mocht dat niet lukken, dan zal ik ontslag nemen en zelf een opdracht van 1 tot 3 maanden regelen. Dit ter verkenning van de werkcultuur en het dagelijks leven, want uiteindelijk is dat toch echt iets heel anders dan op vakantie gaan naar een land. (overigens zijn we er tot op heden nog nooit geweest, maar ik heb wel veel internationale werkervaring waardoor ik wel het één en ander in kan schatten (denk ik).
Daarna gaan we lekker met zijn 3en op vakantie in en rond Melbourne.
Als we dan nog steeds positief zijn willen we de oversteek definitief maken.

Hetgeen waar ik een beetje mee zit is de route die gevolgd moet worden om dit te bereiken. Ik neem aan dat ik voor elke fase een apart visum moet aanvragen?

Ik zou ook graag met mensen in contact komen die niet konden aarden en willen weten waar ze op vast zijn gelopen. Ook mensen uit Melbourne die tevreden met de overstap zijn, zou ik graag willen spreken. Misschien kan iemand ons enigszins begeleiden? :)

Welkom op dit forum! Leuk dat jullie ook richting Australie willen! Ik kan je verder niet echt op weg helpen.
Denk dat je idd 3 visums aan gaat vragen. Succes!

Allereerst welkom.

Ik denk dat Sydney net zo veel te bieden heeft als Melbourne op het IT gebied. Brisbane is in opkomst. Het zal meer neerkomen op andere voorkeuren.

Zelf een opdracht hier regelen voor een paar maanden zal vrijwel onmogelijk zijn. Het verkrijgen van een tijdelijk werkvisum duurt lang en is kostbaar, dus dat zullen ze niet voor een paar maandjes doen. Ik zou het dus op je werkgever gooien of meteen voor een skilled visum gaan.

Hey all! Welkom op het forum.

Het bezien of een land echt iets voor je is zal helaas niet in 1-3 maanden te zien zijn. Je zult zeker meer ervaren dan alleen vakantie, dat wel, maar of dat genoeg zal zijn.. Een tijdelijk werkvisum kan inderdaad moeilijk zijn als je het zelf wil regelen. Waarom gaan jullie niet lekker op vakantie om vervolgens meteen het permanente 189 visum aan te vragen? Dat scheelt ook weer een hoop geld. En als jullie het dan echt niets vinden kun je altijd weer terug gaan. Er wordt over het algemeen gezegd dat je jezelf zeker 1 tot 2 jaar moet gunnen om te settelen en om te zien of je het iets vind of niet.

Persoonlijk ben ik geen fan van Melbourne omdat het erg Europees is kwa uitstraling en het weer is niet het beste in Australië. Maar iedereen heeft uiteraard zijn eigen prioriteiten.

Of je forumnaam aan te passen is kun je aan @Lost vragen.

Welkom Mee eens, visumpje regelen, das lastig. Voor een paar maandjes in ieder geval.
Skilled independent kan natuurlijk wel. Maar duurt ook een klein jaar.
En qua ervaringen hier, toevallig is er net een update geweest van mensen die weer terug zijn gegaanof gaan naar NL/Belgie. Maar lees bijvoorbeeld ook eens de lastava van mensen. Daar staat heel veel info in. Bijvoorbeeld over het wel of niet vinden van werk, scholen, aanpassen in de nieuwe omgeving, manier van werken van de Aussies bij bijvoorbeeld solliciteren. Leer je veel van :up: heel wat dingen gaan hier toch wel heel anders in het dagelijkse leven.
En wat betreft Melbin (in rasecht aussie) mooie stad, mooie omgeving, veel mogelijkheden. Beetje Nederlands weer, niet de extremen. En je hebt er de boot naar Tassie ;) succes met de zoektocht!

Welkom op het forum! Ik kan je niet echt helpen met je vragen maar ik wilde je wel succes wensen met het uitzoeken van de mogelijkheden. Hopelijk kan met een beetje ook jullie droom in vervulling gaan :D.

Welkom!

Als je werkgever je een poosje weg kan zetten, is dat altijd beter. Hij zal dan de papierwinkel en visumaanvraag moeten regelen.
Om te werken heb je een apart visum nodig.

Drie maandjes vakantie moet niet echt een probleem opleveren. Een toeristenvisum mag geen probleem zijn (tenzij je een crimineel verleden hebt ofzo). Maar wat je zelf al zegt: dat geeft je wel een vakantiegevoel, maar geen 'real life experience'.

Dat je er niet geweest bent, hoeft niet een probleem te zijn. Die zijn er wel meer geweest sinds de vijftiger jaren ;).
Het grootste struikelblok is meestal de achterblijvers (heimwee) en een beetje de HEMA cultuur.

Succes ermee!

Dankje, ik zie eigenlijk dat ik goed engels moet leren, dat is de eerste stap. Ik ben wel redelijk goed in engels, heb ook in een amerikaanse firma gewerkt waar de voertaal engels was, maar maak mij meer zorgen om mijn vrouw. Ik denk dat we het ielts examen moeten doen. Heeft iemand tips om dit voor te bereiden? En als je zelf goed engels spreekt, kan je dan dit examen zonder voorbereiding doen?
Welk lesmateriaal moeten we hiervoor volgen? Of moet je echt een cursus gaan doen?

Als je een opdracht via je werkgever krijgt, dan hoef je je geen zorgen te maken over die test, daar hoef je niet hoog voor te scoren. Voor de skilled independent is het even wat anders en hangt eea ook af van de score die je moet halen.

Zelf ook ITer met internationale werkervaring en 2 jaar wonen/werken in de VS met niet-Nederlandse partner (dus 24x7 engels) deed ik het nog steeds in mijn broek voor het onderdeel schrijven. Uiteindelijk haalde ik dat hakken over de sloot. Dat komt doordat ze een essay stijl verwachten en dat heb ik nooit goed gekund, zelfs niet in Nederlands. Nu na bijna 7 jaar Australie zal ik het nog vrezen.

Zal dus van je eigen kunnen afhangen en wat ik dus niet kan inschatten.

Zeker aan te raden om goed te oefenen (veel materiaal online te vinden), cursus zou ik pas overwegen als het je niet lukt om de juiste punten te scoren.

Mijn engels was ook best goed, maar ga toch vooral heel veel oefenen met IELTS oefeningen, omdat je de vorm van de examenonderdelen door moet hebben. Flinke tijdsdruk tijdens examen, dus thuis veel oefenen met de stopwatch. Materiaal te vinden op youtube, en ik geloof dat er op het forum ook wel eens wat aangeboden wordt. @graagweg of @Guitarman als ik me niet vergis.
Onderschat de IELTS niet, vooral dus qua vorm en tijdsdruk.

Als het permanente (189) visum op basis van jouw beroep is en je vrouw meelift op het visum als jouw partner dan hoeft zij maar een 4,5 gemiddeld te halen op de General IELTS.

Klopt. We hebben eventueel nog erg veel goed studiemateriaal. Wat we tegen een klein prijsje wel van de hand willen doen

Gwen is onze IELTS-kanjer, dus als zij iets zegt, dan klopt dat:D
Haha nieuwe titel? Denk niet dat ik een IELTS kanjer ben hoor :p

Document checklist voor 189 visum geeft het volgende aan:
  • For each of your dependent applicants who are aged 18 years or older at the time of application must provide evidence of Functional English. If the applicant does not have evidence of having Functional English, you will need to provide a statement indicating your intention to pay the second instalment of the visa application charge.

To prove that you have functional English you must provide evidence of one of the following:
  • An International English Language Testing System (IELTS) test result of an average band score of at least 4.5 based on the four test components of speaking, reading, listening and writing. Your test must have been completed within 12 months of visa application lodgement or can be completed during visa application processing.

De IELTS voor de hoofdaanvrager mag dus max 3 jaar oud zijn maar voor familie/partner maar max 1 jaar.

Back